Aihe: Rumpusetin hankintaa: Uusi vs. vanha & Iso vs. pieni setti.
1
Jaakob
15.03.2004 20:20:01
Tosiaan, tämä treadi sisältää tuskaista pohdintaa rumpusetin hankinnan vaikeudesta. Nykyisin olen soitellut vanhalla Bossin rupusetillä (22" basari, 14" metallivirveli, 13" & 16" tomit), jonka saundit on todella huonot kalvoista riippumatta. Eli pitäisi saada parempaa. Musatyyli on kaikenlaista rock-musaa hieman vaihtelevilla voluumeilla. Soitan joskus hiljaa, joskus tykkään mättää jopa olan takaa. Eli jonkinlaista kompromissia joutuisi tekemään.

Nykyään kun marssii paikallisiin Joensuun musaliikkeisiin, ei siellä muuta ole kuin 20":lla basarilla varustettuja pikkusettejä. Myyjät sanoo, että se on yleinen suuntaus, ja 22":t setit eivät mene kaupaksi.

No mitenkä on, ootteko ite pärjänny pikkusetillä verrattuna isompaan? Esim. soittotuntuman, saundien, keikkailun yms. elämän suhteen?

Jotenkin arveluttaa tuommoinen pikkusetti, kun on tottunut lyömään isoja rumpuja.

Toinen pohdiskeleva kysymys liittyy uuteen settiin verrattuna käytettyyn? Eli kannattaisiko ostaa liikkeestä noin 1000 euron setti, esim Pearlin Export 20":llä basarilla. Samaan hintaanhan saisi käytettynä laadukkaamman setin. Eli onko laatuerot seteissä suuria verrattuna esim. 1000 ja 2000 euron setteihin?

Pahoittelen sekavaa kysymysten asettelua, mutta pistäkää kokemuksia erilaisista seteistä hintaluokassa 1000-2000 euroa. Eli mihin olette olleet tyytyväisiä, ja minkälaisia kannattaisi välttää?
Grungerockia: http://www.keen.fi
Alpha
15.03.2004 20:29:42
No esim mulla oli edellinen setti 2*24" bassarit...12", 13", 14" ja 15" räkkitomit sekä 16" lattiatomi...virveli 14"*8"...

Nyt sit tää pienempi...20" bassari, 10" ja 12" räkkitomit sekä 14" ja 16" lattiatomit...virveli 14"*5.5"...

Ei ollut ongelmaa siirtyä...
Remo
15.03.2004 20:30:30
No itse olen ainakin pärjännyt pulsen 18" basarilla. Ostin siihen juuri uuden kalvon remon powerstroke 3 niin johan tuli jyminää ja ääntä. Eli kyllä pienelläkin pärjää. Ja riippuu minkälaista ääntä haluaa. Mutta tietenkin jos meinaa syviä tomeja niin on ehkä hiukan tohlon näköistä jos on pieni basari, mutta maku asia. Ja saahan setti olla omanlainen.
PAISTE CYMBALS REMO HEADS
miän vain
16.03.2004 10:02:27

Minä ainakin hommaan seuraavaksi pienen setin. Pienistä tomeista saa vähemmällä virittämisellä ja pienemmällä lyömisellä hyvän soundin. 18" lattiatomin kanssa saa jo taistella, että sointi miellyttää. Onneksi en kuitenkaan sellaista omista.

Eikä 20" basari ole ongelma, jos se on laadukas.
Wiitala
16.03.2004 21:02:12
No minulle on aina ollut mukavampaa soittaa 20,10, 12, 14-setillä kuin että olis suurempaa. (Vanha oli 22", 12", 13", 16"...) Tämän vuoksi ei ollut mitään vaikeuksia tottua uuteen "pieneen" settiin.
"Siat pääsee taivaaseen, ihmiset ei. Liity meihin enkeleihin."
Pieni rumpalipoika
16.03.2004 23:52:58

No tuota. Itse olen soitellut vähän kaikenlaisilla seteillä vuosien varrella. Viimeiset kuutisen vuotta mulla on ollut setit 20 tai 22" basarilla ja tomit ovat olleet 10" (12") ja 14". Tällä hetkellä basari on 22". Musta on jo aika pitkään tuntunut siltä, että basari saisi olla 20" ja tomit 12 tai 13 ja 16". Eli tomeihin kaipaan lisää botnea ja basariin taas pienempää kokoa. Mieletöntä eroa ei ainakaan mun havaintojen mukaan ole ollut 20 ja 22" basareiden välillä. Tai oikeastaan botne 20 tuumaisessakin riittää.

Rokin veivaamiseen 10 ja 14 tomit ovat kyllä aika pienet. Jotta ne saisi kunnolla vireeseen ja soimaan, on ne pakko virittää aika ylös. Ja siitä mä en pidä.

Eli suosittelisin tomikokoja 12 ja 16 ja basariksi kumpaa vaan. 20" on helpompi roudata ja etutominkin saa alemmas jos sitä kaipaa. Mutta missään nimessä siis 12 ja 13 tuumaisia ei kannata hankkia. Niitä kun ei keskenään vireeseen oikein tahdo saada.

Se onko järkevämpää ostaa tonnin uusi vai käytetty setti paljon visaisempi kysymys. Käytetyissä on pieniä riskejä olemassa ja sen lisäksi niiden ständit ja muut raudat voivat olla mitä sattuu. Toisaalta etsimällä ja tarkasti tutkimalla tuolla rahalla saa erittäin laadukkaan käytetyn setin. Uusien etuna on tietysti se, että kaikki rautaosat toimivat varmasti ja rungot eivät ole kieroja jne. Ja tuon hintaluokan setit ovat jo erittäin laadukkaita pelejä joilla pärjää todella pitkälle.

Jos et varsinainen asiantuntija rumpujen suhteen ole, suosittelisin ehkä uusien hankintaa. Tai ehkäpä aivan vähän käytettyjen hankintaa.

Uusista erittäin suositeltavat ovat Yamahan Stage Customit, joita ei voi liikaa hehkuttaa. hintaluokassaan mainiot kannut ja varsinkin rautaosien laatu hakkaa muut merkit.

Kuten huomaat. Ei näihin mitään kunnollisia vastauksia saa annettua : )
"It´s amazing how often he´s right but never he admits he was wrong."
Alpha
17.03.2004 01:36:51 (muokattu 17.03.2004 02:22:21)
Voisimpa tähän jotain taas höpöttää, ku ei unikaan tule:

Omasta mielestäni tuosta 20" Starclassic basarista lähtee jotenkin "munakkaampi" soundi, ku esim Rockstarin 24" vermeestä. Jytisee tosi hyvin rokki meiningissä...

Tomit kannattaa olla 2" välein...eli esim. 12" ja 13" ei vaan toimi, kuten ei myöskään 13" ja 14" eikä 14" ja 15"...katso mun ylempi kirjoitus.

Siis valitkaamme tomit 2" välein...10" ja 12" toimii loistavasti ja lattiatomi on täten 14"...itse tilasin samalla tuon 16" lattiatomin antamaan tiettyä täyteläisyyttä filleihin.

Pystyy virittään hiukan eri tavalla, kun on tuon normaalisti viimeisenä olevan 14" jälkeen vielä 16".

Snarea valitessa tulee eteen lähinnä syvyys...edellinen snare oli tuo 8" paksu ja ytyä löytyi lujempaa lyödessä...nykyinen 5.5" tahtoo mennä tukkoon, jos innostuu oikeen täysillä setin takana rokkaamaan...

Lis:Ja materiaaleista sen verran, että koivu antaa terävän ja hiukan lyhemmän äänen...vaahtera taas tummemman, pyöreän ja kumeamman.

Jatkakaa...
Mr. Sly
17.03.2004 09:39:33
Itse koko ikani 20" basarilla soitelleena voin todeta että pikkubasari potkii aivan siinä missä 22" tai 24" ja samalla saa myös sitä "tiukkuutta" jota ainakin itse arvostan basarisoundissa. Ja pitää muistaa että oli basari sitten minkä kokoinen vaan, tulee siinä olla hyvät ja tarkoitukseen sopivat kalvot.

Nykyään soittelen 10" ja 14" tomikattauksella, mikä toimii ainakin omaan soittoon varsin hyvin. 14" lattiatomi on 14" syvä joten siitä saa myös hieman botnea irti.

Ja vielä tuohon käytetty/uusi asiaan. Itse lähtisin etsimään settiä käytetttyjen markkinoilta. Saattaa löytää aika helmiäkin joskus.
markkuliini
17.03.2004 12:42:06

Virvelin syvyyksistä vielä... Siihen miten helposti virveli menee kovaa lyödessä tukkoon vaikuttaa syvyyden lisäksi rungon paksuus. Oma n. 4"x14" Taman ruusupuupikkolo ei mene tukkoon. Piste. Vaikka kuinka lujaa löisi. Ei vaan mene. Tosin runko on koottu segmenteistä ja paksuutta rungolla on n. 3 cm. jonka johdosta soundi irrottaa paikatkin hampaista. Että semmosta...
JeeVes
17.03.2004 13:05:25 (muokattu 17.03.2004 13:05:37)
Pitäis melkein omistaa molemmat. Tai sitten samaan settiin paljon eri kokoisia tomeja ja 20" basari.
"Play that funky music whitboy"
Jaakob
17.03.2004 19:26:14
Kiitos hienoista vastauksista tähän asti! Väittely jatkukoon...
Grungerockia: http://www.keen.fi
methanol88
26.03.2004 16:01:05

Minun mielestä rumpalin ja rumpujen tulisi olla näyttävät! Paljon hienomman näköstä ja myös itse tykkään soittaa isommilla seteillä (22"...jne.) Nykyäänhän setit ovat menossa vain pienempään suuntaan! Onhan seteillä eroja, mutta itse tykkään isommista seteistä!...Roudaus tietysti vaikeampaa! Juu!
Koko ajan jano!
höpläkopra
26.03.2004 19:27:47 (muokattu 27.03.2004 11:45:25)

Musta basari pitäis olla 22". Parempi saundi ja näyttää paremmalta. Ainakin minun mielestä. Pari tuumaa voi tehdä itseasiassa aika paljonkin eroa ääneen.

EDIT: Korjasin periaatteessa kirjoitusvirheen :P
Alpha
26.03.2004 19:49:01
Musta basari pitäis olla 22". Näyttävämpää ja parempaa saundia.

Miten soundi voi olla näyttävää...?

Pari tuumaa voi tehdä itseasiassa aika paljonkin eroa ääneen.

Kyllähän se vaikuttaa. Itellä 20"*16" bassari ja kyllähän 18" syvästä lähtee munakkaampi soundi, ku tuosta...vois olla melko härski ratkaisu joku 20"*20" bassari...
höpläkopra
27.03.2004 11:46:30

Miten soundi voi olla näyttävää...?

Joo meinasin että näyttää paremmalta! Oliko tuo vitsi?
Paas
27.03.2004 11:59:24
...vois olla melko härski ratkaisu joku 20"*20" bassari...

Jep, tuo 20"*20" olis kyllä aika rajatapaus. Nimittäin kun rummulla on syvyyttä yhtä paljon tai enemmän kuin halkaisijan suuruus niin siinä vaiheessa hommassa ei ole oikein enää mitään järkeä. Soundi puuroutuu jne.
The Mullet: Hairstyle of the Gods
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)