veke69 28.05.2004 09:12:25 | |
---|
Tässä kun koitan oppia vihdoinkin soittamaankin näitä rumpuja, ja veivannut rudimentteja yms. aika ahkeraan, niin: miten te kukin vedätte nopeita fillejä, 16/32-osia ja silleen? Singleinä, tuplina vai jollain muulla kombinaatiolla? Tomeista kun ei ainakaan saa kunnon rebouncea, niin itse koen että tuplaiskujen käyttö ei ole ollenkaan helppoa. Johtuu siitä etten osaa, mutta kuitenkin. -Veke |
hollmi-5 28.05.2004 09:33:29 (muokattu 28.05.2004 09:36:12) | |
---|
Kyllä se pomppu sieltä tomeistakin sitten joskus irtoaa. Nopeisiin filleihin käytetään niitä normaaleja käsijärjestyksiä. Nyt vain orkestroidaan ne tomeille. Singlet, tuplat, triolit, paradiddlet... Kannattaa treenata itsekseen huolellisesti ja hitaasti aloittaen. Mel Baysin Killer fillers on hyvä kirja, jossa on satoja fillejä perus setille. Mika Hollström |
jussijoe 28.05.2004 09:35:33 | |
---|
Tässä kun koitan oppia vihdoinkin soittamaankin näitä rumpuja, ja veivannut rudimentteja yms. aika ahkeraan, niin: miten te kukin vedätte nopeita fillejä, 16/32-osia ja silleen? Singleinä, tuplina vai jollain muulla kombinaatiolla? Tomeista kun ei ainakaan saa kunnon rebouncea, niin itse koen että tuplaiskujen käyttö ei ole ollenkaan helppoa. Johtuu siitä etten osaa, mutta kuitenkin. -Veke ei sitä saa siihen reboundiin turvautua... harjottele tyynyyn ja johonki josta ei pomppaa yhtään tekemään tuplaiskuja nopiaa niin kyllä lähtee. ja noita fillejä tulee vejettyä lähes kaikilla rudimenteilla. jokainen tsänssi on mahdollisuus |
jussijoe 28.05.2004 09:39:47 | |
---|
Mel Baysin Killer fillers on hyvä kirja, jossa on satoja fillejä perus setille. mistä tommosen saa hommattua? jokainen tsänssi on mahdollisuus |
Terok 28.05.2004 10:31:42 | |
---|
Kyllähän tuplaiskut tomeihinkin kannattaa opetella niin saa niihin suoriin singlepyrähdyksiin semmosia tripletti pärinöitä sekaan (Mahavishnu Orchestraa eli Cobhamia kannattaa kuunnella). |
AP 28.05.2004 10:44:55 | |
---|
ei sitä saa siihen reboundiin turvautua... harjottele tyynyyn ja johonki josta ei pomppaa yhtään tekemään tuplaiskuja nopiaa niin kyllä lähtee. ja noita fillejä tulee vejettyä lähes kaikilla rudimenteilla. Juuei. Mitens nuo practice padit, onko niitä miten moni käytellyt? *** Ja uusia taitoja kannattaa muuten ylläpitää. Mulla on ollut varmaan 3 kk etten ole kuin katsellut rumpuja. Eilen sitten vähän yritin soittaa ja voi v***u että voi mennä persiilleen. Nilkkoihin sattui ja sormia kivisti jo viiden minuutin jälkeen vaikka olin jo verrytelyksi käynyt koiraakin lenkkeilyttämässä. Ja sitten se itse soitanto: tuplaiskuista tuli ihan väkisellä "junakomppia" ja puolet iskuista meni ihan minne sattuu. Että kannattaa pyrkiä reenaamaan tasaiseen tahtiin. |
Speedy 28.05.2004 11:02:09 | |
---|
ei sitä saa siihen reboundiin turvautua... harjottele tyynyyn ja johonki josta ei pomppaa Tyynyyn soittaminen nyt saattaa vaan olla aika tylsää.. (mikäpä treenaaminen ei olisi) Mutta esim. Nykänen on soittanu rudimentteja paljon lattia tomiin, koska siinä se kalvo on yleensä kaikista löysin, ja se tuntuma on kummiski paljon aidompi kuin tyynyssä.. Mutta toki sitten ihan semmoseen pomppaamattomaanki alustaan kannattaa soittaa..=I "All I think about is time and groove" J. Porcaro |
Henga 28.05.2004 11:13:06 | |
---|
Ja tuplaiskujakin voi vedellä niin, että yksi isku per rumpu. Esim. Oikealla kädellä: Snare-lattiatomi ja vasemmalla snare-pikkutomi. Sitä yrittää pitää mahd. nopeana ja rullaavana pitkään. Tuntuu täysin päättömältä, mutta parin viikon treenauksen jälkeen on nopeus ja varmuus ennenkaikkea parantunut roimasti. |
jussijoe 28.05.2004 11:18:30 | |
---|
Mitens nuo practice padit, onko niitä miten moni käytellyt? mulla o tommonen. siihe o iha hyvä harjotella metronomin kans noita rudimentteja. jokainen tsänssi on mahdollisuus |
Youni 28.05.2004 13:13:52 (muokattu 28.05.2004 13:15:14) | |
---|
Miksi minä teen fillit ilman tuplaiskuja? Onko se huono juttu? Koittakaapas tätä: Perusbiittiä...sitten tahdin alusta haikka + basso - snare - snare - tt1 - tt2 - tt2 - tt3 - tt3 Kaikki tasaisesti 8 osina. Seuraavan tahdin alkuun vaikka basso + splash/crash ja sitten komppi jatkuu... |
Henga 28.05.2004 13:22:47 | |
---|
Miksi minä teen fillit ilman tuplaiskuja? Onko se huono juttu? Eikös kaikki kannata opetella? |
Alpha 28.05.2004 13:24:53 | |
---|
Miksi minä teen fillit ilman tuplaiskuja? Onko se huono juttu? On...erittäin huono. Nyt sun pitää oppia polkemaan tuplaa nopeemmin, ku Raatikaisen Jaska Downfallissa. Eli eihän nuo nyt tärkeitä ole...eikä ollenkaan huono juttu, mutta jos haluaa opetella, niin saa melko hienon kuulosta rämistelyä aikaiseksi. Itse olen pärjännyt hyvin ilman noita tuplaiskuja...joskus niitä tehny basarilla, mutta... |
Viceroy 29.05.2004 21:46:54 | |
---|
Bassari-iskuja vaan runsain mitoin sinne väliin. Kuulostaa aina hyvältä - ei sen niin väliä, vedätkö tasaisen maton vai jotain sekoilua vaan :) Joo tota tämä kommentti on jossakin vitsin ja neuvon välimaastossa. Ja suo mulle hauta pohjassa meren, kun vanhuuden peikko mun hyytävi veren! |
Antti1997 29.05.2004 22:04:29 (muokattu 29.05.2004 22:05:30) | |
---|
haikka + basso - snare - snare - tt1 - tt2 - tt2 - tt3 - tt3
Mä "opin"´tänään soittamaan tämmösen välijutun:
HH x x x x x x x x SD x x x x BD x x x x
Yksinkertainen mutta toimiva. No ei ihan liittynyt aiheeseen mutta tuli tosta mieleen. "Entäs Asus4#5add9/H tai Asus4#5add9/D?" Kiipparipalstan keskustelua. |
Mikko A 30.05.2004 15:18:37 | |
---|
Mä "opin"´tänään soittamaan tämmösen välijutun:
HH x x x x x x x x SD x x x x BD x x x x
Yksinkertainen mutta toimiva. No ei ihan liittynyt aiheeseen mutta tuli tosta mieleen. Kokeile myös niin että korvaat nuo kaks ekaa snarea vaikka lattiatomilla ja snarella (yhtäaikaa) ja kaks seuraavaa sitten flameina tomeihin. I hate your sex! |
JeeVes 30.05.2004 16:37:02 (muokattu 30.05.2004 16:39:08) | |
---|
Tollasen fillin blokkasin kaverin yhdeltä keikalta, ihan törkeen hyvä kuuloinen. Vaatii jo pikkasen koordinaatiota.
HH x x x x x x x x x x SD xx xx BD xx xx x x
Aika on rahaa, eikä minulla ole kumpaakaan. |
JeeVes 30.05.2004 16:37:17 (muokattu 30.05.2004 16:40:07) | |
---|
Kantsii kokeilla. Noilla tollasillahan voi leikkiä vaikka miten paljon, kunhan vaan jaksaa käyttää mielikuvitusta tarpeeksi paljon. Aika on rahaa, eikä minulla ole kumpaakaan. |
JeeVes 30.05.2004 16:37:56 (muokattu 30.05.2004 16:38:50) | |
---|
Loppujenlopuksi muuten nopeat fillit kuulostaa paljon huonommilta kuin hitaat, selkeät ja rytmikkäät fillit. Aika on rahaa, eikä minulla ole kumpaakaan. |
Aegis 31.05.2004 13:19:03 | |
---|
Loppujenlopuksi muuten nopeat fillit kuulostaa paljon huonommilta kuin hitaat, selkeät ja rytmikkäät fillit. Päätit sitten iskeä absoluuttisen totuuden pöytään. Mietihän pari kertaa oliko tuossa lauseessa nyt jotain järkeä. Jos musiikki on nopeatempoista ja siihen halutaan kova draivi, niin kyllä niitten nopeitten fillien oikeaoppisella käytöllä saadaan melkoisen suuri ero siihen meininkiin. Itse en ole nopeissa filleissä koskaan käyttänyt tuplaiskuja, vaikka ne kyllä periatteessa osaankin. Pompottelu vähentää iskujen voimaa ja matalalle viritetyillä ja isoilla tomeilla soitettaessa ei saa oikein mitään soundia irti. Lätisevien tomien soittelu on hankalampaa kuin kunnolla soivien juuri sen reboundin vähyyden takia. Keikoilla käytän yleensä kireämmälle viritettyjä rumpuja, koska yleensä käy niin, että meininki vie tekniikan mennessään, heh. Nopeuden A ja O on rentous, eli hitaista nopeuksista aloitetaan ja sitten nostetaan tempoa sitä mukaa kun tekniikka kehittyy. Nopeutta ei saavuteta viikossa, se vie vuosia. Aika tosin lyhenee, kun heti aloittaa järkevästi ja ennen kaikkea sinnikkäästi harjoittelemaan. Ei kannata yrittää väkisin tykitellä Slayer -rolleja kädet jäykkänä. Too fast to be dead! |
jussiohman 31.05.2004 16:29:50 | |
---|
Minen osaa mitään fillejä. Kädet on hitaat. Lihava sinkku hakee kontaktia |