sunspire 21.05.2003 12:53:59 | |
---|
Meidän bändin rumpali mäiskii rumpuja erittäin lujaa. Sillä on kepit kädessä väärin päin, kun joku sen idolikin piti keppejä noin päin. Saundiin se ainakin vaikuttaa. Sillälailla saa kuulema myös lyötyä kovempaa ja kepin kapeammasta päästä saa paremman otteen (?). Äijä mäiskii rumpuja siihen tahtiin, että kaikki osat on oltava vahvimmasta materiaalista. Sillä kans katkeilee keppejä aika säännöllisesti. Paksuimmat halothan sillä on, mitä kaupasta löytyy, mutta nekään ei hirveen pitkään aktiivista soittoa kestä. Lukioaikoina se telotti muutaman krässin kanssa. Lienee soitossa jotain hiottavaa vai? Bändin muut jäsenet tietysti joutuvat ostamaan hemmetin tehokkaat skobet ja vahvarit, että ei ihan heti jää jalkoihin. Itse kun en rumpuja soita, niin en ole ihan ammattilainen arvioimaan tilannetta, joten kysynkin teiltä mielipiteitä. Soitellaanko teilläkin tähän tahtiin? Kuluuko kapuloita? Onko kaikki pellit kestävintä mallia? Jääkö muut soittimet jalkoihin? Sähköisesti vahvistetussa musiikissa on ensiarvoisen tärkeää pitää huoli laitteiden oikeaoppisista säädöistä: kaikki putikat kaakkoon ja letti heilumaan! |
Mikael 21.05.2003 13:02:16 | |
---|
miten käy Kekkoselta rock'n'roll? |
Burt Cokain 21.05.2003 13:17:58 | |
---|
kyllähän nuo kapulat meidänkin rumalilla murenee käsiin, joten se on varmaan aika yleistä. |
JanneeBDB 21.05.2003 14:19:35 | |
---|
Noo mun mielestä se riippuu ihan siitä, että millasta musiikkia soitetaan. Kyllä luulen että useimmat ´hevimiehet` räiskii pönttöjään kovempaa, kuin sitten jotain kevyempää musiikkia soittavat?! Ja tietysti rumpali itsehän päättää miten soittaa.. Itse en omasta mielestäni soita erityisen kovaa.. JS.JJS.JJJS. |
Bacchus 21.05.2003 15:48:58 | |
---|
Ei hevimiehenkään tarvitse niitä rumpuja seivästää. Itsekin soitan metallia, ja vaikka paukutankin tomeja välistä ankarallakin kädellä, ouhuempia (tai käsintaottuja) peltejä en kovaa piekse. Soittotekniikastahan kaikki on lopulta kiinni. Joillakin tietenkin kovaa mäiskiminen ja peltien raiskaus voi olla ihan tyyliseikka, mutta väitän että useimmat teloo rumpujaan ku ei tekniikka oikeen pelaa. Omasta tyylitajustakin on kiinni, millon sopii soittaa kovempaa ja millon hiljasempaa. Kuulostaa aika paskalta, jos kitaristi näppäilee clearilla ja rumpali pieksee 20":sta chrash/ridea elämänsä tunnossa. "Functionless art is simply tolerated vandalism. We are the vandals." - Type O Negative |
Joku vaa 21.05.2003 21:38:18 | |
---|
Kuulostaa siltä että teidän on aika hommata uus rumpali. Ei kyllä ne kapulat kuluu mutta jos niitä hajoo viikottain nii se on jo huolestuttavaa. Kun on tekniikka kunnos nii ei ne kapulatkaa katkee. Ainakaa usein. Ja mitä siihe kovaa soittamiseen tulee nii vaa niissä ns. "huippu kohdissa". Muulloin soitetaan keski kovaa ja silloin kun tulee joku hiljane kohta nii sit hiljaa. Ja silloin kun biisi loppuu nii ei soiteta ollenkaa. Hevi musiikissa soitetaan toki kovaa koska koko musa on yhtä huippu kohtaa mutta rajansa kaikella! Ride : Tappaa talossa ja puutarhassa |
Roberto 21.05.2003 21:44:03 | |
---|
Tony Williams (R.I.P.): "Drums are meant to be loud. Physicality is what drums and drumming are all about. It's like telling the trumpet player not to play high or the bass player not to play low. Drums are meant to be loud." |
Mikko A 21.05.2003 22:03:27 | |
---|
Tollanen järjetön mäiskiminen on kyllä ihan hirveetä. Mä en muistakaan, millon olisin viimeksi katkassu kapulan. En soita mielestäni ollenkaan lujaa, mutten kyllä hissuttelekaan. Tosin mikään voluumitaso ei tunnu riittävän kitaristille, joka haluaa koko ajan vain pienempää mekkalaa, eikä tunnu uskovan, etten tosiaankaan soita kovin kovaa. Alkaa nuo pellitki oleen sen verta arvokkaita, ettei niitä uskalla oikein mäiskiä... “’Tiger, you are an egocentric mushbrain monster,’ she said. ‘You mean I’m a mean nigger,’ Tiger said. He loved to say ‘nigger’ because it shook the white folks so.” |
Gozmog 21.05.2003 22:13:14 | |
---|
Tollanen järjetön mäiskiminen on kyllä ihan hirveetä. Mä en muistakaan, millon olisin viimeksi katkassu kapulan. En soita mielestäni ollenkaan lujaa, mutten kyllä hissuttelekaan. Tosin mikään voluumitaso ei tunnu riittävän kitaristille, joka haluaa koko ajan vain pienempää mekkalaa, eikä tunnu uskovan, etten tosiaankaan soita kovin kovaa. Alkaa nuo pellitki oleen sen verta arvokkaita, ettei niitä uskalla oikein mäiskiä... No mul on 302 ja tommosta reeneissä niin niitä kärsii pätkiä miten haluaa ku ne ei mee mitenkää rikki =P Ja en mäkään muista millon ois menny kapula poikki vaikka soitan aikas kovaa ja käytän aika ohuuita keppejä. Jamma Jamma=) |
Speedy 21.05.2003 22:28:37 | |
---|
Alkaa nuo pellitki oleen sen verta arvokkaita, ettei niitä uskalla oikein mäiskiä... Mitäs soittamista se semmonen sitte on.. Ei ne soitamalla mee särki.. Vaikka se mäiskiminenkin on suhteellista.. Esim. suomalaisista Rautiaisen Tommi ja Nykäsen Anssi mättää kyllä aika kovaa, mutta ei nekää varmaa oo kovin montaa peltiä särkeny..=I Mut tietty onhan se eri asia Paisteen 302 ja Traditionaalin crasheilla hakata..=) ouhuempia (tai käsintaottuja) peltejä en kovaa piekse. Mikäs noissa käsintaotuissa on, että niitä ei vois kovasti soittaa? Eiks kaikki ole enemmän vähemmän käsin taottuja, paitsi halvemmat, mitkä on prässätty.. Mutta siis ei ne mun tietääkseni oo sen hepposempia kun muutkaan.. Ohuet tietty on herkempiä särkymään ku paksut..=I Mut miks heviä ei voi soittaa hiljaa, miks sitä pitää soittaa kovasti..?? No okei, on olemassa juttuja, mitä ei rummuilla yksinkertasesti voi soittaa hiljaa, tai saavuttamatta jotain tiettyä volyymiä, se nyt vaan on yksinkertasesti niin.. Nyt joku väitää varmasti jotain muuta, mutta kapuloilla on mahdoton soittaa mitään punk-crash-komppia, tai avovaiseen haituus komppia, niistä lähtee pakosti tietty volyymi. Riisikepit tietty hiljentää vähä.. Tai sitten mitään nopeita Simon Phillips snare pelti hässäköitä ei voi soittaa hiljaa, tai muuta vastaavaa, missä pitää mennä kapulan nopeeta toiselle puolelle settiä, johonki peltiin, se on suorastaan mahdottomuus...=I "All I think abaut is time and groove" J. Porcaro |
Bacchus 21.05.2003 22:51:41 | |
---|
Mikäs noissa käsintaotuissa on, että niitä ei vois kovasti soittaa? Eiks kaikki ole enemmän vähemmän käsin taottuja, paitsi halvemmat, mitkä on prässätty.. Mutta siis ei ne mun tietääkseni oo sen hepposempia kun muutkaan.. Ohuet tietty on herkempiä särkymään ku paksut..=I Käsintaottuja ei tarvitse lyödä niin kovaa kun prässättyjä, ne syttyy yleisesti helpommin, koska yleensä käsintaotut on ohuempia kun pelkästään prässätyt tai prässätyt/taotut. Tietenkin riippuu PALJON myös paksuudesta. Mut esim. Istanbulin Alchemy- sarja, jossa käytetään ensin prässäystä ja sit käsintaontaa ei kestä hirveetä pieksentää, eikä ne ihan ohuitakaan ole. Ehkä oikaisin muutaman kohdan löpinässäni, kun ajattelin että kaikki ymmärtäisi että pellin paksuus vaikuttaa asiaan... Niin, ja esim. Paiste ei käsintao yhtäkään peltiään. Halvimmat on suoraan vaan prässättyjä ja kalleimmissa prässättyjä ja sen jälkeen taottuja. Aika sama juttu Zidjianilla ja Sabianillakin.Tän oon todennut muissakin keskusteluissa, alkaa mennä jo toistoks. "Functionless art is simply tolerated vandalism. We are the vandals." - Type O Negative |
Bacchus 21.05.2003 22:54:03 | |
---|
Etitkö muuten Speedy vielä Premierin virveleitä? Dafryn palstalla yhdellä oli Artist 14"x5,5" koivuvirveli myynnissä. "Functionless art is simply tolerated vandalism. We are the vandals." - Type O Negative |
Bacchus 21.05.2003 23:00:10 | |
---|
Ehkä oikaisin muutaman kohdan löpinässäni, kun ajattelin että kaikki ymmärtäisi että pellin paksuus vaikuttaa asiaan... Äh, mitäköhän mä nyt löpisen... Ymmärsin et tarkotit et käsintaotut ohuet rikkoontuu helpommin, ajattelin et piruilit. Sit tajusinkin ku luin uudelleen et puhuit yleisesti ohuemmista, kun itse olin niistä maininnut. Sori sekaannuksesta... "Functionless art is simply tolerated vandalism. We are the vandals." - Type O Negative |
Speedy 21.05.2003 23:20:04 | |
---|
Etitkö muuten Speedy vielä Premierin virveleitä? Dafryn palstalla yhdellä oli Artist 14"x5,5" koivuvirveli myynnissä. Juu nii, ettin mä.. mutta en mä tommosta, onjo tomonen 5.5".. Semmottinen teräs vastaava, tai syvempi jos löytys.. "All I think abaut is time and groove" J. Porcaro |
Mikko A 21.05.2003 23:54:15 | |
---|
Mitäs soittamista se semmonen sitte on.. Ei ne soitamalla mee särki.. Mutta kun mulla on niin huono tekniikka =) Tai, no en mä soittamalla tosiaan oo kyllä yhtään peltiä rikki saanu, kaks on menny ilmeisesti valmistusvirheestä (kolmessa kuukaudessa ostosta, toinen oli pirun paksu), mutta kun pelti taittuu jo käsin ihan solmuun jos ilkeää vääntää, niin hirvittää joka lyönnillä =D Mut tietty onhan se eri asia Paisteen 302 ja Traditionaalin crasheilla hakata..=) Aivan, 302 crässi lojuu vielä nurkissa, välillä tuikkaan sen ständin nokkaan ja otan jotku vanhat, risat kapulat ja hakkaan olan takaa. Sitä ei kyllä tosiaan rikki saa... Tosin emmä tuota enää jaksa harrastaa, kun naapurit ei tykkää =)
“’Tiger, you are an egocentric mushbrain monster,’ she said. ‘You mean I’m a mean nigger,’ Tiger said. He loved to say ‘nigger’ because it shook the white folks so.” |
luu 22.05.2003 09:16:25 | |
---|
Rumpujen soittaminen kovaa tai hiljaa on pitkälti mieltymyksestä kiinni. Jotkut rumpalit tahtovat soittaa lujaa ja toiset hiljaa. Tietenkin soittovolyymin täytyy palvella musiikkia. Olin taannoisella Kenny Aronoffin klinikalla. Mies mätti rumpuja sellaisella asenteella, että hirvitti. Kuitenkin soitto oli hyvin musikaalista. Jos teidän rumpali soittaa muiden mielestä liian lujaa, niin kannattaa ilmoittaa siitä rakentavaan henkeen asianomaiselle. Bändisoitossa on kyse kokonaisuudesta eikä vain yhden soittajan mieltymysten palvelemisesta. Tarkoitus ei ole, että rummut häiritsevät musiikkia. |
akik 22.05.2003 09:27:58 | |
---|
vähän ennen sitä vaihetta touhu menee yli kun 2b hiilikuitukapuloilla lätkitään ranteet jäykkänä kanttiin koko käden voimalla. paljon ennen sitä. |
kampela 27.05.2003 19:07:29 | |
---|
kyllä se vaan näin on ,että jos komppaa isolla ja paksulla crässillä niin onhan sitä pakko lyödä kovaa jotta siitä lähtis hyvä kohina eikä mitään kapulan kolauksia. tietty se vaatii muilta suht isoja vahvareita muttei kuitenkaan mitään ihan älyttömiä. ja jossain musatyyleissä se vaan tuntuu olevan omasta mielestäni ainoin vaihtoehto... nylon tip |
Paas 27.05.2003 19:48:34 | |
---|
Rumpujen soittaminen kovaa tai hiljaa on pitkälti mieltymyksestä kiinni. Jotkut rumpalit tahtovat soittaa lujaa ja toiset hiljaa. Tietenkin soittovolyymin täytyy palvella musiikkia. Olin taannoisella Kenny Aronoffin klinikalla. Mies mätti rumpuja sellaisella asenteella, että hirvitti. Kuitenkin soitto oli hyvin musikaalista. Jos teidän rumpali soittaa muiden mielestä liian lujaa, niin kannattaa ilmoittaa siitä rakentavaan henkeen asianomaiselle. Bändisoitossa on kyse kokonaisuudesta eikä vain yhden soittajan mieltymysten palvelemisesta. Tarkoitus ei ole, että rummut häiritsevät musiikkia. Erittäin asiallinen kommentti. Aronoffi soitti tosiaan niin kovaa niitä rumpuja että en ole eläessäni nähnyt kenenkään soittavan sellaisella meiningillä ja tatsi säilyi täydellisesti(onhan niitä kaikennäköisiä pellejä jotka hakkaavat nii maanperkeleesti mutta valtaosa heistä ei osaa soittaa kunnolla). Kokonaisuus on kaiken a ja o. Tyylitajua. |
Speedy 27.05.2003 23:13:30 | |
---|
Aronoffi soitti tosiaan niin kovaa niitä rumpuja että en ole eläessäni nähnyt kenenkään soittavan sellaisella meiningillä. Mistä sä päättelet, että se soitti kovasti? Jos on iso paikka, missä toi klinikka nyt sitten olikaan, niin varmaan ne on mikitetty, ja tullu PA:n kautta. Ja jos tekniikka/soittotyyli on sitä luokkaa, että soitetaan isolla liikeradalla, eli käytetään isosti ranteita. Mutta ei siitä nii kauheen kova ääni lähde, se vaan näyttää, kun kapula "tulee korkeelta". Ja jos peltien heilumista katotaan, niin siel on varman ollu sellaset ohuet (haitsun tyyliin) pehmusteet alla, ja päällä ei välttämättä oo ollu mitään, joten ne pääsee heilumaan aika vapaasti, joten sekin näyttää, että niitä mätkittäs kovasti, mitä todellisuudessa ei kuitenkaan tehdä.. Ja toi pätee yleisesti muihinkin rumpaleihin hyvin pitkälti..=I "All I think abaut is time and groove" J. Porcaro |