Aihe: Kirjoitettu kieli
1 2 3 4
hollmi-5
05.03.2006 21:10:51
Tänään pääuutislähetyksen yhtenä juttuaiheena oli äidinkielenopettajien huoli koululaisten heikentyneestä kyvystä tuottaa kunnollista kirjoitettua tekstiä. Tekstiviestit ovat karsineet kirjoitusasua ja tämä näkyy myös tuotetun tekstin laadussa. Tämä ilmiö on hyvin näkyvissä myös tällä keskutelupalstalla. Muutamat antavat itsestään tarpeettoman tyhmän vaikutelman tuottamalla kieliasultaan surkeaa tekstiä. Kommentteja tulee kieliasusta, vaikka kysyjällä olisikin ihan hyvä kysymys.

Kirjoittakaa huolellisesti ja harkiten. Tekstin voi myös lukea läpi, ennen kuin painaa "lähetä kirjoitus" painiketta. Tämä on hyvä foorumi harjoitella myös tekstin tuottamista.
http://www.vistalites.com/collection/mikahollstrom.htm
Shitmanek
05.03.2006 21:13:59
Ja varmastikaan kukaan ei vaadi virheetöntä kielioppia keneltäkään, sillä kaikki tekevät virheitä, mutta ei sen tekstin kyllä tarvitse olla sellaista että otsikkona on "mitä" ja itse avauksena "hei mikä helvetti mu rummuis on vika ku ne e isoi olenkaa?!1+? kertokaa."
"TÖ MOOR AI INTERÄKT VIT PIIPOUL, TE MOOR AI LÖÖRN" -T 101 Käy täällä jos asut Salon seudulla: Salon Seudun Bändit
ääliö
05.03.2006 21:15:08
Tänään pääuutislähetyksen yhtenä juttuaiheena oli äidinkielenopettajien huoli koululaisten heikentyneestä kyvystä tuottaa kunnollista kirjoitettua tekstiä. Tekstiviestit ovat karsineet kirjoitusasua ja tämä näkyy myös tuotetun tekstin laadussa. Tämä ilmiö on hyvin näkyvissä myös tällä keskutelupalstalla. Muutamat antavat itsestään tarpeettoman tyhmän vaikutelman tuottamalla kieliasultaan surkeaa tekstiä. Kommentteja tulee kieliasusta, vaikka kysyjällä olisikin ihan hyvä kysymys.

Kirjoittakaa huolellisesti ja harkiten. Tekstin voi myös lukea läpi, ennen kuin painaa "lähetä kirjoitus" painiketta. Tämä on hyvä foorumi harjoitella myös tekstin tuottamista.

Puhut vähän mutta aisaa.
Ylilihavat Rumpalit ry.
hollmi-5
05.03.2006 21:16:53
Olen huomannut myös moderaattoreiden lukitsevan näitä topikkeja, joissa on monta huonolla suomella kirjoitettua vastausta tai se topikin aloittanut kysymys/kommentti.
http://www.vistalites.com/collection/mikahollstrom.htm
vapauskauppias
05.03.2006 22:29:33
Pakko olla samaa mieltä.
Kärsänpuolikas
05.03.2006 22:32:31

Totta on. Kun oikeinkirjoitus on edes hieman hallussa, ainakin isot kirjaimet ja täysimittaiset sanat, on sitä paljon mukavampi muiden palstalaisten lukea, ja saa paremmin apua pulmaansa.
They've got no horns and they've got no tail
Alpha
05.03.2006 22:37:49
Mulla ainakin tulee pää kipeäksi, jos joutuu lukemaan täysin kirjakielellä kirjoitettua tekstiä.

Isot kirjaimet, pilkut, pisteet ynnä muut merkit sekä yhdyssanat kuntoon, niin johan on mukava lukea.
Kukkis 77
05.03.2006 22:38:05

Hmph ai mitennii? XD// passo-ope sano et jos soitaa passoo ni saa kirjottaa mite huvittaa älkää syyttäkö mu hmph ku ootte 1 rikkaist perheist XD ja B ja ku te oottee parempii soittaa vaik mä osaangi ainaki 10000 sleierin biisii ulkoo!!! 111 :):)
Mihi est propositum in taberna mori. Hmph.
Alpha
05.03.2006 22:39:08
Hmph ai mitennii? XD// passo-ope sano et jos soitaa passoo ni saa kirjottaa mite huvittaa älkää syyttäkö mu hmph ku ootte 1 rikkaist perheist XD ja B ja ku te oottee parempii soittaa vaik mä osaangi ainaki 10000 sleierin biisii ulkoo!!! 111 :):)

Oliko tää se kaveri, joka halus sormia napsauttamalla ammattilaiseksi?
Jaska
05.03.2006 22:42:25
Mulla ainakin tulee pää kipeäksi, jos joutuu lukemaan täysin kirjakielellä kirjoitettua tekstiä.

Joo, täys kirjakieli tuntuu aika jäykältä foorumeilla. Eihän se huono, ja ihan hyvä jos joku käyttää, mutta ite tykkään kirjottaa sellasella yleispätevällä "murteella". Sitähän mä puhunkin. Mutta nuo stadinkundit ja härmäänäijät kieltoon. Niin ja ne pilkut ja pisteet joskus kyllä selventävät huomattavasti.
KoRn88.
05.03.2006 22:57:49
Yleiskieltähän se on paras foorumeilla käyttää.

metallia Kemistä: UNIC
ToMi88
06.03.2006 00:12:19

Yleiskieltähän se on paras foorumeilla käyttää.

Kyllä näin on. Kumma kun nuo muutamat ei älyy sitä vaikka niille jo parikertaa asiasta huomautettu.
Kukkis 77
06.03.2006 00:15:32

Juu, sama tyyppi. Valitettavasti taisi saada bannit koko M-netistä.
Mihi est propositum in taberna mori. Hmph.
Dr.Rubber
06.03.2006 05:39:53 (muokattu 06.03.2006 05:41:37)
Ilmiö on nähtävissä tälläkin keskutelupalstalla. Jopa tässä "topikissa", mikä taas ei sanana taida hyvää suomea olla.

Niin, hollmi puhuu asiaa. En minä millään pahalla.
Mutta oikeasti haluaisin olla pilluamiraali. - Järvihirviö 22.09.2005 12:32:22
moderndrummer88
06.03.2006 10:37:32

eikun niin se slayerfani aloittelijapuolella! loistavan oloinen tyyppi :D
powertreblebassvolume
Alpha
06.03.2006 10:52:29
eikun niin se slayerfani aloittelijapuolella! loistavan oloinen tyyppi :D

Siinä olisi kyllä ollut loistavaa oppimateriaalia tähän threadiin siitä, että miten ei pidä kirjoittaa. Heti mulle kaikki nyt tänne. Mikä treeni? Passo-ope. Te ette tajuu...
passe
06.03.2006 11:05:06 (muokattu 06.03.2006 11:30:10)

Pitkälti samaa mieltä. Itse sitä kylläkin joskus huomaa vanhoja kirjoituksiaan lukiessa, että olipas tuo jäykkää ja kuivaa tekstiä. Tämä siis kirjakielellä kirjoitetuista teksteistä. Sitten sitä välillä yrittää olla niin rennokseen, että vapautuu kirjoittelemaan jotakin merkillistä puhekielen huonompaa versiota. Suomen kielessä on puhutulla ja kirjoitetulla kielellä melkoinen ero ja sitä puhuttua ei oikein luontevasti tahdo paperille saada, muut kuin Väinö linna.

Se mikä itseäni, jos ei nyt sentään ärsytä, niin ainakin ihmetyttää, on tämä suomalainen "yksi kansa, yksi kieli..." ajattelu. Itse olen voimakas murteiden ylläpidon kannattaja. Kirjoittakaa minun puolestani mieluusti murteella, kunhan se on kohtuullisen puhdasta murretta. Luulisi täältä muusikoiden parista löytyvän muitakin murteiden ystäviä, vai onko tässä kohtaa "spritney bears":mäinen liukuhihna politiikka muka parempi? Nyanssithan ovat se musiikin/elämän suola, ainakin minulle.
"Good is in the details..."
rijnswand
06.03.2006 11:28:15 (muokattu 06.03.2006 11:31:41)

Mulle tuli äsken myös eiliset uutiset mieleen kun luin Dirty2:n kysymyksen Ufipeista. Eihän tämä muusikoiden.net mikään äikän koe ole, mutta helvetti sentään, jos kysymys pitää omalla äidinkielellä lukea kolmeen kertaan ennen kuin sen ymmärtää, niin jotain täytyy olla pielessä.
Mikko
WyW
06.03.2006 11:33:27

Voihan sitä kirjoittaa muutakin kuin kirjakieltä "kieliopillisesti oikein"... Mun mielestä lauseiden ja täten ajatusten tahdittaminen pilkuilla ja väliviivoilla on nimenomaan sitä mitä foorumille kirjoitettavasta teksistä olisi kiva löytää enemmänkin.

Ikinä en ole kuullut hyvää perustelua esim. sille, että yhdyssanat kirjoitetaan päin arsetta ja näin päin pois (http://reminder.ton.tut.fi). Väittäisin, että työelämässäkin kirjoitustaidosta on vain hyötyä. Mikäs sen parempi paikka treenata, kuin internetin foorumi :).

... ylläoleva teksti on kirjoitettu pieniä vapauksia kirjakielestä ottaen, mutta kuitenkin ymmärrettävästi (vai?)!

Kielellisistä virheistä nipottaminen toki voitaisiin yleisen rauhan pitämiseksi rajata yksityisviesteihin ja moderaattoreiden hommaksi (ja tämäkin räikeimmissä tapauksissa). Jos yksityisviestiinsä saa vastauksen "Haitssa vithu äidin kielen opentaja!", niin sen voi varoituksella sitten vaikkapa kuitata ja epäselvässä tilanteessa välittää vaikka ylläpidolle. Pitää tosin muistaa, että sarkasmin kukka kukkii täällä kovin innokkaasti.
http://koti.mbnet.fi/iapunen/bleh/blackani.gif
ddrum54
06.03.2006 11:56:22
Itse olen voimakas murteiden ylläpidon kannattaja. Kirjoittakaa minun puolestani mieluusti murteella, kunhan se on kohtuullisen puhdasta murretta. Luulisi täältä muusikoiden parista löytyvän muitakin murteiden ystäviä, vai onko tässä kohtaa "spritney bears":mäinen liukuhihna politiikka muka parempi? Nyanssithan ovat se musiikin/elämän suola, ainakin minulle.

Jees, murteet on tosi rock ( paitsi turun murre, joka kuulostaa puhevialta ). Edellyttää kyllä myös välimerkkien ja edes jonkinmoisen lauserakenteen tajua.
2`n 4
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)