Aihe: Laulumikki rumpalille
1
Gritsen
04.04.2021 00:50:01
Mitä kokemuksia mahtaisi rumpupalstalaisilla löytyä rumpalin laulumikkiratkaisuista? Mitkä mikit ja ständiratkaisut ovat osoittautuneet erittäin toimiviksi, entä mitkä taas olleet täysiä katastrofeja? Miten parhaiten välttää parhaiten symbaalien ja virvelin vuotoa mikkiin rokkivolumeilla soittaessa? Kannattaako IEM-kuunteluihin gatettaa mikki (tai jos gate liian raju, kevyt expander esim?), jotta ei tulisi turhaa vuotoa niissä kohdissa, joissa rumpali ei laula?

Itse olen näillä näkymin hankkimassa ihan perus Shure SM57:n ja mahdollisesti AWS-2 -windscreenin siihen, varmasti hyvä ratkaisu - mutta onko parempia?

Pääasiassa kyselen ihan perinteisten mikkien puolesta, mutta headsetkokemuksia saa myös jakaa.
House Band
04.04.2021 10:32:26
Gritsen: Mitä kokemuksia mahtaisi rumpupalstalaisilla löytyä rumpalin laulumikkiratkaisuista?
Pääasiassa kyselen ihan perinteisten mikkien puolesta, mutta headsetkokemuksia saa myös jakaa.

Mulla on ollut käytössä vuosikymmenet Shure 545S.Se on ns. pistoolimikki,joten se ei ole tiellä kun on niin lyhyt. Johto ei näin ollen ole myöskään jatkamassa mikrofonin pituutta. Katkaisija siitä löytyy myös. Kapseliksi menee 57 kapseli,jos hajoaa.
Ainoa huono puoli tossa 545:ssa on,ettei niitä ole valmistettu pitkään aikaan.
Joutuupi etsimään käytetyn tai jos muilla valmistajilla on vastaavaa tarjolla,en tiedä.

Ständi on vähän takavasemmalla just olkapään yli. Siinä se on ainakin mulla vähiten tiellä. Se on ihan suorassa horisontaalisti ja sen verran löysässä,että sen voi kääntää haikan päälle silloin kun ei laulata.

Head set on kokeiltu myös,mutta dynamiikan kanssa tuli ongelmia,kun se on sitten siinä kohdilla mihin sen on asentanut.
Siinä pitäisi olla ehdottomasti myöskin katkaisija esim.jalalle,ettei koko ajan oma hengitys tahi onnen kiljaisut pölise omaan saatikka kavereiden korviin.
Kyllä niitä moni käyttää onnistuneesti,mulla ei toiminut.

In earin kanssa on kokeiltu kaikenlaisia härpättimiä,mutta mulla tuli esim. gaten kanssa vastaan liian suuri muutos taustahälyyn,kun gate aukeaa.
Nämä kaikki ovat pitkälti makukysymyksiä,joten kokeilemalla selviää parhaiten ,mikä kenellekkin sopii. Miksaus/soundimaailma/akustiikka vaikuttaa myös omalta osaltaan.
57 Shuren kanssa ei voi mennä kauas metsään.
Soundi painaa,mutta haitari vain painaa.
hollmi-5
05.04.2021 12:41:27
Shuren SM58 oli pitkään. Nyt on AKG D5. Ihan tavallinen puomillinen mikkiteline on minulle paras ratkaisu.
Soundit, piuhat ja kajarit.
fox
05.04.2021 15:49:22

hollmi-5: Shuren SM58 oli pitkään. Nyt on AKG D5. Ihan tavallinen puomillinen mikkiteline on minulle paras ratkaisu.

Aika lailla samalla setillä olen mennyt. Viisseiskan kanssakin joskus, vallankin "ennenvanhaan", kun oli suht yleinen "laulumikki", suuntaavuus tosin aiheutti joskus ongelmia.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)