Aihe: Kaksi basaria vs. tuplapedaali (yleistä pohdiskelua)
1 2 3
Progressor
27.07.2004 11:57:08
Onko kahden (samanlaisen) bassorummun käyttämiselle mitään muuta perustetta kuin ulkonäkö? Asiaa tuntemattomalle vaikuttaisi siltä, että tuplapedaali on ylivoimaisesti parempi ratkaisu, koska silloin ei tarvitse huolehtia bassorumpujen vire-eroista ja roudaaminen on helpompaa. Myös haitsun sijoittaminen helpottunee, kun ylimääräinen pönttö on poissa tieltä. Tällä palstalla tuntuu olevan aika paljon tuplabasari-ihmisiä, joten kiinnostaisi kuulla, millä perusteella he ovat päätyneet selvästi hankalampaan ratkaisuun. Onko näyttävyys tärkeämpää kuin käytettävyys?
veke69
27.07.2004 12:03:09
Kyllä kait kaksi basaria on soiton kannalta parempi. Tuplan kanssa (puhun nyt itsestäni) jää toinen spedu helposti painamaan kalvoa kun toisella polkaisee. Soundi tukehtuu. Luulisin että kahden basarin keskinäiset virityserot eivät ole niin paha ongelma kierrettäväksi.

Sijoittelun, roudaamisen ja yleisen laiskuuden takia käytän kylläkin itse tuplaspedua. Makeempihan se tuplasetti toki on :-)

Haitsua ei omalla soittotavallani saa oikein mihinkään järkevään paikkaan jos setissä on kaksi basaria. Kuka taaplaa mitenkin...

-Veke
fifehole
27.07.2004 13:03:43 (muokattu 27.07.2004 13:04:35)

Haitsua ei omalla soittotavallani saa oikein mihinkään järkevään paikkaan jos setissä on kaksi basaria. Kuka taaplaa mitenkin...

-Veke

Hommatkaa sellainen glamppi millä hh-teline tulee bassarin vanteeseen kiinni. Tällöin ständi pysyy pystyssä ilman että avaat jalkoja. Näin saa myös haitsun ja toisen bassaripedaalin ihan kiinni toisiinsa.
Head for an eye
Eddie61
27.07.2004 13:18:34
Oon ollut ihan tyytyväinen tupla spedu systeemiin vaikka sen minäkin olen huomannut että toinen nuija jää helposti demppaamaan kalvoa. Roudaus taas on helpompaa samoin sijoittelu. No näyttävämpää se ei ehkä ole toisaalta silloin kaikki odottaa myös näyttäviä rumpusooloja kun on pari basaria! ;)
AP
27.07.2004 13:28:53 (muokattu 27.07.2004 13:29:15)
Tässä nyt tullee se tunne vs. järki-asettelu....tottahan yksi basari +tuplapedaali on helpompi virittää ja roudata ja sijoitella ja kai kustannuksiltaankin edukkaampi, kun ei tarvita kahta sinkkupedaalia ja kahta basaria ja aina kahden kalvon uusintaa.
Mutta on siinä tuplabassarissa enempi ns. munaa ja tyyliä.

...pohdiskelee tässä yhden basarin ja sinkkupedaalin käyttäjä. Elkää lyökö.
K100 #7
miän vain
27.07.2004 13:35:27

Mitä tuli mieleen näin äkkiä:

Kahdella on helpompi soittaa, kun ei se tuplapedaalin ylimääräinen vastus häiritse. Eikä toinen nuija ole demppaamassa kalvoa ja tappamassa sointia.

Lisäksi kahta basaria lyödään puolet harvemmin kuin yhtä (puhutaan siis samasta temposta), joten rummulle jää enemmän aikaa soida -> soundi on parempi -> tukkeutuu paljon myöhemmin. Itse en edes osaa soittaa niin nopeasti, että saisin tukkoon.

Kahdesta rummusta lähtee (yllättäen) enemmän ääntä. Monestihan on ongelmana mikittämättömän basari kuulumattomuus keikoilla. Kaksi rumpua mikitetään kahdella mikillä (okei, se on myös negatiivinen asia; kanavia ja mikkejä pitää olla), jolloin pääsee leikkimään panoroinnilla, erilaisilla EQ:illa/kompuroilla/yms. Täysin laitohin panoroitu tuplabasari on häijyn kuuloinen - eli siis hyvä efekti, jos ei käytä koko levyn ajan.

Kaksi rumpua voidaan virittää erilaisiksi, jolloin soundiin saadaan lisää syvyyttä, erottelevuutta, potkua, yms. En ole edes pyrkinyt virittämään basareitani samaan vireeseen (ja mahdotontakin se olisi, kun ovat eri kokoiset) - minusta tämä saa soiton elämään kivasti. Vähänkään nopeammin soitettaessa sointien eroa ei huomaa, mutta syntyy vaikutelma syvemmästä ja täyttävämmästä äänestä. Soundit sulautuvat toisiinsa, jos ne eivät ole aivan täysin erilaiset.

Kahden - jopa erilaisen - basarin käyttöä voi perustella myös soundivalikoiman lisääntymisellä. Eihän niillä ole pakko soittaa vuorokomppia, vaan voi vaikka vaihtaa kertosäkeessä toiseen basariin ja samalla toiseen soundiin. Vaatii kyllä treenaamista toki, jos äkkiä pitääkin soittaa 'väärällä' jalalla. Mutta ei se niin kovin vaikeaa lopulta ole.

Yksi basari on tietenkin helpompi roudata ja halvempi ostaa kuin kaksi, ja kalvojakin kuluu vähemmän (milloin muuten vaihdoit basariisi kalvon?), mutta kääntöpuolena on sitten se tuplapedaali. Saa olla aika kallis laite, ennen kuin vasemman puolen tuntuma vastaa kahdesta - halvastakin - singlepedaalista löytyvää. Tupla on myöskin mekaanisesti aika monimutkainen laite, eli siinä on paljon liikkuvia ja - kuten välitanko/nivelkeskusteluista huomataan - mahdollisesti rikkoutuvia ja ainakin kuluvia osia. Tämän vuoksi tuplaa pitäisi myöskin puhdistaa ja huoltaa usein, koskapa treenikämppien ja keikkapaikkojen lattiat eivät tunnetusti ole niitä pölyttömimpiä ja hiekattomampia paikkoja. Moni ei kuitenkaan jaksa, ainakaan kauaa.

Ulkonäkökysymys on se viimeinen juttu. Itse en kovin paljon välitä, mutta onhan sillä merkitystä. Runsastominen setti näyttää hassulta, jos se on ikään kuin tyhjän päällä. Esimerkiksi suosikki-inhokkini Iron Maidenin livelevyn kuvitukseen kannattaa tutustua. Se setti näyttää kaatuvan jommalle kummalle puolelle ihan justiinsa.
Groovi
27.07.2004 14:26:54
mulle syy käyttää kahta bassaria on just tatsi. paljon parempi soittaa ku mikään tuplaspedu.
Koskaan et osaa kaikkea. Jos opit uutta, unohdat vanhat. Ja kukaan ei ole paras, aina joku osaa jotain mitä sä et.
Sgandalf
27.07.2004 14:32:38
Mitä tuli mieleen näin äkkiä...

Tuostapa täytyy antaa plussa, näin äkkiä.
Bewahret einander vor der Zweisamkeit
Paas
27.07.2004 14:36:12
Itselläni on tuplapedaalit mutta vaihdan kyllä jossain vaiheessa kahteen basariin. Ihan tuntuman ja ulkonäön takia. Ja myös sen takia että pääsee noista monimutkaisista laitteista eroon.
The Mullet: Hairstyle of the Gods http://www.mulletsgalore.com/
lkx
27.07.2004 15:11:10 (muokattu 27.07.2004 15:12:42)

Olen kovasti tuplapedaalin kannalla. Kaikesta monimutkaisuudestaan huolimatta se on valtavan mielenkiintoinen laite ja hieno keksintö. Kyllä se tuntumakin on aika hyvin säädettävissä, niin että molemmat jalat tuntuvat samalta.

Minulla ei ole sitä ongelmaa ollut, että toinen nuija nojaisi kalvoon tai että ääni muuten menisi tukkoon. Roudaustahan se helpottaa, kun ei ole toista kannua. Ja saman soundin tosiaan saa helpommin. Mielestäni yksi bassari näyttää ihan yhtä hyvältä tai jopa paremmalta kuin kaksi - poikkeuksena gay-tom-setupit, kuten herr MacAivolla. :D

Soundien kirjo on tietysti etuna, jos käyttää kahta bassaria, mutta en itse ole ikinä hinkunut sen toisen rummun perään. Tyhmintä mitä tiedän - aiheeseen liittyen - on pitää sitä toista bassaria kulissina ja soittaa tuplapedaalilla...
There is no spoon...
Veco
27.07.2004 16:47:49
Ollaan huomattu bändin rumpalin kanssa tuplapedaalista, että toinen nuija lyö keskelle kalvoa ja toinen siihen viereen, eli ei keskelle. Tämän takia ei oo saatu nuijista samanlaisia ääniä vaikka mitä tekis ja soundi ero häiritsee mm. triolipolkemisessa aika paljonkin. Te muut sitten vaan saatte virittämälä vai millä ton saundin samanlaiseks kumpaankin nuijaan?
Erittäin tosi ison järkyttävän kokoisen valtava.
tthei
27.07.2004 17:11:28

Ollaan huomattu bändin rumpalin kanssa tuplapedaalista, että toinen nuija lyö keskelle kalvoa ja toinen siihen viereen, eli ei keskelle. Tämän takia ei oo saatu nuijista samanlaisia ääniä vaikka mitä tekis ja soundi ero häiritsee mm. triolipolkemisessa aika paljonkin. Te muut sitten vaan saatte virittämälä vai millä ton saundin samanlaiseks kumpaankin nuijaan?

Mulla ei kumpikaan nuija hakkaa keskelle vaan siihen keskikohdan molemmille puolille. Vasen nuija keskikohdan vasemmalle puolelle ja oikea nuija oikealle puolelle, jolloin mulla ei ainakaan merkittävää soundieroa niissä ole. Mutta onko sillä niin väliä että jos soundi hieman vaihtelee nuijien välillä. No ymmärrän kyllä jos ero on todella huomattava.
Open your eyes. Open your mind. Close your hand and make a fist
ltg
27.07.2004 17:30:50
Kahta basaria kai käyttäisin muuten, mutta haitsun asettelu tuottaisi ongelmia. Kun tykkään pitää sitä siinä hyvä-ettei-virvelin-päällä.
IMIK#5,KK#3
Minkä vanhana oppii, sen uutena taitaa
Danny s
27.07.2004 20:07:30
Näin ei-rumpalina voin todeta, että The Whota lukuunottamatta kierrän kaikki tuplabasaripumppujen keikat&musan kaukaa, se on minulle jonkinlainen viesti. Mutta mielipiteethän on kuin persreiät..
tthei
27.07.2004 23:33:57

Näin ei-rumpalina voin todeta, että The Whota lukuunottamatta kierrän kaikki tuplabasaripumppujen keikat&musan kaukaa, se on minulle jonkinlainen viesti. Mutta mielipiteethän on kuin persreiät..

Olet aikas ennakkoluulonen tyyppi. Jos on setissä rumpalilla kaksibasaria niin se ei tarkoita että bändi soittaisi mitään tukutuku-musaa, jos sitä tarkoitat. Ja aika pinnallista sun musiikinkuuntelu on jos sen perusteella valitset sen mitä kuuntelet että onko siinä tuplabasari rumpalilla vai ei. Vai miksi kierrät tuplabasaribändit kaukaa?
Open your eyes. Open your mind. Close your hand and make a fist
miän vain
28.07.2004 07:26:18

Hyvä homma. Tällä periaatteella jää siis kuulematta ainakin Primus, Jethro Tull ja ZZ Top, nuo tuplatykytyksen äärimmäisyysmuodot.
AP
28.07.2004 09:14:38 (muokattu 28.07.2004 09:14:51)

Siis myös Elviksen 70-luvun levyt ja kotimaisen The Royalsin, jonka levy Out (kai se oli tuon koko nimi) on hieno kokonaisuus sekin? Myös Matti Oilingin tiedetään soittaneen tuplabassarilla 70-luvulla, samoin Popedan Kari Holmin ja olihan big band-mies Louie Bellsonilla kaksi bassaria jo joskus aikana viitta ja miekka.
K100 #7
Alpha
28.07.2004 12:02:28
Olihan Dingollakin kaksi passaria...:o)
Drummer666
28.07.2004 12:50:29
Juu niin oli... Ja heltetin hieno settikin oli vielä, ottaisin vaikka heti..
http://www.thelyricssite.com/song/Klamydia/Takapihojen+Rockt%E4Hdet
AP
28.07.2004 13:06:53
Juu niin oli... Ja heltetin hieno settikin oli vielä, ottaisin vaikka heti..

Dingomania-DVD:lla se muuten näkyy, Taman Granstarit tai Artstarit on kyseessä. Sitä ennen oli Pearlin yhden bassarin ja neljän etutomin setti.

Ihan muuten arvostamisen väärtti rumpali tuo Quuppakin, melko tarkkaa työskentelyä noilla deeveedeen keikoilla ainakin esittää.
K100 #7
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)