Aihe: Pellin juottaminen
1
Ande
23.05.2003 09:23:19
Mitenkä se pellin juottaminen..kuin tarkkaa se on se lisäaine. Eli mitä materiaalia pitäis olla kun mulla on paisteen 404 14" crash mikä on halki. Millä sen vois juottaa?
AP
23.05.2003 16:31:39
Mitenkä se pellin juottaminen..kuin tarkkaa se on se lisäaine. Eli mitä materiaalia pitäis olla kun mulla on paisteen 404 14" crash mikä on halki. Millä sen vois juottaa?

Eikös juottaminen sanan varsinaisessa merkityksessä ole tinaamista. Saahan sillä yhteen esim. kuparisia sähköjohdon säikeitä, mutta miten mahtaa olla symbaalin kanssa, kun sulamispisteestä tms. ei ole mitään tietoa. Saati, että saako peltiä millään niin puhttaaksi että siihen ottaa joku kiinni.
Jos ei pellillä ole mitään väliä, mikset kokeilisi hitsaamista? Juottamalla ei saa kovin mittavia ainevahvuuksia aikaiseksi, kun itse peltiä ei saa sulamaan. Hitsillä voisi sulaa symbaali halkeaman vierestä ja näin sekä "lisäaineesta" että pellistä tulee "yhtä puuta". Arvaan, että juottaminen ei kauaa kestä, kun tinan tms. molemmin puolin symbaali eläää sitä lyötäessä.

PS. Hitsausehdotus ei ollut piruilua, vaan ajatus.
Ande
23.05.2003 23:10:55
Niin no...sitä mä itseasias tarkotin...mutta se oli epäselvää että mikä olis hyvä lisäaine. Eikös sen pitäis olla aika tarkaan samaa materiaalia ku itte pelti...hitsattava kohde olis paisteen 404 14" crash. Sitten muuten siinä olis semmonen "ominaisuus" nytten ku se on haljennu, ni se reuna kääntyy ylös...niinku china pellis. Nyttenhän mä sitte sain sellasen vision että jos sen hitsais siihen china "asentoon" mahtaiskohan toimia? Valaiskaa minua...
AP
23.05.2003 23:32:07
Niin no...sitä mä itseasias tarkotin...mutta se oli epäselvää että mikä olis hyvä lisäaine. Eikös sen pitäis olla aika tarkaan samaa materiaalia ku itte pelti...hitsattava kohde olis paisteen 404 14" crash. Sitten muuten siinä olis semmonen "ominaisuus" nytten ku se on haljennu, ni se reuna kääntyy ylös...niinku china pellis. Nyttenhän mä sitte sain sellasen vision että jos sen hitsais siihen china "asentoon" mahtaiskohan toimia? Valaiskaa minua...

Ehtoota. Periaatteessa voisi koettaa esim. hitsipillillä ensin lämmittää halkeamapaikkaa varovasti ja katsoa, josko pellin aines itsessään sulaisi ja valuisi tuota rakoa täyttämään. Kestävyydestä on paha sanoa mitään, mutt ailmeisesesti tämä olisi siinä suhteessa parempi ratkaisu kuin juottaminen, missä tuo "vieras aine" voisi tipahtaa raosta pois. Taijottai.
Bacchus
24.05.2003 01:22:36
Ainoa aine millä peltejä oikeestaan voi juottaa on hopea. Mut itsellä ei oo kauhean hyviä kokemuksia siitä; vaikka lentokonemekaanikko hoiti juottohomman niin ei silti pysynyt kuosissaan. Tosin kyseessä oli haikan pelti, niin juottosauman pitää kyl kestää aika helvetisti. Chrashissä vois juottaminen onnistuakin.
"Functionless art is simply tolerated vandalism. We are the vandals." - Type O Negative
Buusteri
24.05.2003 10:11:18

itse omaan paisteen alpha kiinan jonka noin 6cm halkeaman juotin kiinni kuparilla. ja on muuten pysyny kans kiinni. soundi siinä tietenkin kärsii aina kun alkaa lämmittään peltiä ja laittamaan siihen lisää tavaraa, mutta ei oo varmaan niin soundista väliä jos pelti on paiste 404 :) ennen ku juotin pelti ei enää soinu, kun pistin juotoksen, pelti alko soimaan ja pistin vielä kolme niittiä nii suhisee niin perkuleesti. ja muutenkin, niissä peltiseoksissahan on kuparia jo muutenkin niin voisi kuvitella että kuparilla niitä parhaiten sais kuntoon. siinä juottovaiheessa pitää vaan kattoa ettei se pelti mee ihan muodottomaksi ja sitte juoton jälkeen rälläkkä kauniiseen käteen ja ylimääräiset pois :)
laiturilla haitari soi, haita se harmitti, haita risoi..
Bacchus
24.05.2003 10:28:17
Kyllä se on niin, että hopea on parasta ainetta peltien juottamiseen. Esimerkiksi kun Zildjianin pellit on 80% kuparia, 20% tinaa ja ihan hitunen hopeeta, niin tommosen seoksen kanssa yhteen sopii parhaiten hopea. Mut jos kuparia halkeamaan sulattaa aika reilusti, niin en näe syytä miksei se myöskin kestäisi.
"Functionless art is simply tolerated vandalism. We are the vandals." - Type O Negative
Ande
24.05.2003 14:57:59
Hitsari velipoika esitelmöis mulle aiheesta. Se sanos että jos sitä peltiä hitsaa niin kuumentuessa (hitsatessa pelti kuumenee huomattavan voimakkaasti) sen raerakenne muuttuu ja hitsisaumaan tulee jännityksiä jolloin pelti ei soi. Suositteli kans juottamista hopealla. Tinaaki ehdotti, sanos et se kuitenki on sitkeää et saattais ehkä kestää.
Ande
24.05.2003 15:02:58
...jatkoa...se lisäs että jos sen hitsaa, niin sen jälkeen se koko pelti pitäis kuumentaa uudestan johonki 300 asteeseen, jolloin siitä häviäis ne jännitykset. Eikös ne kuumenna ne paisteen pellit justiin uunissa tai kaasuliekillä?
drummer 1
24.05.2003 16:20:50
...jatkoa...se lisäs että jos sen hitsaa, niin sen jälkeen se koko pelti pitäis kuumentaa uudestan johonki 300 asteeseen, jolloin siitä häviäis ne jännitykset. Eikös ne kuumenna ne paisteen pellit justiin uunissa tai kaasuliekillä?

Sitä kutsutaan karkaisuksi. Sitten se pitää kai jäähdyttää nopeasti esim. upottamalla veteen. Silloin kun metalli jäähtyy nopeesti niin ne aineen rakennehommat jää kestäväksi.. noh joo... harmittavan usein se vaan on niin että haljennut pelti on roskiskamaa..:(
AP
24.05.2003 18:05:23

Sitä kutsutaan karkaisuksi. Sitten se pitää kai jäähdyttää nopeasti esim. upottamalla veteen. Silloin kun metalli jäähtyy nopeesti niin ne aineen rakennehommat jää kestäväksi.. noh joo... harmittavan usein se vaan on niin että haljennut pelti on roskiskamaa..:(

Karkaisullahan saadaan ainakin rautaosia vahvemmaksi. Miten joku metallien seoksista kasattu pelti sitten moista kestää, jos esim. eri metallit laajenevat/supistuvat lämmön nopeasti vaihdellessa ihan eri tavoin...?!
Ande
24.05.2003 21:05:30
No nyttenhän on niin, että karkaisulla teräs tulee todella kovaksi. Mutta samalla siina käy niin että siitä tulee samalla hauras. Eli se särkyy helosti. Pahimmillaan teräs voi karkaisun jälkeen olla kuin lasia. Kova, mutta murenee iskusta. Eli se pitäis kuumentaa ja antaa jäähtyä rauhassa. Kuumennettaessa metallia sen koostumuksesta palaa ainesosia savuna ilmaan...
Gozmog
25.05.2003 10:02:22

harmittavan usein se vaan on niin että haljennut pelti on roskiskamaa..:(

Paitsi 302 et saa rikki mitenkää...=P
Hoblaa
StarBreakeR
25.05.2003 10:29:01
Paitsi 302 et saa rikki mitenkää...=P

Ja kyllähän muuten hajoo ja helposti ;)
ja lopuksi pellisaksi + pellivasara käsittely niin hyvän efekti symbaalin saa. (jos saa.)
Bacchus
25.05.2003 11:40:43
302:set on jo uutenakin roskiskamaa.=)
miän vain
26.05.2003 15:39:07

Katopa sellainen sivu kuin cymbalholic.com - siellä on kaikenlaista hullua tyyppiä, yksi takoo ja sorvaa itse peltejäkin. Luultavati apua saattaisi lyötyä; osaavat ainakin neuvoa tuossa karkaisuasiassa.
O jee! *NAX*
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)