Aihe: Ohjeita tuplaspedujen harjoitteluun
1 2 3
jeriko
25.03.2003 09:57:02
Ois semmonen (ongelma) että en osaa kovinkaan nopeasti soittaa speduja.. (nightwish, entwine nopeus). Millä tekniikalla esim Jaska Raatikainen, Gene Hogland, Nick Barker tai Hellhammer soittaa? Olen speduilla soittanu jo muutaman vuoden mutta nopeutta ei vain jostain kumman syystä tuu lisää. Mainittakoon että harrastan taekwondoa jonka kaiken järjen mukaan pitäs vahvistaa jalkoja. Onko lihaksikkuus se nopeuttava tekijä? Tuntuu että esim matte Modin (darkfuneral) ei oo mikään lihaksikas tyyppi mutta se vetää ihmeen nopeaa tuplaa.. Eli siis mikä on mussa vikana ku ei tuu nopeutta??
Jukka
jeriko
25.03.2003 10:02:33
Se nimenomaan on ongelma jossain mielin että meidän bändin musiikissa on kuitenkin jonkin verran sellaisia elementtejä joihin menis nopea spedu kuin nyrkki silmään(esim bodom nopeuksinen).
Jukka
Vilhelmus
25.03.2003 10:04:34

siis mikä on mussa vikana ku ei tuu nopeutta??

KAuanko olet soittanut? Se ottaa aikaa ja treeniä, treeniä, uskomattoman paljon treeniä. Paradiddleja, erilaisia komppeja ja juttuja.
Born of black wind, fire and steel
JanneO
25.03.2003 10:48:38 (muokattu 25.03.2003 10:49:50)
Pedaalien säädöt, jakkaran korkeus, jännittäminen (lihasten) kalvojen kireys, pedaalit ym "henkimaailman" asia vaikuttaa myös. Mutta niin moneen kertaan kun olen sen todennut, että mitään oikotietä tuohon nopeuteen ei ole. Hellhammer ym kumppanit on soittaneet varmaan kauemmin kuin muutaman vuoden, joten paljon treeniä on takana.
taistelulajien harrastaminen ei takaa nopeutta soittamisessa, vrt Barker, kaveri nyt ei mikään atleetti ole vartaloltaan ja silti tulee aika haipakkaa.
Lisäksi on yksi tekijä, kaikista ei valitettavasti ole nopeaksi rumpaliksi tai rumpaliksi laisinkaan... älä nyt käsitä tätä henk.koht, eikä tämä ollut sillä sanottu. Mutta pitää asettaa järkeviä tavoitteita ja tarkistaa niitä sillä silmällä, että onko siihen mahdollisuuksia sitten ja tarvittaessa muuttaa niitä sitten. Älä odota että viikon päästä pystyt soittamaan Mayhemia samoilla tempoilla vaikka netistä haet jonkun rumpuopetusvideon jossa neuvotaan jotain extereme-basariharjoituksia.
Nykyään huomaa sen, että monet nuoret tai ihan aloittelevat bändit yrittävät soittaa ihan liian vaikeita ja nopeita biisejä, toisaalta ihan hyvä jos on kunnianhimoa, mutta pitäisi osata soittaa perusteet ensin.

Sitten tuohon muuhun puoleen... NW ja Entwine ei nyt välttämättä ole mitään nopeata kamaa kuitenkaan, mutta Raatikainen sen sijaan soittaa todella hyvin.
Pedaalit on kaverilla säädetty aika lähelle tuota basarin kalvoa, joten lyöntivoimakkuus ei ole sitten sitä luokkaa kuin jollain Vinnie Paulilla (pantera). Eli kaverin soitto on erittäin vaivattoman näköistä... tähän samaan kastiin voinee lisätä Hellhammerin tahi vaderin Docin.

Vinkki: Aloita siitä hitaasta ja tasaisesta soittamisesta, niin sitä nopeutta alkaa tulemaan pikkuhiljaa ikäänkuin siinä sivussa. tuohan ei tarkoita sitä ettet nopeasti saa soittaa, mutta keskity ja treenaa itseksesi tuota asiaa... tuloksia tulee ajan kanssa.
jeriko
25.03.2003 11:03:45
No siis tuplaspedua oon soittanu sen 3vuotta? Tolla nightwish, entwine-esimerkillä tarkotin sitä että mun nopeus on jotain sitä luokkaa mitä ne soittaa levyillänsä. Osaan soittaa teknisesti vaikeitakin tuplaspedukuvioita mutta se nopeus on mun heikkous. (en siis ole mielestäni aloitteleva rumpali. Rummut on hyvät, Tama Rockstar 8", 10", 12", 14" tomit. Kalvot uudet powerstroket. Demoja on takana 3 kappaletta, keikkoja on ollut) http://www.black.cjb.net ossusta löytyy mp3:sia jos kiinnostaa kuunnella... =)

Kiitos tähänastisista vinkeistä. Pitääpä kokeilla tuplien säätämistä lähemmäs kalvoja. Ittellä tällähetkellä ne on ns "normaalissa" kulmassa, eli aika kaukana kalvoista...=)

Omistan taman hp200tw:t joissa on iron cobran nuijat. Spedu on loistavassa kunnossa ja kevyet soittaa joten niissä ei kyllä oo mitään haittatekijöitä...
Jukka
Aegis
25.03.2003 16:14:47
Nykyään huomaa sen, että monet nuoret tai ihan aloittelevat bändit yrittävät soittaa ihan liian vaikeita ja nopeita biisejä, toisaalta ihan hyvä jos on kunnianhimoa, mutta pitäisi osata soittaa perusteet ensin.

Tulee ihan mieleen biisit joita oman bändin kanssa ekoissa treeneissä hiottiin. Ensin Maidenin Where Eagles Dare (olin soittanu 3kk) sitten jotain vuoden-kahden päästä Dimmujen Mourning Palace ja kohta mätettiin jo Slayeriä.

Toisin sanoen: Jos soittaa itsepäisesti ittelle liian vaikeita ja nopeita biisejä, kehittyy p*rkeleen nopeaksi, mutta kun koittaa soittaa ihan perus rokkia...
You are the all-singing, all-dancing crap of the world -Tyler Durden-
DrmBug
25.03.2003 19:17:25
Kyllähän se niin on että treenillä sitä nopeutta tulee. Ei ole oikotietä. Tottakai kannattaa kattoa että kamat on kunnossa yms. Ja mielestäni kenestä vaan voi tulla hyvä rumpali jos vaan haluaa(eli treenaa _paljon_). Kunto sulla varmaan onkin hyvä, ettei se siitä oo kiinni. Ja kuten sanottu, onhan se barker aikamoinen läskikasa ja silti tykitykset lähtee tuhatta ja sataa :D
toba
25.03.2003 20:18:35

No siis tuplaspedua oon soittanu sen 3vuotta? Tolla nightwish, entwine-esimerkillä tarkotin sitä että mun nopeus on jotain sitä luokkaa mitä ne soittaa levyillänsä. Osaan soittaa teknisesti vaikeitakin tuplaspedukuvioita mutta se nopeus on mun heikkous. (en siis ole mielestäni aloitteleva rumpali. Rummut on hyvät, Tama Rockstar 8", 10", 12", 14" tomit. Kalvot uudet powerstroket. Demoja on takana 3 kappaletta, keikkoja on ollut) http://www.black.cjb.net ossusta löytyy mp3:sia jos kiinnostaa kuunnella... =)

Kiitos tähänastisista vinkeistä. Pitääpä kokeilla tuplien säätämistä lähemmäs kalvoja. Ittellä tällähetkellä ne on ns "normaalissa" kulmassa, eli aika kaukana kalvoista...=)

Omistan taman hp200tw:t joissa on iron cobran nuijat. Spedu on loistavassa kunnossa ja kevyet soittaa joten niissä ei kyllä oo mitään haittatekijöitä...

joo mulla on kanssa Taman Iron Cobra Rolling Glidet.. hyvät ovat soittaa.. mäkin olen treenannut tuplailua nyt lähestulkoon kaks vuotta, mutta ei mullakaan sitä nopeutta ole pahemmin. Eli mun taidot ei yllä ihan siihen nopeuteen mitä CoB:n Downfallissa on. Mutta oon huomannu että myös tuplabasaroinnin taito on myös että miten osaa käyttää jalkojaan.. parille tyypille jotka ei välttämättä oo edes ennen kokeillut tuplia, mutta harrastavat jotain kilpatanssia tai vaikka fudista / ovat harrastaneen, niin he saattavat päihittää nopeudellaan mut mennen tullen. Mä nyt oon aika paska soittamaan tuplia, ja joskus ei vaa lähe, joskus rupee jalkoihin sattumaan ja sujuu erittäin hitaasti, mutta se taas johtuu siitä että jännittää tai jotain..
Niitä nuijia en kyllä suosittele hirveen lähelle laittamaan, mulla ne on aika normaali kulmassa.. Se saattaa vaan paskentaa tuntumaa etkä pysty tykyttämään niin hyvin, ja nuijat kimpoilevat huonosti ja lyöntikovuus heikkenee..
JanneO
26.03.2003 08:31:00
Jeriko: Teillä on laulaja ainakin Danzigginsa kuunnellut=) Ja ihan hyvinhän teikäläisellä siellä basarit pysyy messissä, ei ehkä toimi teillä mitkään ultranopeat bassottelut noissa biiseissä?? Tietty tehän sitä musiikka teette joten en siihen voi puuttua:)

Se hieman muuttaa sitä soittotuntumaa jos ne nuijat tuot lähemmäksi sitä kalvoa. Ja aivan varmasti heikentää lyöntivoimakkuutta.
Mutta pointti on tuossa, että itse pedaali palauttaa nuijan nopeammin.. eli ei välttämättä toimi milleniumeilla tuo kikka. Lisäksi kun tuon säätää niin kannattaa ehkä hivenen kiristää jousia. Jos taas on tuttunut kovin "löysillä" speduilla soittamaan, niin tuo saattaa olla turha toimenpide. Ja ennenkaikkea tuosta toimivuudesta en voi sanoa kuin omasta puolestani, että minulla se toimi ja kyllä siihen sai aika nopeasti tuntuman kuitenkin, tottumuskysymys.

Muistaakseni tuossa taman versiossa ei hirveän hyvät säätömahdollisuudet ole, jos se akseli on vielä se kuuskulma hässäkkä, kuten se joskus 10 vuotta sitten oli kun meikä ekat taman pedaalit hankki?
jeriko
26.03.2003 09:26:31
Kyllähän se akseli on kuuskulma hässäkkä mutta tota versiota pystyy säätämään melkein yhtä hyvin kuin Iron Cobraa.
Jukka
drummer 1
26.03.2003 14:11:52
Itse olen soittanut rumpuja noin viisi ja puoli vuotta, joista tuplilla noin neljä.. paras neuvo on vain harjoitella ja harjoitella. ei nopeaksi muutu yhdesssä yössä. (en siis meinaa että itse olisin mitenkään erikoisen nopea, mutta Jaska Raatikaisen mukana pysyn, eli osaan siis soittaa kaikki C.O.B:n biisit. Tosin se johtuu varmaan myös siitä että olen kuunnelut Bodomia ihan hulluna!! itse asiassa parhaillaankin : ) ) harjoitusta siis...!
jeriko
26.03.2003 14:31:53
Joo ilmeisesti se vaan vaatii reeniä pirusti että tulee nopeutta.. Ois nyt kuitenkin voinut luulla että 3 vuodessa tulis edes pikkasen nopeutta.. Noh, pitää säätöjen kans vielä pelailla pikkasen että jospa se vaikuttas jotenki asiaan.. Jossei auta ni sit vaan kahta kauheempaa reeniä
Jukka
Veco
26.03.2003 16:44:17
Meidän bändin rumpali sai nopeutta vaikka kuinka ku sääti polkuvaran pieneksi, pisti jalkaterän puoleenväliin pedaalia ja
kiristi jousia niin että ne palauttaa nopeaa.
Ei...Ei...Ei...Ei...Hei.
KoRn88.
26.03.2003 17:20:54 (muokattu 26.03.2003 17:38:10)
Meidän bändin rumpali sai nopeutta vaikka kuinka ku sääti polkuvaran pieneksi, ja

mitäs meinaat tolla polkuvaran pienennyksellä?

EDIT: joo nythän mä vissiin tajusin ku aloin miettiin. eli meinaaks, että se pisti nuijaa lähemmäs kalvoa?
------------Stampeden rumpali---------------
WyW
26.03.2003 17:25:25

Meidän bändin rumpali sai nopeutta vaikka kuinka ku sääti polkuvaran pieneksi, pisti jalkaterän puoleenväliin pedaalia ja
kiristi jousia niin että ne palauttaa nopeaa.

No varmaan menetti voimaa helvetisti samalla. Mäkin voisin tehdä ton jahka saan triggerit :D ,,/
Pööp.
JanneO
27.03.2003 08:25:19
Tuossa treenaamisessa pätee sellainen luonnollinen sääntö, eli tietyissä hetkissä kehitys on nopeaa, hetkellistä ja sitten tulee kausia jolloin tuntuu että ei kehity ollenkaan. Minä en osaa selittää mistä tämä johtuu, mutta näin käy monesti esim. junnukiekkoilijoille. Jotkut kehittyvät hetkellisesti saakelin nopeasti ja toiset tasaisemmin ja ehkä myöhemmin.
Tärkeintä minusta olisi tuossa tapauksessa nyt se, että keskityt parantamaan sitä perussuoritusta. kehität niitä osaalueita (muitakin) jotka ovat huonompia, eli treenaa monipuolisesti... näin ollen jollain osa-alueella tapahtunee aina kehitystä ja harjoitusmotivaatio pysyy korkeammalla?

Yksi selitys on myös, se että et ehkä itse kuule kehittyneesi, mutta joku bändikaverisi osaa kertoa sitä paremmin... sellainen joka on seurannut hieman erillaisesta näkökulmasta teikäläisen soittoa... kysele, saatat yllättyä kommenteista. Älä anna kehujen kuitenkaan nousta päähän=)
jeriko
27.03.2003 10:43:14
Hoh hoh, laitoin ne vasarat suhteellisen lähelle kalvoa ja kiristin jousia niin soitettavuus tuli paremmaks (tietenkin vaatii totuttelua) mutta sain soitettua hetkellisesti jopa Bodom-nopeutta. Välillä vaan tuntuu ettei yksikertaisesti pysty soittamaan tuplia ollenkaan (edes hidasta). Jalkoja ahdistaa ja hermot menee. Tuntuu kuin jalat vaan ei tottelisi ja tahti on tuntematon? Mistähän muuten se vois johtua että jalat eivät aina yksikertasesti toimi???? Mun kädet toimii aina mutta ei jalat.. Outoo?? Osaisko joku kertoa mistä johtuu??
Jukka
welho
27.03.2003 12:06:51

Mun kädet toimii aina mutta ei jalat.. Outoo?? Osaisko joku kertoa mistä johtuu??

Käsillä tulee automaattisesti soitettua enemmän ja tehtyä muitakin juttuja huomattavasti monipuolisemmin kuin jaloilla.

Treenaa jaloilla koordinaatiota, tarkkuutta, kontrollia ym. Älä pidä turhaa kiirettä. Treenaa harjoituksia riittävän kauan aikaa kerrallaan.

Treenaa perus vuorojalkatukuttelua paljon. Aloita riittävän hitaalla tempolla(80-100bpm?) että jaksat soittaa riittävän pitkiä pätkiä putkeen. 15min-30min-45min. etc...
Keskity tarkkuuteen, kontrolliin ja siihen että soitat joka iskun. Käytä dynamiikkaa. Mieti toimiiko koko jalka/kroppa soittaessa vai tekeekö työn esim. pelkkä nilkka!

Lisää nopeutta muutama pykälä kerrallaan pikkuhiljaa.

Tarkasta tulos viiden vuoden kulutta=)

Huolehdi myös muusta treenauksesta ettei treenit ole vaikkapa 2h jalkoja ja 10min käsiä!

Älä turhaannu!!!

Käy välillä myös ihmisten ilmoilla sieltä treenikämpältä ettet sekoa. Puhu ihmisille muusta kuin rummuista8)

Jos aikoo hyväksi rumpaliksi on tehtävä paljon työtä ja uhrattava paljon aikaa.

Onko se sen arvoista?

Mielestäni on!!!
Setit kuntoon, setit kunnossa!!
Mikko A
27.03.2003 14:36:48
Hoh hoh, laitoin ne vasarat suhteellisen lähelle kalvoa ja kiristin jousia niin soitettavuus tuli paremmaks (tietenkin vaatii totuttelua) mutta sain soitettua hetkellisesti jopa Bodom-nopeutta. Välillä vaan tuntuu ettei yksikertaisesti pysty soittamaan tuplia ollenkaan (edes hidasta). Jalkoja ahdistaa ja hermot menee. Tuntuu kuin jalat vaan ei tottelisi ja tahti on tuntematon? Mistähän muuten se vois johtua että jalat eivät aina yksikertasesti toimi???? Mun kädet toimii aina mutta ei jalat.. Outoo?? Osaisko joku kertoa mistä johtuu??

Mulla käy kans välillä sillai että ei vaan jalat toimi. Joskus menee ihan haipakkaa, mutta joskus takkuaa niin maan pirusti. Yhteen väliin kädet teki samaa, sillai että oli ikään kuin jotain harmaita alueita, eli meni hitaasti ja nopeesti mutta ei ollenkaan siltä väliltä... Aika ihme juttuja. Nykyään käsiongelmana on se, ettei vasuri pysy oikeen käden mukana. Oon huomannu että vasurin ranne tekee sellasta jännää ylös-alas-liikettä kun yrittää soittaa nopeesti. En millään meinaa saada sitä kitkettyä pois ja se haittaa ihan pirusti, kun menee tuntuma ja lihakset jännittyy niin pirusti että kaks tahtia 32-osia saa vasemman käsivarren aivan lunastuskuntoon! Mikä nyt eteen??? Auttakaa!
I rule...
Kulkunen
27.03.2003 14:51:11

Joskus toimii joskus ei. Tätä tasapainottamaan kannattaa ottaa treenausohjelmaan mukaan venyttely ja lämmittely. Jos teillä bändin kans on oikeasti paikka missä soittaa milloin huvittaa, kannattaa bänditreeneihinkin mennä hieman etuajassa. Ei sitten kulu pari ensimmäistä biisiä "totutteluun". Käsille ja jaloille toimivat varmaankin paradiddlet ja rudimentit parhaiten lämmittelyyn. On tullut huomattua, että kun joutui polkemaan pyörällä treenikämpälle, tuplienkin polkeminen onnistui. Tosin jos liian paljon lämmittelee, väsyykin sitten nopeaa.

Ja venyttelyä ei varmaan kannata rajoittaa pelkästään treeneihin. Vielä kun itse tajuaisi, että tästä voisi olla jotain hyötyä :)
"Vasen." -Turkulaisen kartanlukijan viimeiset sanat.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)