Aihe: Triggerointi?
1
-Mickill-
11.06.2003 14:27:54
Niin, olen tässä jo kauan miettinyt että mitä mahtaa tarkoittaa rumpujen triggerointi (kirjoitetaankohan se edes noin)? Eli jos joku viitsisi vähän valaista minua tästä asiasta..
Politix Are Nothing, Fucking Is Something.
drummer
11.06.2003 15:26:21
Niin, olen tässä jo kauan miettinyt että mitä mahtaa tarkoittaa rumpujen triggerointi (kirjoitetaankohan se edes noin)? Eli jos joku viitsisi vähän valaista minua tästä asiasta..

Ja samalla joku asiantuntija voisi hieman valottaa, onko siitä kauheestikin hyötyä ja jos on, niin millaisissa jutuissa.

Kokemus puhukoon...
Saunakin paloi poroksi ja maattiin vaan...
Jaska
11.06.2003 15:49:12
Noh, triggeri on vähän niinkun mikki, joka kiinnitetään rummun vanteeseen. Äänen sijasta se nappaa kalvoon kohdistuvan värähtelyn jonka se vie moduliin tai aivoon tai miks sitä kutsutaankaan ja muuntaa sen ääneks, eli vähän niinku sähkörummuissa.
Triggereistä ei nyt hirveemmin hyötyä ole, se ei esim. tee nopeempaa tuplabasaria tms. Useimmat death/black metal rumpalit ja muutkin jotka tarvii nopeeta basaria käyttää sitä jotta iskut olis balanssissa ja erottuis toisistaan, koska tämä ei ole mahdollista mikillä jos ei sitten itte osaa polkea täydellä balanssilla.
jms
11.06.2003 15:54:18
Joo se muuttaa sen äänen midiksi ja sitä voi vielä sitten jälkeenpäin muokata.
Lähinnä nuo death/black rumpalit käyttää triggereitä että ne iskut erottuis toisista, jotku näes soittaa niin saatanan nopeaa...
fox
11.06.2003 17:19:31

Triggeri on tarkalleen ottaen piezomikki joka tosiaan kiinnitetään siten että se on kalvossa kiinni. Kun rumpukalvoon kohdistuu isku, lähettää triggeri sähköisen pulssin mikä hyvänsä "moduuli" sattuukaan siellä vastaanottavassa päässä olemaan. Itsellä on kokemusta mm. Rolandin rumpukoneesta jonka midi-soundeja käytin sekä Alesiksen D-5 (tällä hetkellä käytössä) ym. Alesis-tallin muista varsinaisista rumpumoduuleista jotka käyttää samplattuja rummun"ääniä"
Triggeröinti on ihan ok esim. tilanteessa jossa ehdottomasti halutaan estää "vuodot" muista instrumenteistä/mikeistä rumpusoundiin, myös soundien määrä esim. studiossa on eduksi, rumpuja ei tarvii sen kummemmin viritellä, aina soi.., studioon ei tarvitse roudata montaa settiä mikäli tarvitaan nauhoitukseen esim. joku massiivinen rumpusetti tahi lattarisetti tms., mikkien asettelu stagella - tarpeetonta....rumpujen vire ei muutu soundtsekin jälkeen...
Että tämmöistä.
fox
11.06.2003 17:22:06

Joo se muuttaa sen äänen midiksi ja sitä voi vielä sitten jälkeenpäin muokata.
Lähinnä nuo death/black rumpalit käyttää triggereitä että ne iskut erottuis toisista, jotku näes soittaa niin saatanan nopeaa...

Triggeri ei kyllä tuota midiä, triguun kiinnitetty moduuli sen sijaan kyllä.
Taitaa kuolomusiikkisoittajat kuitenkin vähemmän triggailla...=)
Speedy
11.06.2003 17:46:07 (muokattu 11.06.2003 17:46:21)

Triggerit on perseestä.. Rumpaleille, joilla on surkeet rummut, ja vielä surkeemmat viritystaidot. Palanssi on myös sieltä ahterista näillä käyttäjillä..!! Siis tarkotan koko setissä, ja keikka käytössä... MUTTA..

Esim. kakkos tai miks ei ykkös virveliinki tietyissä tapauksissa on aivan tajuttoman hyvä keksintö.. Joku isompi konsertti, missä on montaa tyylilajia, ja haluaa semmosen vähä konemaisemman snare saundin, niin suorastaan mahdotonta ilman triggeriä.. No tietty voihan siin olla sitte padi..=I Tai sit toinen on bassariin, mutta ei sen takia, että ois sairaan nopee polkemaan tuplia, vaan että saa varmasti hyvän ja muhkean saundin, mitä ei välttämättä mikillä saa..

Ja studio hommathan on sitten ihan erikseen.. Vaikkakin itse pyrin ainakin käyttämään äänitys systeemeissä niin paljon "alkuperäistä" eli akustista tavaraa, kun vaan mahdollista.. aina parempi niin..

Ja tietty keikoilla, kun käyttää triggeriä, niin aina on sama saundi, tilan vaikutukset rumpusetin saundiin ei haittaa mitenkään..

Mutta sitten mä en nää järkee pitää semmosia missään pienissä paikoissa, missä luonnollien rumpusaundi tulee yli, tai muuten joutuisi luukuttamaan PA:sta tajuttoman kovasti..

Mutta sanosin, että ammattilaisille hyvä keksintö, ja amatööreille huono keksintö..=/
"All I think abaut is time and groove" J. Porcaro
jms
11.06.2003 17:46:29 (muokattu 11.06.2003 17:48:29)
joo no mä silleen nopeasti vain kerroin periaatteen...
Ite oon lähinnä käyttäny koulun Ddrum 4 SE:tä
jms
11.06.2003 17:47:25
Taitaa kuolomusiikkisoittajat kuitenkin vähemmän triggailla...=)

Melkein kaikki death bändit käyttää nykyään triggereitä
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)