Aihe: Rumpalille mielenkiintoisia jazz levyjä/artisteja? 1 2 | |
---|---|
![]() 06.06.2003 15:47:36 | |
Nii, oon nyt ruvennu kiinnostumaan tosta jazz musiikista ja sen soittamisesta. Lainasin kirjastosta chet bakerin ja art blakeyn levyjä. Siis mitä mieltä näistä artisteista ja mitä muita levyjä kannattaisi lainata/ostaa? Nii ja kuka mahtaa soittaa rumpuja ton chet bakerin levyillä? Ride : Tappaa talossa ja puutarhassa | |
![]() 06.06.2003 16:13:30 | |
Nii, oon nyt ruvennu kiinnostumaan tosta jazz musiikista ja sen soittamisesta. Lainasin kirjastosta chet bakerin ja art blakeyn levyjä. Siis mitä mieltä näistä artisteista ja mitä muita levyjä kannattaisi lainata/ostaa? Nii ja kuka mahtaa soittaa rumpuja ton chet bakerin levyillä? No, kyllähän tuo Art Blakey on yksi "pioneeri", ja tullut tunnetuksi varsinkin noista "marssisooloistaan" eli virveliin perustuvasta soittotyylistään. Yhden tyylisuunnan mestareita, aivan varmasti. Itselläni on parikin Blakeyn levyä, toisella on vierailijana fonisti Sonny Stitt ja toinen on joku halpiskokoelma. En kyllä väheksyisi näitä midprice- tai muita "anttilan kokoelmiakaan", kun tarkoituksena on hankkia ns. oppimateriaalia. Jos joitain muita omia jazz-suosikkeja tässä luettelisi, niin tyylilajiin katsomatta voisi sanoa, että Buddy Richiä kannattaa kuunnella. Ameriikan miehistä Tony Williams on myös tehnyt vaikutuksen. Ja onhan näitä, mm. Ed Shaugnessy, Elvin Jones ja fuusiopuolella tietysti Dave Weckl, vaikka minulle ei DW ole koskaan oikein iskenyt, muuten kuin tekniikan oppituntina. Kotimaasta kannattaa bongata ainakin Trio töykeiden levyjä, Rami Eskelinen soittaa niillä rumpuja. Lenni-kalle Taipaleen levyillä soittanut SAmi Järvinen pitää myös muistaa, puhumattakaan vanhemmasta kaartista kuten Teppo Mäkynen ja vielä vanhemmasta Upi Sorvali (no joo, soitti muutakin kuin jatsia), Matti Oiling ja mitkä kaikki Esko Rosnellit ja Tapani Ikoset. Se on taas toinen juttu, mistä sellaisia levyjä löytää, joilla edes em. herrojen soittoa löytää. Ainakin "mainstream" -levykaupoissa sotketaan jazz-levyt auttamattomasti kaikenkarvaisten poppilevyjen sekaan ja silloinkin vääriin väleihin. Joihinkin pieniin divareihin pitäisi päästä penkomaan ennakkoluulottomasti: hieno soolonpätkä tai komppi voi jazz-levyllä tulla vastaan, vaikka siitä rumpalista ei kukaan olisi koskaan kuullutkaan. | |
![]() 06.06.2003 16:50:19 | |
Viittiskö joku ladella tohon hyvien levyjen(rummunsoiton kannalta kiinnostavia) nimiä niin voipi sitte tutustua. | |
![]() 06.06.2003 20:55:10 | |
Viittiskö joku ladella tohon hyvien levyjen(rummunsoiton kannalta kiinnostavia) nimiä niin voipi sitte tutustua. No jos jazzista puhutaan, niin siitä en tiedä mitään..=) Mutta yleisesti puhutaan niin vois mainita esim. Dave Weckl - Kaikki vanhemmat levyt Transitioniin asti, uudemmissa on enemmän "freetä" ja kaikkee percussio sälää..=/ GRB All stars big band - Wekkeli vetää rummuissa parit ihan makeet soolot mm. sing sing sing..=) Toto - IV, paljon puhuttu ja varmasti kaikkien (ainakin kaikkien itseään kunnioittavien rumpaleiden) tuntema Rosanna, ja luonnollisesti Porcaron Jeff gruuvaa.. Toto - Kindom of Desire(?) Myös Porcaro, muistaakseni Toton viimeinen levy Jeffin kanssa. Ehdottomasti mun mielestä yks parhaita Porcaron levytyksiä.. Toto - Tambu Rummuissa nyt mukana Simon Phillips, ja jotenki muhun iski Simonin soitto eka kerran tolla levyllä, hainon kuullosta..=) Myös muut Toton levyt Philipsin kanssa on hyviä, Mindfields mm... Michel Camilo - Thru my eyes Hienoja jazz/lattari rumpalointeja mm. "El Negro" Hernandez, (muita ei nyt muista) Ninni Poijärvi - Viideltä Nykänen groovaa kun hirvi..=D Pekka Pohjola Views ja Heavy Jazz myös Nykästä parhaimmillaan.. Jukka Linkola Jos nyt en ihan väärin muista, niin oli Pegasos levy nimeltään, ja rumpalikin pyörii kielenpäällä mutta ei suostu tulemaan pois..=I Ja Karelia Jartsa Karvosen kanssa Spyro Gyra - Road Schorals Ehdottomasti yks bändin parhaista levyistä, ja on vielä live..=) Joel Rosenblath soittaapi rumpuja.. Sting Colaiuta.. muuta ei tartte sanoo=) Tommi Rautiainen - TV2, Laulavasydän, Juice Juu, hianoa soitantaa..=)) Niacin - Time Crunch Dennis Chambers, ai jai..=) Dave Matthews Band Kaikki levyt on hianoja, Carter Beauford soittaa, tyylillä "simon phillips", siis molempikätisesti..=) Mahavishnu Orchestra Sarjassamme progen esi-isät=) Chester Thompson, oli muistaakseni muitakin.. Weather Report Myös Thompsonia, ja samaa sarjaa.. Steely Dan Jossain luki että "rumpaleiden taivas", monia huippu rumpaleita ollu bändissä, kannattaa kuunnella.. Tossa nyt tuli joitain tältä istumalta mieleen.. Hyviä levyjähän on miljoonia, joissa on hyviä rumpujuttuja, komppeja, fillejä tai saundillisesti hyviä.. Noi oli sitte taas mun mielipiteitä, mistä mä tykkään, ja mitkä on jääny mieleen, että ne nyt tässä muistu mieleenki, vaikka paljon hyviä jäi kertomattakin.... jeps..=) "All I think abaut is time and groove" J. Porcaro | |
![]() 06.06.2003 21:37:39 | |
Tossa nyt tuli joitain tältä istumalta mieleen.. Hyviä levyjähän on miljoonia, joissa on hyviä rumpujuttuja, komppeja, fillejä tai saundillisesti hyviä.. Noi oli sitte taas mun mielipiteitä, mistä mä tykkään, ja mitkä on jääny mieleen, että ne nyt tässä muistu mieleenki, vaikka paljon hyviä jäi kertomattakin.... jeps..=) Tuon kun saisi allekirjoitukseksi jokaiseen tällaiseen viestiin, jossa käsitellään tällaisia subjektiivisia ja joskus hyvinkin tunnepohjaisia asioita. Jep. Ei kannattaisi hyljeksiä Elviksen 70-luvun levytyksiäkään: Ronnie Tutt tekee muutamassa taustalla todella hienoa - nimenomaan musiikkia ja kokonaisuutta palvelevaa - jälkeä. Tycker jag. | |
![]() 06.06.2003 22:13:44 | |
Mitä tekemistä totolla ja suurimmalla osalla noista muista on jazzin kanssa? Haen tässä nyt sellasta jazzia jossa ride soittaa että tin tintidin tintidin tindin ja basari hiljaa neljäs osia. Myös suti jazzi ja vastaava käy... Ride : Tappaa talossa ja puutarhassa | |
![]() 06.06.2003 22:22:48 | |
Suomesta kannatta kattoa Erik Lindströmmiä... Vispilä kauppaa... ihan sairaan hyvä viisu. Wayne Shortter on tulossa Pori Jazzeille että eikun mukaan vaan. Reiska Lainekin löytyy varmasti jostain jazz levyiltä. Ja jos joskus huomaat että suomalaisella levyllä soittaa rumpali Ilpo Kallio niin heti ostamaan | |
![]() 07.06.2003 10:00:57 (muokattu 07.06.2003 10:02:42) | |
Mitä tekemistä totolla ja suurimmalla osalla noista muista on jazzin kanssa? Ei mitään.. Mut joku kysykin rumpaloinnin kannalta kuuntelemisen arvoisia levyjä (ei puhuttu jazzista mitää).. Ja sanoin että jazzista en tiedä mitään kertomisen arvoista, joten kerroin yleisesti.. Mutta voinhan mää ton tekstin tosta pois ottaa, jos se niin paljon jotakin siinä haittaa..=I Vaikkakin suurin osa nuoista on enemmän tai vähemmän jazzin kanssa tekemisissä, tai ns. sivu tai alamuotoja, miten haluu sen sanoo.. "All I think abaut is time and groove" J. Porcaro | |
![]() 08.06.2003 19:06:14 | |
Ei mitään.. Mut joku kysykin rumpaloinnin kannalta kuuntelemisen arvoisia levyjä (ei puhuttu jazzista mitää).. Lue tuo otsikko kerran vielä läpi. Siellä nimenomaan kysyttiin jazz-levyjä. "Mutta jos [sota] tulee, niin toivottavasti kukaan ei kuole eikä haavoitu pahasti." - Eclipse | |
![]() 08.06.2003 19:46:37 | |
Mitä tekemistä totolla ja suurimmalla osalla noista muista on jazzin kanssa? Haen tässä nyt sellasta jazzia jossa ride soittaa että tin tintidin tintidin tindin ja basari hiljaa neljäs osia. Myös suti jazzi ja vastaava käy... No hoida vaikka Davisit, Coltranet ja Mingukset eka. | |
![]() 08.06.2003 19:51:59 | |
Lue tuo otsikko kerran vielä läpi. Siellä nimenomaan kysyttiin jazz-levyjä. Lue kysmys, jonka joku muu, kuin otsikon kirjoittaja kirjoitti.. Viittiskö joku ladella tohon hyvien levyjen(rummunsoiton kannalta kiinnostavia) nimiä niin voipi sitte tutustua. Vaika tyhmä olenkin, niin en sentään sokea, tossa ei puhuttu mitään jazzista.. vai enkä sitten osaa lukeakkaan..=I "All I think abaut is time and groove" J. Porcaro | |
![]() 08.06.2003 20:04:08 (muokattu 08.06.2003 20:05:51) | |
Mitä tekemistä totolla ja suurimmalla osalla noista muista on jazzin kanssa? Haen tässä nyt sellasta jazzia jossa ride soittaa että tin tintidin tintidin tindin ja basari hiljaa neljäs osia. Myös suti jazzi ja vastaava käy... Dave Weckl -> Jazz / Fuusio GRB All stars big band -> Big band / jazz / fuusio Michel Camilo -> Jazz -> Latin jazz Ninni Poijärvi -> Jazz -> Groove -> Soul / funk Pekka Pohjola -> Jazz -> Proge Jukka Linkola -> Jazz -> big band / fuusio Spyro Gyra -> Jazz -> fuusio / latin fuusio Colaiuta -> Jazz / proge Tommi Rautiainen -> Jazz Niacin -> Jazz -> proge Dave Matthews Band -> (proge) Mahavishnu Orchestra -> Jazz -> Proge Weather Report -> Jazz -> Proge Steely Dan -> Jazz -> Fuusio / groove Eli näin, sieltä lähti pois se Toto. Kaikki muut, paitsi DM Band ja Poijärvi löytyy yleensä levykaupassa JAZZ-OSASTON luota.. Kaikki on siis enemmän tai vähemmän jatsia.. Vaikkakin kaikki on hyvin pitkälti lähtösin jazzista, mutta enmää silti mitää death-metallia sano jatsiks, mutta kaikissa noissa on selvä "jazzin" vaikutus, jos johonkin niitä on pakko lokeroida.. syvältä tommonen lokeroiminen..=/ "All I think abaut is time and groove" J. Porcaro | |
![]() 09.06.2003 11:00:13 | |
trilok gurtu:kaikki dennis chambers:kaikki nylon tip | |
![]() 09.06.2003 23:00:25 (muokattu 09.06.2003 23:00:57) | |
Hmmmmmmmmm Jazz ja JAZZjazz. mutta lokerointi on lokerointia :) www.stileproject.com | |
![]() 12.06.2003 23:38:31 | |
Siinä pari lekentaa alkuun: -Billy Cobham -Buddy Rich -Tony Williams | |
![]() 13.06.2003 10:38:52 | |
Tony Williams Onko Tony Williamsseja kaks?? Tiedän, että se toinen oli semmonen laiha valkoihonen(?) rumpali, joka soitti Hendrixin kanssa, mutta kun mulla on semmonenki levy, missä on vähä lihavampi, tummaihonen ja kalju rumpali, joka siis elää vieläkin, kun eikös toi Hendrixin rumpali oo kuollunna..? Vai sotkenko ja muistanko mä nyt väärin..=I "All I think abaut is time and groove" J. Porcaro | |
![]() 13.06.2003 16:33:15 | |
Onko Tony Williamsseja kaks?? Tiedän, että se toinen oli semmonen laiha valkoihonen(?) rumpali, joka soitti Hendrixin kanssa, mutta kun mulla on semmonenki levy, missä on vähä lihavampi, tummaihonen ja kalju rumpali, joka siis elää vieläkin, kun eikös toi Hendrixin rumpali oo kuollunna..? Vai sotkenko ja muistanko mä nyt väärin..=I Jimi Hendrixistäkö puhut? Tämä laiha valkoihoinen rumpali oli nimeltään Mitch Mitchell, ei Tony Williams. Hendrixin tummaihoinen rumpali Band of Gypsys-aikaan oli jokunen vuosi sitten Puistobluesissakin esiintynyt Buddy Miles. Näin siis mikäli puhuit Jimistä. miks mustat tyypit on keksiny kaikki hyvät jutut? | |
![]() 13.06.2003 18:28:00 (muokattu 13.06.2003 18:29:09) | |
Näin siis mikäli puhuit Jimistä. Juu, puhuin.. perhana.. mitenkähän mä sitten jotenki sotken..=I Tai nii siis Mitchelin muistan kyllä, mutta mutta... "All I think abaut is time and groove" J. Porcaro | |
![]() 13.06.2003 19:17:15 | |
Onko Tony Williamsseja kaks?? Tiedän, että se toinen oli semmonen laiha valkoihonen(?) rumpali, joka soitti Hendrixin kanssa, mutta kun mulla on semmonenki levy, missä on vähä lihavampi, tummaihonen ja kalju rumpali, joka siis elää vieläkin, kun eikös toi Hendrixin rumpali oo kuollunna..? Vai sotkenko ja muistanko mä nyt väärin..=I No, kuollunna se on Tony Williamskin, eli juuri tämä tummaihoinen kaveri. | |
![]() 13.06.2003 20:24:27 (muokattu 13.06.2003 20:31:56) | |
No, kuollunna se on Tony Williamskin, eli juuri tämä tummaihoinen kaveri. Millo?? Mul on semmonen levy, ku Tony Williams Wildernes, onks se sitte sama Tony Williams..?? Vuodelta 96.. "All I think abaut is time and groove" J. Porcaro | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)