Aihe: Puu- vai Metallivirveli??
1
-oskari--
07.02.2003 21:46:57
Niin että mitä eroa on puu- ja metallivirveleillä..?? Kumpi sopii paremmin sellaseen metalli mättöön??

En viittis ite ostaa kaikenlaisia ja ruveta sitä kautta testailemaan.. joten kysynkin teiltä keneltä tietoa löytyy..!!
Oskar
drummer#1
07.02.2003 22:29:38
Se on melko mielipide kysymys.. mielestäni metallivirveli sopii paremmin metallimusaan. Puinen sopii ehkä paremmin kevyeeseen.. mielipidekysymksiä.. Haluaisitko ostaa Pearl World Series metallivirpan 14"x 6½". Siinä on timmi ja voimakas ääni joka sopii metalliin. Kalvot ovat Remon Snare joku-batter ja Aquarian päällä. Hinta vois olla vähän yli pari sataa..
Mikko A
07.02.2003 23:17:36
Se on melko mielipide kysymys.. mielestäni metallivirveli sopii paremmin metallimusaan. Puinen sopii ehkä paremmin kevyeeseen.. mielipidekysymksiä.. Haluaisitko ostaa Pearl World Series metallivirpan 14"x 6½". Siinä on timmi ja voimakas ääni joka sopii metalliin. Kalvot ovat Remon Snare joku-batter ja Aquarian päällä. Hinta vois olla vähän yli pari sataa..

TÄH?? Batter-kalvo virvelin alakalvona???? Ei saatana... olikohan painovirhepaholainen...?
~Solitary shell~
drummer#1
08.02.2003 13:41:38
Joo.. ups! Tais olla!!
En kyllä nyt muista äkkiseltään, mikä kalvo siellä alla on kun ei ole tullut vähään aikaan kurkittua.. mutta Remon semmonen kalvo kuitenkin, joka on tarkoitettu vain virpan alakalvoksi...
Mikko A
08.02.2003 14:43:53
Joo.. ups! Tais olla!!
En kyllä nyt muista äkkiseltään, mikä kalvo siellä alla on kun ei ole tullut vähään aikaan kurkittua.. mutta Remon semmonen kalvo kuitenkin, joka on tarkoitettu vain virpan alakalvoksi...

Noni... Sitähän se mäkin, ei siis batter vaan snare-side!
~Solitary shell~
welho
08.02.2003 23:58:32

En viittis ite ostaa kaikenlaisia ja ruveta sitä kautta testailemaan..

Eipä ole paljon vaihtoehtoja muuta kuin ajankanssa tutustua ja testata.
Senverta on nimittäin mielipide/makukysymys/mieltymys/henkimaailman juttuja tuo soundipolitiikka.

Hevihommiinkin sopii lähes mikä snare vaan?! Ei ole sääntöjä.
Jotain hyväksihavaittuja juttuja voi olla mutta, rumpusoundikin on yksilöllinen ja lisäksi kalvo- ja mattovalinnat sekä soittaja itse vaikuttaa soundiin tosi paljon.

Itse olen lyhyen rumpaliuran aikana ehtinyt omistaa 11 virveliä joista neljä on jäänyt käteen.
Noista saa jo sopivasti iloa irti. Yksi on hyvä "all round" snare ja loput kolme hieman spesiaalisoundisempaa.

Joskus pitäisi vielä hommata Ludarin Super Sensitive ja pari muuta=o) Lähinnä muutama eri syvyyksinen rumpu olisi poikaa

Testannut olen aina kaikki mitä on voinut ja vastaan tullut...
Setit kuntoon, setit kunnossa!!
miän vain
10.02.2003 10:58:09

Sääntöjä ei periaatteessa ole kuin muutama. Nimittäin:

Jos ostat puisen, älä osta kovin ohutrunkoista - sellaisen saa helposti "tukkoon" mättöhommissa. Tarkoittaa siis että mökää ei tietyn pisteen jälkeen tule lisää vaikka lyö miten paljon lujempaa. Ja kun sille alueelle mennään, soundikin huononee. Paksurunkoisia puuvirvelejä kyllä löytyy, jopa kohtuuttomuuksiin asti.

Yleensä käyttävät metallivirveliä, syvää tai matalaa tyylistä riippuen. Vaan poikkeuksiakin on.

Valuvanteet auttavat, kantti-iskut tulee lujempaa.
O jee! *NAX*
Iso-K
10.02.2003 13:02:33

Itellä an pearlin steve ferrone-malli ja toimii!

En suosittelis ostaan ainakaan matalmpaa kuin 6,5" jos soittaa heviä...syvemmästä lähtee tuhdimpi ja kovempi ääni ...tiätysti sitä pitää osata myös käskeä!
Kalu - Rock 'til You Drop!
JanneO
13.02.2003 10:39:24
MInä itse taas suosittelisin piccolo-virppaa jos soitat nopeaa mättöä, koska kipakka soundi erottuu huomattavasti paremmin kuin valtameren syvyinen marssivirveli.
Jos iskuja tulee harvakseltaan... doom-tyyliin, niin silloin ei välttämättä soundillisesti ole paras hommata piccoloa vaan kunnon jyhkeä ja syvä virveli. Mitä ohuempi virveli, sitä vähemmän mökää.

Itse olen huomannut omissa hommissa, että kalvovalinnalla saa virveliä muokattua soittotyylin mukaisesti todella hyvin.
Tosin tykkään erittäin kuivasta ja korkeasta äänestä virvelissä... kireästä kalvosta kun kapulakin pomppaa nopeassa musiikissa mukavalla vauhdilla.

Oikein guruthan valitsevat soitettavan virvelin keikkatilan akustiikan mukaan... joko puista tai metallista.
Itsellä on käytössä pearlin 13" piccolo ja taman "normaali" metallivirveli, joista studiossa olen käyttänyt ainoastaan tuota metallihässäkkää... ja kyllä keikoillakin, mutta treeneissä on ollut aika usein pearli käytössä. Evanssin dry general-kalvoilla tietty.
Triskal
13.02.2003 13:47:49

Eikös metallivirppa vinkaise enemmän kuin puinen? Siis että puisesta kuuluu sellainen tasaisempi paf ja metallisessa on enempi overtonea.
aoksa
13.02.2003 14:38:52
en muute pysty keksii enää spedempää sanaa ku "virppa"..
kuulostaa iha joltai pääsiäisnoidalta.
JanneO
13.02.2003 17:06:47
virppan varppan virveli ja heikunkeikun virvelinjalka.
Mazah
14.02.2003 09:33:59

Oon aatellut hommata 13"/4-6" virpan kun satun tykkään tosi korkeesta ja kireestä virvelisaundista. Kuuluukohan se ääni hiljaisempana siinä, ja reagoiko kalvo erilailla kuin 14"?

Ja kannattaako ostaa puu- vai metalli virppa jos haluaa mahdollisimman erottuvan, kireän soundin jossa on mukava sustain?
Don't eat that yellow snow...
miän vain
14.02.2003 10:59:22

Oon aatellut hommata 13"/4-6" virpan kun satun tykkään tosi korkeesta ja kireestä virvelisaundista. Kuuluukohan se ääni hiljaisempana siinä, ja reagoiko kalvo erilailla kuin 14"?

Ja kannattaako ostaa puu- vai metalli virppa jos haluaa mahdollisimman erottuvan, kireän soundin jossa on mukava sustain?

Pienempi on aina korkeampi - ja hiljaisempi. Toisaalta korkeiden äänien kuulokynnys on pienempi - eikä siellä yläpäässä ole niin paljon muuta möykkää bänditilanteessa, eli erottuuhan se. Ainakin jos et mene äärimmäisyyksiin, kuten 8x5 (halkaisija x syvyys).

6" syvä virveli ei kyllä ole pikkolo.

Metallisessa on erottuvampi ja kireämpi sointi kuin puisessa, ja parempi sustain. Ainakin jos virittää oikein.
O jee! *NAX*
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)