Aihe: klikin kanssa soittamisesta
1
Kapane
04.05.2004 23:15:26

miten saada rumpali soittamaan klikillä, kun biisit vaativat sitä, mutta rumpalia vitttutttaa kun klikin kanssa katoaa jotai olennaista hänen mielestään. miten motivoida hänet opettelemaan klikin kanssa soittamista..
mua ei huvita enää yhtään mikään. [Kyllä Lähtee]
lkx
05.05.2004 01:14:41

Antakaa sille kenkää, jos se ei suostu. :Ž

Kyllä oikeetkin rumpalit käyttää klikkiä, ei siinä ainakaan mitään hävettävää ole. :D
There is no spoon...
jussiohman
05.05.2004 09:49:38 (muokattu 05.05.2004 09:49:52)
Klikin kanssa on hyvä vetää rudimenttejä ym. harjoituksia, mutta ihan biiseissä kun soittaa klikin kanssa, tulee mulle ainakin laahauksia ja kiilauksia väkisinkin. Huono time, s***ana.
Lihava sinkku hakee kontaktia
AoA
05.05.2004 10:02:50
Riippu aika paljon musasta, mutta tietyissä biiseissä pitää olla jotain eloa, eikä metronomin tarkkaa soittoa. Se on taas asia erikseen jos rumpali ei pysy kunnolla tempossa, sillon voi olla hyvä harjotella sen klikin kanssa soittoa.
-Anssi A-
miän vain
05.05.2004 11:17:22

miten saada rumpali soittamaan klikillä, kun biisit vaativat sitä, mutta rumpalia vitttutttaa kun klikin kanssa katoaa jotai olennaista hänen mielestään. miten motivoida hänet opettelemaan klikin kanssa soittamista..

Teillä tulee taustanauhalta jotain sätkätystä? Kitaristi tykkää delaypedaalista, kosketinsoittaja arpeggiokoneesta? Ei se klikkiä vaadi - se vaatii kuuntelevan rumpalin. Jos se on yhtään hyvä, se pysyy kyllä kyydissä.

Jos taas on niin, että kertsissä säkättää ja säkeessä ei, säkeen ajaksi on tietty hyvä olla klikki. Tai sitten nauhan alkuun joku juttu, jota seuraamalla pääsee kyytiin.

Sitten on tietty vielä tap tempo. Monet koneet saa muuttamaan nopeuttaan rumpalin tahdissa.

Yksi ilkeä motivoimiskeino on nauhoitus. Äänitä kannuttajan soittoa, ja soita sitä hälle yhtä aikaa metronomin kanssa. Jo häipyy harhakuvat tahdin pysymisestä.
Mikael
05.05.2004 11:34:12 (muokattu 05.05.2004 11:35:20)

Jos tilanne on päällä, eli olette studiossa ja rumpali ei ole klikin kanssa biisiä treenannut ja tuntee olonsa epävarmaksi, niin suosittelen jättämään klikin pois. Jos ei ole tottunut klikkiin, eikä sen kanssa osaa vetää, niin todennäköisesti homma ei toimi ollenkaan jos silti klikin kanssa vedellään. Parempi siis hienoinen elo (vaikkakin biisi vaatii muuta) kuin paska soitto.

Toisaalta jos olette vasta treenausvaiheessa ja rumpali on sitä mieltä, että klikin kanssa ei vaan kertakaikkiaan vedellä, on syytä miettiä koko bändin kera yhtyeen musiikillista suuntaa ja verrata sitä yksittäisten soittajien intresseihin. Jos yhtyeen musiikki todellakin vaatii rumpalilta klikin käyttöä ja rumpali taas ei ole asiasta samaa mieltä eikä valmis joustamaan (eli treenaamaan) niin...

Mä mielummin soittelen ilman klikkiä ja on mukavaa kun biisit elää, mutta jos musassa on vaikkapa konerytmejä niin eipä siinä sitten muuta kuin klikkiä vaan korvaan. Klikinkin kanssa pystyy muuten ihan hyvin vetämään eteen tai taakse tai vaikka mihin - välillä se on vaan vapauttavaa kun ei tarvitse itse huolehtia taimista vaan voi sekoilla ihan rauhassa : )
miten käy Kekkoselta rock'n'roll?
Mikael
05.05.2004 11:39:22

klikin kanssa katoaa jotai olennaista

Jos se olennainen on se, että biisin tempo elää niin juu, mutta ei sieltä muussa tapauksessa mitään katoa jos vaan on sinut sen klikin kanssa. Harjoittelu- ja tottumiskysymys.
skanky
05.05.2004 12:27:50

mutta rumpalia vitttutttaa kun klikin kanssa katoaa jotai olennaista hänen mielestään. miten motivoida hänet opettelemaan klikin kanssa soittamista..

Itse treenasin juniorina siten, että kasetti mankkaan, laput korville ja sitten soittoa nauhan päälle. Ajoi saman asian kuin klikki, tosin siinä vaiheessa klikki oli aivan vieras verme mulle. Eli siinäpä yksi keino jos vituttaa kuunnella pelkkää naksutusta ja soittaa rudimentteja sen päälle.

Sitten kannattaa muistaa, että treeniksellä tehty esituotanto vaikka paskalla mankallakin auttaa asiaan. Mankka pyörimään (ellei sitten ole vaikka neliraituria) ja soittoa narulle. Perään tarkka kuuntelu missä kiilaatte/laahaatte ja treeniä päälle. Säästää samalla aikaa studiossa kun sovitukset on mietitty etukäteen.

Kannattaa kuitenkin muistaa että klikki ei ole aivan ehdoton, muutaman vanhemman äänittäjän kanssa on tullut juteltua ja yhteinen kommentti on ollut että jos bändi laahaa/kiilaa yhtäaikaa niin sekin on parempi kuin kamalan kuuloinen taimissa soittaminen. Tietty joihinkin juttuihin on pakko soittaa klikin kanssa. Ja siihenkin tottuu, studioreissuilla sitä jo jotenkin on etukäteen orientoitunut klikin käyttöön joten sitä hieman odottaa.

Eli treeniä, treeniä ja treeniä. Jos joku olisi keksinyt oikotien niin varmaan se olisi kaikkien tiedossa.
"Jesus built my hotrod!"
rakki
06.05.2004 23:44:33
Mulla oli kauheat asennevammat klikkiä kohtaan enkä halunnut tehdä kyseisen nakuttimen kanssa mitään tuttavuutta. Lopulta studio alkoi hönkiä päälle ja ikinä en ollut klikkiin koskenut. Enkä koskenutkaan kuin vasta alle kuukautta ennen studiota. Hyvinhän se lopulta kuitenkin meni ja ihan kivaksi laitteeksi osoittautui. Jos on vähänkin rytmitajua niin ei sen kanssa eläminen niin vaikeaa ole. Olettaen tietysti, että osaa tehdä muutamaa asiaa yhtä aikaa... (kuunnella klikkiä ja soittaa mukana) Soitto tasoittuu huomattavasti, kannattaa ainakin muuan kerran soitella. En kyllä ole tämän tapauksen jälkeen kyseiseen laitteeseen koskenut.

Usein bändi on kylläkin tottunut tosiaan soittamaan omassa temmossaan, jolloin klikki voi saada musiikin kuulostamaan hiukan kummalliselta. Kannatan myös tuota 'cd-levy soimaan ja soittoa mukana'-periaatetta, ja klikkiinkin on ihan hyvä tutustua. Ei koskaan tiedä millon tulee tilanne eteen että soitto vaatii sitä.
I have something against you.
mr_b
07.05.2004 00:08:48

Klikin kanssa saattaa muuten huomata ettei se välttämättä ole aina se rumpali, joka hidastaa/nopeuttaa biisiä :-)
Damn right it's better than yours!
Paas
07.05.2004 00:09:18
Klikin kanssa saattaa muuten huomata ettei se välttämättä ole aina se rumpali, joka hidastaa/nopeuttaa biisiä :-)

Totta. :)
The Mullet: Hairstyle of the Gods
Mikael
07.05.2004 10:59:16

Näino. Tosin ton nyt kyllä saattaa huomata muutenkin. Mä olen ainakin irtisanoutunut tuosta tempovastaavan vastuusta ajat sitten.
J.Newkid
07.05.2004 11:10:38

Mää taas vedän klikinkanssa treenit, keikat ja kaikki..
____Dave Lombardo___ Kovin
Mikael
07.05.2004 11:56:03

Mää taas vedän klikinkanssa treenit, keikat ja kaikki..

Kandee koittaa välillä ilmankin, koska se on niin mukavaa. Eli sama juttu kun skordareiden kanssa : )
Slapit_87
07.05.2004 12:03:14
Joo, suosittelen erittäin lämpimästi kaikille klikin kanssa harjoittelemista. "Kokemus" puhuu puolestaan. Opin itse kantapään kautta...
Live fast, die young!!
rakki
07.05.2004 16:24:36
Mielestäni klikki keikalla on jokseenkin turha. Keikalla pitää olla menoa, klikki mielestäni vain vaivaa. Kyllä nyt jokainen varmaan keikalla taimissa pysyy, ja keikan kuuluukin olla räminää.:)
I have something against you.
Henga
07.05.2004 16:37:03 (muokattu 07.05.2004 16:38:47)
Mielestäni klikki keikalla on jokseenkin turha. Keikalla pitää olla menoa, klikki mielestäni vain vaivaa. Kyllä nyt jokainen varmaan keikalla taimissa pysyy, ja keikan kuuluukin olla räminää.:)

No sitten kun on esim. 16 MIDI-raitaa takana säksättämässä, niin tulee aika nopeasti ikävä klikkiä. Ainakin minulla..olisipa yhtä hyvä taimi kuin joillain täällä :p
WyW
07.05.2004 16:42:44

Kunhan klikki tulee tarpeeksi lujaa kuulokkeista ja päälle soittaa kitaristi demokitaraa ja basarin napsun saa monitoroitua korvaan, niin loput tuleekin sit jo suojaimista läpi.

Klikkiin ei kannata liikaa nojata, sillä kun itse parin viikon pelkän klikkisoitannan jälkeen menin soittelemaan ilman tuota, niin voi jehna ku oli vaekeeta.
Pööp.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)