Aihe: Kesälomalla treeniä.. Onko ohjelmani ok?
1 2 3
Kurb
23.05.2004 20:28:31
Olen tällä hetkellä niin kauheassa kunnossa että hävettää. Ajattelin kesälomalla treenata itseni parempaan kuntoon, ja samalla oppia rumpujenkin soitosta vähän enemmän (timeä ja nopeutta kuntoon..). Netissä on kaikista harjoitusohjelmista niin älytön runsauden pula etten oikein tiedä mitä tässä tekisi. Maalaisjärjellä olen koonnut seuraavanlaisen ohjelman:

- ~20km pyöräily
- Time / käsien nopeus: Perusbiittiä temmolla 50 / 100 / 150 / 200. 10min jokaista.
- Jalkojen nopeus: Tuplabasari tukutusta temmolla 50 / 100 / 150 / 200. 10min jokaista.
- Käsipainojen nostelua, vatsalihaksia, etc. etc.

Tarkoitus olisi siis saada nopeutta niin käsiin kuin jalkoihinkin. Mitä mieltä olette noista rumpuosioista? Onko mitään järkeä soittaa 10min jollain viidenkympin temmolla? Ajattelin että se parantaisi timeä, mutta voi tulla aika tylsä sessio.. Ei se tylsyys mitään, mutta jos siitä ei sitten ole kehityksen kannalta mitään iloa niin ei sitä turhaan viitsisi paukutella.

Otan kaikkia ehdotuksia vastaan, auttakaahan nyt hyvät ihmiset, että saan kunnon treeniohjelman kasaan. Mitä tuohon ohjelmaan pitäisi lisätä? Mitä siitä pitäisi muuttaa? :)

Ja taipuuko tuo "tempo" sana "temmolla" vai "tempolla"?
MoonDog
23.05.2004 20:44:42
Kyllähän tuo kaiketi ihan hyvältä vaikuttaa. Ja kyllä tuo hitaalla temmolla paukuttelu ainakin tarkkuutta kehittää. Tosin, jos kerrot olevasi huonossa kunnossa niin mahtaakohan mennä tuplat 200 bpm:llä kovin helposti kymmentä minuuttia? :)

Itse ehkä valitsisin nuo temmot 60 / 120 / 180, niin olisi siinäkin jo sopivasti haastetta.
Shit just doesn't happen, it takes effort.
anzelmosm
23.05.2004 20:44:50

Olen tällä hetkellä niin kauheassa kunnossa että hävettää. Ajattelin kesälomalla treenata itseni parempaan kuntoon, ja samalla oppia rumpujenkin soitosta vähän enemmän (timeä ja nopeutta kuntoon..). Netissä on kaikista harjoitusohjelmista niin älytön runsauden pula etten oikein tiedä mitä tässä tekisi. Maalaisjärjellä olen koonnut seuraavanlaisen ohjelman:

- ~20km pyöräily
- Time / käsien nopeus: Perusbiittiä temmolla 50 / 100 / 150 / 200. 10min jokaista.
- Jalkojen nopeus: Tuplabasari tukutusta temmolla 50 / 100 / 150 / 200. 10min jokaista.
- Käsipainojen nostelua, vatsalihaksia, etc. etc.

Tarkoitus olisi siis saada nopeutta niin käsiin kuin jalkoihinkin. Mitä mieltä olette noista rumpuosioista? Onko mitään järkeä soittaa 10min jollain viidenkympin temmolla? Ajattelin että se parantaisi timeä, mutta voi tulla aika tylsä sessio.. Ei se tylsyys mitään, mutta jos siitä ei sitten ole kehityksen kannalta mitään iloa niin ei sitä turhaan viitsisi paukutella.

Otan kaikkia ehdotuksia vastaan, auttakaahan nyt hyvät ihmiset, että saan kunnon treeniohjelman kasaan. Mitä tuohon ohjelmaan pitäisi lisätä? Mitä siitä pitäisi muuttaa? :)

Ja taipuuko tuo "tempo" sana "temmolla" vai "tempolla"?

Ei kannata liikaa rehkiä. Kalja- lenkkimakkaralinjalla vaan rennosti niin hyvä tulee.. ;)
Kurb
23.05.2004 21:05:10
Kyllähän tuo kaiketi ihan hyvältä vaikuttaa. Ja kyllä tuo hitaalla temmolla paukuttelu ainakin tarkkuutta kehittää. Tosin, jos kerrot olevasi huonossa kunnossa niin mahtaakohan mennä tuplat 200 bpm:llä kovin helposti kymmentä minuuttia? :)

Itse ehkä valitsisin nuo temmot 60 / 120 / 180, niin olisi siinäkin jo sopivasti haastetta.

Tuplapedaali on vasta tulossa postissa... Luulen että 200bpm ei mene oikeastaan kymmentä sekuntiakaan. Joten nyt kun ajattelee asiaa tarkemmin niin tuo treeniohjelma saattaa siltä osin kaivata uudistusta :D Noi sun ehdottamat temmot on aika rock.

Voisi kanssa jakaa ton käsitreeninkin tolleen kolmeen osioon, tulisi sitten yhteensä mukava tunnin paketti kasaan. 65 / 130 / 195, tai jotain... Oon kyllä niin heikossa kunnossa ettei välttämättä mene edes tuo 195bpm käsillä hi-hattiin... Noh, treeniä vaan, perkele, ja tekniikka kuntoon.

Ajattelin kokeilla jonkun pari viikkoa vetää ton ohjelman ~5 kertaa viikossa, ja katsoa että jaksaako sitä sitten sen enempää. Toivottavasti jaksaa...
Speedy
23.05.2004 21:25:04

No toi oli kummiski aika pelkistetty juttu.. Kannattaa laittaa "perusasiat" kuntoon kummiski ensin.. Eli jotain tekniikka treeniä myös.. Kaikkein hyödyllisimmät varmaan on ihan vaan single-, tupla- ja paradiddle harjotukset.. Hitaalla tempolla joku 5-10 minsaa, vähä taukoo ja tempoa lisää.. Ja sit silleen että alotat hitaasti ja siitä pikku hiljaa kiihytät maksimi tempoon, mutta kummiski niin että se on vielä järkevän kuullosta eikä mene jännittämiseksi..

Näin ollen saat jotain perusedellytyksiä siihen, että ne kompit menee sillä 200bpm:llä.. Kun toi sun treeniohjelma oli vaan sitä että urheilua ja perus komppia, mutta kannattaa treenata noita tekniikka juttujakin, vaikka ne onkin tylsiä..=I Ensin tekniikka juttuja, ja sitten komppeja.. JA tosiaan kannattaa soittaa muitakin komppeja kun perus kommpia, mutta samoin treeni metodein..

Ja ennen kaikkea, treenaa ensin hitaasti, koska jos lähet soittamaan heti nopeasti, niin tod.näk. jotain menee väärin, ja sitten treenaat sitä virhettä, ja siitähän ei ole mitään hyötyä, päin vastoin.. Eli ensin hitaasti, ja sitten vasta tempoa lisää..

Musiikin kuuntelu yleisesti myös kannattaa.. Kuuntelet erilaisia ja tyylisiä rumpaleita ja musiikkia.. Nimen omaan kuuntelemalla kuuntelet just niitä rumpuja, etkä vaan soita jotain taustalla.. Se kehittää myös uskomattoman paljon..;)
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
JeeVes
23.05.2004 21:36:24 (muokattu 23.05.2004 21:36:52)
FAT = SPEED

edit: en kyllä ite ole hirveen läski, mutta oonkin aika hidas rumpali.
Aika on rahaa, eikä minulla ole kumpaakaan.
Antti1997
23.05.2004 21:58:37
Hitto kun mulla ei riitä motivaatio semmoseen kunnon tekniikkaharjoitteluun. Soitan vaan biisien mukana, kai siinäkin kehittyy. Jaksais vaan nauhottaa enemmän kasetille niitä biisejä, tulee soiteltua aina niitä samoja... =P Apulannan Anna mulle piiskaa on tällä hetkellä mielenkiintoisin soitettava, varsinkin kun olen jo aika hyvin oppinut sen kompin mikä siinä on. Ja mitenkö tämä liittyy aiheeseen? Ei mitenkään, luulisin... =)
Speedy
23.05.2004 23:07:04

FAT = SPEED

edit: en kyllä ite ole hirveen läski, mutta oonkin aika hidas rumpali.

??? =I
welho
24.05.2004 00:10:51

Hyvältä kuulostaa tuollainen treenimeininki.

Muista vaan että homma pysyy hauskana. Kyllä tekniikkaharjoittelukin voi olla mukavaa kun löytää itselle sopivan punaisen langan minkä vuoksi treenaa.

Silti lisäisin tuonne paljon musan kuuntelua ja musan kanssa soittelua/juttujen blokkaamista levyiltä. Ja tietysti bändisoittoa jos vaan löytyy bändi.

Peruskomppia saa treenata aina, mutta toki kannattaapi ottaa haltuun paljon muutakin. Käy poistamassa jostain vaikkapa Leevi Leppäsen Rokkaavat rummut, ja sieltä lisää komppeja ensihätään.

Kannattaapi tosiaan lisätä tuonne vielä vaikkapa juuri nuo perusjöötit eli singlet, tuplat ja paradidlet. Samat jutut myös jaloilla ja lopuksi voit koittaa vaikka yhdistellä jalkoja ja käsiä. Hulluja treenejä saa aikaan äkkisväkkiä!
Metronomi mukaan harjoitteluun.

Nuottipyramidi kannattaa ottaa haltuun. Joskus täällä oli linkki sivulle missä se oli selkeesti näytetty. Siinä riittää treeniä. Aluksi singleiskuilla ja myöhemmin tuplilla/paradidleillä ym. Ja sitten jaloilla samat jutut.

Koitappa vielä saada kesälle parit rumputunnit joltain asialliselta kaverilta niin kyllä syksyllä on varmasti uusi mies kannujen takana=)
Tai ostappas vaikka joku sulle sopiva opetusvideo/dvd.
Ite oon ainaskin saanut monesti uutta intoa treenaamiseen kun katsastelee tuollasen asiaankuuluvan filmin=)

Kesällähän on myös paljon kaikenlaisia musaleirejä ym. ympäri Suomen. Sinne vaan. Aina on asialliset opettajat ja voi löytää vaikka uuden bändin!

Siinä pari ideaa.
Niin paljon tekemistä ja vähän aikaa=)
Setit kuntoon, setit kunnossa!!
Kurb
24.05.2004 00:33:18
Kiitoksia ideoista ja vinkeistä!

Bändi tosiaan on jo pystyssä, se on minulle se kantava motiivi treenaamiseen. Että pystyisi oikeasti nopeita biisejä soittamaan sellaisella hyvällä meisingillä.

Voisiko joku antaa jonkun linkin / jotain koskien noita single, tupla ja paradiddle -harjoituksia? Musiikkiopisto ajoistani on jo niin kauan aikaa että kyseiset termit ovat vain tuttuja nimiä, käytännöstä en muista mitään.

Tosiaan, musiikki opistossa tuli aikoinaan rumpuja soitettua useampi vuosi, mutta teiniangstin iskiessä lopetin. Nyt on tullut bändihommat elämääni, ja olen aloittanut rumpujen hakkaamisen uudelleen, ennennäkemättömän kovalla motiivilla.

Tuo Leevi Leppäsen Rokkaavat rummut on tuttu kirja, muistan että musiikkiopistossa se tuli käytyä läpi. Varmaan se jonkin komeron pohjalla on vielä, voisi tosiaan sieltä hakea joitan komppeja treenaukseen.
Liver-Box
24.05.2004 09:27:24

Voisiko joku antaa jonkun linkin / jotain koskien noita single, tupla ja paradiddle -harjoituksia?

www.vicfirth.com tekstiä ja videokuvaa kaikesta mahdollisesta :)
Jakso.
akik
24.05.2004 12:31:08 (muokattu 24.05.2004 12:32:33)
ihan hyvä muuten mutta 200 bpm 10 min voi olla käsillekkin aika paha...
tupla hommissa kontrollia kehittävät kuviot kehittävät myös nopeutta eli fear factoryn shock ja slave labour haltuun sitten joskus.
ja kannattaa opetella johtamaan vasemmalla jalalla tuplia..
aloita niin hitaasta että pystyt täysin rentona tekemään sen.
soita paljon levyjen kanssa ja nauhoita omaa soittoa.
ja klikki aina mukana kun harjoittelet jotain.
Raakkis
24.05.2004 13:26:39

ei kai tuossa mitään vikaa ole, kunhan soittaminen pysyy hauskana.
jos väkipakolla joutuu ittensä pakottamaan reenaamaan,katoaa hauskuus..
soittamisen täytyy olla kivaa.
kimkorho
24.05.2004 15:49:11

Single-stroke asioiden kehittämiseen suosittelisin harjoittelemaan harjoitteen jossa käyt läpi kaikki neljäsosan jaot 1-12. Eli: yksi 4/4-tahti neljäsosia (=1 soitettu nuotti/klikki), tahti kahdeksasosia (2), tahti kahdeksasosatrioleja (3), tahti kuudestoistaosia (4), tahti kuudestoistaosakvintoleja (5), tahti kuudestoistaosatrioleja (6) jne... aina 32-osatrioleihin (12) saakka.

Tämän kun saat ensin kulkemaan tempolla 40-50, yksi pykälä kerrallaan lisää metronomiin. On erinomainen nopeustreeni: ei vaadi pelkästään käsiltä (tai jaloilta) vaan myös korvien väli joutuu hommiin.
Toro
24.05.2004 17:01:45
niin noo....jos sie meinasit niit käsipäinoi nostella sen takii et sie pytyisit vetää nopeemmi jotai juttui niin en mie nyt tiedä onks se iha järkevintä.......koittaa vaa opetella tekniikat niin et pytyy vetää suurillakin temmoilla se liika haba saattaa vaa hidastaa.......oha se tietyst aika rockin näköstä jos on joku keho kannujen takan....=D
kampela
24.05.2004 17:43:31

Ite on tullu treenattua Stick control for ..........lähiaikoina paljon.
Hitailla tempoilla, joku 70. Sitä reipas tunti ja sitte semmosta perusbiittiä. AI AI Mukavaa
Awesome lefthand break.
Kurb
24.05.2004 23:44:05
En mä niitä painoja nopeuden takia, vaan ihan yleisen meisingin takia.

Kiitos taas kaikille auttaneille :)
Speedy
25.05.2004 09:16:10

Single-stroke asioiden kehittämiseen suosittelisin harjoittelemaan harjoitteen jossa käyt läpi kaikki neljäsosan jaot 1-12. Eli: yksi 4/4-tahti neljäsosia (=1 soitettu nuotti/klikki), tahti kahdeksasosia (2), tahti kahdeksasosatrioleja (3), tahti kuudestoistaosia (4), tahti kuudestoistaosakvintoleja (5), tahti kuudestoistaosatrioleja (6) jne... aina 32-osatrioleihin (12) saakka.

Eli tämä on siis se nuottipyramidi, ovelasti selitettynä, mistä aikaisemmin jo joku mainitsi.. Mutta miten toi 12 niiku tulee, sehän on tavallaan kahdeksas tahti toi 32-osatrioli.. Jos nyt sitten oikein ymmärsin ton jutun..=I
Mikko A
25.05.2004 12:38:45
Eli tämä on siis se nuottipyramidi, ovelasti selitettynä, mistä aikaisemmin jo joku mainitsi.. Mutta miten toi 12 niiku tulee, sehän on tavallaan kahdeksas tahti toi 32-osatrioli.. Jos nyt sitten oikein ymmärsin ton jutun..=I

Eikun 12. tahti tietenkin. Totahan oikeestaan voi jatkaa niin pitkälle kun vaan pystyy, kun ei vaan välitä noista termeistä ja teoriasta =D
I hate your sex!
Speedy
25.05.2004 12:49:53

Eikun 12. tahti tietenkin. Totahan oikeestaan voi jatkaa niin pitkälle kun vaan pystyy, kun ei vaan välitä noista termeistä ja teoriasta =D

Tyhmäsaatan olla, ja olenkin, mutta jos menee näin..

4-osa
4-osatrioli
8-osa
8-osatrioli
16-osa
16-osatrioli
32-osa
32-osatrioli

tällöinhän se on kahdeksas tahti.. siis tahti aina kutakin rytmiä.. Ja hommahan jatkuisi siihen 12. tahtiin näin:

64-osa
64-osatrioli
128-osa
128-osatrioli (12. tahti)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)