Aihe: Tomien viritys
1
Rautamies
05.05.2004 13:53:02
Miten viritän tomit ja lattiatomin, kun oon virittämässä kunnolla ekaa kertaa..Olen siis neitsyt =) Olen kyllä soittanut jo reilun vuoden, mutta ei oo oikeen toi viritys vielä hallussa. Kaikki tomit kuulostaa suoraan sanottuna raiskatulta perunalta, ja tuo ääni ei todellakaan ole hyvä. Kannattaako esim. dumpata tomeja vai miten?
Siellä menee sireeni, joka varoittaa ilmavaarasta!
aki koskinen
05.05.2004 14:23:40
heität sen kalvon suht löysälle mihin lyöt niillä kepeillä.tai noh makuasioita mut esim tuolla saa jotain aikaan.ja voihan sitä teippiäkin huitoo johonkin.
"Kahta En Vaihda.......-sukkia"
Remo
05.05.2004 14:27:15
http://www.saunalahti.fi/~kunidrum/riffi2.htm

Ton mukaan virittelet niin tulee hyvät soundit. Ainakin mulle tuli.
PAISTE CYMBALS REMO HEADS
Alpha
05.05.2004 14:28:49
Mitkä pöntöt? Mikä materiaali? Mitkä kalvot?
AP
05.05.2004 14:54:00
Mitkä pöntöt? Mikä materiaali? Mitkä kalvot?

Mikä sounditavoite? Kumea "tumps" ála kasari-tukkahevi? Raikas popsoundi? Herkästi reagoivat jazz-kannutko haluat?
Alpha
05.05.2004 14:56:50
Mikä sounditavoite? Kumea "tumps" ála kasari-tukkahevi? Raikas popsoundi? Herkästi reagoivat jazz-kannutko haluat?

Tää menee aloittelijoille ihan hepreaksi tää homma...veikkaan minä.
Mikko A
05.05.2004 18:02:22 (muokattu 05.05.2004 18:03:36)
Tää menee aloittelijoille

Eli niinku sulle ja cuulille...?
Pojat olevinaan niin alottelijoita, niin alottelijoita kun pitäis vähän fakkia vääntää >=)
"We call him the boss because he keeps a steady beat."
AP
05.05.2004 18:45:28
Tää menee aloittelijoille ihan hepreaksi tää homma...veikkaan minä.
Niivvoi olla. Mutta aika paha antaa ylsispäteviä neuvoja jos ei tiedä yhtään mitä on haussa. Kyllä mummiälestä osa viritystaitoa on sekin, että tietää miten millaiseenkin soundiin päästään.

Mutta että FAQia?
Toi riffin sivujen alla julkaistu ohje on perusteellinen mutta hyvä. Itse neuvoisin että unohda ne demppaukset ja osta suosiosta yksikerroskalvot. Ambassadorit alle ja päälle on hyvä lähtökohta. Rumpu kyljelleen poljven päälle ja sitten naputtelet molemman pään kalvoja ja kiristelet sen mukaan vuoroin että "molempiin suuntiin" lyötäessä lähtee yhtäkorkea ääni. Tälleen minä teen. Kiristäessä kannattaa käännellä ruuveja "ristiin" (vrt autonpyörien kiristys) eli kello 12-kello6-kello3-kello9 ja niin edespäin.
Kannattaa aloittaa lattiatomista, mistä ei kannata yrittää liian matalaa että kalvo vastaakin lyötäessä. Nykyisin muodikkaat 14-tuumaiset lattiatomit ei kovin hyvin kovin matalalta soi. Luonteva sävelkorkeus löytyy kyllä kun kuuntelee.
Kolmen tomin setissä keskitomi käännellään omien "rumpuopelta" saatujen neuvojen mukaan kvartin verran ylöspäin ja pikkutomi terssin verran tästä korkeammalle. Taas samalla tapaa kalvot "yhtäkorkealle".
Hienoviritellessä kannattaa pyytää kaveri soittamaan ja mennä itse muutaman metrin päähän kuuntelemaan miten rummut soi. Kioskin sisässä kuulostaa aina eriltä kuin katsomossa. Lisäksi rumpujen ääni muuttuu jonkin verran kun ne kiinnitetään, etenkin esim Sonorin, Yamahan tai Pearlin tapauksissa joissa kiinnitysputki tulee rungon sisään.

Jos nyt edes osapuilleen tämän mukaan tekee, niin aika soivat rummut saa. Demppaamalla saa kyllä rummut mitkä kuulostaa jymäkältä yksin soitettuna -- voi vaan käydä niin että bändin kanssa kovin dempatut rumut ei enää kuulu mihinkään.
Youni
09.05.2004 11:30:08
No minulle on rumpuopettaja demppauksesta antanut neuvon "Siis rumpujahan ei saa koskaan teipata, paitsi näitä romuja lasikuituisia marssirumpuja." :D
Youni
09.05.2004 12:20:48
No huhhuh! Nyt on mullakin rummut kunnon vireessä. Kyllä ne Everplay-kalvotkin soi, kun vaan virittää! Ambassadorit ostan, jos jotku! Kyllä jäi nyt tuplakalvot taakse, kun rummut saa vireeseen.

Tosi hyvät ohjeet nuo, joihin on linkki! Kiitoksia vaan. Hiki päässä paukutin sooloa oikeen urakalla! Pitää nahkapenkin päälle pistää pyyhe ensi kerralla. =D
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)