Aihe: rytmitaju
1 2
mao
24.02.2004 11:57:39
Onko mielestänne rytmitaju semmonen mitä voi treenata, vai onko se vaan, että sitä joko on tai sitä ei ole? tietenkin kaikessa kehittyy, mutta jos ei alkajaisikkaan ole yhtään rytmitajua, niin voiko siinä kehittyä mestarirumpaliksi vaiko vain kohtalaiseksi? kertokaapa myös vinkkejänne rytmitajun kehittämiseen. itse olen joskus kuullut, että kannattaisi esimerkiksi tiskata astioita metronomin tahtiin, mutta ei ole koskaan tullut kokeiltua.
jms
24.02.2004 12:19:35
Onko mielestänne rytmitaju semmonen mitä voi treenata, vai onko se vaan, että sitä joko on tai sitä ei ole? tietenkin kaikessa kehittyy, mutta jos ei alkajaisikkaan ole yhtään rytmitajua, niin voiko siinä kehittyä mestarirumpaliksi vaiko vain kohtalaiseksi? kertokaapa myös vinkkejänne rytmitajun kehittämiseen. itse olen joskus kuullut, että kannattaisi esimerkiksi tiskata astioita metronomin tahtiin, mutta ei ole koskaan tullut kokeiltua.

Kyllä rytmitajua voi reenata... joillaki se komppi kulkee paremmin ilman reeniäkin.
No itse kuitenki reenaan metronomin kanssa melkein aina ku jotaki reenaan.
Ja eri musiikkia kannattaa kuunnella paljon.
"i´ve started to hate my own creation, now i know how god feels" - Homer Simpson
Roberto
24.02.2004 13:29:02

Kaikki mitä soittaa pitäisi osata myös 'laulaa' tyylin pudpudutikkuriltikkurilapakilapakila (=joku hevifilli). Helpottaa kummasti.
Rokki Rumpali
24.02.2004 17:01:53
Mulla on ollu rytmitaju syntymästä saakka(ainakin äiti sano=)). Eikä sitä sen enempää ole tullu reenailtua, joidenkin tietysti pitäis reenata ellei tajua o=)

Liity sinäkin TIISTAI-klubiin. Kaupan päälle klubitakki kuolakaukalolla ja keskuslämmityksellä!
juoni
24.02.2004 20:10:28
Kyllähän kaikkea harjoitella voi mutta kylmä totuus taitaa kuitenkin olla ettei ilman jonkilaista lahjakkuutta kyllä ihan huippurumpaliksi tulla. Huippurumpali ei tietysti aina ole sama kuin suosittu/kuuluisa/rikas kuten ystävämme Lars U. osoittaa.
Rytmitajun kehittämiseen ainankin minä käytän polyrytmejä: Kellon, liikennevalojen, auton vilkun tai vaikkapa kävelyn tahtiin tulee usein naputettua jotain polyrytmiä.
Lahjattomat Treenaa
Remo
24.02.2004 20:51:11
mutta kylmä totuus taitaa kuitenkin olla ettei ilman jonkilaista lahjakkuutta kyllä ihan huippurumpaliksi tulla.

Mutta voihan joku ei rytmitajuinenkin olla huipulla. Se on vaan siitä kiinni onko joku helppo tie päästä johonkin huippu bändiin. Voihan joku huippu bändi valita huono rytmitajuisen rumpalin ja rumpali pääsee niin helposti pinnalle.

Kai tosta nyt jotenkin selvää sai mitä tarkoitin.
Tää on taas niin tätä!
MoonDog
24.02.2004 21:45:34 (muokattu 24.02.2004 21:45:56)
juoni käsittääkseni tarkoitti huippurumpalilla erittäin taitavaa rumpalia, eikä niinkään sitä kuinka tunnettu hän on.
Shit just doesn't happen, it takes effort.
Mikko A
24.02.2004 22:10:57
juoni käsittääkseni tarkoitti huippurumpalilla erittäin taitavaa rumpalia, eikä niinkään sitä kuinka tunnettu hän on.

Ja myös kirjoitti sen aika selvästi näkyviin.
"We call him the boss because he keeps a steady beat."
ratsu89
02.03.2004 17:52:22
ei vitussa voi harjotella
se on tai sit se ei oo vähän niinku pikmenttihäiriöisillä vähemmistö kansalaisilla
ELVIS ELÄÄ!
MoonDog
02.03.2004 18:31:30
No tuota. Jos täysin rytmitajuton palikka oppii joskus soittamaan rumpuja hyvin, niin mikä siinä silloin kehittyy, jos ei rytmitaju?
Shit just doesn't happen, it takes effort.
hollmi-5
02.03.2004 19:38:41
Rytmitaju on sitä, että on aina sevillä siitä, mikä iskuista on ykkönen, putoaa aina filleissä jaloilleen eikä kääntele tahattomasti komppia. Tämä on lähtökohta.

Sitten pidemmälle kehittyneenä se voisi olla vaikkapa tahtilajisoiton sujumista ilman laskemista. Saa oudotkin tahtilajit svengaamaan kuin Vinnie Coliauta.
Mika Hollström
Antti1997
02.03.2004 23:45:02
Rytmitaju on sitä, että on aina sevillä siitä, mikä iskuista on ykkönen, putoaa aina filleissä jaloilleen eikä kääntele tahattomasti komppia. Tämä on lähtökohta.

Jess, tämä onnistuu. Tempossa pysymistä sitten onkin vielä harjoiteltava
Tää on niin tätä.
juoni
03.03.2004 11:41:53
Erilaisten polyrytmisten pulssien kuuleminen -nimenomaan ilman laskemista- on myöskin hieman kehittyneemmän rytmitajun merkki.
Lahjattomat Treenaa
hollmi-5
03.03.2004 21:34:20
Time ja rytmitaju ovat mielestäni saman kolikon eripuolia. Jollakin voi olla rytmitajua, mutta komppi ei groovaa. Toisella taas on upean imevä beatti, mutta taukopaikoissa onkin vaikeuksia, kun ei osaa laskea -tai ei aisti- breikin mittaa.
Mika Hollström
eleeton
03.03.2004 22:13:15
Mä en osaa laskea.. Pitää se opetella että pääsis kehittymään eteenpäin. Ja tätä tarttee muuallakin kuin rumpujen soitossa, kaikissa instrumenteissa, koska yleensä musiikissa on jokin rytmi...
hege
31.03.2004 00:51:49
kyllä sen rytmitajun oppii, voin henkilökohtaisesta kokemuksestani sanoa.
Speedy
31.03.2004 09:28:12

Sitten pidemmälle kehittyneenä se voisi olla vaikkapa tahtilajisoiton sujumista ilman laskemista. Saa oudotkin tahtilajit svengaamaan kuin Vinnie Coliauta.

Just näin.. Mutta sanoisin, että jos sitä ei ole ollenkaan, niin sitä ei voi oppia.. Vaikka varmaan kaikilla sitä on jonkin verran, mutta toisilla sitä on niin vähän, että se ei kertakaikkiaan riitä rumpujen soittoon..

Mitä nyt itse olen opettanut aloittelijoitakin, niin useimmat heistä ei ole ns. rytmitajuisia, mutta kuitenkin se tulee sieltä, kun asioita opetelee.. Toisille se vie kauemmin ja toisille vähemmän aikaa.. Mutta eräs tapaus on, joka ei kertakaikkiaan vaan saa mistään minkään laista rytmiä, eikä omaa minkään laista rytmitajua.. Ainakaan semmoísta, mikä riittäisi rumpujen soittoon.. Voin kyllä olla väärässäkin..

Mitä taas laskemiseen tulee, niin musta se on erittäin hyödyllinen taito.. Koska tosiaan kaikki perustuu johonkin rytmiin, ja se rytmi pitäisi saada jotenkin haltuun.. Vaikka hyvän rytmitajun omaavan henkilön ei tarttekkaan laskea, niin jos mennään klassisen musiikin puolelle, missä on paljon pitkiä taukoja, niin kukaan ei varmaan ole niin mertonoomi, että selviäs ilman tahtien laskemista.. Ja laskemis taito on hyödyllinen myös uusia komppeja opetellessa.. Oppii saamaan rytmin "sisäänsä", eikä ole vain iskuja iskun perään..=I
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
mao
31.03.2004 12:42:37
speedy kirjoitti:

Mitä nyt itse olen opettanut aloittelijoitakin, niin useimmat heistä ei ole ns. rytmitajuisia, mutta kuitenkin se tulee sieltä, kun asioita opetelee.. Toisille se vie kauemmin ja toisille vähemmän aikaa.. Mutta eräs tapaus on, joka ei kertakaikkiaan vaan saa mistään minkään laista rytmiä, eikä omaa minkään laista rytmitajua.. Ainakaan semmoísta, mikä riittäisi rumpujen soittoon.. Voin kyllä olla väärässäkin..

keskustelin tästä samasta aiheesta erään congarumpu opettajan kanssa. hänellä oli ollut kanssa joku oppilas, jolla oli niin huono rytmitaju, ettei pystynyt syömään purkkaa ja kävelemään samanaikaisesti. opettaja oli suositellut oppilaalle tanssitunteja ja parin kuukauden päästä oli soitto kuulemma parantunut 100%.
Bee-äf
01.04.2004 10:26:33
Mun käsittääkseni rumpusetin soitto on suurimmaksi osaksi koordinaatiota - pystyy heittämään outoja aksentteja ekstempore, kurottelemaan eri suuntiin, liikuttelemaan saman puolen raajoja toisista riippumatta ilman että rytmi pykisi pätkääkään.

Itse rytmitajun nyt luulisi olevan synnynnäisen kaikilla ihmisillä, jokainen kai erottaa tasaisen rytmin randomista, samoin kuin harmonian kakofoniasta.
Speedy
01.04.2004 11:02:55

Itse rytmitajun nyt luulisi olevan synnynnäisen kaikilla ihmisillä, jokainen kai erottaa tasaisen rytmin randomista, samoin kuin harmonian kakofoniasta.

Mutta ei tavan tallaaja, joka ei musiikista mitään tiedä, välttämättä erota mitään eri rytmejä toisistaan..Jos se kuuntelee jotain rumpu komppia, niin ei se osaa sanoo mitä bassari soittaa jne. Kun siihen ei kaikki rumpalitkaan pysty, siis jos mennään vaikeampiin komppeihin.. Tai sitten harmonioita tai sävelkulkuja, ei niitäkään kuule sen kummemmpin.. Toki erottaa ne mitä sanoit, mutta nehän onkin aivan ääripäät, millä yleensä ei ole mitään käytännön tekemistä keskenään.. Tavan Matti Meikäläinen erottaa vaan sen, että se kuullostaa hyvälle tai huonolle..=I
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)