Aihe: Vika virityksessä?
1
migi666
18.05.2004 22:02:28

Mikäs saamari nyt on vikana, kun koitan virittää, niin joitakin virityspesiä pitää kiristää enemmän kuin toisia ja sen takia virityskin on todella hankalaa. Pitääkö virittäessä virittää kaikki ensiksi yhtä kireelle ja sen jälkeen kuunnella jokaista virityspesää vuoronperään, että ne kuulostaa samanlaisilta vai pitääkö virittää ensiksi vastakkaiset virityspesät yhtä kireälle?
Se on sitä mitä tekee!!
Alpha
18.05.2004 22:05:26
Mikäs saamari nyt on vikana, kun koitan virittää, niin joitakin virityspesiä pitää kiristää enemmän kuin toisia ja sen takia virityskin on todella hankalaa. Pitääkö virittäessä virittää kaikki ensiksi yhtä kireelle ja sen jälkeen kuunnella jokaista virityspesää vuoronperään, että ne kuulostaa samanlaisilta vai pitääkö virittää ensiksi vastakkaiset virityspesät yhtä kireälle?

Sormilla niin kireelle ku menee ja ehkä pikkasen avaimella päälle. Sit rupeet vastakkaisista ruuveista väänteleen...tai voit kokeilla myös kellomaisesti...
Paas
18.05.2004 22:07:20
Kun kalvo pannaan paikoilleen niin olisi hyvä kiristää kaikkia ruuveja tasaisesti niin että se kalvo "uppoaa" siihen rumpuun niin tasaisesti kuin mahdollista. Tällä tavoin vältyt noilta ongelmilta.(Mikäli käsitin kirjoituksesi oikein).
The Mullet: Hairstyle of the Gods http://www.mulletsgalore.com/
hollmi-5
18.05.2004 22:10:31
Laita ensin löysät ruuvit sormin vastakkaisia ruuveja varsista kiertämällä niin tiukalle, kuin saat. Sitten kierrät ruuveja puoli kierrosta kerrallaan(kuusi pesää): kello 2, 8, 12, 6, 10 ja 4. Tässä järjestyksessä settiä ympäri. Paina kalvosta liimauksen jännitykset pois kämmen selällä painamalla. Avaa ruuvit, ja sama uudelleen, jotta kalvo asettuisi. Sitten taas virittelemään. Jokaisen virittimen kohdalta tulisi lopulta kuulua saman korkuinen sävel. Aluksi tuntuu vaikealta, mutta harjoitus tekee mestarin.
Mika Hollström
Antti1997
18.05.2004 22:10:52
Ja eikös niihin kierteisiin kannata laittaa vähän jotain öljyä? Mä ainakin laitan aina jos viitsin ku vaihan kalvoa.
Paha saa palkkansa, hyvä jos pääsee omilleen. [Kyllä Lähtee]
Paas
18.05.2004 22:15:07
Ja eikös niihin kierteisiin kannata laittaa vähän jotain öljyä? Mä ainakin laitan aina jos viitsin ku vaihan kalvoa.

No ei välttämättä mitään juoksevaa tavaraa. Vaseliini toimii ja se pysyy siellä vaikka kuinka kauan kun sen kerran sinne laittaa. Mutta ei kannata laittaa liikkaa, muuten sitä on joka puolella sitten kun otat viritysruuvit pois paikoiltaan.
The Mullet: Hairstyle of the Gods http://www.mulletsgalore.com/
Alpha
18.05.2004 22:17:11
kello 2, 8, 12, 6, 10 ja 4. Tässä järjestyksessä settiä ympäri.

Joskus puhutaan kellosta myös 1, 2, 3, 4, 5 ja 6...

Mutta vastakkaisista kannattaa virittää...
Antti1997
18.05.2004 22:17:57
Joo no mä oon laittanu tippakannusta jotain poerusöljyä. Mulla ainakin ilman öljyä ne ei välttämättä kierry sormilla kovin herkästi ees vanteeseen asti ne ruuvit...
Alpha
18.05.2004 22:19:23
Joo no mä oon laittanu tippakannusta jotain poerusöljyä. Mulla ainakin ilman öljyä ne ei välttämättä kierry sormilla kovin herkästi ees vanteeseen asti ne ruuvit...

Jos ne kovin hyvin huilaavat siellä, ni rankemmin paukuttaessa löystyvät...
Antti1997
18.05.2004 22:20:51
Jos ne kovin hyvin huilaavat siellä, ni rankemmin paukuttaessa löystyvät...

Toisaalta juu... silleen sopivasti ku laittaa ni pysyy.
migi666
18.05.2004 22:41:34

Ihan hyviä vinkkejä annoitte, kiitos. Suurimmat ongelmat minulla on tuon snaren kanssa.
Se on sitä mitä tekee!!
Groovi
18.05.2004 23:50:40
varsinkin Sonorin rummut on tärkeä keskittää kalvo suoraan siihen tomiin tai snareen koska rumpu on niin pieni suhteessa kalvon kokoon. ja se leikkaus siinä rummussa mitä vasten kalvo tulee, on todella ohut ja terävä. eli, varmista moneen kertaan ettet kiristä kieroon. voi olla muuten toivotonta saada vireeseen.
Koskaan et osaa kaikkea. Jos opit uutta, unohdat vanhat. Ja kukaan ei ole paras, aina joku osaa jotain mitä sä et.
U.Honey
19.05.2004 10:31:56
Arvostan henkilökohtaisesti sellaisia rumpaleita jotka saavat muun bändin hermoromahduksen partaalle kun pitää koko ajan virittää.
My name is Baron, U.Honey Baron.
migi666
19.05.2004 17:35:07

Saatana oon viritelly parinpäivän aikana n. 10h ja nyt vasta alkaa noi kannut kuulostamaan suht koht hyviltä. Ei se viritys kyllä ihan helppoa touhua ole, mutta kyllä sen huomaa, että on siinäkin kehittynyt parin päivän sisällä ihan kiitettävästi. Yksi huono puoli mulla on kun en saa kovinkaan paljon kumeampaa ääntä noista tomeista. Pitäisiköhän mun virittää alakalvoa löysemmälle vai kireämmälle? Emperorit on kalvoina ja kannut ovat Premierin Birch Artistit. Eli miten saisi kumeamman ja matalamman äänen, kun en oikein tykkää kauhean semmosesta kirkkaasta äänestä?
Se on sitä mitä tekee!!
Remo
19.05.2004 22:11:44
http://www.saunalahti.fi/~kunidrum/riffi2.htm

Tuosta linkistä voi olla apua ko. saundin saamiseksi. Ainakin moni on todennut tämän artikkelin hyväksi.
PAISTE CYMBALS REMO HEADS
Remo
20.05.2004 10:28:12
Tuli tos mieleen, että näin ei voi virittää koko aika (kuusi pesää): kello 2, 8, 12, 6, 10 ja 4. Järjestys pitää vaihtaa kun menee ensimmäisen kerran läpi. Eli eka 2, 8, 12, 6, 10, 4 ja sitten toisen kerran 8, 2, 6, 12, 4, 10 jottei tule kiristettyä kahta vierekkäistä pesää peräkkäin.
Mikko A
20.05.2004 14:03:40
Tuli tos mieleen, että näin ei voi virittää koko aika Järjestys pitää vaihtaa kun menee ensimmäisen kerran läpi. Eli eka 2, 8, 12, 6, 10, 4 ja sitten toisen kerran 8, 2, 6, 12, 4, 10 jottei tule kiristettyä kahta vierekkäistä pesää peräkkäin.

Voipas. Kun olet käynyt kaikki kerran läpi niin joka ruuvi on (periaatteessa) yhtä kireällä, joten voit seuraavaksi kiristää ihan mitä ruuvia tahansa. Yksinkertaista.
I hate your sex!
Remo
20.05.2004 16:01:59
Mutta et voi jos kalvosta ei ole vielä rypyt lähtenyt niin pitää ottaa vaikka neljäsosa kierros, että rypyt lähtee niin sitten pitää tehdä noin. Sitten kapulalla testailla joka ruuvin kohdalta.
Ihmepoika
21.05.2004 23:05:42

Kävin, Remo, katsastamassa tuon linkin. Sainpahan loistavan idean virvelin viritykseen sieltä, molemmat kalvot vaan niin kireälle, kuin uskaltaa. Vinkeä ääni. :D
Jos et muuta voi, derivoi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)