Aihe: Tuplaspedun/haitsun paikasta
1 2
rampage
18.04.2003 16:40:02
"Perinteisestihän" tuplaspedulla soittavat sijoittavat haitsun tuplaspedun vasemmalle puolelle, jolloin haitsu jää melko kauas virvelistä ja soittajasta, eikö?. Tällöin joutuu kiertämään myös koko yläkroppaa enemmän vasemmalle, jotta ylettyy haitsuun, mikä ei välttämättä tee hyvää selälle. Vinkki: Itse tykkään pitää sekä haitsun, että muutkin rummut melko lähellä itseäni, joten pidän haitsua vasuripedaalin ja virvelin välissä. Tämä onnistuu mikäli käytät haitsuständiä, jonka pedaalia voit kiertää n. 120 astetta sivuttain (esim. Taman Lever Glide hi-hat ständi) niin että saat aseteltua sen vasemman puoleisen pedaalin ja virvelin väliin. Pysyy koko setti kompaktina, eikä tarvi kiertää selkää niin paljon ja kurottaa haitsuun. Kannattaa kokeilla!
Mikko A
18.04.2003 17:57:17
Mä pidän haitsua luonnostaankin aika kaukana, vaikkei tuplapedaalia olisikaan, musta se tuntuu erittäin luontevalta. Sitä paitsi pidän tomeja virvelin "päällä" eli en vois sitä haitsua lähemmäs pistääkään... Mutta vaikka haitsu onkin kaukana, niin ei mulla ylävartalo kierry yhtään sen enempää, katsos kun niitä käsiä voi levittää, ei niiden tarvitse sojottaa suoraan eteenpäin =) Ja kun istuu oikeassa kulmassa settiin nähden, ei tarvi kiertää vartaloa. Ja sitten mulla on vielä Tommy Aldridgen opetusvideo. Kun Tommy kerran siinä sanoo, että älä kierrä vartaloa, niin en kierrä! Mm. Niin helppoa...
I rule...
T Mustonen
19.04.2003 21:37:09
Haikan saa lähemmäs kun sijoittaa basarin kuin jos niitä olisi kaksi kappaletta, eli hieman sivummalle vinoon eikä suoraan eteenpäin lerssin kohdalta. Ja jos vielä heittää tomit basarin päältä klämpillä vaikka symbaaliständiin tai erilliseen niin ei tarvitse pyöriä tomeja hakatessa.

Mulla on basari juuri noin "kierrettynä", soitan jalat normaalileveydellä toisistaan eikä haitsua enää tarvitse saada lähemmäs, en voisi kuvitellakaan tunkevani haikkaständiä slavepedaalin oikealle puolelle. Tuolla tavalla kaiken saa hyvin lähekkäin eikä tarvitse kurkotella mihinkään suuntaan. Luulisi tosin useimpien rumpaleiden tuon jo tajunneen..

Jalaton hi-hat ständi olisi kyllä hyvä, mutta onneksi saan omani aseteltua hyvin vaikka jalat eivät käännykään. Jos sitä joskus alkaisi rahamieheksi niin ständikauppaan lähtisin...

Kattokaapa muuten www.mikeportnoy.com/about/drums/takit.asp?menu=about niin näette miten setti on hyvä asetella. Tuon basarin voi laittaa jopa enemmän sivulle, mutta koska ukolla on 8" tomi haitsun vieressä, ei siihen välttämättä ole tarvetta. Tuo Portnoyn Transatlantic -setti on kyllä vitun hyvä kokonaisuus - ja hyvin saatu aseteltuakin vielä!
Huumori on vakava asia.
Mikko A
19.04.2003 21:49:03
Haikan saa lähemmäs kun sijoittaa basarin kuin jos niitä olisi kaksi kappaletta, eli hieman sivummalle vinoon eikä suoraan eteenpäin lerssin kohdalta. Ja jos vielä heittää tomit basarin päältä klämpillä vaikka symbaaliständiin tai erilliseen niin ei tarvitse pyöriä tomeja hakatessa.

Mulla on basari juuri noin "kierrettynä", soitan jalat normaalileveydellä toisistaan eikä haitsua enää tarvitse saada lähemmäs, en voisi kuvitellakaan tunkevani haikkaständiä slavepedaalin oikealle puolelle. Tuolla tavalla kaiken saa hyvin lähekkäin eikä tarvitse kurkotella mihinkään suuntaan. Luulisi tosin useimpien rumpaleiden tuon jo tajunneen..

Jalaton hi-hat ständi olisi kyllä hyvä, mutta onneksi saan omani aseteltua hyvin vaikka jalat eivät käännykään. Jos sitä joskus alkaisi rahamieheksi niin ständikauppaan lähtisin...

Kattokaapa muuten www.mikeportnoy.com/about/drums/takit.asp?menu=about niin näette miten setti on hyvä asetella. Tuon basarin voi laittaa jopa enemmän sivulle, mutta koska ukolla on 8" tomi haitsun vieressä, ei siihen välttämättä ole tarvetta. Tuo Portnoyn Transatlantic -setti on kyllä vitun hyvä kokonaisuus - ja hyvin saatu aseteltuakin vielä!

No näinhän se olikin helppo sanoa. Ja tuo Portnoy pärjäis kyllä tuolla setillä aivan hyvin DT:ssäkin, mutta kun "fanien sana on laki"...
I rule...
Jaska
19.04.2003 23:33:16
Joo, toimii toi Mustosen idea hyvin. Itte en kyllä niin soitakkaan enää, ku tuntuu haitsut olevan tarpeeks lähellä ilmanki ja räkkitomeja on vaan yks, ihan virvelin edessä
Speedy
20.04.2003 11:12:34

Ei mun ainakaan tartte siirtää bassaria eikä haitsua mihinkää.. jos ette ole huomanneet, nii saahan sitä piooki rautaa mikäikinäonkaan lyhennettyä ja pidennettyä...=I Voitte vaikka katsoa tosta mun kuvasta tuolta profiilista, jos jotakuta nyt niin kiinnostaa...

Ja toi Portnoyn settihan on tossa ihan inhimillisen näkönen...
"All I think abaut is time and groove" J. Porcaro
Aimo
21.04.2003 18:07:27
Ne pitää olla sillälailla, jotta voi polkea tuplia ja aukoa haikkaa yhtäaikaa eli vierekkäin, niin että kantapää on haikan pedaalilla.
Pieru on perseestä ja homous on miesten juttu
Jaska
21.04.2003 18:28:48
Ne pitää olla sillälailla, jotta voi polkea tuplia ja aukoa haikkaa yhtäaikaa eli vierekkäin, niin että kantapää on haikan pedaalilla.

Saattaa tulla kyllä polvi kipeeks ku väännät sitä siinä
Speedy
21.04.2003 19:19:40 (muokattu 21.04.2003 19:20:10)

Nii, eikö ois helpompi ja ergonomisempi asento toiste päin, eli kantapää tuplaspedun päällä, saa enemmän voimaakin sillälailla, kun varpailla...
Marko
21.04.2003 20:57:36
Ite oon kääntäny ton haikkaständin pedaalia niin sen tupliksen pedaalin saa ihan siihen viereen ja ei tosiaan tarvi kurotella yhtään. Se on tosin ongelma että kaikissa haikkaständeissä tuota pedaalia ei voi kääntää.

Tossa on kuva miten mulla ne pedaalit on. Tuo on vanhasta setistä tuo kuva mutta uudessa setissä on ihan samanlailla.

http://photo.jippii.fi/fi/image//da … /m/a/marko.jaara/1050874647677.jpeg
Myö leiriyttään tähän.
e r s k i
23.04.2003 13:47:00
"pidän haitsua vasuripedaalin ja virvelin välissä. Tämä onnistuu mikäli käytät haitsuständiä, jonka pedaalia voit kiertää n. 120 astetta sivuttain. Pysyy koko setti kompaktina, eikä tarvi kiertää selkää niin paljon ja kurottaa haitsuun. Kannattaa kokeilla!

Mä tein samalla tavalla, kun ostin ensisettiini tuplapedaalin. Pedaalien välinen akseli vaan kylmästi haitsuspedun yli vasemmalle. Myöhemmin kun pikkutomeja rupesi kertymään lisää, systeemistä piti luopua, koska haitsun pellit jäivät pienimmän tomin tielle. Piti taas totutella soittamaan haitsu "kauempana". Tuplabasarisetissä haitsun sai taas suht lähelle laittamalla haitsuständin klämpillä basarin vanteeseen kiinni.
Baroquean
23.04.2003 15:17:33 (muokattu 23.04.2003 15:19:30)
Ei mun ainakaan tartte siirtää bassaria eikä haitsua mihinkää.. jos ette ole huomanneet, nii saahan sitä piooki rautaa mikäikinäonkaan lyhennettyä ja pidennettyä...=I Voitte vaikka katsoa tosta mun kuvasta tuolta profiilista, jos jotakuta nyt niin kiinnostaa...

Ja toi Portnoyn settihan on tossa ihan inhimillisen näkönen...

Meneekö sulla toi haikkaständin jalka tuplaspedun polkimen päältä? Niin olin näkevinäni tosta sun oma kuvasta. Noh, hyvä jos noinkin pystyy soittamaan.

Tuolta hardware-osastolta löytyy kivoja pelejä jos rahaa löytyy.:
http://www.tamadrum.co.jp/world/distributors/frame_lo.html

Olen itse kuitenkin asetellut pedaalit samaan tyyliin kuin sullakin, mutta mulla ei kyllä haikkaständin jalka mene tuplaspedun polkimen päältä.
Speedy
23.04.2003 15:22:08

Meneekö sulla toi haikkaständin jalka tuplaspedun polkimen päältä? Niin olin näkevinäni tosta sun oma kuvasta. Noh, hyvä jos noinkin pystyy soittamaan.

Meneehän se, mutta eihän se mitään haitta..=)
Mikko A
23.04.2003 17:20:43

Meneehän se, mutta eihän se mitään haitta..=)

Jep. Menee mullakin eikä se tosiaankaan mitää haittaa, on kivan näköstäkin, kun pysyy se haitsun pedaalikin melkein siinä haitsutelineen jalkojen keskellä.
I rule...
Baroquean
25.04.2003 12:40:20
Jep. Menee mullakin eikä se tosiaankaan mitää haittaa, on kivan näköstäkin, kun pysyy se haitsun pedaalikin melkein siinä haitsutelineen jalkojen keskellä.

Täytyypä oikeen käydä kattomassa, miten se meikäläisellä menee. En edes muista. Pedaalit ovat kyllä vierekkäin, mutta ei siltikään samalla tavalla kuin teillä.
"Take no prisoners, take no SHIT !!!" -Dave Mustaine
Baroquean
26.04.2003 20:50:48
Muistini on näköjään jokseenkin hatara. Totmaar mullakin meni se haitsuständin jalka sen tuplaspedun päältä. =)
"Take no prisoners, take no SHIT !!!" -Dave Mustaine
Geelis
28.04.2003 11:59:30
ostakaa semmone haitsu ständi, jossa haitsun pedaalia voi käyttää toisena tuplapedaalina
Speedy
28.04.2003 14:52:00

ostakaa semmone haitsu ständi, jossa haitsun pedaalia voi käyttää toisena tuplapedaalina

Sitte ei voi soittaa kumpaaki yhtä aikaa..=I Vai miten se muuten ees toimiikaan, empäs tiedä.. Eiks se poljin käänny siilleesti vähän, jotta se ottaa siihen bassariin sitte? Mitenköhän tommonen kestää semmosessa aktiivi käytössä (4-6h/päivä) pitemmänpäälle??
Aimo
28.04.2003 15:39:58

Saattaa tulla kyllä polvi kipeeks ku väännät sitä siinä

Ei mulla oo ainakaan vielä menny.
Tuohon asentoon olen ma tottunut ja se oikealta tuntuupi.
Pieru on perseestä ja homous on miesten juttu
afro
28.04.2003 19:38:08
Sitte ei voi soittaa kumpaaki yhtä aikaa..=I Vai miten se muuten ees toimiikaan, empäs tiedä.. Eiks se poljin käänny siilleesti vähän, jotta se ottaa siihen bassariin sitte? Mitenköhän tommonen kestää semmosessa aktiivi käytössä (4-6h/päivä) pitemmänpäälle??

Mapexilla on ainakin tämä Janus. Musiikkiliikkeessä kattelin sitä ja ihan asialliselta näytti. Jämäkkä oli.
Se toimii silleen, että pedaalissa on reunoilla leuat, ja jalalla siirretään se pedaali haitsulle tai tuplille. Jos meinaa tämän Januksen hommata niin pitää olla jo valmiina tuplapedaali.

Kyllä tuo näytti ihan toimivalta. Saattais jopa kestää aktiivista käytöä, mene ja tiedä. Aika jäykkää oli vain tuo siirteleminen ja tuplan polkeminen, mutta lienee säätöseikkoja.
Sivuni
Rumpusoolo on kuin kusi pakkasella. Lämmittää vähän aikaa mutta kaduttaa jälkeenpäin. -Antti Lehtinen
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)