Aihe: Time
1
absentmind
02.05.2004 19:42:08
Hyvän timen tärkeyttä on rumpaleiden ominaisuuksissa korostettu ja ymmärrän täysin miksi.

Haluaisinkin tiedustella, kuinka hyvä time sinulla on? Vastata saa ihan omalta tuntumalta tai empiirisen tutkimuksen pohjalta. :P

Itse pysyn hyvin bändin kanssa mukana soitossa (luonnollisesti) mutta jos laitan 40 BPM metronomiin, soitan hetken ja sen jälkeen vaimennan metronomin äänen pitäen komppia yllä, se ei välttämättä pyörikään samalla tempolla hetken päästä.
MoonDog
02.05.2004 20:20:14
Pysyn mielestäni hyvin timessä ilman metronomia, mutta metronomin kanssa meinaa joskus olla hieman hankaluuksia, kun olen sen kanssa niin vähän treenannut, toistaiseksi. Taimissa on kyllä varmasti aina parannettavaa, mutta tällä hetkellä tuntuu siltä, että homma toimisi aika hyvin, kun vaan treenailee enemmän tuon metronomin kanssa. Sitä on sitten paha sanoa, että pysyykö se soitto oikeasti taimissa ilman metronomia, mutta ainakin se tuntuu omasta mielestäni pysyvän. :)
Shit just doesn't happen, it takes effort.
miän vain
03.05.2004 10:23:15

En ole asiantuntija, mutta olen ulkomaisia palstoja ja lehtiä lukemalla käsittänyt homman näin:

Tempon pitäminen on sitä, kun metronomin kanssa pysyy kimpassa kivasti.

Time on sitä, kun iskut ovat sopivissa paikoissa toisiinsa - ja muuhun bändiin - nähden. Tällä ei ole (välttämättä) mitään tekemistä tempon pitämisen kanssa. Todella pienillä aikaeroilla saa aikaan uskomattoman isoja muutoksia. Tästä kyvystä tunnistaa Soittajan.

Groove on sitä, kun time istuu biisiin kuin hansikas.

Saatan olla väärässä. Perusteltuja väittöjä kehiin.
jussiohman
03.05.2004 11:32:13
Biisien loppua kohden tuppaa tempo vähän nousemaan. Komppi ei ole mulla kovin tasainen, hitaat kompit tuottavat vaikeuksia pitää time tasaisena. Filleissä kiilaan. Muuten ihan hyvä time:)
Lihava sinkku hakee kontaktia
lkx
03.05.2004 15:20:40

Tempon/temmon/whatever pitäminen on mielestäni tärkeämpää kuin tekninen taituruus - sikäli jos tekninen soittaja esim. kiilaa jatkuvasti tms..

Itse pystyn pitämään biisin kasassa ja tempokin pysyy ihan mukavasti paikoillaan. Pieniä heilahduksia sattuu aina välillä ja jotkut fillit ynnä soolot saattavat hiukan juoksennella. Pääasiassa kuitenkin homma toimii ihan hyvin, vaikka itse sanonkin. Väittäisin jopa että minulla on groove aika hyvin hallussa, olkoon sen tarkka määritelmä mikä hyvänsä. ;D

Metronomin - elisiis klikin - kanssa on tullut pelattua jonkun verran. Lisäksi soittelen paljon levyjen mukana, mikä osaltaan auttaa asiaa. Parille levylle olen soittanut klikki korvassa. Viimeisin tuotos oli sikäli hankala tapaus, kun studion varausten takia jouduin soittamaan alle ensin demorummut kämpillä. Niiden päälle muut soittajat äänittivät suuren osan omista osuuksistaan ja studiossa itselleni korvaan tuli sekä uusi klikki, että mm. kitaroita. Tilanne oli siinä mielessä ärsyttävä, että demorummuissa kun oli sattunut pienikin heitto, niin joutui tasapainottelemaan niiden mukaan soitettujen muiden osuuksien ja oikean klikin välillä. Lopputulos on ollut kuitenkin varsin tyydyttävä. Aikataulun sanelema äänitysjärjestely oli siis huono, mutta ehkä ensi kerralla paremmalla onnella. :D

Kaikista ärsyttävintä on kuunnella sellaisen rumpalin soittoa keikalla, joka on teknisesti taitava, monipuolinen ja lahjakas, mutta kiilaa aina. Tiedän yhden tapauksen, jolla on oikeastaan aina ollut sama ongelma. Tiedä sitten tiedostaako tyyppi itse "ongelmansa"... :|
There is no spoon...
reino
03.05.2004 21:15:28
No jossain hitaissa biiseissä saattaa nousta tempo loppua kohti. Ja varsinkin jos ei kunnolla kuule muita soittajia. Fillien jälkeen pysyy kyllä kompit ihan hyvin kasassa.

Parantamisen varaa on kuitenkin ja tulee aina sitä treenattua-
W00t?
Jami
03.05.2004 21:22:51

Mulla on mieletön time. 120 putoo selkeesti alle 50 sekkaa. Monesti lopussa on kyllä kova kiire mutta alle menee.
Suomalaanen ei usko ennenku näköö. Mutta härmälääsen pitää päästä koittamahan.
J. Cool
03.05.2004 21:30:03

Mulla on mieletön time. 120 putoo selkeesti alle 50 sekkaa. Monesti lopussa on kyllä kova kiire mutta alle menee.

mun taimi olis varmaan joku 12-13 satasella. pitäis kyl parantaa.
aivan hirrveetä menoa!
Paas
03.05.2004 22:16:04
mun taimi olis varmaan joku 12-13 satasella. pitäis kyl parantaa.

Joo, kyllä tosta pitäis muutama sekuntti vielä saada pois. ;)
The Mullet: Hairstyle of the Gods
Paas
03.05.2004 22:17:44
Joskus olen huomannut että kun on soittaessa jotakin biisiä pirun hyvä fiilis niin saatan nopeuttaa hieman huomaamattani. Mutta taitaa olla aika yleinen vika.
The Mullet: Hairstyle of the Gods
Viceroy
03.05.2004 22:52:35

Joskus olen huomannut että kun on soittaessa jotakin biisiä pirun hyvä fiilis niin saatan nopeuttaa hieman huomaamattani. Mutta taitaa olla aika yleinen vika.

Itse taas olen huomannut, että kun soitettaessa on hyvä fiilis (ts. uppoaa biisiin - tiedätte kyllä), niin time pysyy ehkä parhaiten.

Vihaan klikkiä, ja metronomin kanssa en ole soittanut. Mahtavien (no lol!!1) taitojeni salaisuus on päivittäinen kasibiitin ja fillien treenailu. Hitaasta nopeaan...

Oishan se järkevä ostos se metronomi, mutta kun! Soittelen mieluummin huonosti hyvällä fiiliksellä kuin hyvin klikki korvassa.
Ja suo mulle hauta pohjassa meren, kun vanhuuden peikko mun hyytävi veren!
J. Cool
04.05.2004 11:03:32

Soittelen mieluummin huonosti hyvällä fiiliksellä kuin hyvin klikki korvassa.

onko käyny mielessä, että bändikaverit saattais tykätä siitä toisesta vaihtoehdosta? musa on joukkuepeli.
aivan hirrveetä menoa!
juoni
04.05.2004 22:03:41
Time on sitä, kun iskut ovat sopivissa paikoissa toisiinsa - ja muuhun bändiin - nähden.

Niin, minun käsittääkseni termi "time" sisältää sekä temmossa pysymisen että kompin sisäisen tarkkuuden. Todella osaavat rumpalithan pystyvät kikkailemaan vielä eri raajoillakin siten että esim. haikka on hivenen etukenossa, kun taas basari voi olla ajallaan (ns. "on time") ja virvelin bäkbiitti hieman jäljessä. Kyseessä on tietysti todella pienet aikaerot, sillä muutenhan homma kuullostaa kaamealta.
Lahjattomat Treenaa
miän vain
05.05.2004 10:55:56

Soittelen mieluummin huonosti hyvällä fiiliksellä kuin hyvin klikki korvassa.

Temppu ja miten se tehdään: kovat jätkät nimittäin osaa molemmat. Saavat homman groovaamaan kuin eläin jo pelkän klikin kanssa, bändistä puhumattakaan.

Harvoinpa tuossa itse onnistuu kovin hyvin - mutta silloin meininki on taivaitahipova. Joku Kenny Aronoff vetää silleen joka päivä, meikä ehkä pari kerta vuodessa. Vaan silti.
Viceroy
05.05.2004 11:11:22

onko käyny mielessä, että bändikaverit saattais tykätä siitä toisesta vaihtoehdosta? musa on joukkuepeli.

Eeeei, kyllä nekin soittaa mieluummin sellaisen sykkivän dynamon kanssa kuin ankean, mutta tiukkatempoisen koneen kanssa.
Viceroy
05.05.2004 11:12:14

Temppu ja miten se tehdään: kovat jätkät nimittäin osaa molemmat. Saavat homman groovaamaan kuin eläin jo pelkän klikin kanssa, bändistä puhumattakaan.

Totta...

Klikkiä ei silloin varmaan edes enää huomaa, ja siitä tulee kaveri.
eleeton
05.05.2004 16:54:15 (muokattu 05.05.2004 16:54:59)
Rumpumaikkani esitteli jonkun brittiläisen neverheard studioäijän Rhythmic illusions juttuja vai miten ne meni. Esim. soitetaan komppia vaikkapa 16-osa edellä tai jäljessä.

Oli nauhalla (ja nuoteilla) esimerkkejä. Kun ottaa klikin pois, komppi kuulostaa vaikkapa 4/4 biitiltä jossa ei ole mitään ihmeellistä. Mutta kun siirretään koko komppia hieman eteen tai taakse, tapahtuu outoja. Näitä on jonkin verran kai levyilläkin käytetty.

Hauskinta oli tietenkin soittaa kaksilla rummuilla, toinen timessä ja toinen vähän off. Se on itseasiassa rumputunneissa se paras puoli, mitä suosittelisin kaikille. Että pääsee soittamaan toisen rumpalin kanssa, ja erilaiset rytmikikat mitä siinä tulee. Tietty sama juttu levyjen tai klikin kanssa, "mutta se on vain kone" ;)

tais mennä offti..topic

Itse vasta tähtään siihen suuntaan että klikistä/levyistä tulisi kaveri. Siis soittaessa.
Groovi
06.05.2004 00:32:06
Tempon pitäminen on sitä, kun metronomin kanssa pysyy kimpassa kivasti.

Time on sitä, kun iskut ovat sopivissa paikoissa toisiinsa - ja muuhun bändiin - nähden. Tällä ei ole (välttämättä) mitään tekemistä tempon pitämisen kanssa. Todella pienillä aikaeroilla saa aikaan uskomattoman isoja muutoksia. Tästä kyvystä tunnistaa Soittajan.

Groove on sitä, kun time istuu biisiin kuin hansikas.

tää oli musta aika asiallisesti sanottu.

säntillinen klikin seuraaminen ei ole välttämättä oikotie onneen. koko "groovi" yleensäkin tulee yhteissoitosta eikä klikin seuraamisesta. ja erityisesti huomioitavaa: rumpalin ja basistin kova yhteistyö on yleensä "maallikko" kuuntelijalle vain semmonen ajatus että "kylläpä bändi soittaa hyvin", eikä oikeasti tajua että mistä se tulee. parasta on esim. pienet tempo muutokset basistilla ja rumpalilla yhdessä, jotka tulee kuin apteekin hyllyltä yhtäaikaa.
Koskaan et osaa kaikkea. Jos opit uutta, unohdat vanhat. Ja kukaan ei ole paras, aina joku osaa jotain mitä sä et.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)