Aihe: Rumpujen huolto
1
Nathan
22.06.2009 09:43:58
Miten kannattaisi pestä lautaset ja virvelin ja tomien kiristysruuvien rimat ?
EH
22.06.2009 14:51:19
Symbaalien puhdistamiseen löytyy toki musiikkikaupasta ihan varta vasten kehiteltyä tököttiä, mutta on kalliimman puoleista. Itse olen joskus aivan vain haalealla vedellä puhdistanut, tiskiainettakin voinee käyttää. Nykyään pyyhkäisen vain kuivalla liinalla aina kun laitan pellit telineestä laukkuun, hyvinä ovat pysyneet. Huomaahan että ainakin Paisteen pelleissä on pinnassa jonkinlainen erikoislakka tms. aine, joka ilmeisesti estää hapettumista, ja tuo ainekerros saattaa pesussa kulua pois.

Peltien puhdistaminen on muuten yksi ikuisuuskysymyksistä rummunsoiton saralla. Toiset eivät ikinä pese peltejään vaan hautaavat niitä kukkapenkkeihinsä saadakseen tummempaa soundia.

Mitähän tarkoitat viritysruuvien rimoilla, kenties vanteita? Ne voi käsittääkseni lyödä vaikka astianpesukoneeseen.
Don't waste your time or time will waste you.
hollmi-5
22.06.2009 23:06:28 (muokattu 22.06.2009 23:09:17)
Nathan: Miten kannattaisi pestä lautaset ja virvelin ja tomien kiristysruuvien rimat ?

Vasemmalta oikealle ;-)

Peltien pesuun hyvää on ihan astianpesuaine. Maali-, lakka- ja muovipinnoille laimea ylesipesuaine on ok. Kromiosille samoin. Jos kromit ovat ruosteessa, on PataPata (eli saippuoitu teräsvilla) hyvää shittiä.

Edit: Kopsasin otteen omasta kirjoituksestani Viidakkorumpuun:

Pitäisikö sinunkin huoltaa rumpusi. Nyt on korkea aika tehdä se, mikä jäi kesän ulkoilmakeikkojen jälkeen tekemättä syksypimeillä. Näin kevätauringon loistaessa setti näyttää pölyiseltä ja nuhruiselta. Yhden pidemmän iltapäivän uhrauksella loistaa settikin auringon kanssa kilpaa uuden lailla.

Tarvikkeita
Joka rumpalilta löytyy suurin osa tarvittavista välineistä ja aineista kotinurkista. Ainakin autoilevilta ja samassa taloudessa asuvilta nuoremmilta rumpaleilta luulisi löytyvän. Ajan kanssa olen saanut huomata autoille tarkoitetut tuotteet hinta-laatusuhteeltaan parhaiksi. Vaikka mainitsenkin joitakin tuotteita nimeltä, ei merkki välttämättä ole autuaaksi tekevä tässäkään asiassa.
Kurkistele vaatekaappiisi, josko sieltä löytyisi jokin kulunut T-paita tai pari. Kokojyväpuuvillaa mieluiten. Sitten pesuainekomerosta yleispuhdistusainetta pesuveden sekaan lorautettavaksi. Pieni määrä riittää.
Autotallin nurkasta mukaan työkaluja ja autovahaa sekä sopivaa voiteluainetta. Työkaluissa oikean kokoisen ruuvimeisselit risti- ja tasapäin varustettuna. Akkuporakone on kuningasten valinta tähänkin projektiin.

Töihin töihin
Itse tykkään tehdä huollon sisällä. Paikaksi on valikoitunut olohuoneen lattia. Kahdestakin syystä: voi samalla kuunnella hyvää musiikkia tai olla katselevinaan TV:tä. Ja vaimo varmistaa, ettei projekti pääse liiaksi venähtämään. Lattian suojaksi levitellään sanomalehtiä, joiden sivujen päälle ryhdytään kasaamaan rummun osia. Mitä pidemmälle rumpua purat, sen parempaa jälkeä lopulta tulee. Sekä jäljen, että mekaanisen varmistuksen suhteen.
Aloitetaan isoimmasta rummusta. Yleensä siis bassarista. Kaikki vain irti, mitä lähtee. Omassa projektissani kiinni runkoon jäävät vain badge eli laatta ja purjerengas, joka usein on laatan läpi ja pitää sitä paikoillaan. Purkutyössä akkuporakone on omimmillaan. Työ sujuu vauhdilla.
Kaikki osat, niin kalvot kuin runko sekä viritinpesät, pestään miedolla pesuainevedellä kostutetulla, melko kuivaksi väännetyllä rievulla. Valkoiset ja karkeat kalvot voi kirkastaa esimerkiksi Klorinilla. Se jätetään kalvolle ja annetaan vaikuttaa niin kauan, ennen kuin kalvoa taas tarvitaan. Sitten vasta tiskiharjan avulla pesu ja huuhtelu sekä lopuksi kuivaus.
Kirkkaat kalvot käsitellään kuten muutkin rummun osat. Pesun jälkeen kuivaus, jonka jälkeen autovahalla käsitellään vahapullon kyljestä löytyvien ohjeiden mukaan. Suurimman kiillon metsästäjille suosittelen Auto Glymin kahden vahan käsittelyä. Ensin perusvahaus punaisen etiketin Super Resin Polish-pullosta ja sen jälkeen kultaisen etiketin Extra Gloss Protection uusintakäsittely. Edes uutena eivät kannusi hohtaneet tällä lailla. Olenkin ristinyt menetelmän hullunkiilto-käsittelyksi. Tuskin joudut pettymään. Homma on todella vaivan arvoinen.
Mikäli runko on öljykäsitelty, ei itse rumpua vahata. Sen voi sopivalla puuöljyllä tai -vahalla käsitellen laittaa upeaan silkinhimmeään loistoon. Himmeäksi lakatut rummut olen käsitellyt Johnssonin parkettivahalla.

Kasaus
Vahatut viritinpesät laitetaan kiinni ensin. Viritysruuvien kierteisiin laitetaan rasvaa. Valkoista vaseliinia laitetaan tulitikun avulla. Tai sitten synteettistä vaseliinia spraypullosta. Vaseliini on hyvää, koska se jättää pitkään kestävän ja hyvin voitelevan kalvon. Jos kiinnitätpesät akkuporakoneen avulla, laita momenttimuunnin asentoon yksi. Näin vältät liian tiukan kiinnityksen ja ruuvin kannat säilyvät virheettöminä.
Viritysruuvit on toki tässä vaiheessa kieritelty kuivalla kangastilkulla puhtaaksi. Oikein pikeentyneisiin ruuveihin auttaa, kun laittaa jotakin liuotinta purkin pohjalle ja ruuvit sinne likoamaan.
Bassorummun maalattuihin puuvanteisiin on yleensä tullut kolhuja. Ne voidaan tässä vaiheessa paikkamaalata pienellä siveltimellä. Sopivaa väriä löytyy tutulta automaalarilta. Pikkutomi mukaan ja värikarttojen äärelle. Näin minä teen aina uuden setin hankinnan yhteydessä. Joten valmis sävykin löytyy. Yleensä myös pienoismallien malleista löytyy sopiva sävy sopivaan hintaan.
Loppukasauksen ja kalvojen asennuksen sekä virityksen jälkeen on aika palkita itsensä kupposella jotain aiheeseen sopivaa juomaa, ennen siirtymistä seuraavan rummun pariin, joka olkoon tässä vaiheessa virveli.

Virvelissä
on muuten samaa kaavaa noudatteleva huoltosessio, mutta mattokoneisto vaatii oman huomionsa. Puhdistuksen jälkeen voidellaan liikkuvien osien nivelet. Liukupinnoille voi laittaa silikonia kitkaa voittamaan. Teräsjousimaton jousista joku saattaa olla venynyt muita pidemmäksi. Tämä jousi poistetaan. Samalla olen poistanut toiselta reunalta vastaavalta reunalta yhden, jotta kireys matossa säilyisi tasaisena. Jousi katkeaa sivuleikkureilla ilman irvistelyjä. Kahden jousen poisto ei vielä vaikuta sointiin liikaa.

Telineet ja pedaalit
Pura, pese, vahaa ja kasaa. Sama kaava. Kumiosat käsitellään kuminhoitoaineella. Väsyneet huovat uusitaan ja symbaalia kuluttavien kierteiden päälle laitetaan kirkkaasta muoviletkusta sopivan mittainen pätkä.
Soundit, piuhat ja kajarit.
Sa(n)kari
23.06.2009 10:37:55
Kiitoksia Mikalle ohjeista, täytyy ottaa urakka tässä joku viikonloppu. +
Mitä tarkoittaa akustiikka ? -Huono onni. http://www.last.fm/user/SickNature/
Nolte
23.06.2009 11:07:17
Mainittakoon nyt tässäkin ketjussa, että Autoglym Ultra Deep Shine on erinomainen vaha ainakin tummille lakkapintaisille rummuille. Testattu on, jälki oli tosi hyvää.

Vähän jo ryöhnääntyneet Yamahan RC:t saivat aikalailla uuden ilmeen, kun tuolla tökötillä ne käsittelin:

http://muusikoiden.net/dyn/users/59959.jpg
http://kotistudio.com/foorumi/
Velli
23.06.2009 18:51:31
Nolte: Vähän jo ryöhnääntyneet Yamahan RC:t saivat aikalailla uuden ilmeen, kun tuolla tökötillä ne käsittelin:

http://muusikoiden.net/dyn/users/59959.jpg

Olen muuten monesti itsekseni pohtinut, että miksi ihmeessä heivasit nuo pöntöt?!?
moderndrummer88
23.06.2009 18:53:52
Velli: Olen muuten monesti itsekseni pohtinut, että miksi ihmeessä heivasit nuo pöntöt?!?

Eiks niissä ollu vähän turhan iso basari?
"Ja siitäkin syystä, pysytään erossa huumeista, viinasta ja uudemmasta jazzista"
Velli
23.06.2009 19:06:35
moderndrummer88: Eiks niissä ollu vähän turhan iso basari?

24". Onhan se kaikkeen muuhun paitsi rockiin liian iso, mutta rockiahan Nolte käsittääkseni pääosin soittaakin. Muihin hommiin olisi voinut ostaa vaikka toisen setin tai pienemmän basarin. Nojoo, beating a dead horse ja niin pois päin. Recording Customit vaan ovat mun mielestä loistavia pönttöjä kun ovat hyvin viritetyt. Yleensähän niitä tosin näkee viritettynä sellaiseen löpslöps-vireeseen (en tiiä miksi).
moderndrummer88
23.06.2009 19:19:42
Velli: 24". Onhan se kaikkeen muuhun paitsi rockiin liian iso, mutta rockiahan Nolte käsittääkseni pääosin soittaakin.

Siis tarkoitin tuolla "turhan isolla", että turhan iso Nolten makuun...
"Ja siitäkin syystä, pysytään erossa huumeista, viinasta ja uudemmasta jazzista"
Nolte
23.06.2009 19:52:48 (muokattu 23.06.2009 19:55:01)
Velli: Olen muuten monesti itsekseni pohtinut, että miksi ihmeessä heivasit nuo pöntöt?!?

Ihan hyvä kysymys. Ei siihen oikein mitään tyhjentävää selitystä ole. Vaihtelunhalu oli niihin aikoihin hirmuinen. Piti päästä kokeilemaan kaikkea erilaista.

Ei ollut syynä se iso basari. En kyllä muista, mitä silloin mahdoin sanoa syyksi, mutta ei minua iso basari sinänsä haittaa mitenkään. Päinvastoin. Nykyasetteluun sopisi oikein hyvin vaikkapa 24" polkurumpu.

En missään vaiheessa erityisesti lämmennyt niille. Soundipuolella siis. Basarikin soundasi perin vaatimattomalta 24"x18" Genistan jälkeen. Kyllä siihenkin tosin potku löytyi Ps3+Ps3 -kalvotuksella. Mutta kokonaisuutena ne ei tehneet minuun vaikutusta kovasta maineesta huolimatta.

Vastaan uteliaisuus ja vaihtelunhalu. :)

EDIT: Tarkennusta.
Velli
23.06.2009 19:56:28
Nolte: Ihan hyvä kysymys. Ei siihen oikein mitään tyhjentävää selitystä ole. Vaihtelunhalu oli niihin aikoihin hirmuinen. Piti päästä kokeilemaan kaikkea erilaista.

Oolrait, kiitos selityksestä. Nyt saan taas nukuttua kunnolla enkä herää öisin hiestä märkänä omaan huutoni ;).
Nolte
23.06.2009 20:49:14
Velli: Oolrait, kiitos selityksestä. Nyt saan taas nukuttua kunnolla enkä herää öisin hiestä märkänä omaan huutoni ;).

Nuku rauhassa. :) Ei ollut vikaa rummuissa, vaan minussa, kun en niitä ymmärtänyt.

Apropó, olikos/onkos muuten sellaisissa RC:ssä miten paksut rungot?
Velli
23.06.2009 21:58:57
Nolte: Apropó, olikos/onkos muuten sellaisissa RC:ssä miten paksut rungot?

Basarissa 7ply (7mm) ja tomeissa ja virvelissä 6ply (6mm).
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)