Aihe: Rim? 1 | |
---|---|
![]() 01.07.2004 01:31:01 | |
Mikä on se rim isku (tjsp) josta kaikki puhuu? | |
![]() 01.07.2004 02:21:02 (muokattu 01.07.2004 02:21:49) | |
tarkoitat varmaan ns. rim-shottia, eli kanttilyöntiä? Kanttilyönnissä kapulan varsi osuu rummun reunaan/vanteeseen (eng. -rim), samaan aikaan kun kapulan kärki osuu kalvoon. Iskuun tulee näin lisää terävyyttä ja voimaa. Kanttilyönnissä korostuu kalvon lisäksi rummun rungon sointi. | |
![]() 04.07.2004 12:05:56 (muokattu 04.07.2004 12:06:24) | |
Samasta aiheesta sen verran, että onnistuuko tuo rim-shotti ilman että kapulaan tulee kauheita lovia? Lyönkö liian lujaa/ väärällä tekniikalla? Mulla meinaa tulee aikamoiset jäljet, jonka takia en sitten uskalla paljoa niitä tehdä kun kapulat hajoaa, eikä uusia ole varaa ostaa joka viikko. I have a cunning plan | |
![]() 04.07.2004 12:19:35 | |
Kyllä se rimshotti onnistuu ilman kapulan jyrsintääkin, kun vain treenaa sellaisen tekniikan, ettei lyö kapulalla täydellä voimalla suoraan siihen kanttiin, vaan siten, että kapula osuu juuri ja juuri siihen kanttiin. Vähän vaikea selittää, mutta joka tapauksessa kanttiin kohdistunutta voimaa pitäisi hillitä, ei kuitenkaan niin paljoa, että kantin ääni ei enää kuulu. Huomasin itse eilen, että käytänkin huomattavan paljon rimshotteja täysin asiaa tiedostamatta. Virveli on juuri sopivalla korkeudella, jotta siihen on helppo soittaa sekä rimshotit että normaalit iskut. Tarkkailin soittoani ja huomasin, että lähes kaikki virveliin kohdistuneet iskut (fillejä lukuunottamatta) ovat rimshotteja, kapulat eivät silti ole lainkaan järsityt kantin kohdalta. Niissä tuskin on edes mitään jälkeä tai painaumaa. Shit just doesn't happen, it takes effort. | |
![]() 04.07.2004 17:59:10 | |
Niissä tuskin on edes mitään jälkeä tai painaumaa. Mitä jos vaikka soittaisit niillä? | |
![]() 04.07.2004 20:10:35 | |
Mitä jos vaikka soittaisit niillä? Lähinnä meinasin sitä kohtaa kapulassa, joka osuu vanteeseen. Ja kyllä minä niillä soitan. Rimshotit kuuluvat oikein mukavasti ilman että yritän lyödä rummun läpi sillä kapulallani. Shit just doesn't happen, it takes effort. | |
![]() 04.07.2004 22:38:35 | |
Lähinnä meinasin sitä kohtaa kapulassa, joka osuu vanteeseen. Ja kyllä minä niillä soitan. Rimshotit kuuluvat oikein mukavasti ilman että yritän lyödä rummun läpi sillä kapulallani. Juujuu, ymmärsin. Läppä vain. Itseasiassa mulla on sama homma. | |
![]() 04.07.2004 22:38:54 | |
Lähinnä meinasin sitä kohtaa kapulassa, joka osuu vanteeseen. Ja kyllä minä niillä soitan. Rimshotit kuuluvat oikein mukavasti ilman että yritän lyödä rummun läpi sillä kapulallani. Juolahti hassu tapaus mieleeni, kun eräs keski-ikäinen jazzrumpali tuttuni ihmetteli minulle kerran: "Mikähän siinä on, kun ikänäni en ole saanut ainuttakaan kapulaa soittamalla rikki?" Ja itseasiassa lähinnä hän ihmetteli sitä miten joku voi saada rumpuja soittamalla kapulan rikki. Että voikin olla yltiöjazzi äijä... | |
![]() 04.07.2004 23:45:52 | |
Ja itseasiassa lähinnä hän ihmetteli sitä miten joku voi saada rumpuja soittamalla kapulan rikki. Että voikin olla yltiöjazzi äijä... Ei välttämättä yltiöjazzari vaan kaverilla on tekniikka kunnossa. Itte olen näitä rokkipuolen soittajia ja joskus tullut soitettua jopa hardrockia/heavya...alle 10 kapulaa olen poikki saanut 15 vuoden aikana...:o) Menossa mukana:Oulun soitin ja tarvike | |
![]() 04.07.2004 23:59:16 (muokattu 04.07.2004 23:59:50) | |
Ei välttämättä yltiöjazzari vaan kaverilla on tekniikka kunnossa. Itte olen näitä rokkipuolen soittajia ja joskus tullut soitettua jopa hardrockia/heavya...alle 10 kapulaa olen poikki saanut 15 vuoden aikana...:o) Mä sain varmaan 10 kapulaa poikki ensimmäisen 15 kuukauden aikana. Tosin nyt on alkanu kestämään, edelliset kapulat kesti vuoden. :) Edit: noi ekat 15 kuukautta soitin korkeintaan kerran viikossa ;) I have a cunning plan | |
![]() 05.07.2004 14:43:34 (muokattu 05.07.2004 14:44:45) | |
Ei välttämättä yltiöjazzari vaan kaverilla on tekniikka kunnossa. Eiku se vaan soittaa ihan vitun hiljaa. Ei ne rummut soundaa, jos niitä ei lyö. Edelleen: "Lyö kovemmin, soundaa paremmin!" Ja tiedän minä monia jazzrumpaleita jotka lyö ihan kunnon tatsilla ja kapulat hajoo. Ei sillä, että niiden pitäs hajota, mutta jo soittaa rumpuja niin niitä hajoo. | |
![]() 05.07.2004 22:26:00 | |
Eiku se vaan soittaa ihan vitun hiljaa. Ei ne rummut soundaa, jos niitä ei lyö. Edelleen: "Lyö kovemmin, soundaa paremmin!" niin. jos soittaa kaikkea pelkillä tipeillä ja näppäilee kapuloita pelkillä sormilla niin eihän ne kepit mihinkään kulu. vielä jos laittaa nylon-tipit, tosin onneksi niitä ei tule usein vastaan. aivan hirrveetä menoa! | |
![]() 06.07.2004 00:21:35 | |
Huono tekniikka särkee sekä kalvot, pellit että kapulat. Kalvoihin tulee kuoppia kun lyönti on sellainen jossa vois kuvitella että pyritään soittamaan alakalvoa lyöntikalvon läpi. Pellit hajoaa kun niiden läpi yritetään huitaista kapulalla. Kapulat pirstoontuu kun esim. kanttilyönnin voima suuntautuu rummun läpi. Ei sitä mikään puu kestä. Haitsuun kun lisäksi takoo väärässä kulmassa ja koittaa soittaa kupua peltien reunan läpi niin kyllä lastut lentää. Paras saundi rummuista ja pelleistä lähtee kun kapulaa käytetään sen soinnin sytyttäjänä. Läpilyönti on pesäpallossa hyvä. Tyrmäyslyönti on hyvä vain ammattinyrkkeilykehissä. Rummun soittaminen on kuin leikittelyä pistepallolla tai hallitu välilyönti pesäpallossa. Tästä on ollu monet kerrat puhetta. Jos vielä kerran jaksais jauhaa: Oikeaoppisessa, hyvän saundin tuottavassa iskussa käsi/ranne/sormet antavat kapulalle vauhdin. Kun kapula tavoittaa rumpukalvon on sormet jo vetäytyneet taakse että kapula pääsee vapaasti ponnahtamaan ylös. Tuo vaatii treeniä. Kun tekniikka on olemassa voi samoilla kalvoilla ja kapuloilla soittaa todella pitkään. Vaikka soittais kuinka kovaa. Ei kapulan vauhti riko mitään vaan käsi joka estää kimmokkeen soittimesta. Suomalaanen ei usko ennenku näköö. Mutta härmälääsen pitää päästä koittamahan. | |
![]() 06.07.2004 00:37:24 | |
Itellä ei ole mennyt kuin tasan kerran kapula poikki. Tipit noissa kuluu ja kun kapulan päätä ei enää ole lentää kapula mulla roskiin. Kapulat kestää itsellä keskimäärin 3-4 kk. Tyylitajun lisäksi tärkeintä musiikissa on: "Playin' on ten" | |
![]() 06.07.2004 22:46:29 | |
Huono tekniikka särkee sekä kalvot, pellit että kapulat. Kalvoihin tulee kuoppia kun lyönti on sellainen jossa vois kuvitella että pyritään soittamaan alakalvoa lyöntikalvon läpi. Pellit hajoaa kun niiden läpi yritetään huitaista kapulalla. Kapulat pirstoontuu kun esim. kanttilyönnin voima suuntautuu rummun läpi. Ei sitä mikään puu kestä. Haitsuun kun lisäksi takoo väärässä kulmassa ja koittaa soittaa kupua peltien reunan läpi niin kyllä lastut lentää. Paras saundi rummuista ja pelleistä lähtee kun kapulaa käytetään sen soinnin sytyttäjänä. Läpilyönti on pesäpallossa hyvä. Tyrmäyslyönti on hyvä vain ammattinyrkkeilykehissä. Rummun soittaminen on kuin leikittelyä pistepallolla tai hallitu välilyönti pesäpallossa. Tästä on ollu monet kerrat puhetta. Jos vielä kerran jaksais jauhaa: Oikeaoppisessa, hyvän saundin tuottavassa iskussa käsi/ranne/sormet antavat kapulalle vauhdin. Kun kapula tavoittaa rumpukalvon on sormet jo vetäytyneet taakse että kapula pääsee vapaasti ponnahtamaan ylös. Tuo vaatii treeniä. Kun tekniikka on olemassa voi samoilla kalvoilla ja kapuloilla soittaa todella pitkään. Vaikka soittais kuinka kovaa. Ei kapulan vauhti riko mitään vaan käsi joka estää kimmokkeen soittimesta. Niin eli lyönnin pitäisi tavallaan olla jo pysähtyny ku se osuu vaikka peltiin. Rock´N´Roll!! | |
![]() 06.07.2004 22:56:15 | |
No jos ei lyö kovaa niin ei se silloin mitään soittamista ole! Voima korvaa taidon ja taito nopeuden, mutta mikään ei korvaa voimaa! Näin se menee. Aamen! | |
![]() 06.07.2004 23:27:31 | |
joo rim shot on ett' kapula osuu yhtäaikaa kalvoon ja vanteeseen. ja shit on tää lat.rim tai joku sellanen et kapula on poikittain rummun täällä ja shitten nuppi osuu kalvoon ja varrella naputtellaan vanteeseen. | |
![]() 06.07.2004 23:36:27 | |
joo rim shot on ett' kapula osuu yhtäaikaa kalvoon ja vanteeseen. Kyllä juu... ja shit on tää lat.rim tai joku sellanen et kapula on poikittain rummun täällä ja shitten nuppi osuu kalvoon ja varrella naputtellaan vanteeseen. Joku CrossSticking tai joku tällanen...kapulan paksumpi pää kalvossa kiinni ja siitä nakutellaan kanttiin...ulospäin... Tai voi toki olla tippi kalvossa kiinni, mutta tuosta valetusta vanteesta lähtee sen vertaa nasakka soundi, että... Menossa mukana:Oulun soitin ja tarvike | |
![]() 07.07.2004 00:24:59 | |
Tai voi toki olla tippi kalvossa kiinni, mutta tuosta valetusta vanteesta lähtee sen vertaa nasakka soundi, että... No niinhän sen pitää ollakin. Kirkossa kuoroa säestäessä sai muuten kummasti mahtipontisuutta komppiin kun hitaassa biisissä lauko tuota cross-stickiä (tai mikä onkaan) paksummalla päällä kun muissa ralleissa oli pistelly iisimmin tippi kalvossa. Epäselvää, ota tuosta nyt selvää... I hate your sex! | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)