Aihe: 3/3, mitä kuuluu..?
1
Cvalda
01.05.2004 13:25:55
Tuli suoritettua tuo 2/3 jotensakin ja vuoden päästä ois tiedossa 3/3.. Mitä kaikkea uutta tulee? Seuraavaan tuntiin on yli viikko ja kiinnostais heti tietää :)

Ja ihan siis pop/jazz.
cvalda - aikansa eläjä.
-Reaper-
01.05.2004 17:18:20
Missä noita voi suoritella ja mitä kaikkia kategorioita niitä on ja mitä niihin kuuluu?
Rock´N´Roll!!
Cvalda
01.05.2004 20:33:34
Missä noita voi suoritella ja mitä kaikkia kategorioita niitä on ja mitä niihin kuuluu?

Erinäisissä musiikkiopistoissa. En sitten tiä, voiko mennä vain suorittelemaan kursseja ilman että opiskelee siellä musiikkipistossa (tai pystyykö suorittaa, jos on yksityinen opettaja..) Joku muu vois kertoa siitä..

Ja ei taida olla rummuista muuta kuin pop/jazz(?), erikseen on sitten klassiset lyömäsoittimet.

1/3:ssa piti soitella jotain komppeja (mulla ainakin Leppäsen kirjasta) ja pikkurumpureenejä (Syncopationista) "prima vistana" ja bändin kanssa 1/8, 1/16, shuffle ja trioli. _Oikeana_ primavistana oli helppo virvelirummutus. Ja sitten oli 1/4, 1/8, trioli, 1/16 -pyramidi. Oiskohan tuossa sitten ollut kaikki.

2/3:ssa oli sitten tuo pyramidi puolet nopeempaa (en ees muista miten nopeaa :) ja rudimentteja (single stroke roll, five stroke roll, long roll, paradiddle)

Ja teoriasta pitää olla suoritettuna muistaakseni 1/3 molemmissa, ite oon suorittanu 3/3:n asti..
cvalda - aikansa eläjä.
lkx
01.05.2004 20:45:25 (muokattu 01.05.2004 20:47:59)

3/3 käsittää enemmän rudimentteja, laajemman pyramidin, enemmän harjoituksia Ted Reedin Syncopationista ja Leppäsen Rokkaavista Kannuista. Lisäksi uutena osana tulee ennalta valmistellut kappaleet - n. parikymmentä - luokiteltuina jazz, latin, rock ja vapaa -kategorioihin. Kaikissa kategorioissa pitää löytyä ns. tyylinmukaisia sooloja. Priva vistat on jazz, rock ja klassinen pikkurumputehtävä (samat ku edellisessä?).

Suoritin juuri tänä keväänä 3/3. Miellyttävä kurssi sikäli, kun pääsi näyttämään taitojaan bändin kanssa. Kannattaa muistaa, että biisejä jotka esittää jossain kurssissa, ei voi käyttää myöhemmissä tutkinnoissa. Seuraavaks pitäs kai sitä I-kurssia ruveta väkästään, tosin täytyy nyt kattoo millä aikataululla ja missä. Jos vaikka lykästäs noissa pääsykokeissa - Hesan amk pop/jazz-puoli... :)
There is no spoon...
HCW
02.05.2004 00:18:55 (muokattu 02.05.2004 00:21:51)
Tässä selvennys tutkinnoista. Tutkintoja voi suorittaa esim. musiikkiopistoissa, konservatorioissa jne. Itse suoritus tapahtuu lautakunnan edessä jossa esitetään kursseihin sisältyvä materiaali (Lautakunta valitsee tehtävät mitä soitetaan).
Kurssit ovat suurinpiirtein samoja kaikissa kouluissa D tutkintoon asti. C,B ja A kurssien sisältö vaihtelee koulun mukaan. Periaatteessa esim. konsalla suoritettu B tutkinto ei ole sama kuin Sibiksessä suoritettu B tutkinto. Syy on siinä että, koulut vaativat eri tyyppisiä suorituksia kursseihinsa.(Voi tätä byrokratian riemua) Eli Sibiksen jazzosastolla suoritettu B kurssi keskittyy jazzmusaan, kun taas konsalla voi sen B kurssin tehdä vaikka AC/DC:tä soittamalla.(Joku muu voi selittää näistä korkeakoulu tutkinnoista, itse en niistä niin kauheana tiedä)Eli voidaan ajatella, että se Sibiksen tutkinto on vaativampi.

Tutkintoja voi tehdä käsittääkseni opistoissa tai konservatorioissa maksua vastaan vaikka ei olisikaan laitoksessa kirjoilla.(Talon opiskelijoille tämä on ilmaista)

Kurssitutkinnot on jaoteltu seuraavalla tavalla,suluissa listattu laitos missä kurssin voi suorittaa:
1/3, (musiikkiopisto tai esim.toisen asteen koulutus )
2/3, (musiikkiopisto tai esim.toisen asteen koulutus )
3/3, (musiikkiopisto tai esim.toisen asteen koulutus )
I=D-kurssi (toisen asteen koulutus, ns."päättötodistus",valmiudet korkeakoulu opiskeluun).
C(AMK tai Sibis)
B(AMK tai Sibis)
A(AMK tai Sibis)

Kurssitutkinotojen sisällöt painottuvat seuraavalla tavalla.
1/3-I:Painotus tekniikan ja eri musiikkityylien omaksumiseen.
C-A: Musiikkityylit ja ennenkaikkea taiteellinen osaaminen.

Sisältö, tässä tapauksessa Pop/Jazz:

1/3:
1. Merkintätavat rummuille. Nuottien ja taukojen aika-arvojen tuntemus.

2. Soitettava ”nuottipyramidi”. Tässä tapauksessa 1/4, 1/8, 1/8 triolit,1/16-osat. Kaksi tahtia kutakin edestakaisin. Tempo=60. Basari polkee ¼ osia ja haikka ½-osia.

3. Ted Reedin Syncopationin sivut 4-21.(Basari neljään, haitsu 2 ja 4)

4. Säestysrytmit:
-1/8 rock
-1/16 rock vuorokäsin
-12/8 (trioli) rock
-Shuffle rock

5. Prima vista

2/3:
1. Merkintätavat rummuille.

2. Soitettava ”nuottipyramidi”. Tässä tapauksessa 1/4, 1/8, 1/8 triolit,1/16-osat. Kaksi tahtia kutakin edestakaisin. Tempo=120. Ei basaria eikä haikkaa mukana.

3.N.A.R.D:in mukaan rudimentit, esitystapa hidas-nopea-hidas.
-Long roll
-Five stroke roll
-Single stroke roll
-Paradiddle
3. Ted Reedin Syncopationin sivut 4-44.(Basari neljään, haitsu 2 ja 4). Sekä Leevi Leppäsen ”Rokkaavat Rummut”-kirjasta s.12-18

4.Säestysrytmit:
-1/8 rock
-1/16 rock, vuorokäsin
-Bossanova
-12/8 rock
-Swing
-Valssi
-Shuffle rock
-Sovellettu chacha

5.Prima vista
-Klassinen tehtävä
-Komppistemma bändin kanssa

3/3:

1. Soitettava ”nuottipyramidi”. Tässä tapauksessa 1/4, 1/4-triolit, 1/8, 1/8 triolit,1/16-osat, 1/16-triolit,1/32. Kaksi tahtia kutakin edestakaisin. Tempo=60. Ei basaria eikä haikkaa mukana.

2. N.A.R.D:in mukaan rudimentit, esitystapa hidas-nopea-hidas
-Long roll
-Five stroke roll
-Seven stroke roll
-Flam
-Flam accent
-Ruff
-Single drag
-Single roll
-Paradiddle

3. Ted Reedin Syncopation kokonaan. Lisäksi vapavalintainen sovellus synkooppi- tai aksenttisivuilta. Lisäksi Leevi Leppäsen ”Rokkaavat Rummut”-kirjasta s.19-30

4. Ohjelmisto:
-5 Rock/Pop tyylista biisiä
-5 Jazz standardia
-5 Latin tyylistä biisiä
-5 vapaavalintaista biisiä.
- Yht. 20 biisiä, joista yksi valmistettu soolokappale, biisissä tulee olla vähintään 8 tahdin mittainen rumpusoolo.(Joka osa-alueessa tulee olla rumpusooloja)

5. Prima vista
-Klassinen tehtävä
-Komppistemma bändin kanssa, Swing tai rock

I=D-kurssi:

1. Tekninen osuus:
-Kaikki 26 rudimenttia. Esitystapa hidas-nopea-hidas.
-Joel Rothman: Disco drumming part 1
-Jim Chapin: Advanced techniques for modern drummer vol.1, sivut 35-43 tai vaihtoehtoisesti
-John Riley: The art of bop drumming, sivut 22-37

2. Ohjelmisto, 5 biisiä kustakin tyylisuunnasta:
-Rock, sävellyksiä 50-luvulta lähtien.
-Jazz: Swing, bebop ja ballad. (Balladi soitetaan vispilöillä)
-Latin:mm. Bossanova, samba, chacha, bequine, mambo, afro-cuban 6/8
-Tanssimusiikki:mm. Humppa, valssi, tango jne.

3. Soolokappaleet:
-Jazz-tyylinen, jossa vuorottelevia neljän tahdin sooloja.
-Vapaavalintainen, jossa vähintään kahdekasan tahdin soolo.

4.Prima vista
-Klassinen tehtävä, jossa muuttuvia tahtilajeja.
-Säestystehtävä nuotin mukaan, jazz, rock tai latin.
-Kirjoitetun säestysrytmin hahmottaminen nuoteista.
"Ei mulla teittiä mitään vastaan ole,mut mää vaan olen kylän lyöjä"
HCW
02.05.2004 00:20:36 (muokattu 02.05.2004 00:22:16)
Kämmi.
Speedy
02.05.2004 10:57:30

Kurssit ovat suurinpiirtein samoja kaikissa kouluissa D tutkintoon asti. C,B ja A kurssien sisältö vaihtelee koulun mukaan. Periaatteessa esim. konsalla suoritettu B tutkinto ei ole sama kuin Sibiksessä suoritettu B tutkinto. Syy on siinä että, koulut vaativat eri tyyppisiä suorituksia kursseihinsa.(Voi tätä byrokratian riemua)

Mutta konsalla ja opistolla suoritettu 3/3 kaan ei taida olla ihan samaa tasoa, mitä olen kuullut ja ymmärtänyt..?
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
HCW
02.05.2004 12:52:09
Se on sitä byrokratian riemua. Noin ne käsittääkseni menee. Eroja opistolla ja konsalla on lähinnä suoritustavat.
Cvalda
02.05.2004 18:14:05
Mulla ei ainakaan 1/3:ssa ollut nuottipyramidissa basaria eikä haikkaa, 2/3:ssa ei ollut bossanovaa, swingiä, valssia eikä chachaa. Eli erilaiset on tutkonnot eri paikoissa.... Kannattaa siis kaiketi otta itse selvää jostain opistosta tms..
cvalda - aikansa eläjä.
lkx
03.05.2004 15:28:22

Mulla ei ainakaan 1/3:ssa ollut nuottipyramidissa basaria eikä haikkaa

Ei o vissiin pakolliset. Mulle selvis 3/3 paikan päällä, että olis voinu reenata ilmankin, mutta tuntuu ainakin itselle helpommalta kera bassarin ja haitsun...

=D-kurssi:
2. Ohjelmisto, 5 biisiä kustakin tyylisuunnasta

Onko kuinka tuore tieto? Soittomaikan kans tsekkailtiin noita vaatimuksia ja muistaakseni oli jopa kymmenen biisiä per suunta. Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen..
There is no spoon...
HCW
03.05.2004 18:58:32
Käsittääkseni sitä ohjelmistoa ei tarvi olla enempää esitettäväksi. Näin sanoo meikän kansiosta löytyvä tutkintolappu.
tom tom
06.05.2004 14:34:29
teoriassa......jos on itseoppinut hyväksi rumpaliksi eikä oo tutkintoja, niin voiko noita niinkusta skipata noita vaiheita?

esim. jättää 1/3 ja 2/3 väliin ja siirtyy heti 3/3?
onko ennakkotapauksia vai onko ne vaan pakko laahata läpi?
Liver-Box
06.05.2004 14:47:28

teoriassa......jos on itseoppinut hyväksi rumpaliksi eikä oo tutkintoja, niin voiko noita niinkusta skipata noita vaiheita?

Kyllä uskoakseni voi.
Jakso.
lkx
06.05.2004 15:43:03

Mä tein suoraan 2/3:n.
There is no spoon...
HCW
06.05.2004 17:06:42
Nää on niitä juttuja mitä pitää sopia konsan/opiston kanssa. Mutta käsittääkseni voi.
Speedy
06.05.2004 19:34:00

Mun piti tehdä 1/3, mut siitä menin suoraan 3/3:een.. Et se nyt on tapaus kohtausta..=I
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
tom tom
07.05.2004 21:09:49
ok....tänks.
J. Cool
07.05.2004 23:15:55

osaisko joku selittää mitä noiden jälkeen?

jos haluais käydä ulkopuolisena suorittaan jossaki opistossa vaikka nyt ton D:n (ja sitten siitä eteenpäin), niin onko edes mahdollista? hoitaa ite bändin ja pitää huolen että ehdot täyttyy? epäilen vahvasti, että tutkintoihin liittyy on joku kurssien läsnäolopakko. olis ihan näppärä jos vois muiden opiskelujen lomassa hoitaa itelle paperia. toinen juttu onki sitten että tarviiko niitä lappuja sitten muualle ku opetustehtäviin..
aivan hirrveetä menoa!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)