Aihe: Rumpujen asettelu 1 2 | |
---|---|
![]() 13.05.2004 10:09:27 | |
eli, kuinka tärkeää teille on semmonen juttu että rumpusetin osat on "oikeilla" paikoillaan, esim. jos menet toisen settiä soittamaan niin tuleeko heti kiusaus säätää jotakin peltiä alemmas tai tomia eri asentoon. Itsellä ainakin tämmöistä pukkaa olemaan, sitten taas ärsyttää jos joku muu säätää omaa settiä vinoon, en nyt tiedä onko tässä kummempaa järkeä mutta..eikait tässä muuta. -Anssi A- | |
![]() 13.05.2004 10:25:36 | |
Todella tärkeää. Oikeastaan aina, kun menen jonkin toisen rumpalin settiä soittamaan, tulee pakottava tunne alkaa säätämään settiä itselleen sopivaksi. En sitten tiedä mistä tuo johtuu, koska vaihtelen oman setin asettelua suur.piirt. kerran viikossa. Johtunee kait siitä, että pidän virveliä aina järkyttävän korkealla ja tomeja taas matalalla. Oma asetteluhan se on aina se paras, eikös? Laiturilla haitari soi. Haita se harmitti, haita risoi.. | |
![]() 13.05.2004 11:40:04 | |
No pyrin kyllä olemaan säätämättä toisten settejä. Kyllä sitä soittaa vähän kummallisemmallakin asettelulla kun vain hetken totuttelee. Eri asia on sitten omat kamat, niitä viilaan millin sinne toisen tänne vähän väliä. "Remember that 18 is actually 9" - King Diamond | |
![]() 13.05.2004 11:45:40 | |
Todella tärkeää. Rakastelen välimerkkiä ja lujaa joten tulee kyllä vietettyä aika paljonkin aikaa asettelun säätämiseen. The Mullet: Hairstyle of the Gods | |
![]() 13.05.2004 12:05:44 | |
pitää sitä pystyä soittaan muuttelematta pahasti. tosi ärsyttävää jos parin bändin keikalla on lainannu edelliselle ja sit ku tulee ja aikaa 1min niin asetukset miten sattuu. jos keikoilla vaihtaa lainakamojen asetuksia niin takasin pitää kyl säätää! aivan hirrveetä menoa! | |
![]() 13.05.2004 14:42:52 | |
mul on kans yhteistreeniksel se ongelma, että aina kun menee sinne niin setti on päin hel......mul on myöskin virveli korkeella ja tomit matalalla. pellit on sillee samalla tasolla kuin tomit. Se oli aika hauskan näköistä kun jonkun säädöt meni juuri niinkuin ei mielestäni pitäisi: penkki pirun alhaalla, virveli myös. tomit tosi korkeella ja pellit niin että kurkottamallakaan ei osu. | |
![]() 13.05.2004 14:44:48 | |
Mun säädöt on mulle tärkeät, ja vituttaa kun joku muuttaa niitä. On se ärsyttävää kun meiän rumpali soittaa mun rummuilla, ja sitten säädöt on taas ihan "vituillaan". Kun on vielä ihan erilaiset säädöt kummallakin. Pitää syödä paljon että jaksaa kantaa vahvareita. | |
![]() 13.05.2004 14:46:10 | |
Onhan tuo tosi tärkeää ja jos muiden seteillä soitan niin ihan pakkohan niitä on vähän mennä aina sorkkimaan kun melkein aina ne on mun kannalta ihan päin vittua aseteltu. Pyrin kuitenkin muuttamaan asetuksia mahdollisimman vähän (penkin ynnä virvelin korkeuden sekä tomien ja peltien kulmat yleensä eli oikeestaan aika paljon=) mutta kuitenkin niin ettei koko soittosessio mene pelkäksi kirvaamiseksi. Perseelleen aseteltu setti tappaa kyllä ainakin meikäläisen soittoinnon ihan totaalisesti. I hate your sex! | |
![]() 13.05.2004 17:10:20 | |
Kyllä minulle ainakin setin asettelu on tärkeää. Lähes viikoittain tulee omassakin setissä jotain ruuvattua paikasta toiseen. Kaverin setillä on hankaluuksia soittaa luontevasti, kun pellit ja tomit ovat eri paikoissa mihin on itse tottunut, niin on pakko katsoa koko ajan mihin lyö. Tomien kulmat myös ovat toisinaan hankaluuksia aiheuttava asia, kun fillit tahtovat kalista reunuksiin, jos samalla lihasmuistilla soittelee kuin omalla setillään. Kyllähän vieraaseen settiin tietysti sopeutuu, mutta ei se luontevaa ole, jos sitä ei pääse räpläämään itselle sopivaksi. Shit just doesn't happen, it takes effort. | |
![]() 13.05.2004 17:29:55 | |
Perseelleen aseteltu setti tappaa kyllä ainakin meikäläisen soittoinnon ihan totaalisesti. heh, mulla vähän samaa "vikaa". -Anssi A- | |
![]() 13.05.2004 18:34:07 | |
Perseelleen aseteltu setti tappaa kyllä ainakin meikäläisen soittoinnon ihan totaalisesti. Näin on. Pienet heitot eivät haittaa (vaikka nekin huomaa heti), mutta jos setti on perustavanlaatuisesti aivan eri lailla aseteltu kuin se jolle on tottunut (esim. vasurirumpalin asetuksilla :) ), tulee hätä 112. "You're my bacon in the night" | |
![]() 13.05.2004 21:37:31 | |
eli, kuinka tärkeää teille on semmonen juttu että rumpusetin osat on "oikeilla" paikoillaan, esim. jos menet toisen settiä soittamaan niin tuleeko heti kiusaus säätää jotakin peltiä alemmas tai tomia eri asentoon. Itsellä ainakin tämmöistä pukkaa olemaan, sitten taas ärsyttää jos joku muu säätää omaa settiä vinoon, en nyt tiedä onko tässä kummempaa järkeä mutta..eikait tässä muuta. Mulla taitaa olla setti sillä asteella venksollaan ettei kukaan muu osaa sillä soittaa ja niitä myöten en minäkään kyllä kovin mielellään muiden seteillä soittele ennen ku on niitä "__VÄHÄN__" säätänyt.. | |
![]() 13.05.2004 21:51:15 | |
Onhan se esim. koulussa vähän outoo soittaa kun on soittanut vaan omalla setillä minkä järjestykseen on tottunut. Aina pitää jotain säätää, kun ne on yleensä vielä ihan killissä kaikki. Ite kun on vielä melkein 190cm pitkä ja niillä kuitenkin soittaa metrin pituset yläasteelaisetkin niin penkkiä pitää yleensä nostaa ainakin puol metriä(?). Paha saa palkkansa, hyvä jos pääsee omilleen. [Kyllä Lähtee] | |
![]() 13.05.2004 22:16:30 | |
Asettelu on eräs tärkeimpiä juttuja soittamisessa. Hankalahan se on kitaristinkin soittaa jos kielet on korkealla skebassa. Ite asettelen kamat seuraavasti: -Virveli n. navan kohdalla suoraan ylöspäin.Eli en pidä siinä mitään kulmaa. -Tomit n.virityspesällisen verran ylemmäksi virvelistä katsottuna. Tomit on melkein vaakasuorassa. -Pellit pidän tuossa silmien korkeudella. -Haikka on suurinpiirtein rinnan korkeudella ja ride n. silmien korkeudella. Itsekin tulee muutettua jonkun härpättimen paikkaa kerran viikossa, mutta asettelu pysyy suurinpiirtein aina tuollaisena. "Ei mulla teittiä mitään vastaan ole,mut mää vaan olen kylän lyöjä" | |
![]() 14.05.2004 09:30:57 | |
Mahdollisimman vähän, mutta se on eniten ergonomiakysymys. | |
![]() 15.05.2004 03:01:26 | |
eli, kuinka tärkeää teille on semmonen juttu että rumpusetin osat on "oikeilla" paikoillaan, esim. jos menet toisen settiä soittamaan niin tuleeko heti kiusaus säätää jotakin peltiä alemmas tai tomia eri asentoon. Itsellä ainakin tämmöistä pukkaa olemaan, sitten taas ärsyttää jos joku muu säätää omaa settiä vinoon, en nyt tiedä onko tässä kummempaa järkeä mutta..eikait tässä muuta. Joo tosi tärkeähän se on ergonomisesti että setti on oikeassa kohdassa. Mutta jos puhutaan setin asettelusta niin pientä se on verrattuna tähän ikuiseen virityskysymykseen missä vanhaa jazzia soittavat rumpalit säätävät setin aina bebop jazz vireeseen, missä tomit ovat todella kireät ja basarin etukalvo todella kireä ja virvelin yläkalvo todella matala. Sitten kun keikalla joku jatsari virittää setin näin niin tulee kiire siinä kesken konsertin ruveta vääntämään tomeja alemmaks ja basaria alemmaksi, sekä snarea ylemmäksi. Olen nimittäin tehnyt viime-kesänä Pori Jazzeilla tällaisen virityskikkailun kesken konsertin... kun eräässä bändissä oli tällainen bebop jazzia soittava kaveri jonka oli pakko säätää rumpusetti siellä jazz vireeseen. Beatkomppi jazz setillä kuullostaa aika kornilta ja varsinkin kireät tomit filleissä. Teemujazz | |
![]() 17.05.2004 10:03:39 | |
kyllähän ne täytyy säätää itelle sopiviksi. tuossa vähän aikaa sitten oli tapaus jossa oltiin bändin kanssa soittamassa yhteiskeikka toisen bändin kanssa,soitin toisen rumpalin rummuilla ensimmäisenä ja kun oltiin alkamassa rytkäys rumpali tulee ja sanoo et "elä muuta mitään korkeuksia" siinä sitä ollaan, kiitos | |
![]() 17.05.2004 11:31:02 | |
kyllähän ne täytyy säätää itelle sopiviksi. tuossa vähän aikaa sitten oli tapaus jossa oltiin bändin kanssa soittamassa yhteiskeikka toisen bändin kanssa,soitin toisen rumpalin rummuilla ensimmäisenä ja kun oltiin alkamassa rytkäys rumpali tulee ja sanoo et "elä muuta mitään korkeuksia" siinä sitä ollaan, kiitos tylyä, mutta kolikolla on myös kääntöpuoli. jälkeenpäin tuleva bändi on kuitenkin pääesiintyjä ja jos lainaa toisen tyypin kamoja niin pitää kunnioittaa. jos haluaa muuttaa asetuksia niin muutosten pitää olla sellasia, että ehtii itse muuttaa minuutissa kaiken takasin täsmälleen niinku oli. muuten ei oo luultavasti tulossa lainasettiä seuraavalla kerralla. tässä reilu vuosi sitten lainasin yhelle jätkälle ja sanoin just about noin ettei muuttais asetuksia, koska ei oo aikaa säätää. no ei siinä. ku tulin niin kaikki oli vedetty aivan miten sattuu. mm. tuplaspedun vasen pedaali oli irrotettu ja nakattu jonneki krässiständin alle niin, että tarrat oli erittäin hyvin kiinni matossa. virvelin kulma ja korkeus erit, haikat eri korkeudella, tomit eri lailla... kaikki kamat ihan sekasin. no ei siinä. säätelin spiikit + ehkä 3 min. muu poppoo venas. yleisö venas. kaikki venas. kivaa oli. voi olla aika hiljasta, että lainaisin samalle kaverille settiä myöhemmin. aivan hirrveetä menoa! | |
![]() 17.05.2004 11:38:23 | |
haha tuosta tulikin mieleen että meijän treeniksellä mun vanhaa tuplista on lainattu, ja kun tulin niin koko höskä oli paskana, no ei siinä, on se oikean puoleinen pedaali vielä soittokunnossa, kiitokset treenikselle hyvästä valvonnasta, ja jollekkin homolle kunnioituksesta. | |
![]() 17.05.2004 11:54:06 | |
Koulussa on aina toi setin säätäminen tehtävä (tietenkin kun on niin pirusti soittajia). Yleensä kun luokkaan tulee niin setti on "hieman" erilailla kun ite tykkää... Virveli on asennossa /, samaten tomit, penkki niin matalalla kuin voi olla, haikka suurinpiirtein samalla tavalla. Pelleistä ei ees kannata puhua... Niin että yritäppä sitten soittaa niillä. Kyllä monesti oon kääntänyt ruuvit niin tiukalle ettei niitä pitäisi saada auki, mutta aina joku yli-ihmisrunpali näkee sen vaivan että löysyttää kaikki paikat. Oh Boy | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)