absentmind 14.09.2006 22:25:36 | |
---|
Olen akustisten rumpujen kanssa vielä aikamoinen aloittelija (soitin ensimmäiset 2½ vuotta sähköisiä, nyt pari kuukautta akustisista kokemusta) joten viritys ei ole vielä ihan vahvimpia osa-alueitani. Minulla on siis Sonor Force 3005 -pannut joissa on vielä tehdaskalvot kiinni. On ongelmia niiden saamisessa tyydyttävään soivaan vireeseen. Eräs tuntemani rumpali käväisi "virittämässä" rumpuni niin, että alakalvot ovat nyt niin tiukalla kuin mahdollista, ja soundi on kasarityyliin "tsiu". Itseäni tämä ei niinkään miellytä. Varsinainen kysymys onkin: Helpottaisiko kalvojen vaihto laatumerkkisiin viritystä, vai ovatko paremmat kalvot vain soundiltaan parempia? |
ddrum54 14.09.2006 22:32:37 | |
---|
Varsinainen kysymys onkin: Helpottaisiko kalvojen vaihto laatumerkkisiin viritystä, vai ovatko paremmat kalvot vain soundiltaan parempia? Molempiin kysymyksiin, kyllä. Tosin en tiedä minkä merkkiset kalvot sun rummuissa on vakiona, mutta yleensä orkkiskalvot ei ole kovin hyviä. Resokalvoa ei kannata vetää ylipinkeälle. Sama vire molemmille puolille on hyvä lähtökohta. Kokemattomana niitä joutuu ruuvailemaan tuskastumiseen saakka, mutta kun sen kerran oppii, niin se on siinä. Lue myös viritys FAQ. Olkoon kärsivällisyys kanssasi. 2`n 4 |
Tindrum 14.09.2006 23:11:43 | |
---|
3005 setin ensiasennuskalvoina on Remon UT/BA kalvot (Taiwan speks.). Käyvät resokalvoiksi ihan ok, mutta lyöntipuolelle laitoin itse Emperorit ja sekä saundi että viritettävyys parani selvästi. m© m©
Sitä saa mitä sattuu tulemaan. |
Youni 15.09.2006 00:36:29 | |
---|
3005 setin ensiasennuskalvoina on Remon UT/BA kalvot (Taiwan speks.). Käyvät resokalvoiksi ihan ok, mutta lyöntipuolelle laitoin itse Emperorit ja sekä saundi että viritettävyys parani selvästi. m© Juuh, mulla on myös huonoja kokemuksia Remon Taiwan-kalvoista. Lähti meinaan soittaessa rimshotteja kalvon muoviosa metallista irti. Ei ole millään muulla kalvolla onnistunut. "Käyttäkää sitä hakua, ja toisaalta älkää joka kohtaan itkekö turhaan sen haun käytöstä."
-Moderaattori |
Sonormies 15.09.2006 00:49:49 (muokattu 15.09.2006 00:52:32) | |
---|
3005 setin ensiasennuskalvoina on Remon UT/BA kalvot (Taiwan speks.). Käyvät resokalvoiksi ihan ok, mutta lyöntipuolelle laitoin itse Emperorit ja sekä saundi että viritettävyys parani selvästi. Mä vaihdoin omaan Forcen 2003-settiini lyöntipuolelle valkoiset perus-Ambassadorit ja kyllä nyt kelpaa. Emperorit varmasti futaa myös hyvin. Ampparit soivat herkemmin. Empparit ovat ehkä hivenen verran enemmän rok. Nämä on näitä makuasioita. Mä tykkään Amppareista, kun käytän aika paljon nyansseja (välillä hissutellaan ja välillä tykitetään) Resoiksi nuo ensiasennuskalvot toimii ihan mainiosti. Joka tapauksessa lyöntikalvot kannattaa vaihtaa sekä viritettävyyden että soinnin vuoksi. Mä viritän reson jonkin verran (terssin tai kvartin) korkeammalle kuin lyöntikalvon. Kokeilemalla se oma mieltymys löytyy. Ruuvailuintoa! "Vaikka rahaa painetaankin päivittäin lisää, niin minulle eivät suostu sitä lähettämään." -nimimerkki Rocksterin yritys taltuttaa krooninen rahapula |
plööh 15.09.2006 07:38:26 (muokattu 15.09.2006 07:39:05) | |
---|
kyllä vaikuttaa. itse soitin juuri 2viikon euroopan kiertueen 11 keikkaa Millennium Starter setillä (thomann 188Eur) kalvoiksi valitsin valkoiset perus remo-ambassadorit/alakalvoiksi jätin milleniumin tehdas kalvot. setti soi aivan upeasti, äänimiehetkin ja yleisö kiittelivät soundia.Milleiniumit ovat lisäksi helppo virittää vain 4 ruuvia/vanne! |
Niq 15.09.2006 07:52:17 | |
---|
kyllä vaikuttaa. itse soitin juuri 2viikon euroopan kiertueen 11 keikkaa Millennium Starter setillä (thomann 188Eur) kalvoiksi valitsin valkoiset perus remo-ambassadorit/alakalvoiksi jätin milleniumin tehdas kalvot. setti soi aivan upeasti, äänimiehetkin ja yleisö kiittelivät soundia.Milleiniumit ovat lisäksi helppo virittää vain 4 ruuvia/vanne! Oletko Eläkeläisten rumpali? ;) "I have a cunning plan" -Baldrick |
rm_wispila 15.09.2006 08:51:35 | |
---|
Miksiköhän en ole lainkaan tykästynyt noihin tehtaan resokalvoihin ? Lyöntikalvot voivat toimiakin, mutta ainakin edullisissa seteissä juuri resokalvot ovat jotain käsittämätöntä muovikelmua (sellofaani, kuttaperkka ??). Resokalvo toimii on/off - periaatteella; kiristämällä reilusti se saattaa soida, mutta hieman löysänä antaa soundiin sellaisen ikävän räpsähdyksen (~millenium-sound ?) ... mitään välimuotoja on turha hakea. Settiä ostaessa siis kannattaisi tinkimisvaiheessa saada mukaan kunnon kalvot. Kapulakieli = rumpalien oma kieli. |
Ben 15.09.2006 14:46:03 | |
---|
itse soitin juuri 2viikon euroopan kiertueen 11 keikkaa Millennium Starter setillä (thomann 188Eur) kalvoiksi valitsin valkoiset perus remo-ambassadorit/alakalvoiksi jätin milleniumin tehdas kalvot. setti soi aivan upeasti, äänimiehetkin ja yleisö kiittelivät soundia.Milleiniumit ovat lisäksi helppo virittää vain 4 ruuvia/vanne! Tässä on oikea asenne! =D Hifisteille vähän mallia! Itse en kyllä uskaltaisi Milleniumeilla soittaa yhtäkään keikkaa ellei olisi aivan pakko. Mutta elämmehän extreme-lajien aikakautta. |
Sonormies 15.09.2006 15:26:50 | |
---|
itse soitin juuri 2viikon euroopan kiertueen 11 keikkaa Millennium Starter setillä (thomann 188Eur) kalvoiksi valitsin valkoiset perus remo-ambassadorit/alakalvoiksi jätin milleniumin tehdas kalvot. setti soi aivan upeasti, äänimiehetkin ja yleisö kiittelivät soundia.Milleiniumit ovat lisäksi helppo virittää vain 4 ruuvia/vanne! Tai sitten tämä oli sitä kuuluisaa hjuumöria! (vrt. Markkuliini) "Vaikka rahaa painetaankin päivittäin lisää, niin minulle eivät suostu sitä lähettämään." -nimimerkki Rocksterin yritys taltuttaa krooninen rahapula |
Magiz 15.09.2006 16:46:21 | |
---|
kyllä vaikuttaa. itse soitin juuri 2viikon euroopan kiertueen 11 keikkaa Millennium Starter setillä (thomann 188Eur) kalvoiksi valitsin valkoiset perus remo-ambassadorit/alakalvoiksi jätin milleniumin tehdas kalvot. setti soi aivan upeasti, äänimiehetkin ja yleisö kiittelivät soundia.Milleiniumit ovat lisäksi helppo virittää vain 4 ruuvia/vanne! hohoo!! :D oikein! :D Keep it Fresh |
Rockster 15.09.2006 16:56:15 | |
---|
euroopan kiertueen 11 keikkaa Millennium Starter setillä (thomann 188Eur) setti soi aivan upeasti, äänimiehetkin ja yleisö kiittelivät soundia.Milleiniumit ovat lisäksi helppo virittää vain 4 ruuvia/vanne! Pakko antaa plussa. Aivan mahtavan hauska kirjoitus. Tällaiseen kykenee vain todellinen sananiekka. Ja sellaisella pokerilla kirjoitettu, että huh huh... Lisää tätä. "Nyt lähdetään Karalahdelle soittamaan rumpuja ja bassoa" -Jussi 69 Tavastialla. |
miän vain 15.09.2006 19:36:01 | |
---|
Miksiköhän en ole lainkaan tykästynyt noihin tehtaan resokalvoihin ? Siksi, että ne on huonoja? Lyöntikalvo on mulla ekana vaihtolistalla, mutta resokalvon merkitystä aliarvioidaan liian usein. Halpasettiin saa yllättävän hyvän soundin, kun vaihtaa molemmat. Samalla tosin usein arvo tuplaantuu.. Millenium-rumpalille respectiä, oli sitten oikea juttu tai pelkkä läppä. Tunne on tuttu, joskin keikkamäärät melko lailla pienempiä. Hmm, taitaa olla uuden ketjun paikka. |
Ben 15.09.2006 20:58:00 | |
---|
Tai sitten tämä oli sitä kuuluisaa hjuumöria! (vrt. Markkuliini) Mä haluun uskoa et toi plööhin tarina on totta! =) |
Tindrum 15.09.2006 22:11:57 | |
---|
Tiedän varmasti, että keikkoja on vedetty isoillakin areenoilla ihan entry-level-pannuilla. Ja hyvin on toiminut. Jos on ollut toimiakseen. Se juuri pistääkin miettimään muutamaa asiaa. 1. Kyllä se vaan aina on kioskin ja jakkaran välissä, se toimivuus. 2. Kamarunkkaus on rumpuvalmistajien markkinoinnin tulosta? Onko? 3. Paljonko keikalla saa "potkua" lisää siitä että jalkojen välissä lukee esim. Gretsch? 4. Korvaako huono rumpali puutteensa huippukamoilla? Käsi sydämelle! 5. Tää piti laittaa, kun ei voi olla neljää kysymystä... Huh huh. Kylläpä mentiin juurille...? m©
Sitä saa mitä sattuu tulemaan. |
moderndrummer88 15.09.2006 22:13:53 | |
---|
4. Korvaako huono rumpali puutteensa huippukamoilla? Käsi sydämelle! Hep! Tunnustan... Anyone using any such item
will be tortured to death by making him/her listen Dave Weckl's solo material for one 24 hours |
Strumbali 15.09.2006 22:57:16 (muokattu 15.09.2006 22:57:56) | |
---|
4. Korvaako huono rumpali puutteensa huippukamoilla? Käsi sydämelle! Hmm... enpä tiiä. En ole oikeastaan koskaan ajatellut, että hitsi miten huono soittaja tommoisilla kamoilla, kun esim. livenä näkee. Siellä kai se arviointi tehdään? Oikeastaan, ei siinä kamoja katella, jos puuskataan ;). Itse olen käynyt keskustelun itseni kanssa läpi: yritänkö olla hyvä soittaja, vai hyvien kamojen soittaja. Homma on kesken ;). ettäjotta |
Rockster 16.09.2006 10:17:54 | |
---|
4. Korvaako huono rumpali puutteensa huippukamoilla? Käsi sydämelle! En tiedä korvaako puutteensa, mutta itse ainakin olen oppinut nauttimaan hyvistä kamoista. Kun on kerrankin varaa kunnon kamoihin, niin sitten ostetaan. Soitin reilut viisi vuotta sitten 80-luvun Exporteilla (naarmuiset ja valkoiset) ja Paisteen 802:lla noin 200 keikkaa ja hyvin niilläkin pärjäsi kun ei paremmista tiennyt, tai siis ei ollut rahaa ostaa. Kyllä niillä pärjäis edelleenkin, mutta paremmilla on hauskempaa soittaa ja niitä kehtaa myös näyttää muille. "Nyt lähdetään Karalahdelle soittamaan rumpuja ja bassoa" -Jussi 69 Tavastialla. |
ddrum54 16.09.2006 13:45:19 | |
---|
Tiedän varmasti, että keikkoja on vedetty isoillakin areenoilla ihan entry-level-pannuilla. Ja hyvin on toiminut. Jos on ollut toimiakseen. Se juuri pistääkin miettimään muutamaa asiaa. 1. Kyllä se vaan aina on kioskin ja jakkaran välissä, se toimivuus. - Näin on, tämä on absoluuttinen totuus. 2. Kamarunkkaus on rumpuvalmistajien markkinoinnin tulosta? Onko? - Jossain määrin on. Yleensä kuvat uusista malleista herättää mielenkiinnon. 3. Paljonko keikalla saa "potkua" lisää siitä että jalkojen välissä lukee esim. Gretsch? - Ei lainkaan. 4. Korvaako huono rumpali puutteensa huippukamoilla? Käsi sydämelle! - Henk. koht. en juurikaan bongaile kamojen tasoa keikkoja katsellessani. Omalta kohdaltani nautin hyvien rumpujen soundista, kun siihen omalle paikalle niiden soundi on paras. ( Tarkoitan sitä, että viritys on tehty omalle korvalle hyväksi, juurikaan ajattelematta kauemmas kuuluvaa soundia. ) Hyvien rumpujen soundista voi huonompikin rumpali nauttia, mutta puutteita ei niillä paikata. 5. Tää piti laittaa, kun ei voi olla neljää kysymystä... Olkoon tää vastaus, vaikka kysymyksiä oli vain kolme. Huh huh. Kylläpä mentiin juurille...? Juurille kannattaa aina mennä, varsinkin rytmin... Hyviä kysymyksiä ! ++ 2`n 4 |
miän vain 16.09.2006 14:04:49 | |
---|
Tiedän varmasti, että keikkoja on vedetty isoillakin areenoilla ihan entry-level-pannuilla. Ja hyvin on toiminut. Jos on ollut toimiakseen. Se juuri pistääkin miettimään muutamaa asiaa. 1. Kyllä se vaan aina on kioskin ja jakkaran välissä, se toimivuus. 2. Kamarunkkaus on rumpuvalmistajien markkinoinnin tulosta? Onko? 3. Paljonko keikalla saa "potkua" lisää siitä että jalkojen välissä lukee esim. Gretsch? 4. Korvaako huono rumpali puutteensa huippukamoilla? Käsi sydämelle! 5. Tää piti laittaa, kun ei voi olla neljää kysymystä... Huh huh. Kylläpä mentiin juurille...? Nää oli hyviä. 1. Täysin totta. Hyvä soittaja saa kaivettua huonoistakin rummuista siedettävän soundin. 2. Ei pelkästään. Jotkut ihmiset nyt ovat luonnostaan sellaisia. Tällaiset foorumit tuskin parantavat tilannetta - mutta mitä siitä, kunhan on kivaa. 3. Jos soittajalle tulee siitä parempi mieli, niin se varmasti kuuluu soitossa. Muuten vaikutus on mitätön, jos puhutaan saman kaliiberin laitteista. 4. Yrittää voi, onnistua ei. Taito ei kasva yhtään parempiin vaihtamalla, mutta fiilis voi parantua ja se tietty kuuluu. Ja jos soundia ei tarvitse väkisin vetää ulos rummusta, vaan se tulee luonnostaan, soitto on tietenkin helpompaa ja huomiota voi keskittää muualle, jolloin positiivisia vaikutuksia voi tietty olla. Tällaselle keskinkertaisuudelle sopii keskinkertaiset kamat. 5. Ihme progeilua. Ei rumpalit osaa laskea kuin neljään. :p |