Aihe: Rumpujen mikitys
1
Unlimited_
13.12.2021 10:49:22
Terve,

Olen rumpuharrastelija ollut toistakymmentä vuotta ja vuosien varrella kaikenlaista bändileikkiä ollut ja nykyään kotisoittelua aktiivisesti. Pikkuhiljaa olen rakentanut omaa settiäni mieluisaksi ja nyt olisi kiinnostusta kokeilla rumpujen mikitystä ja kenties oman soiton äänitystä. Olen siis täysin vieraalla alueella ja kaipaisin hieman apua.

Eli toiveena olisi jollain semi edullisella, muttei kuitenkaan halvimmalla ja huonoimmalla setillä mikittää rummut. Kaipaan siis apua siihen mitä kaikkea tarvitsen saadakseni toimivan setin ja oikein mielellään saa ehdottaa/suositella tuotteita esim Thomannilta. Mulla on siis 5-osainen setti ja mielellään mikittäisin jokaisen tomin ja tietty basarin erikseen.

Tarkoituksena olisi saada kuulokkeista oma soitto kuulumaan "studiomaisena" sekä harjoitella biisien päälle ja saada klikki taustalle sekä mahdollisesti nauhoittaa soittoa. Nyt saa siis auttaa amatööriä ihan kädestä pitäen ja vaikka listata kaikki mitä tarvitsen. Kiitos avusta jo etukäteen.
Mösjöö
13.12.2021 11:38:57
Jeltz
13.12.2021 11:59:23
Mulla oli samanlainen tilanne taannoin (kiinnostus omiin äänityskokeiluihin ja korvamonitorointiin), ja päädyin seuraavanlaiseen setuppiin:

- bassorumpu: Shure Beta 52A
- virveli: Shure SM57
- tomit: Sennheiser E904
- overhead: Oktava MK-012
- mikseri/interface: Behringer XR18
- korvamonitorit Shure SE-215, kuulokevahvistimena Behringer P1
Lisäksi toki kasa ständejä ja piuhoja.

Tuo mun setti tuntuu edelleen aika sopivalta hankinnalta omiin tarpeisiin ja jos hankintaprojekti pitäisi aloittaa uudestaan, niin päätyisin varmaan melkolailla samoihin härveleihin. Siinä on harrastelijakäyttöön riittävän laadukkaat vempaimet, että äänitysten laatu ei jää kalustosta kiinni. Mikit on kohtalaisen standardikamaa joita näkyy ammattikäytössäkin, muttei kuitenkaan mitään huippukallista putiikki-/vintagetavaraa. Osan kamoista ostin käytettyinä - niistä saanee suunnilleen omansa pois eteenpäinkin myydessä, jos tarve tulisi.

Behringerin digimikseriin päädyin, kun se toteuttaa tarvittaessa tosi monta eri roolia. Sillä saa helpon korvamonitoroinnin (ja samalla klikin tai biisien päälle soittamisen), joka toimii niin yksin soittaessa kuin bändinkin kanssa (6 auxia --> kolme yksilöllistä stereokuuntelua tai kuusi monoa). Bändikäytössä jokainen soittaja saa itse viilata oman kuulokemiksauksensa kuntoon omalla kännykällä/tabletilla/tietokoneella. Lisäksi härveli toimisi yhtä lailla myös livekäytössä perus pubinnurkkarokkibändi-kontekstissa. Äänityskäytössä laite on helppo ja toimiva - USB:n kautta saa tietokoneelle 16 raitaa sisään.

Jos ei ole mitään tarvetta bändi-/livekäytölle, niin hiukan halvemmalla saanee jonkun USB-interfacen 8 mikkietuasteella - mutta itseäni houkutteli tuossa XR18:ssa juuri tuo monikäyttöisyys. Noita WLANin yli ohjattavia kompakteja digimiksereitä näkyy nykyään olevan aika monen eri kokoisina - minusta tuo 16-etuasteinen versio tuntui sopivalta myös bändisoittoa ajatellen.
Unlimited_
14.12.2021 08:32:20
Kiitos vastauksesta. Tuo mikseri herättää vielä paljon kysymysmerkkejä ja kaipaisin siihen vielä apua. Eli vaihtoehtona on nyt siis tabletilla pyöritettävä digimikseri tai sitten usb-mikseri. Mikä on yksinkertaisin taikka helpoin tapa saada korvamonitoreista soimaan klikki/biisi taustalla ja soittaa päälle?

Eli jos lähdetään siitä, että käytän paria eri suoratoistopalvelua kuten Spotifyita musiikin toistamiseen ja tähän saakka mennyt sillä perinteisellä, eli napit korviin ja peltorit päälle ja soittamaan -menetelmällä. Yhtälailla olen käyttänyt klikki-sovellusta puhelimesta samalla periaatteella. Mikä on siis helpoin tapa käyttää nyt esimerkiksi spotifyita toimimaan tuon mikserin kautta ja saada kuulumaan korvamonitoreista oman soiton päälle?
Jeltz
14.12.2021 18:07:36
Unlimited_: Kiitos vastauksesta. Tuo mikseri herättää vielä paljon kysymysmerkkejä ja kaipaisin siihen vielä apua. Eli vaihtoehtona on nyt siis tabletilla pyöritettävä digimikseri tai sitten usb-mikseri. Mikä on yksinkertaisin taikka helpoin tapa saada korvamonitoreista soimaan klikki/biisi taustalla ja soittaa päälle?

Eli jos lähdetään siitä, että käytän paria eri suoratoistopalvelua kuten Spotifyita musiikin toistamiseen ja tähän saakka mennyt sillä perinteisellä, eli napit korviin ja peltorit päälle ja soittamaan -menetelmällä. Yhtälailla olen käyttänyt klikki-sovellusta puhelimesta samalla periaatteella. Mikä on siis helpoin tapa käyttää nyt esimerkiksi spotifyita toimimaan tuon mikserin kautta ja saada kuulumaan korvamonitoreista oman soiton päälle?

Puhelin piuhalla kiinni mikserin linjatuloon on kaikista helpoin ratkaisu (oli sitten mikseri fyysisillä liu'uilla varustettu tai ei), eikä vaadi erikseen tietokonetta. Tuo on yksi piirre lisää miksi tykkään mikseristä verrattuna "pelkkään" USB-interfaceen - ei tarvitse erikseen käynnistellä tietokonetta/DAWia jotta saa korvamonitoroinnin päälle ja Spotifyt soimaan. Äänittäessä kun käytät härveliä USB-äänikorttina, niin klikit ja taustaraidat saa soimaan sitä kautta samalta koneelta jota käytät äänittämiseenkin.
Epämuusikko
15.12.2021 12:08:33
Ite vedän jotakuin niin kuin Jeltz. mun molemmissa mikitetyissä seteissä on kaverina miksauspöydän jatkeena cd-soitin sekä miniplug-piuha jos koneelta haluaa jotain tykitellä. toisessa myös jopa rumpukone. klik klik!
LET'S SÄRJETÄÄN AND MURJOTAAN!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)