L_Laiho 04.09.2005 15:49:57 | |
---|
Bändini rumpali tuossa pyysi kyselemään, että mitenkäs toimii tuo itse reijitetty etukalvo basarissa? Huoneneeko soundi? Ja mitä siinä tulisi huomioida? Settinä on Pearlin perussetti, ja tarkoitus olisi reijittää kiinni oleva alkuperäinen kalvo. Valitettavasti haulla ei sattunut mitään "tarpeellista" eteen. Jumala on ottanyt järjen pois ja pannut paskaa tilalle. |
Magiz 04.09.2005 16:00:05 | |
---|
itsekin tein reijän omaan kalvooni. tottakai se muuttaa soundia hieman, mutta ihan sama se on, onko se reikä siinä valmiina, vai tekeekö sen itse. kunhan vain tekee reiästä vain sen verran ison, että se mikki menee siitä läpi, ni kaikki on hyvin. Whatever happens, happens. |
Nolte 04.09.2005 17:03:01 | |
---|
kunhan vain tekee reiästä vain sen verran ison, että se mikki menee siitä läpi, ni kaikki on hyvin. Juu, muttei kuitenkaan kannata tehdä mitään järettömän kokoistakaan. Jostain luin, että jos reikä on yli 7", on tilanne sama, kuin jos ei ole resokalvoa ollenkaan. Eli joku 4-5 tuumaa lienee hyvä. Huiput rummut, surkea soittaja! |
KoRn88. 04.09.2005 18:24:49 | |
---|
on täällä jossain ollu tästäkin juttua. Attakkihan tuossa lisääntyy kun kalvoon reikä tehdään. Itse tein 4":n reiän 22" basariin, koska nopeissa tuplapoljennoissa basari meni tukkoon ilman tuota reikää. Reikä auttoi tuohon asiaan paljon. |
drum-monkey 04.09.2005 18:30:29 | |
---|
Juu, muttei kuitenkaan kannata tehdä mitään järettömän kokoistakaan. Jostain luin, että jos reikä on yli 7", on tilanne sama, kuin jos ei ole resokalvoa ollenkaan. Eli joku 4-5 tuumaa lienee hyvä. En ole lukenut, mutta todennut, ettei se näin ole. Omassa kalvossa on reikä noin 6", eikä soundi muuttunut paljoa. Paremmaksi kylläkin, minusta. Munletti on mulletti |
Dnjmaster 04.09.2005 18:39:51 | |
---|
Mä tein reiän cd-levyä apuna käyttäen. Hyvä tuli saundista. kalamies#40 >-)))> |
Jeltz 04.09.2005 18:46:32 | |
---|
Mä tein reiän cd-levyä apuna käyttäen. Hyvä tuli saundista. Just näin. Soundin muutos ei ollut iso, mutta tuntuma muuttui paremmaksi, kun nuijan hautaan kalvoon, niin epätoivottu pomppiminen väheni. Anteeksi että olen myöhässä. Olin nähkääs paskalla. |
Nolte 04.09.2005 18:52:53 | |
---|
En ole lukenut, mutta todennut, ettei se näin ole. Omassa kalvossa on reikä noin 6", eikä soundi muuttunut paljoa. Paremmaksi kylläkin, minusta. Ok. Olet siis testannut yli 7":n reikääkin? Ja vertaillut sitä kokonaan etukalvottomaan basariin? En kyllä itsekään huomannut isoa eroa soundissa, kun tein Remon kalvon mukana tulleella rinkulalla reiän Swinkun basarin kalvoon. Tuossa alla linkki. Sieltä löysin sen "faktan". http://home.earthlink.net/~prof.sound/id6.html Näin siellä luki: Here are the basic concepts: Any hole larger than 7" is like having no head at all on the drum. A 7" hole creates the feel of a one-headed kick drum, feeds more beater attack direct to an audience and provides some of the tone of the resonant head. Further, it’s easy to position a mic and change internal muffling devices, if used. Hyvät rummut, huono soittaja! |
Niskamies 04.09.2005 19:03:01 | |
---|
Here are the basic concepts: Any hole larger than 7” is like having no head at all on the drum. A 7” hole creates the feel of a one-headed kick drum, feeds more beater attack direct to an audience and provides some of the tone of the resonant head. Further, it’s easy to position a mic and change internal muffling devices, if used. Näin se on. Itse pidän reiättömän kalvon saundista. Saundissa on enemmän bodya ja botnea verrattuna etukalvolliseen reikään. Ja basari soi pidempään kun etukalvossa ei ole reikää. Tuntumakin on mielestäni parempi, mutta se vaati totuttelua. Nyt osaan sitä pomppua jotenkuten hyödyntämään, ja tuplaiskut lähtevät paljon mallikkaan kuin aikaisemmin. Virallisesti semi-pro! |
Bobana 05.09.2005 08:39:49 | |
---|
on täällä jossain ollu tästäkin juttua. Attakkihan tuossa lisääntyy kun kalvoon reikä tehdään. Itse tein 4":n reiän 22" basariin, koska nopeissa tuplapoljennoissa basari meni tukkoon ilman tuota reikää. Reikä auttoi tuohon asiaan paljon. Justiin näin. Paitsi että mulla on basari 24". Kun suurta ilmamäärää liikutetaan niin ilman tuota reikää basariin syntyy painetta joka ei anna reson eikä lyöntikalvon reagoida vaan "väkisin" resonoi molempia jolloin saundi hajoaa. Ja jos soittaa nuija kalvossa kiinni, tuntuma on aivan hirvittävä. Tuplapoljennot hajoaa ainakin täysin. Ja reikää ei tehdä keskelle vaan jompaan kumpaan alaviistoreunaan, n. 10-15cm kalvon reunasta. Sex, choppers and rock´n roll!!! |
Nolte 05.09.2005 09:44:20 | |
---|
jompaan kumpaan alaviistoreunaan Onko tämä nyt joku fiilisjuttu, vai onko sillä jotain merkitystäkin? Miksei voisi tehdä alareunaan keskelle? Hyvät rummut, huono soittaja! |
moderndrummer88 05.09.2005 11:01:41 | |
---|
tuntuma paranee etenkin nopemmassa soitossa, koska kalvosta ei tule niin kovaa reboundia, mutta soundi muuttuu kuivemmaksi eikä siinä ole niin paljoa enää alapäätä Norsk Arysk Blak Metal! Rahhh!! |
rm_wispila 05.09.2005 11:11:07 | |
---|
Takavuosina on kyllä ollut paljon isompiakin holeja; näillä siis ei ole mitään merkitystä soundiin vai ? Huvikseenko niitä on värkätty... Ittellä oli joskus tomeissakin vastaavat, tosin kuopille harjoitelluista kalvoista tehdyt (ei maksanut mitään,vain tekemisen ilo). Ne olivat soundillisesti lähinnä ulkonäökselliset... välimuoto kuitenkin kalvollinen/kalvoton - ajatteluun. Nykyisin tuskin kukaan tomeista alakalvojaan pois jättää, otaksun? Kapulakieli = rumpalien oma kieli. |
miän vain 05.09.2005 11:25:18 | |
---|
Takavuosina on kyllä ollut paljon isompiakin holeja; näillä siis ei ole mitään merkitystä soundiin vai ? Huvikseenko niitä on värkätty... No niissä on sen ajan soundi vähän niin kuin vakiona. Sellainen tök, läps tai kops. Kasarivirvelin tietävät kaikki, mutta millainen olikaan basari? Onhan tuolla megareiällä soundillisestikin eroa täysin kalvottomaan, mutta todella vähän, kitaran alle jo jää se nyanssi. Lähinnä on kyse rummun suorana ja pyöreänä pitämisestä ja ulkonäöstä. Reikää ei keskelle; nuijan atakki vuotaa suoraan ulos, etukalvo ei juuri soi, ja soundi on munattomampi. Mahdollisimman reunaan, mutta ihan sama mihin reunaan - saahan sitä kalvoa pyöriteltyä siinä. Mikin tosin saa paremmin sisään sivulta kuin alhaalta, mutta riippuuhan se siitäkin missä sitä tykkkää pitää. Reiän suulla on eri soundi kuin sisällä, ja sisälläkin eri kohdissa erilainen. |
McNulty 05.09.2005 13:08:42 | |
---|
Meitin rumpalilla on about 10cm reikä etukalvon vasemmassa reunassa. Mahtuu mikki hyvin ja hän teki tuon reiän ympärille vielä vahvikkeen vanhasta 8" tomin kalvosta. Pikaliimalla muistaakseni liimasi. On toiminut hyvin ja ajaa asiansa juuri tuossa mikittämisen yhteydessä. Tosin, hällä on mikki myös nuijan kohdalla poimimassa ääniä. Näiden saundien välille hakee sitten mikseristä balanssin. "Minds are like parachutes. They only function when they are open." -Sir James Dewar (1877-1925)
"Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something." -Plato (429-347eaa.) |
Niskamies 05.09.2005 13:53:54 | |
---|
tuntuma paranee etenkin nopemmassa soitossa, koska kalvosta ei tule niin kovaa reboundia, mutta soundi muuttuu kuivemmaksi eikä siinä ole niin paljoa enää alapäätä Tuntuma ei parane, se muuttuu. Subjektiivista on tämä. Virallisesti semi-pro! |
moderndrummer88 05.09.2005 13:57:17 | |
---|
Tuntuma ei parane, se muuttuu. Subjektiivista on tämä. minusta se on tuntuman paranemista jos nuija ei pompi holtittomasti lyönnin jälkeen kalvolla, etkös sinä taas diggaillu juuri että basari kunnolla päristää sitä nuijaa siinä kalvolla jos sen hautaa siihen lyönnin jälkeen... kovin on subjektiivisia nämä asiat. toinen tykkää äidistä toinen tyttärestä Norsk Arysk Blak Metal! Rahhh!! |
Nolte 05.09.2005 18:30:12 | |
---|
etkös sinä taas diggaillu juuri että basari kunnolla päristää sitä nuijaa siinä kalvolla jos sen hautaa siihen lyönnin jälkeen... Ei kai tuosta ilmiöstä sinällään kukaan voi tykätä? Hyvät rummut, huono soittaja! |
Simbe 05.09.2005 18:35:31 (muokattu 05.09.2005 18:37:01) | |
---|
Ei kai tuosta ilmiöstä sinällään kukaan voi tykätä? No vähän riippuu, se on sama kuin jos puristaisi kapulan virveliä vasten. Normaalisti melko käyttökelvoton. Mielestäni tuollainen sopii basarissa tehokeinona esim. tiukkaan lopetukseen yhdessä haitsun kanssa, Ahmir Thompson -tyyliseen meininkiin. Ei tietenkään koko ajan, normaalilyönnit pomppaavat heti kalvosta. Sekin on tulkintakysymys onko se kalvoon jättäminen sitten päristämistä vai soinnin demppaamista. Itse pidän sillä aikaan saatavasta pienestä pitch bend -efektistä. Rock 'n roll 'n blues 'n jazz, kiss my ass. Kiss my ass.
Myytävänä Yamaha 8000 rummut in "Mellow Yellow" |
Nolte 05.09.2005 18:43:17 | |
---|
No vähän riippuu, se on sama kuin jos puristaisi kapulan virveliä vasten. Normaalisti melko käyttökelvoton. Mielestäni tuollainen sopii basarissa tehokeinona esim. tiukkaan lopetukseen yhdessä haitsun kanssa, Ahmir Thompson -tyyliseen meininkiin. Ei tietenkään koko ajan, normaalilyönnit pomppaavat heti kalvosta. Sekin on tulkintakysymys onko se kalvoon jättäminen sitten päristämistä vai soinnin demppaamista. Itse pidän sillä aikaan saatavasta pienestä pitch bend -efektistä. Ok. Tulkitsin tuon pärinän sellaiseksi enimmäkseen hallitsemattomaksi nuijan liikkeeksi. Hyvät rummut, huono soittaja! |