Aihe: Putsausta
1
veke69
17.01.2004 10:32:14
Moro, fellas!

Paljon on eri mielipiteitä, mutta kerrattaiskos:
1. millä aineella/tuotteella/menetelmällä saa pellit parhaiten kirkkaiksi?
2. millä aineella/tuotteella/menetelmällä saa esim. virvelin (coated) kalvon taas valkoiseksi?

Mielipiteitä, kokemuksia? Omia on, vaihtelevia :-)
Alpha
17.01.2004 10:35:32

Mie ainakin käyttäny ihan liikkeestä saatavaa puhdistusainetta sekä pronssille tarkoitettua kiillotusvahaa...

2. millä aineella/tuotteella/menetelmällä saa esim. virvelin (coated) kalvon taas valkoiseksi?

Kannattaisi varmaan ennemmin ostaa uusi, kuin ruveta värkkäämään...
Jättäydy ajoissa jälkeen, niin sinulle jää enemmän aikaa ottaa muut kiinni.
Roberto
17.01.2004 12:42:24

Paljon on eri mielipiteitä, mutta kerrattaiskos:

Miksi?

Miksi?!
jms
17.01.2004 12:55:56
No itse en nykyään putsaa peltejä enään... ja jos kalvoo kuluu niin ostan uuden...
"i´ve started to hate my own creation, now i know how god feels" - Homer Simpson
miän vain
19.01.2004 10:05:04

Silloin kun vielä putsasin peltejä, huomasin tällaisen tavan parhaaksi (pieni alue kerrallaan):

Ensin sitruunamehua. Anna vaikuttaa ja pyyhi puhtaalla kankaalla/paperilla. Rättejä kuluu.

Sitten hammastahnaa. Paksusti on hyvä. Anna taas vaikuttaa ja hinkkaa sitten niin pirusti. Vanha hammasharja sopii rätin lisäksi.

Lopuksi pestään huolellisesti vedellä ja saippualla.

En ota vastuuta, jos pelti pilaantuu. Logot ainakin saattaa lähteä. Ja jos pellin pinnassa on suojaava lakkakerros, sekin lähtee. Ja sitten tummuminen on entistä nopeampaa.

Rahalla. Mene kauppaan, osta uusi. Ja voi sen kai maalata, jos ulkonäkö on soundia tärkeämpi. Toisaalta maali kulkeutuu kapuloiden mukana ympäri settiä.
veke69
19.01.2004 10:24:42
Joo, arvasinkin että kalvon putsaamisesta tulee "kommenttia" :-) Ei vaan, satuin näkemään naapuribändin rumpalin putsanneen sinänsä hyväkuntoisen mutta vanhan kalvon. Ihmettelin mielessäni että millä ihmeellä se on duunattu.

Peltien putsaamista en harrasta paitsi jos olen myymässä peltiä. Tuo hammastahna on tuttua, helvetin työläs mutta toimiva systeemi.

Rok-rok.
bond
19.01.2004 11:43:48 (muokattu 19.01.2004 11:44:13)
"En ota vastuuta, jos pelti pilaantuu. Logot ainakin saattaa lähteä. Ja jos pellin pinnassa on suojaava lakkakerros, sekin lähtee. Ja sitten tummuminen on entistä nopeampaa."

En ymmärrä tuota pilaantumisjuttua: Miten pelti vois putsaamisesta pilaantua?
Tää peltihän on sellainen objekti, jota hakataan kovalla puukappaleella ja lujaa, luulis että se lakkapinta saa kyytiä jo siinä vaiheessa.
Tai jos logo lähtee, niin menköön, en ole koskaan ollut logojen perään... vaikka makuasiahan se on.
"Mitä se mulle kuuluu mitä mä teen; pidä sä vaan huoli mun asioista!"
AoA
19.01.2004 12:06:41
"En ota vastuuta, jos pelti pilaantuu. Logot ainakin saattaa lähteä. Ja jos pellin pinnassa on suojaava lakkakerros, sekin lähtee. Ja sitten tummuminen on entistä nopeampaa."

Tää peltihän on sellainen objekti, jota hakataan kovalla puukappaleella ja lujaa, luulis että se lakkapinta saa kyytiä jo siinä vaiheessa.
Tai jos logo lähtee, niin menköön, en ole koskaan ollut logojen perään... vaikka makuasiahan se on.

Sehän on oikeastaan vaan hyvä jos pelleissä ei lue mitään. Onpahan kaikille sitten arvoitus että millähän pelleillä tuo soittelee. Ellei sitten joku tunnista soundista tai jostain.
-Anssi
Mikael
19.01.2004 12:24:18

Kun pelti kirkastuu niin soundi runkkaantuu. Eli se vittumainen yläpää, mikä iän ja paskoittumisen myötä kaikkoaa, palaa putsaamalla kuin 80-luvun digitaalichorus uuden hevanderikitaristin myötä.
miten käy Kekkoselta rock'n'roll?
bond
19.01.2004 13:34:47
Kun pelti kirkastuu niin soundi runkkaantuu. Eli se vittumainen yläpää, mikä iän ja paskoittumisen myötä kaikkoaa, palaa putsaamalla kuin 80-luvun digitaalichorus uuden hevanderikitaristin myötä.

Eikö nää oo makuasioita?
Itse ainakin putsasin messinginkiilloitusaineella vanhat haitsupellit ja kuulostaa nyt omasta mielestäni paremmalta. En mä nyt sanois, että mitenkään ratkaisevasti, mutta viimekädessä myös ulkonäkö ratkaisi asian - aion kiillottaa vastedeskin.
"Mitä se mulle kuuluu mitä mä teen; pidä sä vaan huoli mun asioista!"
Wiitala
19.01.2004 13:38:43
Itse päädyin paisteen puhdistusmömmöön, mutta olen myös vähän sitä mieltä että paska ja patina kuuluu asiaan. Putsaamalla soundi kirkastuu ja muuttuu kliinisemmäksi. Tummuus on hyvä asia, sekä soundissa että punaviinissä.

Maksamalla 10-20€ lähimmälle musakauppiaalle.
Jag heter Hans-Peter.
miän vain
19.01.2004 13:45:48 (muokattu 19.01.2004 13:47:43)

Lakkakerros kestää kyllä lyönnit - ainakin se jota on Paisteen signatureissa. Nimittäin käytettynä ostetettu fast crash kiiltää vieläkin kuin uusi, viiden vuoden jälkeen. Ja sitä on käytetty myös erikoisen hiljaisena ridenä, eli kapulanjälkiä löytyy.

Sitäpaitsi olen nähnyt sopimattomalla tekniikalla putsattuja hyvin naarmuisia peltejä. Ei ole kaunista se. Ja koska en ole kaikkia maailman peltejä alistanut tuolle käsittelylle, en voi tietää josko se vaikka pilaa niistä soundin tai ulkonäön. Siksi piti sanoutua irti vastuusta.

Pellin puhdistus on makuasia, ja tapauskohtaista. Toiset yksilöt hyötyvät liasta, toiset pitävät soundinsa vain säännöllisesti puhdistettuna.

Kokemuksia on molemmista: yksi pelti sai puhtaana uuden elämän, toiseen taas ilmestyi puhdistamisen jälkeen todella ikävästi huutava taajuus.
Mikko A
20.01.2004 00:30:02
Itse putsasin haitsut (pyyhin kankaalla, Paisteen ohje puhtaanapitoon) ja niiden soundi parani kyllä ihan kiitettävästi, haitsut saakin kuulostaa kirkkaalta ja niistä saa yläpäätä löytyä. Siis mun mielestä. Crasheihin ja varsinkaan rideen sen sijaan en koske.
"We call him the boss because he keeps a steady beat."
MoonDog
20.01.2004 08:17:23
Itsekin pohdiskelin tuota, että millä kalvot saisit parhaiten puhtaaksi, tai lähinnä vaan kapulanjäljet pois. Tomikalvoina toimii pinstripet, jotka ovat vielä aivan hyvässä kunnossa mutta kapulanjälkiä on aika paljon. Eihän tuolla mitään käytännön merkitystä ole mutta voisi ihan piruuttaan kokeilla putsailla, jos jollain on antaa hyviä neuvoja.
Shit just doesn't happen, it takes effort.
-Maza-
20.01.2004 18:18:06
Pyyhekumilla lähtee...
miän vain
21.01.2004 10:03:22

Hmm. Tuli mieleen tällainenkin kokeilu.

Kerran hieroin läpinäkyviin kalvoihin vähän hienojakoista öljyä (tais olla wd-40). Näyttivät oitis lähes kuin uusilta. Ja vaikutuskin kesti jopa monta tuntia. Että jäi sitten sekin homma. Öljykalvot, hoho.

No muuta toisiin aiheisiin. Haitsun soundin ei pidä olla kirkas - eihän sitä kihinää jaksa kukaan. Matala sen kuuluu olla, mielummin suhina kuin sihinä. Kerran yksi kitaristikin kehui haitsuni soundia - ja se vasta on outoa - ihmetteli, että missä on vika, kun se kuulostaakin miellyttävältä. Eikä siinä pitäähän se kuulua ja leikata läpi, mutta ei pistää. Toisaalta, se nyt on kuka mistäkin pitää. Näin meillä.
Mikko A
21.01.2004 15:43:34
Kirkas ja korkea ei muuten ole synonyymeja... Tummat, yläpäättömät haitsut ei erotu mihinkään eikä niistä lähde sitä semmosta oikeanlaista napsetta. U know.
"We call him the boss because he keeps a steady beat."
Mikael
21.01.2004 15:48:48

U know.
nope.. en tiiä.
miten käy Kekkoselta rock'n'roll?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)