Aihe: Rumpalin kuulokkeiden teko
1
jhatunen
08.01.2004 21:09:20
En tiedä meneekö nyt oikealle palstalle, mutta tässä yksi hyvä niksi. Eli kun köyhällä muusikolla ei ole varaa ostaa rumpalin kuulokkeita niin tein semmoiset itse..

Ohjetta:

Otetaan vanhat kuulosuojaimet, joiden vaimennus on toteutettu vaikkapa vaahtomuovilla. Pääasia, että vaimennusmateriaalin saa otettua pois siististi. Eli otetaan vaimennusmateriaali pois, tässä tapauksessa vaahtomuovin palaset. Tämän jälkeen avasin puoliavoimet kuulokkeet ja otin niistä elementit irti. Sitten tein kuulosuojainten vaimentimiin pienet reijät saksilla ja teippasin elementit roudarin teipillä näiden reikien kohdalle niin, että elementit jäivät vaahtomuovin ja suojaimen reunan väliin. Eli elementti ei vastaa suoraa korvaan, vaan vaahtomuovia on hieman välissä (mukavamman tuntuiset). Tämän jälkeen pujotin vain johdot sievästi ja laitoin vaimentimet paikalleen ja aloin käyttämään..

Useimmissa kuulosuojaimissa löytyy tilaa pienille elementeille. Soundi ei tosin ole varmasti samaa tasoa, kuin esim Vic: n tai Kossin kuulokkeissa, mutta nauhoituksissa ajaa asiansa ja musiikki kuuluu tarpeeksi isolla..

Tulipa huonoa tekstiä. Hieman tuo kerronta tökki, mutta eiköhän tästä selvää joku saa, mitä ajan takaa..
-Reaper-
08.01.2004 21:48:55
No perskules...! Täytyypä testata!!
Rock´N´Roll!!
LumPus
08.01.2004 21:57:02
hyvä ja toimiva vinkkihän tuo!
Viekö elämä liikaa aikaasi?
jussiohman
08.01.2004 21:58:14
No huh! Tästä vaikka pysyvä. Varmasti kätevä vinkki.
"Tapelkaa pojat, saatte tupakkia"
Paas
08.01.2004 22:38:24
Ei ole ainakaan kallista. Kyllähän tuo varmasti ihan hyvä niksi on säästö-budjetin rumpaleille. Ännenlaatu kylläkin varmaan vähän niin ja näin. :)
Takatukat kunniaan!
poro80
09.01.2004 17:55:37
Itse olen kehitellyt tässä mielessä idioottia ajatusta, mutta toteutusasteelle se ei ole vielä päässyt.
Lidl:stä ostetut halpis langattomat puretaan atomeiksi. Otetaan siis sisuskalut, ja pannaan ne pieneen muovilaatikkoon (Bebek, yms?). Muovilaatikkoon tehdään rei'ät volume-, ja tuning-säädöille, latauspistookkeelle, ja tietysti pienelle LED-valolle.
Kolvaillaan se 3.5:n naarasplugi kaiuttimien tilalle. Tämä siksi, että saadaan liitettyä tavalliset nappikuulokkeet.
Napit korviin ja Peltorit siihen päälle...tai esim. Koss The Plug + EAR:n joulukuuset. (+ Ihon väristä maalia)
Ai niin! Laatikkoon vyöklipsi tai vastaava (lähes kaikilta löytyy joku vanha kännykän klipsi tai vastaava romulaatikosta?!)
Kysymys kuuluu; miksi ihmeessä langaton?
V: kateellinen laulaja luulee sitä kuitenkin sitä aidoksi korvamonitoriksi.
e r s k i
09.01.2004 19:41:17
Kaverin kanssa joskus päkerrettiin samanlaiset. Peltorin keltaisista luureista vaan fyllit irti, kaiuttimiksi vanhoista sankakuulokkeista elementit ja ohuet vaantomuovit niiden päälle. johdoille porattiin pienellä terällä reijät muovikoteloihin ja vähän kolvailtiin. Todella pätevät kuunteluun demo-äänityksissä, eikä kuulokkeiden saundi vuoda mikitykseen suljetun rakenteen vuoksi. Rahaahan tässäkin oli tarkoitus säästää...
Roberto
09.01.2004 21:06:29

Paranee vielä hiukka kun tekee pienet reiät Peltoriin ja laittaa piuhan kulkemaan kupin läpi. Silikonia tai bostikkia perään ja kolvilla kailottimet takaisin piuhoihin kiinni.
jhatunen
09.01.2004 21:22:19
Tuo nappihomma voi olla aivan toimiva noilla kossin kuulokkeilla, mutta itse en saanut nappeja pysymään korvissa kuulosuojainten sisällä ja lähinnä tämän vuoksi toteutin systeemin näin.. Tietysti tuo nappien pysyminen on kuulosuojaimista ja itse nappikuulokeista kiinni..

Oma systeemini toimii mielestäni todella hyvin. Rumpuja saa hakata kuin vierasta sikaa ja silti kuuntelu-volumet voi säilyttää normaali tasolla, joka on hyvä asia jo pelkän kuulon säilymisen kannalta..

Nuo elementit joita käytin oli 1 tuuman kokoiset ja virittelin itsekkin ne johdot kulkemaan kuulosuojainten läpi..
-Reaper-
11.01.2004 14:17:31
Mä kyhäsin eilen semmosista husqvarnan kuulosuojaimista tollaset "rumpalin kuulokkeet" vai mikskä niitä ny sanotaankaan, mut tosi hyvät tuli...

Tosi hyvä niksi kyllä tosiian on! Suosittelen kokeilemaan ku aika paljon tossa säästää rahaa.
Rock´N´Roll!!
Pitkavirta
05.05.2004 22:04:24
studiossa kyhäsin runpalille ton viimeks.
ja treeneihin sillontällön. :)
d-iivil
10.05.2004 14:12:49
Itse olen kehitellyt tässä mielessä idioottia ajatusta, mutta toteutusasteelle se ei ole vielä päässyt.
Lidl:stä ostetut halpis langattomat puretaan atomeiksi. Otetaan siis sisuskalut, ja pannaan ne pieneen muovilaatikkoon (Bebek, yms?). Muovilaatikkoon tehdään rei'ät volume-, ja tuning-säädöille, latauspistookkeelle, ja tietysti pienelle LED-valolle.
Kolvaillaan se 3.5:n naarasplugi kaiuttimien tilalle. Tämä siksi, että saadaan liitettyä tavalliset nappikuulokkeet.
Napit korviin ja Peltorit siihen päälle...tai esim. Koss The Plug + EAR:n joulukuuset. (+ Ihon väristä maalia)
Ai niin! Laatikkoon vyöklipsi tai vastaava (lähes kaikilta löytyy joku vanha kännykän klipsi tai vastaava romulaatikosta?!)
Kysymys kuuluu; miksi ihmeessä langaton?
V: kateellinen laulaja luulee sitä kuitenkin sitä aidoksi korvamonitoriksi.

Toihan on aivan loistava idea! Varsinkin kun iteltäni sattuu tommoset Kossin The Plugit + joulukuuset jo löytymään, niin pitänee seuraavaksi tehdä vaan pistoreissu lähimpään halpamarkettiin haalimaan törkyedullisia langattomia luureja projektia varten :)

Plussaa tuli!
Antti1997
10.05.2004 15:53:58
Mua ottaa päähän kun mulla on tollaset 10 euron nappikuulokkeet. No, sitten mulla on vanhat philipsin kasettistereot joissa on semmonen vika, että ääni kuuluu vaan toiselta puolelta, eli vaan toisesta kaiuttimesta/kuulokkeesta, tässä tapauksessa oikeasta napista. No eikös se ole sitten juuri se oikea nappi jonka päälle on pari kertaa tullut astuttua joten sieltä kuuluu ilkeää pörinää eikä musiikista saa kunnolla selvää. Kysynkin nyt että voiko ne johdot yksinkertasesti vaihtaa toisin päin jostain kohdin ja kolvata kiinni vai meneekö sitte lopullisesti hajalle? Eihän se nyt kallista olis ostaa uusia nappeja, mutta kun ei niitä tässä lähellä myydä eikä viitti tilata mistään... Ei ihan viitsi vielä ostaa noita 80 euron vicfirttejä vaikka varmasti hyvät onkin, kun nappikuuloke+kuulosuojain-yhdistelmäkin toimii (tai toimisi jos toimisi)... =)
Paha saa palkkansa, hyvä jos pääsee omilleen. [Kyllä Lähtee]
Antti1997
10.05.2004 15:54:56
Mullakin olis tommoset philipsin langattomat joissa on muistaakseni joku vika, ei kuulu ääntä. Täytyy kattoo jos vois kehitellä jotain...
MoonDog
10.05.2004 17:51:43
Kyllähän ne napit voi vaihtaa, jos haluaa. Kummastakin piuhat poikki ja kolvaat vain vasemman puolen napin oikean puolen piuhaan ja päinvastoin. Tai sitten kokeilet vetää sitä kasettisoittimeen kytkettävää kuulokeliitintä hieman ulos sieltä soittimesta, niin pitäisi musan kuulua siitä ehjästäkin napista.
Shit just doesn't happen, it takes effort.
Antti1997
10.05.2004 18:08:08 (muokattu 10.05.2004 22:12:12)
Tai sitten kokeilet vetää sitä kasettisoittimeen kytkettävää kuulokeliitintä hieman ulos sieltä soittimesta, niin pitäisi musan kuulua siitä ehjästäkin napista.

No täytyy vielä koittaa tota. Mutta siinä on ainakin se vika että toiselle kaiuttimelle ei tule ääntä, ja vika ei ole kaiuttimissa, koska jos vaihtaa ne toisin päin, niin toisesta kuuluu. Siel on varmaan joku tinaus pettänyt tai jotain. Sitten siinä on vielä semmonen vika että toisinaan ääni katkee, kuuluu vaan poks ja semmosta matalaa örinää. Sitten kun taivutin takaseinää hieman ulospäin ja laitoin ruuvimeisselin siihen väliin niin on toiminut aika hyvin... pientä säätöö =)

EDIT: Katos mokomaa, toihan toimii että vetää sitä liitintä vähän ulospäin. Kiitttttiiiiiiiiii!!!!!!!!!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)