Aihe: Sonor Lite -virvelin mattokoneiston säätöruuvin pesän kierteet k 1 | |
---|---|
![]() 18.07.2021 13:25:08 | |
Onko kellään tietoa/kokemusta saisiko tätä fiksusti korjattua? Onnistuuko itse vai pitääkö viedä korjattavaksi? Kierteet ovat siis rikki sieltä pesästä, ei ruuvista. Entä kun on kyse tällaisesta vanhemmasta 80-luvun setistä, jolla on keikkailtu runsaasti, niin pitäisikö jotain muitaki osia huoltaa, ennen kuin menevät rikki? :) | |
![]() 25.07.2021 10:59:59 (muokattu 25.07.2021 11:01:30) | |
rautanenaltto: Onko kellään tietoa/kokemusta saisiko tätä fiksusti korjattua? Onnistuuko itse vai pitääkö viedä korjattavaksi? Kierteet ovat siis rikki sieltä pesästä, ei ruuvista. Entä kun on kyse tällaisesta vanhemmasta 80-luvun setistä, jolla on keikkailtu runsaasti, niin pitäisikö jotain muitaki osia huoltaa, ennen kuin menevät rikki? Helppo korjata. Uusi sisäkielle Helicoil-tyyppisellä sarjalla. https://www.youtube.com/watch?v=46bIm2xaLuc Sonorin metalliosat ovat yleensä todella kestäviä, joten puhdistus ja lug nutien voitelu on riittävä toimenpide. Soundit, piuhat ja kajarit. | |
![]() 05.08.2021 07:16:24 | |
Moi. hollmi-5: Helppo korjata. Uusi sisäkielle Helicoil-tyyppisellä sarjalla. ^Tämä. Netistä ei yksinkertaisesti (EVO?) löytynyt kuvaa vanhemmasta pesästä, mutta jos on edes etäisesti samoilla dimensioilla varustettu kuin moderni Kiinan-Sonorin vastaava (M5), materiaalia löytyy yllinkyllin insertin asentamiseksi. Jousityyppinen kierresisäke vaatii vähintään noin 2mm ylimääräistä materiaalia alkuperäisen kierteen nimellishalkaisijaan verrattuna kun puhutaan kokoluokasta M4-M6. Yleisesti ottaen kierteen nimellishalkaisija + 4*kierteen nousu pitää vähintään kappaleessa olla ulkohalkaisijaa korjattavalla kohdalla. Metriset kierteet ovat yksinkertaisia korjata, varsin täydelliset sarjat yleisimpiä kokoja (M6, M8, M10, M14) löytyy tätänykyä monilta harrastajilta, kiitos hyvän saatavuuden. Peruskauraa myös missä tahansa moottori-/konekorjaamossa, joita Tampesteristakin löytynee vielä. Helicoil muutti pitkälti järjenvastaista asennustapaansa kun kilpailijat menivät 90-luvulla tuotekehityksessä heittämällä ohi, joten nykyään Suomesta saa muitakin, esimerkiksi Recoil (mun suosikki), Ruco Pro Coil ja V-Coil. Noissa ei ole (vanhasta) Helicoilista tuttuja tampooninasettimia ja keitetyn makaronin lujuista kierreinserttiä, joten homma hoituu kyllä itsekin jos haluaa ja omaa hivenenkään kädentaitoja. Sarjat ovat himpun hintavia yhteen korjaukseen (30-50€), mutta moottorikoneistamoissa ovat toisinaan hinnoitelleet korjauksen sen verran arvokkaaksi että jo kahdella korjattavalla kierteellä sarjan hankkiminen kannattaa. Edellyttäen toki että porakone, kierretapin vääntiö, sekä taidot niiden käyttämiseen löytyy ennestään. Aikaa yhden kierteen korjaamiseen irtopalikkaan menee pari minuuttia. Yksi vaihtoehto on ammattikoulut, ja miksei valveutuneemmalla teknisten töiden opettajalla varustetut peruskoulutkin. T:Samuli | |
![]() 05.08.2021 22:24:21 | |
basisti1971: Moi. ^Tämä. Yksi vaihtoehto on ammattikoulut, ja miksei valveutuneemmalla teknisten töiden opettajalla varustetut peruskoulutkin. T:Samuli Minulla on päivätyö teknisen työn lehtorina peruskoulussa. Mopokursseilla korjaillaan joskus kierteitä. Periaate opetetaan ja sisä- ja ulkokierteen tekee kaikki. Peruskursseilla ei enää mennä noin syvälle, kun tuntikehys on pienentynyt ja yhteinen käsityö vei oppilaan tunnit yläkoulun oppilailla puoleen. Ovat puolet pehmeissä materiaaleissa. Soundit, piuhat ja kajarit. | |
![]() 09.08.2021 08:18:11 | |
Moi. hollmi-5: Minulla on päivätyö teknisen työn lehtorina peruskoulussa. Tuon muistelinkin jossain viestiketjussa maininneesi. Kommentti tuosta mahdollisuudesta perustui omiin kokemuksiin siitä millaisia yhteydenottoja itselle tuli niinä lyhyinä pätkinä kun viransijaisuuden ja muita sijaisuuksia aikoinaan hoidin. Osansa oli toki sillä että mun vanha opettaja jonka eläkehännän hoidin, auliisti auttoi kaikkia jotka apua tulivat pyytämään, ja koska tuolloin 90-luvun lopussa eläkkellelähdön laskutapa oli vähintäänkin vinkeä, käytännössä kellään ulkopuolisella ei ollut edes aavistusta että ko. henkilö olikin jo eläkkeellä. hollmi-5: Mopokursseilla korjaillaan joskus kierteitä. Periaate opetetaan ja sisä- ja ulkokierteen tekee kaikki. 90-luvun lopulla kun itse yhden pidemmän ja useampia lyhyempiä ajanjaksoja peruskoulussa opetin, mopoiluinnostus ei vielä ollut noussut notkahduksestaan, joten mopokurssia, sen enempää kuin -kerhoakaan ei valitettavasti ollut. Käsityökerho sentään oli, mutta osallistumisaktiivisuus oli heikonlaista. hollmi-5: Peruskursseilla ei enää mennä noin syvälle, kun tuntikehys on pienentynyt ja yhteinen käsityö vei oppilaan tunnit yläkoulun oppilailla puoleen. Ovat puolet pehmeissä materiaaleissa. Totta, tuosta uudistuksesta aikoinaan keskustelin useammankin henkilön kanssa, ja muutamat olivat sitä mieltä että pitkälti internetin aikaansaama teeseitse-kulttuurin maailmanlaajuinen mullistus olisi voitu käyttää hyväksi paremminkin. Mutta opetussuunnitelma/tuntikehys on mikä on, ja niiden rajoissa on toimittava, halusi tai ei. T:Samuli | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)