Aihe: Argh! Lihas venähti.
1
Sgandalf
25.06.2004 14:13:40
Perhana, olin vähän aikaan sitten treenaamassa aivan normaalisti, kun yhtäkkiä kesken tomifillin niskani vasemmalta puolelta venähti jokin lihas. En edes fiilistellyt (lue: moshannut), vaan soitin aivan normaalin keskittyneesti. Yritin varovaisen venyttelyn jälkeen jatkaa, mutta ei, piti lopettaa treenisessio. Pitikin sattua juuri juhannusaattona.. Täytynee tästä lähtien venytellä ennen treeniä myös niska ja hartiat.

Onko muille sattunut vastaavaa?
Bewahret einander vor der Zweisamkeit
totomiettinen
25.06.2004 16:00:33
Joskus, kun joutuu jakkaralta käsin (ei prkl vaan jaksa nousta siitä penkiltä) kurottautumaan jotakin tyyliin rumpuavainta lattialta, niin sillon sattuu joskus perkeleesti, tuntuu, että käsi irtoo olkapäästä.

Itsellä ei vielä irronnut, mutta vastaavanlaisessa tilanteessa eräs tuttuni, muistaakseni nuottitelineeseen kurottautuessaan mursi solisluunsa. Ikäviä tilanteita ne, kun ei meinaa yltää johonkin ja siinä sitä sitten jo on käsi paketissa...
jormis
25.06.2004 16:08:19
nouskaa sohvalta ja nostelkaa puntteja niin ei heikot varret katkee
Postmortem
25.06.2004 16:20:58

Ei nyt ihan noinkaan.Jotain venyttelyä käsillä ennen soittamista ja punnerruksia aina välillä.Noin mä teen.
JoPa
26.06.2004 00:45:57
Mulla on kanssa joskus napsahtanu.. Tiedän tunteen.. Ekalla kerralla pelästy hiukan, et joko tuli lähtö, nyt oon jo tottunu..

Kai siihen jonkinlainen venyttely auttais.. mutta sehän on homojen hommaa.. =)
"Tosta poikki", sano Isildur..
NiQo
26.06.2004 05:34:03

No eipä onneksi studiosessiossa. :)
Aimo
26.06.2004 10:16:49

Puntteja nostaessa jäykistyy nuo käden lihakset. Itsellä ei toki ole mitään kokemusta, kun kierrän moisen toiminnan kaukaa, mutta yksi kehonrakentaja-kitaristi sanoi, että ei tahdo paljon käsi enää taipua.
Menkää kotiinne ja kuskaa housuunne, niin ymmärrätte lapsianne paremmin.
totomiettinen
26.06.2004 14:06:36
Puntteja nostaessa jäykistyy nuo käden lihakset. Itsellä ei toki ole mitään kokemusta, kun kierrän moisen toiminnan kaukaa, mutta yksi kehonrakentaja-kitaristi sanoi, että ei tahdo paljon käsi enää taipua.

Voipi olla, että kehonrakennus tekkee pahhaa. Ymmärrän hyvin. Siinä kun tulee niitä kipuja ihan ilman kitaransoittoakin. Sitten kun vielä siinä yrität kitaraa soittaa niin jo on temppu.

Rumpujensoitossa tollanen käsien lihasten verryttely ja kunnossa pitäminen ois hyödyllistä. Virvelinsoitonopettajani, eläkeiässä vetävä papparainen hiihtää, sauvakävelee ja tekee käsillä kaikkea. Sanoo, että pysyy kädet hyvässä kunnossa. Kehottaa myös pitämään kapuloita kädessä mahdollisimman paljon ja tekemään niillä kaikkia verryttely/lämmittelyliikkeitä (tuulilasinpyyhkimet). Sit siltä meni vähän aikaa sitten ranne paskaksi kun oli kompastunu (ja paskat, kännissä se oli rymynny) jossain. Lääkäri oli ihmetellyt, kun ranne parantui aivan järjetöntä vauhtia. Löysivät syyksi rumpujensoiton ja käsien hyvässä kunnossa pitämisen. Niinpä tämä papparainen on kehottanut minuakin verryttelemään ja tekemään käsillä mahdollisimman paljon, sujuuhan siinä soittokin paremmin. Että tälleen...
tom tom
28.06.2004 11:12:23
tekniikka hallussa=lihaksia ei tarvita.
all different, all drunk
turjake
28.06.2004 11:21:33

10 vuoden "yhdistetyn" pohjalta voin sanoa, ettei puntti jäykistä soittoa haittaavasti raajoja. Sen tekee lihashuollon (venyttely) ja palauttamisen (ravinto) laiminlyönti. Piste.
Viceroy
28.06.2004 11:56:52

Yleistyksiä ei voi tässäkään asiassa viljellä: jotkut ihmiset ovat herkempiä venähdyksille kuin toiset, ja hommaan vaikuttaa lihasten ja luiden kunnon lisäksi todellakin tekniikka ja ulkoiset vaikutteet (lue: keskittymistä haittaavat tekijät). Sgandalfin tapauksesta en kyllä osaa sanoa :)

Itse olen suht hyvässä kunnossa, ja kuitenkin esim. heittäessäni palloa olkapäihin sattuu jälkeenpäin niin julmetusti.
Ja suo mulle hauta pohjassa meren, kun vanhuuden peikko mun hyytävi veren!
Antti1997
28.06.2004 12:09:03
Rumpujensoitto on tekniikkalaji siinä missä polttopuiden halkominenkin. Yksi isku tasan keskelle niin se on siinä. (Oli pakko laittaa kun keksin näin hienon vertauskuvan =P )
höö?
totomiettinen
28.06.2004 12:29:28
Rumpujensoitto on tekniikkalaji siinä missä polttopuiden halkominenkin. Yksi isku tasan keskelle niin se on siinä. (Oli pakko laittaa kun keksin näin hienon vertauskuvan =P )

Tuo oli helvetin oikein! LOL

Eikö se Miri oo jo sen sanonu? "Lyö keskelle rumpua!" : )
Yrtti
28.06.2004 12:31:12

En tiedä mikä on kyseessä, mutta ranne on rikki. Se luu pallukka, mikä on kämmenpuolella on kipeänä ollut jo kuukauden päivät estäen soittamisen kokonaan. Lääkäriaikaa odotellessa... Siitä on aikasemmin otettu jo röntgeni, mutta mitään ei ollut. Toivon mukaan paranee, että voi soittaaki joskus...
Ja se mikä sulla on siellä niskassa pamahtanut on kait lihas/jänne tyyppinen juttu, kiinnittyy olkalihakseen (hajatietoa fysioterapian tunnilta :)) Levolla se kait paranee. Hankala paikka vaan pitää levossa tuo niska...
JeeVes
28.06.2004 14:11:06

Niin tai tehkää ruummillista työtä, polkekaan pyörällä, kävelkää kauppaan ja kantakaa sixpakin sijasta koria tai tynnyriä pois kaupasta.
"Ziivs hoitaa kaiken"
Sgandalf
28.06.2004 16:04:52
Sgandalfin tapauksesta en kyllä osaa sanoa :)

En minäkään. Lenkkeilen, käytän soutulaitetta, hakkaan nyrkkeilysäkkiä. Yläasteella nostelin vielä painojakin, mutta sen olen jättänyt (väsyneillä lihaksilla soittamisesta ei tullut hevon helvettiä). Kahdeksan vuotta olen soittanut, eikä mitään tällaista ollut vielä aikaisemmin sattunut. Outoa.
Bewahret einander vor der Zweisamkeit
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)