Aihe: Basarin virityksestä
1 2
jussiohman
24.03.2004 20:55:26
Joo mulla on tämä virityspuoli vähän lapsenkengissä joten kysyn teiltä. Leikkaatteko reiän resokalvoon? Panetteko täytettä niinkuin useimmat? Panetteko takalvon kireälle vai löysälle? Ne takakalvoissa olevat reiät ovat kyllä melko rumia, mutta en osaa säätää hyvää saundia basariin ilman niitä. Miten saa basariin semmosen hyvän saudin ilman reikää? Ei tartte olla ihan napsu, mutta ei mikään patarumpusaundikaan. Kertoilkaa omista säädöistänne. Kiitos.
Kopioi tämä teksti itsellesi allekirjoitukseksi. Tarkoitus on koota eksponentaalisesti lisääntyvä, mitäänmerkitsemätön allekirjoitus mahdollisimman monelle m-nettiläiselle.
Paas
24.03.2004 21:17:22 (muokattu 24.03.2004 21:23:39)
Resokalvo: EQ3 Resonant Head - Black

Lyöntikalvo: Remon powerstroke 3(clear)

Basari: starclassic performer(koivu)

Nyt en tarkalleen muista miten kireällä tuo resokalvo on mutta ei siitä sinulle suurta hyötyä ole(eri basari, eri kalvot).
Lyöntikalvo on sellainen hevanderi vireinen eli melkein niin löysä kun olla voi. Joidenkin mielestä sellainen vire on perseestä ja meinaavat että tuntuma on kuin kuollutta lehmää potkisi mutta minä tykkään potkia sitä lehmää. Paranee jalkatekniikkakin samalla kun ei ole liian hyvää pomppua vaan joutuu vähän myös tekemään töitä. :)

Lisäys: En leikkele kalvoja, kalvossa valmis reikä. En myöskään käytä mitään "täytettä" basarissa. Minun mielestäni laadukas basari ei tarvitse mitään täytettä vaan haluttu soundi saadaan sopivilla kalvovalinnoilla ja sopivalla virityksellä. Täytteet kuuluvat mielestäni halpisbasareihin(elkää vetäkö herneitä nokkaanne, en minä tule kaivamaan niitä täytteitä pois teidän basareista). :)
The Mullet: Hairstyle of the Gods
Remo
24.03.2004 21:20:49
No itselläni ei tällä hetkellä ole mitään siellä sisällä ja tyytyväinen oon saundiin. Lyöntikalvo melko kireelle mutta ei liian tiukaksi, mutta ei liian löysäksikään. Ja takakalvo niin, että ei jää ryppyjä se on ruman näköistä. Minä jouduin itse laittamaan takakalvoon teippiä. Reunoille vähän niinkuin powerstroke 3 on niin suurinpiirtein samalle kohdalle teippi kehys. Niin johan tuli jymäkkä ääni. En kyllä tiedä minkälaiset ovat sinun kalvosi mutta omat toimi niin.

Ps. Vois kait tämän vähä tarkemminkin kertoa, mutta ei oo aikaa nyt.
PAISTE CYMBALS REMO HEADS
Speedy
24.03.2004 22:49:41

resokalvoon

??

takalvon

???

Noh, mutta eni weis.. ittelläni on löynti kalvona Evansin EQ2, ja etukalvona Premierin logo kalvo vahvikerenkaalla.. Sisällä ei ole mitään, jo sointi on ihan hyvä, matala ja ei kauheen kaikuva, just sopiva mulle.. Ja vähä napsua tulee kun mulla on muovi nuija.. Kummatkin kalvot on niin kireällä, kun käsillä saa, ja sitten vähä avaimella kireämmälle.. Vaikkakin toi EQ2 soi melko samalla tavalla kireämmällä kun löysemmälläkin..=I

Tommonen juttu toimii hyvin mulla, mutta en sitten muista tiedä..=I
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
Ihmepoika
25.03.2004 00:30:36 (muokattu 25.03.2004 00:32:12)

Muista kuitenkin pari juttua aina.

1) ÄLÄ TÄYTÄ basaria sillä demppauskamalla, mikäli sitä haluat käyttää. Muutama siipale superlonia sisälle niin, että superlon koskee sekä etu-, että takakalvoa. Ne voi vaikka teipata kiinni kalvoihin. Liika demppaaminen pilaa soundin.

2) EI ryppyjä kalvoihin.

Näiden mukaan toimittaessa soundi ei voi ihan hirveä olla. Itse laitan etukalvon juuri ja juuri rypyttömäksi, onhan se hankalampi soittaa, mutta soundi on muhkea. Takakalvokaan ei tarvitse kauhian tiukka olla, ettei jää soimaan.
Jokainen tietysti taplaa tässäkin tyylillään, ja eri tilassa erilainen soundi kuulostaa paremmalta. Kokeile kaikkea, rumpujen kanssa touhuaminen on ainakin miusta rentouttavaa ja mukavaa. :)
"Jos et muuta voi, derivoi!"
Buusteri
25.03.2004 08:09:31

Komppaan tuota Paassia tässä asiassa elikkä:

Resokalvo: EQ3 Resonant Head - Black, jossa mikkireikä

Lyöntikalvo: Remon powerstroke 3(coated)

Basari: Recording Custom (koivu)

Sisällä ei tällähetkellä mitään täytettä.

Lyöntikalvo löysällä, resokalvo hieman kireällä mutta sekin suht löysällä. Säätämällä se selviää. Sellaista kannattaa koittaa, että istutat jonkun polkemaan sitä bassaria samalla kun itse säädät takakalvoa. Aina välillä lyöntikalvon säätöä ja taas sama juttu niin kauan, kunnes hyvä soundi löytyy.

IMO se soundi on helpompi löytää silloin, kun pasarissa on jotain sisällä, mutta itse pidän enemmän tyhjän pasarin soundista.
laiturilla haitari soi, haita se harmitti, haita risoi..
AoA
25.03.2004 09:10:19
Enpä juurikaan demppausta käytä. Aivan pientä pyyhettä siellä keskellä pidän jos tulee joku kaikuvampi tila niin sillä on helppo säädellä sitä sointia kun laittaa sitä vähän kalvoon kiinni. Lyöntikalvo sopivan kireällä, aivan löysästä en tykkää samoiten etukalvo sopivan kireällä.
-Anssi
kkeppana
25.03.2004 10:49:12
Itellä on lyöntikalvona Remon kirkas ambassadoori ja resona musta Yamahan etukalvo, jossa on 6" reikä. Demppinä on pieni rullalle kääritty pyyhe joka hieman ottaa kiinni lyöntikalvon alareunaan.
Kalvot on seuraavalla tavalla viritetty:
-Lyöntikalvo sormilla niin kireelle että kaikki "bassdrum spurit" pysyy just paikoillaan sivusuunnassa. Siitä sitten joku 1/4-kierros avaimella tiukempaan.
-Resokalvo samalla lailla mutta kireyttä lisätään 1/2 kierros.

Demppiä tulee käyttää mahdollisimman vähän tai ei ollenkaan. Itelläni kun on toi perus ambassadori lyöntikalvona niin se tarvii hiukan, mutta kunhan joskus vaihdan sen Powerstroke 3:seen niin ei todennäkösesti tartte mitään. Ja etukalvo kun on reiälläinen niin sekin selviää ilman mitään demppiä.
Drums of death
Alpha
25.03.2004 11:51:30
Resokalvo: Alkuperäinen

Lyöntikalvo: Alkuperäinen

Basari: starclassic performer(koivu)

No kyllä...

Nyt en tarkalleen muista miten kireällä tuo resokalvo on mutta ei siitä sinulle suurta hyötyä ole(eri basari, eri kalvot).
Lyöntikalvo on sellainen hevanderi vireinen eli melkein niin löysä kun olla voi. Joidenkin mielestä sellainen vire on perseestä ja meinaavat että tuntuma on kuin kuollutta lehmää potkisi mutta minä tykkään potkia sitä lehmää.

Tämmönen "kuollulehmäläpsläps" saundi se pitää bassarissa olla...juuh.

Paranee jalkatekniikkakin samalla kun ei ole liian hyvää pomppua vaan joutuu vähän myös tekemään töitä. :)

Mulla tuo tän hetkinen tekniikan/nopeuden puute ei johdu kalvoista, vaan IRON COBRASTA...taidan vaihtaa takas Camcoon...
jussiohman
25.03.2004 12:15:13
Mulla tuo tän hetkinen tekniikan/nopeuden puute ei johdu kalvoista, vaan IRON COBRASTA...taidan vaihtaa takas Camcoon...

Auttaako muuten, jos kääntää huopanuijan väärinpäin? Sillein muovipuoli kalvoa vasten, pomppaako paremmin. Olen nähnyt näin tehtävän.
Kopioi tämä teksti itsellesi allekirjoitukseksi. Tarkoitus on koota eksponentaalisesti lisääntyvä, mitäänmerkitsemätön allekirjoitus mahdollisimman monelle m-nettiläiselle.
Alpha
25.03.2004 12:42:27
Auttaako muuten, jos kääntää huopanuijan väärinpäin? Sillein muovipuoli kalvoa vasten, pomppaako paremmin. Olen nähnyt näin tehtävän.

Voipi olla, että toimisi tuolla tavalla. Tosin tuo Cobra on hiukan tukevampi/jäsympi/raskaampi, kuin Camco.

Camcoon jos laittais tollasen "rullalaudanrenkaan" nuijaksi, ni vois olla hyvä homma...
jussiohman
25.03.2004 12:55:38 (muokattu 25.03.2004 12:59:30)
Camcoon jos laittais tollasen "rullalaudanrenkaan" nuijaksi, ni vois olla hyvä homma...

Painavat ehkä vähän liikaa:)
Paas
25.03.2004 13:12:23
Painavat ehkä vähän liikaa:)

Onhan niitä sellaisia tosi pieniä kans.
The Mullet: Hairstyle of the Gods
Alpha
25.03.2004 13:16:01
Niin...tarkoitin siis sellaista pyöreää muovista nuijaa, enkä mitään oikeaa rullalaudan rengasta, joka takaisin tullessaan murtaa sääriluun...
ltg
25.03.2004 13:16:24
Lyöntikalvo: Evans EQ2
Resokalvo: Sonorin alkuperäinen vahvikerenkaalla, ei reikää.
Ei yhtään demppiä. Lyöntikalvo melkoisen löysällä ja resokalvo kireämmällä, tulee sitä napsetta.
Ihan Mukavien Ihmisten Kilta - jäsen #5
Silmät kiinni, korvat tukkoon, henkitorvet kaasupulloon / ei tarvitse miettiä, mitä seuraavaksi tulloo -Avaruuspallo
miän vain
26.03.2004 10:14:34 (muokattu 26.03.2004 10:20:26)

-Lyöntikalvo sormilla niin kireelle että kaikki "bassdrum spurit" pysyy just paikoillaan sivusuunnassa.

Tuota, nuo spurit on kyllä suomeksi basarinjalat. Tension rod:sit on sitten ne viritysruuvit.

Kalvovalinnoista pitänee sananen.

-lyöntipuolella läpinäkyvä pinstripe, lievä roudausteippirinkulademppi - noin kolmasosakierros, sanotaan. Ja vahvikelätkä. Powerstroke ei vaaan kertakaikkiaan toimi tässä basarissa.
-resopuolella noin puoliksi läpinäkyvä ambassador (maalattu siis), simon philips -dempillä. Eli rullalle kääritty pyyhe alareunassa. Ei reikää.

Molemmat viritetty soivan kireälle. Eli kireämmälle kuin yleensä pidetään. Tykkään soinnista, etenkin matalasta ja pitkästä.

Toisessa basarissa on sama juttu, mutta lyöntipuolella powerstroke. Siihen basariin se jostain syystä sopii kuin valettu.
jussiohman
26.03.2004 10:28:55
Eilen ennen treenaamista otin täytteet pois yhtä tyynyä lukuunottamatta. Se painaa etukalvoa vähän. Käänsin myös nuijan väärinpäin. Nyt on parempi saundi, enemmän jytää ja pomppaakin paremmin se nuijan takia.
afro
27.03.2004 21:36:52 (muokattu 28.03.2004 16:51:19)
Monet täällä on sanonu, että basarissa pitäs olla mahollisimman vähän demppiä. Minusta tuo ei ole niin yksiselitteistä. Pääasia kuitenkin on, että siinä rummussa on itseä (ja tietysti kuulijoita) miellyttävä soundi. Kukin tavallaan.
Eipä sillä, ei mullakaan siellä basarissa sitä demppiä juurikaan ole. Kalvoina mulla on Powerstroke 3 lyöntipuolella ja Pearlin oma ohut, reiätön resopuolella. Demppinä ihan pieni tyyny. Etukalvo on huono, ja sen takia pitää olla vähän demppiä.
Mitkä olette havainneet hyviksi etukalvoiksi (eli reso-)? Valkoinen eli coated hakusessa.
Rumpusoolo on kuin kusi pakkasella. Lämmittää vähän aikaa, mutta kaduttaa jälkeenpäin. -Antti Lehtinen
Viceroy
28.03.2004 17:59:57

Olen viime aikoina soitellut lätisevällä Lars Ulrich -soundilla. Eli molemmat kalvot todella löysiksi - ei kuitenkaan ryppyisiksi. Demppinä on isohko pala vaahtomuovia, joka koskee molempiin kalvoihin suurelta alalta.

Toimii tilassa kuin tilassa. Valitettavasti ei musatyylissä kuin musatyylissä :)

Soittotuntuma riippuu tietty pedaalista, nuijasta ja kalvosta siinä missä dempistäkin. Itse soitan aina kantapäät ilmassa, joten polkeminen on suht' voimakasta. Näin en kaipaa minkäänlaista reboundia kalvosta.

Kalvot pitäisi kyllä uusia. Rumpu on 20-tuumainen, ja ajattelin molempiin päihin Powerstroke 3:t hankkia.
Ja suo mulle hauta pohjassa meren, kun vanhuuden peikko mun hyytävi veren!
Speedy
28.03.2004 18:54:20

Monet täällä on sanonu, että basarissa pitäs olla mahollisimman vähän demppiä. Minusta tuo ei ole niin yksiselitteistä.

Jonkinlainen muoti ilmiö taitaa olla tuo tänä päivänä.. Olen soittanut monellakin rummulla, missä on "enemmänkin" täytettä, mutta saundin on silti hyvä..

Toki taas tila, missä soittaa, vaikuttaa siihen millanen saundi rummussa on, jossain se kuullostaa hyvälle demppaamattomana, ja jossain taas päin vastoin..=I

Mitään yksiselitteistä tapaa näihin tuskin on..
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)