Aihe: Tune bot..ja viritys 1 | |
---|---|
![]() 07.05.2021 18:13:33 | |
Ihan mielenkiinnosta ajattelin kysellä, että millaisia kokemuksia Tune bot virittimestä ja millaisia kalvokireyksiä ootte laitellut rumpuihin? Itse en ole ihan vielä löytänyt parasta suhdetta kalvojen kireyteen, mutta testaamista vaan vaatii.. Jos joku on löytänyt hyvät arvot, niin kiitos vinkistä jo etukäteen.. | |
![]() 08.05.2021 22:23:31 | |
Virvelin kanssa olen temppuillut viime aikoina erityisesti. Yläkalvo on itelle hyvä ja napakka jossain välillä 275-299hz ja alakalvo about 385-400hz. Riippuu tietenkin ihan minkälaista soundia haet ja tietysti myös rummusta missä ideaalit lukemat kulloinkin ovat. Aiheesta taisi olla pidempikin keskustelu palstalla aiemmin, muistelen. | |
![]() 09.05.2021 00:26:54 | |
ketaoja: Ihan mielenkiinnosta ajattelin kysellä, että millaisia kokemuksia Tune bot virittimestä ja millaisia kalvokireyksiä ootte laitellut rumpuihin? Itse en ole ihan vielä löytänyt parasta suhdetta kalvojen kireyteen, mutta testaamista vaan vaatii.. Jos joku on löytänyt hyvät arvot, niin kiitos vinkistä jo etukäteen.. Mika "Kaasu" Karppinen kävi virittämässä settini ja neuvomassa Tune Botin käyttöä,suosittelen! | |
![]() 09.05.2021 10:26:57 | |
Tunebotin nettisivulta löytyy näitä artist tuningeja - tässähän yksi helppo lähtökohta. Ota kokeiluun joku jonka rumpujen koot ja musiikkityyli/soundimaailma vastaa tavoittelemaasi: https://tune-bot.com/artists/ Taitaa sama litania löytyä myös tunebotin Android-appista. Toki sitten omien rumpujen, kalvovalintojen ja oman soundimaun mukaan kannattaa jalostaa hommaa pidemmälle. Mutta jos lähtökohta on se että laite on täysin vieras eikä oikein tiedä miten sitä kannattaisi hyödyntää, niin jonkun valmiin "viresetin" kokeileminen saattaa olla avartavaa ja helppo ensiaskel. Laitehan on sinänsä simppeli ja helppokäyttöinen eikä siihen liity kummempaa mystiikkaa. | |
![]() 09.05.2021 11:40:49 (muokattu 09.05.2021 12:24:08) | |
Jeltz: Tunebotin nettisivulta löytyy näitä artist tuningeja - tässähän yksi helppo lähtökohta. Ota kokeiluun joku jonka rumpujen koot ja musiikkityyli/soundimaailma vastaa tavoittelemaasi: https://tune-bot.com/artists/ Taitaa sama litania löytyä myös tunebotin Android-appista. Toki sitten omien rumpujen, kalvovalintojen ja oman soundimaun mukaan kannattaa jalostaa hommaa pidemmälle. Mutta jos lähtökohta on se että laite on täysin vieras eikä oikein tiedä miten sitä kannattaisi hyödyntää, niin jonkun valmiin "viresetin" kokeileminen saattaa olla avartavaa ja helppo ensiaskel. Laitehan on sinänsä simppeli ja helppokäyttöinen eikä siihen liity kummempaa mystiikkaa. Kiitti linkistä ja sieltähän löytyy monet vaihtoehdot... Mun tekniikka on virityksessä se, että asetan esim. tomin jakkaralle, jossa on tyyny, ettei toinen kalvo resonoi. Pidän Tune bottia toisessa kädessä ja tarkistan aina lugin kohdalta kireyden. Keskelle kalvoa laitan sellaisen dumpperi "kluntsin" vaimentamaan. Kierrän rumpua, kunnes mielestäni kaikissa lugeissa on sama taajuus. Montaa vaihtoehtoa oon kokeillut taajuuksilla, mutta ihan mieleistä hivenen laskevaa soundia en ole saavuttanut. saattaa olla kalvovalintakin väärä, sillä lyöntikalvo on Emperor Coated ja alakalvo Coated Ambassador. Tarkoitus on käyttää rumpuja studio hommissa, vaikka ne onkin tosi vanhat, eli 70 luvun Premierit, mutta ei silti ihan huonotkaan.. Pitäsiköhän kalvot vaihtaa erilaisiin..?? | |
![]() 09.05.2021 14:10:00 | |
ketaoja: Pidän Tune bottia toisessa kädessä ja tarkistan aina lugin kohdalta kireyden. vanteeseenhan se pitäisi kiinnittää. Laitat resokalvoa sopivasti kireämmälle niin laskevakin pitäisi löytyä? Ei irtoa | |
![]() 09.05.2021 19:41:28 (muokattu 09.05.2021 19:48:40) | |
Tomien kanssa ite koin tämän etenkin hyväksi lähtökohdaksi: https://tune-bot.com/tuning-guide/ Itse aloitin "low resonance" suosituksilla, mitkä toimivat oikein hyvin suorilta. Jos et halua pitkää sointia, kokeile näitä. Näissä siis alakalvo on aika reilusti korkeammassa vireessä kuin lyöntikalvo, mikä lyhentää nuotin kestoa. Noita tarkkoja nuottilukemia ei pidä liikaa miettiä mun mielestä, tähtää about sinne hujakoille. EDIT: noiden suositusten perusajatus siis on: Molemmat kalvot samassa vireessä = mahdollisimman pitkä sointi Alakalvo rutosti korkeammalla = lyhyempi sointi Ja minä tuppaan myös kiinnittämään laitteen vanteeseen. Joskus vaihdan paikkaa vanteessa jos en ihan usko sen kertomaa. | |
![]() 10.05.2021 11:03:46 | |
Ziggy Bubba: Tomien kanssa ite koin tämän etenkin hyväksi lähtökohdaksi: https://tune-bot.com/tuning-guide/ Itse aloitin "low resonance" suosituksilla, mitkä toimivat oikein hyvin suorilta. Jos et halua pitkää sointia, kokeile näitä. Näissä siis alakalvo on aika reilusti korkeammassa vireessä kuin lyöntikalvo, mikä lyhentää nuotin kestoa. Noita tarkkoja nuottilukemia ei pidä liikaa miettiä mun mielestä, tähtää about sinne hujakoille. EDIT: noiden suositusten perusajatus siis on: Molemmat kalvot samassa vireessä = mahdollisimman pitkä sointi Alakalvo rutosti korkeammalla = lyhyempi sointi Ja minä tuppaan myös kiinnittämään laitteen vanteeseen. Joskus vaihdan paikkaa vanteessa jos en ihan usko sen kertomaa. Ok..ja kiitos linkistä. Kyllä minäkin välillä pidän sitä vanteessa, mutta jossain youtube videossa kaveri neuvoi, että kannattaa siirtää aina säädettävän lugin kohdalle, niin otos on tarkempi?? Vaikee sanoa... Noi mun kalvot hieman mietityttää, että pitäiskö olla erilaiset. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)