Aihe: Myöhännäisheränneitä rumpaleita, onko?
1
hanipai
17.05.2003 21:18:03
Olen tossa kohta 30v ja omistanut rummut vasta pari kuukautta. En yhtään epäile ettenkö oppisi niitä soittamaan, mutta silti tuntuu niin hullulta aloittaa nyt soittaminen, kun on monia vähintään sen 15 vuotta jäljessä. Lähes sama mulla on kitarankin soiton kanssa, tosin erona on se, että oon sitä jonkin verran soitellut, mutta 15 vuotta sellasen oon omistanut ja nyt tuntuu siltä, että vois opetella sen soittoa enemmänkin.
Oikeastaan rummut vielä menee, kun oon vasta hommannut ne, mutta se tuntuu pahalta kun pitää alkaa soittaan kitaralla samoja juttuja kuin 12 vuotta sitten. No nyt on innostusta, mutta harmi että innostus tuli päällekäin. Tosin oon ajatellut hiukan jakaa soittopäiviä noiden instrumenttien kesken. No joo, onko jollain samoja kokemuksia, kannustusta kaipaisin.
Paas
17.05.2003 22:00:46
Jos tekee jotakin mistä todella pitää ja mitä todella haluaa niin ei kai koskaan ole myöhäistä. Vaikea on päästä sitten enää alan huipulle mutta mikäli omaksi iloksi soittelee niin hyvinhän se onnistuu(riippuu tietty henkilöstä ja motivaatiosta).
efunkelist
18.05.2003 01:06:57

No, mä oon teinivuosista asti soittanu kitaraa iloisena kun kerrostalossa asuneena en rumpuja kehdannu alkaa ja sitäpaitsi rummut on ehdottomasti rahareikäisin duuni rokkibändissä. Nyt kuitenkin tässä 23-v sain rummut kehiin, ihan kohtuullinen moposetti vaikka onkin niin innostus on kova sillä rumpujen soitto on KIVAA!

Eikä mua haittaa se että oon niitä vasta vuoden soittanu ja moni "pentu" soittais mut suohon ihan helposti, mutta oon ainakin huomannut että kypsemmällä iällä on jotenki vähemmän sulkeutunut mieli ja näkemys rummutukseen kuin monella kokeneemmallakin kollegalla. Ehkä mulla on jotenki naiivi mutta ennakkoluuloton näkemys rumpujen kolisteluun, ainakin se pieni lapsi sisälläni pomppii riemusta aina kun pääsee oman setin ääreen! :D

saas nähä mitä tehää sitte viidenkympin villityksen koittaessa. varmaan keräillään postimerkkejä...
http://www.thekristo.com/flashform.html
Dr.Groove
18.05.2003 12:33:55

Olen tossa kohta 30v ja omistanut rummut vasta pari kuukautta....

Tässähän tuntee itsensä melkein senioriksi.
Itse soittelin skittaa melko aktiivisesti ns. teini-ikäisenä. Opintojen ja työn myötä joskus 25 vuoden tietämillä soittaminen jäi kutakuinkin kokonaan.

Pari vuotta sitten aloitin homman uudestaan hankkimalla akustisen kitaran ja viime kesänä vihdoin väsäsin kotistudion ja aloin työstää hieman enemmän musaa. Ja viime jouluna poikani (7 v.) sai rumpusetin (Tama Rockstars) lahjaksi ja olen alkanut myös rumpuja kolistella -- pari viikkoa sitten nauhoitin biisiin itse lyödyn rumpuraidan (tähän asti olen editoinut hiirellä rumpukompin Logicin rumpusynalle).

Anyway, tämä n. 15 vuoden tauko soittamisessa teki tietysti huonoa tekniikalle ja olen edelleenkin kitaran kanssa aika nakkisormi. Kokonaisnäkemys musiikkiin on kuitenkin tullut paljon paremmaksi ja tätä myötä soittamisen lisäksi sekä saveltäminen, sovittaminen ja miksaaminen tuntuvat sujuvan paremmin. Myös laulamista olen alkanut harjoitella -- tulokset tosin ovat melko vaatimattomia toistaiseksi.

Nyt aion jatkaa näitä musahommia niin kauan kuin kuulo toimii !
Tosin, rumpujahan voi kyllä soittaa pitkään senkin jälkeen, bändihän seuraa rumpalia ;-)
Improvisointi on niin hieno juttu että sitä pitää aina vähän suunnitella
kurre
18.05.2003 13:01:14
Olen tällä hetkellä 25, ja omistanut omat kannut n. vuoden verran. Mä oon kans pähkäilly asioita tämän myöhäisherännäisyyden suhteen, ja usein käy mielessä miten hyvä sitä mahtaisi olla jos olisi soittamisen aloittanu vaikkapa teini-ikäisenä..
Siitä ei sitten ole tietoa että soittaisinko enää, mikäli olisin nuorempana aloittanut koska useinhan rummut halutaan vaan muodon vuoksi tuolla ikää. Myöhäisherännäisyydestä etuutena mulla ainakin on jokseenkin "kypsä" suhtautuminen soittoon, tarkoitan tällä lähinnä realistisuutta tavoitteittensa suhteen sekä itseopiskelun metodiikkaa. Ja omalla tavallaan se myös potkii liikeelle, että kamoissa on todellakin kiinni OMAA rahaa, joka kuluu hukkaan mikäli kamat lojuvat käyttämättöminä.

Enivei, mun omasta mielestä KOSKAAN ei ole liian myöhäistä aloittaa soittoharrastusta, kannattaa vaan suhtautua asioihin realistisesti. Eipä tällä ikää kenestäkään enää välttämättä mitään "Terry Bozzioita" tehdä, mutta hyväksi rumpaliksi voi kuitenkin kehittyä. Kunhan vaan jaksaa treenata.. =)
*Raise the fist of the metal child*
WyW
18.05.2003 15:03:54

Mä oon aina pitäny itseäni myöhäisheränneenä kun aloitin 17-vuotiaana. Nyt on 4 vuotta taivalta takana. Kyl silti jurppii kaverit jotka on soittanu jostai 12-vuotiaasta saakka. :D

Mut pääasiallisesti mulle tää on hauskanpitoo.
Pööp.
Joku vaa
18.05.2003 18:08:12

Mua jurppii kun en alottanu aikasemmin ku alotin 12 vuoden iässä. Oon nyt 14. Se on aika kumma että jotkut alottaa jopa 3 vuotiaana!
Ride : Tappaa talossa ja puutarhassa
hanipai
18.05.2003 18:30:10
Mua jurppii kun en alottanu aikasemmin ku alotin 12 vuoden iässä. Oon nyt 14. Se on aika kumma että jotkut alottaa jopa 3 vuotiaana!

No toihan lohdutti:) Mä käytin nuoruusvuodet yleisurheilun harrastamiseen. En oo koskaan jaksanut kovin pitkään musiikkia treenata yhtäjaksoisesti. Tuli tossa jokunen vuosi kokeiltua konemusiikin tekoakin, mutta nyt tuntuu kitara ja rummut taas kiinnostavan. Se, että aloitat 3-vuotiaana rumpujen soiton ei ole mielestäni yhtään sen parempi kuin esim. 8-10-vuotiaana.
Joku vaa
18.05.2003 21:35:20 (muokattu 18.05.2003 21:37:46)

No toihan lohdutti:) Mä käytin nuoruusvuodet yleisurheilun harrastamiseen. En oo koskaan jaksanut kovin pitkään musiikkia treenata yhtäjaksoisesti. Tuli tossa jokunen vuosi kokeiltua konemusiikin tekoakin, mutta nyt tuntuu kitara ja rummut taas kiinnostavan. Se, että aloitat 3-vuotiaana rumpujen soiton ei ole mielestäni yhtään sen parempi kuin esim. 8-10-vuotiaana.

Itse en ole koskaan osannut urheilla. Olin ennen paljon tietokoneiden kanssa mutta sitten rupesin soittaamaan ja aloitin heti toden teolla. Nyt siihen menee melkeen kaikki aika. Lopun aikaa olen täällä ja/tai kuuntelen musiikkia. Se muuten on totta että on aikalailla sama aloittaako 10 vai 3 vuotiaana. Siitä on paljon sanottu että en ole aloittanut liian myöhään vaikka joskus tuntuu että ei millää ehdi oppimaan kaikkea tarvittavaa ennenkö lähtee opiskelemaan musiikkia toden teolla. Tais tulla aika itsekeskeinen viesti... No kumminkin voi olla että et enää ammatti soittajaksi ehdi mutta miksei sitä aina voi perustaa jotain bändii ja tehdä sitte parin vuoden päästä jotain pikku keikkoja vaikka tanssimusiikin saralla.

Edit: kirjotus virhe
Ride : Tappaa talossa ja puutarhassa
juoni
18.05.2003 22:37:15
vaikka joskus tuntuu että ei millää ehdi oppimaan kaikkea tarvittavaa ennenkö lähtee opiskelemaan musiikkia toden teolla. Tais tulla aika itsekeskeinen viesti... No kumminkin voi olla että et enää ammatti soittajaksi ehdi

Itse olen nyt todenteolla soittanut rumpuja puolivuotta, ja ikääkin on jo 19, mutta kyllä uskoisin ehtiväni vielä ammattilaisten vauhtiin, mikäli nyt intoa riittää. Steve Vai aloitti kitaransoiton käsittääkseni vasta joskus 15-vuotiaana.
DrmBug
19.05.2003 20:07:43
Kaikille jotka ovat aloittaneet alle 18 vuotiaana niin hyvin ehtii vaikka ammattilaiseksi. Käykää katsomassa www.vicfirth.com ja sieltä Akira Jimbon videopätkät. Tää tyyppi aloitti 18 vuotiaana soittamaan... Mutta ei tietenkään ole ikinä liian myöhäistä aloittaa tämä soittoharrastus. Kuten sanottu, välttämättä ammattilaiseksi ei ehdi, mutta toisaalta kaikki on kiinni itsestään. Eihän sitä ikinä tiedä. Ja kieltämättä hauskaa puuhaa :D
StomP
20.05.2003 21:13:46
Olen nyt soittanut rumpuja about neljä vuotta, ja aloitin soittamisen vähän alle kolmekymppisenä. Aikaisemmin olen soittanut kitaraa useammankin vuoden.

Pidän rumpujen soittamisesta todella paljon, ja minua ei häiritse ollenkaan, että joku nuorempi/vanhempi soittaa paremmin kuin minä. Oma soittaminen on kuitenkin koko ajan kehittynyt eteenpäin, ja vielä riittää paljon sellaista mitä aion opetella. Harjoittelen edelleen myös kitaraa (uusia skaaloja jne.) ja treenaan myös pad:illa aina kun muistan.

Kun ei ota turhaa stressiä ja pitää tekemästään, niin soittaminenkin sujuu rennommin ja paremmin.
Ande
21.05.2003 16:33:51
Mä alotin rumpujen kolistamisen yhdeksänneltä luokalta ja nyt olen 22 ja hyvä jos osaan perusasiat välttävästi...kun siis kuulee kun joku pikkujannu vetelee ni kyllä siinä alemmuuskompleksi pukkaa tulemaan.

Ei kukaan oo liian vanha alottamaan soittamista. Mun mielestä kyllä soittamisen pitää olla hauskaa...ei sitä aina tarvi olla ammattilainen...pääasia on että itte nauttii...tietinki jonkinverran saa olla kunnianhimonen...ja kyllä mä niille hattua nostan jotka ottaa soittamisen tosissaan ja näkee sen eteen vaivaa...pääasia on että soittaa...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)