Aihe: Kapuloita unkarista
1
Acryl
07.04.2004 13:04:42 (muokattu 07.04.2004 13:06:35)
http://www.drumstick.hu/

Tuolta suositeltiin tilaamaan kapuloita kun ovat pirun halpoja (2€/pari). Lähetin mailia ja pitkän mailikeskustelun jälkeen päädyttiin siihen että firma lähettää mulle testiin kapuloita. Parin päivän päästä postilaatikosta tuli 4 paria erilaisia "hickory" kapuloita. Soitossa totesin niiden olevan huomattavasti kevyempia kui mitä omat kapulat (pro mark 707 Ed Shaugnessy japan oak). Ja näinhän siinä kävi kapulat ei kestä kovinkaan pitkään yhdet treenit jos saa läpi vietyä niin hyvä. Katkeaa aivan varoittamatta, ja mitä ihmeellisimmissä iskuissa. Tyyliin breikin aikana muutama "splirts"* isku haikkaan ja naks. Parit kapulat menneet jo rikki joten päädyin siihen, että en tilaa unkarista mitään.

Onko muilla kokemuksia unkarin kapuloista?

Normisti nuo japan oak kapulat mitä olen käyttänyt katkeaa pitkän soittamisen jälkeen joko päästä, niin että noin maks 5 cm kapulan päästä irtoaa, tai sitten keskeltä kun se on niin jyrsitty. Kapula aina antaa tähän merkkejä jo että kohta hajoo, mikä on mielestäni hyvä. Todella harvoin menee keskeltä puun syiden mukaisesti poikki ilman että näitä järsimisjälkiä on kerennyt tulemaan. Yleensä silloin on nähtävillä jo etukäteen kapulassa joku syy (puun syy) joka näyttää voimakkaalta.

* splirts == pientä testiä haitsuun noin 50% normi voimasta käytössä =)

Semmoista.
palikka
eleeton
07.04.2004 13:12:34
kuulostaa millenniumin kapuloilta.

kyse on oikeastaan "rumpukapuloista" ei niillä voi oikeasti soittaa.
Acryl
07.04.2004 13:21:37
kuulostaa millenniumin kapuloilta.

kyse on oikeastaan "rumpukapuloista" ei niillä voi oikeasti soittaa.

Tästä syystä en niitä päättänytkään hankkia. Arvostan enemmän kestävyyttä kuin hintaa.
palikka
Groovi
07.04.2004 15:42:48
no eihän tommosia paskoja voi käyttää. isommissa kaupungeissa leviää äkkiä sana luonnonsuojelijoiden korviin, jotka tulee taputtelemaan leipälapiolla kasvoihin ja kouluttaa sun paksuun kalloon tietoa sademetsien tuhoamisesta ja muusta asiaanliittyvästä. =) sillä keppi-määrällä mikä kuluis vuodessa lämmittäis jo taloa 2 kuukautta.
Koskaan et osaa kaikkea. Jos opit uutta, unohdat vanhat. Ja kukaan ei ole paras, aina joku osaa jotain mitä sä et.
lkx
07.04.2004 17:50:40

2 eukkaa / pari kuulostaa kyllä ihan houkuttelevalta, mutta toisaalta... mitä sillä hinnalla voi odottaakaan? On tässä tullut todettua ettei halvalla saa hyvää, valitettavasti. Luotan Taman tammisiin 0214B-keppeihin edelleen. :)
There is no spoon...
welho
07.04.2004 19:21:19

Vuosi sitten tilattiin brasialasta sambahiluja ja samalla myös keppejä.
Hintaa ei ollu kans paljon mitään(alta €gun pari) ja tulihan sieltä aivan hyviäkin keppejä. Settisoitossa en oo kyllä käyttänyt ja eipä ne siinä varmaan kestäkkään, mutta tuollasessa samba ja percussihommassa menöö ku väärä raha=)
Setit kuntoon, setit kunnossa!!
kattila
07.04.2004 21:22:16

Mä ainaski ennemmin ostan suomesta kymmenellä eurolla ja käytän niitä pari kuukautta ennen ku poksahtaa ku tilaisin jostain mattomajavien maasta parilla eurolla ja rikkoisin niitä treenitahtia.

Epäselvää tekstiä :o
Huusin että olen jumalaa!!
Jami
07.04.2004 22:21:04

Aina näistä taitetaan peistä. Kuitenkin suurin syy kestämättömyydessä on soittajassa. Mulla oli oikein hyvät kapulat jotka oli kestäny jo pari kuukautta ilman suurempia vaurioita. Kävi kaveri kokeilemassa ja sai heti toisen poikki.

Jos kapula on oikein tasapainotettu ja sopivan paksuinen ja painoinen, syy sen rikkoutumisessa on soittajassa. Harmittaa tuo polemiikki jossa ei ole mitään perää.

Toinen mikä harmittaa on tuo taitamaton lyöminen jolla kalvot saa kuopille. En edes tiedä kuinka se tapahtuu. Jotkut vaan pilaa kalvot alta aikayksikön.
Aharistaa. Tämä saatanan lakeus. Ei sen vertaa puuta jotta sais ittensä hirtettyä.
MoonDog
07.04.2004 22:31:23
Toinen mikä harmittaa on tuo taitamaton lyöminen jolla kalvot saa kuopille. En edes tiedä kuinka se tapahtuu. Jotkut vaan pilaa kalvot alta aikayksikön.

Ainakin noihin meikäläisen rumpujen tehdaskalvoihin sai montun joka iskulla ilman sen suurempaa voimaakaan, kun löi tarpeeksi isossa kulmassa siihen kalvoon. Tosin tämäkään ei tainnut onnistua kovin helposti muilla kuin yksillä erittäin huonoilla ja painavilla kapuloilla. Kyseisillä kapuloilla niitä monttuja tuli vielä melko helposti normaalilla tekniikallakin jos kovaa löi. Muilla kapuloilla en tainnut saada ainuttakaan kuoppaa aikaiseksi ilman suurta yritystä. Tosin eivätpä olleet kalvotkaan kovin kummoiset. Taitaa noihin nykyisiin pinstripeihin olla vähän vaikeampaa tuo montun aikaansaaminen. En tosin kehtaa kokeilla. :)
Shit just doesn't happen, it takes effort.
Paas
07.04.2004 22:39:15

Sama homma. Muistan kyllä onnistuneeni siinä silloin kun aloitin rumpujen soiton. Voimalla kun lyö ja olemattomalla tekniikalla niin kyllä niitä kuoppia syntyy.
The Mullet: Hairstyle of the Gods
anzelmosm
07.04.2004 22:42:50

oon tilannu unkarista nyt pari satsia. tullut siihen tulokseen että reilu parin euron pari hinta tulee kuitenkin halvemmaksi ku menee noita keppejä semmosta tahtia että 1-6 kapulaa/reeni. ei siinä paljo tee mieli ostella mitään 12e:n kapuloita. toomanskilta (piru sen periköön) oon välillä kans milleniumin made by vi firttejä tilannu joista osa on ihan hyvää kakkoslaatua ja osa on sitten tosi paskaa kakkoslaatua. ai ni ja muuten ei ne unkarin kepit mitää hikkoria oo.. mulle ei oo ainakaa koskaa niin sanottu. jostai horn beam?!? mitä se ikinä liekki. ja ne todellakin ilmeisesti on aivan samaa tavaraa kuin mitä on milleniumin ne toiset kepit eli jotka ei oo sitte sitä vicin kakkoslaatua.. mutta ei auta muuta kuin odotella että joku keksii semmosen kapulan mikä kestää kanttilyöntiä enemmän ku 3 biisiä..
eleeton
08.04.2004 08:30:15
Jos kapula on oikein tasapainotettu ja sopivan paksuinen ja painoinen, syy sen rikkoutumisessa on soittajassa. Harmittaa tuo polemiikki jossa ei ole mitään perää.

Niin, jos on. Eli kyseiselle soittajalle ei ole. Jos semmonen millenniumi menee puoliksi eli halki parin kantti-iskun jälkeen, kun taas taman powertoolsit kesti yli 6kk, kuluivat lopulta poikki siitä kantin kohalta.

Eipä nekään kalliita ole, 10e.

Nyt taitaisi vihdoin saada levytukusta, odotan jännityksellä..
miän vain
08.04.2004 09:47:57

Luotan Taman tammisiin 0214B-keppeihin edelleen.

Sama juttu.

Ostin jossain kummallisuudenpuuskassa sellaiset mustaksi värjätyt power toolsit. Ei ollut hyvä idea: maalia joka paikassa. Ja musta peittää kätevästi kaikki epäilyttävän näköiset kohdat puussa.
JanneO
08.04.2004 10:02:42
Jeps, minä olen tilannut nyt pari vuotta noita csibin keppejä ja olen ollut tyytyväinen.
Ensinnä on ne vic firthit tai csibit, niin niistä hajoaa minun soitossa tipit, eli ennemmin maksan sen 3€ kautta pari kuin 14€ per pari. Silkkaa matematiikkaa. Tilaan itselleni sellaisen 70 parin erän ja se kestää about 9 kuukautta. Tuosta voi nopealla matematiikalla laskea että vickejä menisi tuossa ajassa ehkä se kymmenen paria vähemmän eli lasketaan 60x14= 840€
kun taas 70x3= 210€

Toisekseen mitä helevetin järkeä on verrata halppiskapulaa johonkin very pro-malliin? Kaikista kestävimmät kapulathan saat kun ostat hiilikuitukepit, nehän kestää miltei ydinsodan??? Halppis on aina halppis ja minä en pidä itseäni niin pro:na että tarviisin "merkkikapulan" omaa rävellykseeni.

Tärkeimpänä pidän soittotuntumaa ja sain valittua noista unkarin ihmeistä itselleni mieleisen mallin jolla on hyvä soittaa ja se riittää.
Se on totta että tuonne n 70 kapulaan mahtuu aina niitä maanantaimalleja, eli kapula saattaa hajota ensimmäisellä iskulla, joita taas esim firtheistä harvoin löytää, koska niillä on tietynlainen testisysteemi jossa jokainen kapula koelyödään sellaiseen sensoriin tietyllä voimalla, joka taas kertoo kapulasta kaiken mahdollisen, varmaan senkin minkä värinen karhu kusi sen vaahteran alle.

Tietysti jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseen ja pahoittelen jos jollain meinasi tulla pissi housuun, mutta no can do=)
kampela
08.04.2004 10:41:57

Mun kokemus noista halpiksista on se ettei niillä tee yhtään mitään. Soitan tosin aika raskaalla kädellä muttei se mun mielestä todellakaan tee siitä mitään väärää soittotekniikkaa.Lyön myös rimshotteja jonkin verran, eikä niillä
halpiksilla tarvii paljoa niillä juhlia. Kyllä ne varmaan semmosta
kevyttä soittelua kestää.
Taman oak kapulat on kestäny itellä hyvin. Levytukussa 8 vai 9e
pari.
Antakaa mulle paljon rahaa,että mä voin ostaa kaikkee siistii !!
DrmBug
08.04.2004 10:49:19
Itse en ole halpiskapuloihin juurikaan koskenut. Yrityksen ja erehdyksen kautta löysin Vic Firthin Dave Weckl sig. (ne punaruskeat) ja ovat kaikin puolin loistavat kapulat. Kestävät hyvin kovempaakin soittoa. Noin 4 paria/vuodessa menee mulla eli eipä tuo hirveän kalliiksi tule. Kokeilkaa jos ette ole sitä jo tehnyt.
Groovi
08.04.2004 16:48:14
eikö ole aiheellista vaihtaa kapulat vaikka hiilikuituisiin tai aheadiin? meinaan jos kapuloita menee sitä vauhtia että pitää tosissaan laskea jo ettei fyrkat lopu.
Koskaan et osaa kaikkea. Jos opit uutta, unohdat vanhat. Ja kukaan ei ole paras, aina joku osaa jotain mitä sä et.
helma29
08.04.2004 18:49:40

Törö!

Itse olen yrittänyt saada noille hemmoille maahantuojaa Suomeen, mutta näköjään myyvät jo keppejä maahantuojahinnoilla Teille, hyvät kolleegat!

Mutta....

Itse käytän kanssa ko. kapuloita.
Pidän pitkistä tikuista ja esim. Regal Tip:iltä ei löydä 42 cm kapuloita.

Viime treeneissä paukahti Unkari-kapula ja jouduin käyttämään muuta merkkiä, eihän siitä mitään tullut...
Vic Firth:in 5b(?) Extremet on kanssa hyvät (käytän rinnan Unkari-kapuloiden kanssa), mutta hajoavat aika hassusti...

Se on poijaat tottumuskysymys.

Soittotekniikat on nyt vaan niitä juttuja, mitä toitotetaan, mutta edelleen porukat saavat mielestäni soittaa ihan kuinka haluavat ja käyttää vaikka koiranputkia, jos homma toimii ja kuulostaa hyvältä!
DimensionZ
08.04.2004 23:11:10

Eipä ole minullakaan paljoa kokemusta noista halpiksista mutta oon tässä viimeaikoina käyttänyt uskollisesti vic firthin kapuloita. 5At on melkein parhaat soittotuntumalta, mutta jos käyttää niitä treenatessa esim kuulokkeet päässä kun tulee hakattua vähän kovempaa, niin ne ei kyllä kovin kauaa kestä. 5Bt on kanssa hyvät, mutta jostain syystä itellä meni heti tipit paskaks niistä parin soittokerran jälkeen. Omistan kuitenkin parin kumpaakin Dave Wecklin signature kapuloita ja voin kyllä suositella kaikille kokeilemaan niitä. Niistä Evolution-mallisista (keltaset) ei lähde edes paljoa maalia jos ei halua sotkea kalvoja. Mutta niitä aion tästä lähtienkin ostaa.
Tottakai se on hyvä, se on Yamaha.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)