Aihe: APUA! Rumpujen virityksestä: Doppler ilmiö? 1 | |
---|---|
![]() 30.09.2004 11:33:26 | |
Hyvät veljet, onko teillä kokemusta yllämainitusta virityksestä, ja miten se aikaansaadaan? Kysehän on semmoisesta vireestä, jossa tomien soundi tavallaan sulkeutuu ( BAAUuumm vs BAAaam ) ( Piru vieköön kun on vaikea kuvailla ääntä kirjoittamalla.) Onko tämä soundi vain tilasta aiheutuva ilmiö vai onko se mahdollista saavuttaa virittämällä? Muistaakseni yhdellä keikalla tomien soundi oli jotain sinnepäin, mutta siellä stage oli semmoinen yleisöön päin kapeneva, eli stage oli ikäänkuin huone jossa oli aukko saliin päin. Rumpuja ei mikitetty. Jos tuosta ylläolevasta horinasta mitään ymmärtää, niin olisin kovin kiitollinen neuvoistanne. | |
![]() 30.09.2004 11:46:24 | |
En pistä tätä minään kettuiluna. En osaa vastata kysymykseen, mutta jotain on pistettävä. Googlella sivistän teitä arvon kollegat. Dopplerin ilmiö Joskus aaltoliikkeen taajuus havaitaan erilaisena kuin varsinaisen aaltolähteen taajuus. Tällöin aaltolähde ja havaitsija liikkuvat toistensa suhteen.Tämä on Dopplerin ilmiö. Dopplerin ilmiön seurauksena äänennopeuden ylittänyt lentokoneen kiila-aalto huomataan maanpinnalla paukahduksena. Ilmiöön vaikuttaa -havaitsijan nopeus -aaltolähteen nopeus -aaltoliikkeen nopeus. Joo.. on se rumpali. | |
![]() 30.09.2004 11:48:01 | |
Hitsi...mulla oli tuo "ongelma" vähän aikaa sitten...ruuvailujen myötä katosi... Perkule ku muistais...yläkalvo kireämmällä, kuin alakalvo ja sitte alhaalta yks ruuvi löysemmälle? Pitänee ruveta ruuvaamaan...:o) Menossa mukana:Oulun soitin ja tarvike | |
![]() 30.09.2004 12:10:32 | |
En pistä tätä minään kettuiluna. En osaa vastata kysymykseen, mutta jotain on pistettävä. Joo kiitos. Ymmärrän kyllä ilmiön fysikaalisen puolen, mutta samaa ( kenties harhaanjohtavaa ) nimitystä käytetään myös tämmöisestä vireestä. Lueskelin netistä Drum Tuning Bible nimistä kirjoitusta, jossa ilmiöstä kerrottiin. Valitettavasti kielitaitoni ei riittänyt tulkitsemaan kaikkia termejä. Toivomus tässä lähinnä nyt oli semmoinen, että jos jollakulla kollegalla olisi omakohtaista kokemusta ko. virityksestä niin... | |
![]() 30.09.2004 12:19:38 | |
Perkule ku muistais...yläkalvo kireämmällä, kuin alakalvo ja sitte alhaalta yks ruuvi löysemmälle? Ookkei.. Täytyy alkaa testailla ruuvailuja. Mä olen ilmeisesti ollut jumissa tuon virityksen kanssa, kun tavoite on aina ollut sama ääni joka ruuvin kohdalla. Kiitos neuvosta, hilpaisen ruuvaussessiolle. | |
![]() 30.09.2004 12:43:30 | |
Jepsis. Elikkäs kyseessä on ns. drop-tuning jossa tomin vire "laskeutuu" soinnin loppua kohden. Asiaan ei vaikuta huoneen akustiikka vaan kyseessä on viritysjippo. Helpompi toteuttaa isoilla tomeilla kuin pienillä, eli kannattaa kokeilla ekaksi lattiatomilla. Itse olen saanut tuon vireen aikaiseksi siten että olen virittänyt ylä- ja alakalvon juuri samalle korkeudelle (n. mediumkireydelle, sellaiselle kireydelle jossa rumpu tuntuu soivan mahd.pitkään) ja tasaiseen vireeseen joka ruuvin kohdalta (ei välttämättä kovin helppoa). Sen jälkeen olen löysännyt yhtä/kahta yläkalvon ruuvia vähän kerrallaan kunnes haluttu "droppi" on saavutettu. Toinen tapa on muistaakseni sellainen, että jos rummussa on samanpaksuiset ylä ja alakalvot niin ne viritetään ensin keskenään samaan, mahdollisimman hyvin soivaan vireeseen ja sen jälkeen (muistaakseni) alakalvon koko virettä lasketaan hieman. Tuo vire ei todellakaan sovi kaikkeen käyttöön, vaan kuullostaa parhaalta kun tomiin soitetaan esim. vain yksi isku jolloin pudotus pääsee esiin. Viritys on alunperin keksitty studiossa tilanteessa jossa rumpu on ollut vahingossa "huonossa" vireessä ja narulle on tarttunut juuri tuollainen erikoinen "BOOOoooing". Kokeilkaa... | |
![]() 30.09.2004 12:55:36 | |
KIITOS markkuliini.!! Todella tyhjentävä vastaus. Mulla nyt varsinaista lattiatomia ei ole, mutta aloitan tuolla suurimmalla tomilla. ( Kiiruhtaa ruuvaamaan. ) 2n`4 | |
![]() 30.09.2004 13:13:47 | |
Jepsis. Elikkäs kyseessä on ns. drop-tuning jossa tomin vire "laskeutuu" soinnin loppua kohden. Asiaan ei vaikuta huoneen akustiikka(n.... Aika tyhjentävä vastaus.=) Itse huomasin saman ilmiön, kun virittelin lattia tomaria. Mutta, en virittänyt ylä-ja ala-kalvoa samaan vireeseen, löysäsin vain virityksen jälkeen yhtä ylä-kalvon ruuvia ja ääni oli melkoisen sama kuin tuo kuvailtu boooINGG...=) pain (is irrelevant) pain, pain, pain, pain (pain) | |
![]() 01.10.2004 07:42:40 | |
...viritysjippo. Helpompi toteuttaa isoilla tomeilla kuin pienillä, eli kannattaa kokeilla ekaksi lattiatomilla... Mulla tuo ilmeni noissa räkkitomeissa...10" ei niinkään, mutta 12" selvästi kuuli tuon. Irtaallaan ruuvaamalla ja sangasta kädellä roikottaen soi niinkuin pitääkin, mutta muhviin kiinnittämisen myötä tuli tuo BOOOOiiing... Menossa mukana:Oulun soitin ja tarvike | |
![]() 01.10.2004 11:15:31 | |
Aika tyhjentävä vastaus.=) Itse huomasin saman ilmiön, kun virittelin lattia tomaria. Mutta, en virittänyt ylä-ja ala-kalvoa samaan vireeseen, löysäsin vain virityksen jälkeen yhtä ylä-kalvon ruuvia ja ääni oli melkoisen sama kuin tuo kuvailtu boooINGG...=) Se että kalvot on alunperin keskenään samassa vireessä saa rummun soimaan mahd.pitkään, jolloin pudotus kuuluu selkeämmin. Ei se toki mitenkään pakollista ole. Itse teen aina niin että pidän tomien kalvot tasaisessa vireessä, alakalvo jonkin verran kireämmällä kuin yläkalvo, ja sitten jos haluan oudompaa virettä niin löysään kahta kauimmaista ruuvia. Näin saan normaalivireen nopeasti takaisin koska tiedän mitkä ruuvit ovat löysemmällä kuin muut, eikä virittäminen ole arpapeliä. | |
![]() 01.10.2004 11:16:55 | |
Mulla tuo ilmeni noissa räkkitomeissa...10" ei niinkään, mutta 12" selvästi kuuli tuon. Irtaallaan ruuvaamalla ja sangasta kädellä roikottaen soi niinkuin pitääkin, mutta muhviin kiinnittämisen myötä tuli tuo BOOOOiiing... Tuo on ehkä vähän eri ilmiö. Tuossa tapauksessa se muhvi syöpi ja demppaa tomin soundia | |
![]() 01.10.2004 12:10:15 | |
Mulla tuo ilmeni noissa räkkitomeissa...10" ei niinkään, mutta 12" selvästi kuuli tuon. Irtaallaan ruuvaamalla ja sangasta kädellä roikottaen soi niinkuin pitääkin, mutta muhviin kiinnittämisen myötä tuli tuo BOOOOiiing... Mulla oli aikaisemmassa setissä samanlainen ongelma. Siitä pääsi eroon kun ripusti tomit peltiständiin clampilla ja laittoi kumieristeet väliin siten ettei metalli osunut metalliin. Samalla basarin soundikin parani, kun se makoili yksikseen. 2 n`4 | |
![]() 01.10.2004 13:16:09 | |
Onko kikkoja siihen miten sen ilmiön saisi POIS? Minua se häiritsee, enkä sitä meinaa pois saada millään. | |
![]() 01.10.2004 19:36:17 (muokattu 01.10.2004 21:24:26) | |
Onko kikkoja siihen miten sen ilmiön saisi POIS? Minua se häiritsee, enkä sitä meinaa pois saada millään. Kuuntele ensin kalvottoman rummun runkoääntä, sitten säädät ensin resokalvon samaan ääneen, sitten lyöntikalvo samaan ääneen, siinä se on. Ennen kalvojen asentamista toki kannattaa tarkastaa kaikki mahdolliset ruuvit, häiriöt saattaa johtua myös irrallaan olevista nippeleistä. 2 n`4 | |
![]() 02.10.2004 14:55:29 | |
Se että kalvot on alunperin keskenään samassa vireessä saa rummun soimaan mahd.pitkään, jolloin pudotus kuuluu selkeämmin. Ei se... Totta, näinkun ajattelee niin loogistahan tuo on.=) pain (is irrelevant) pain, pain, pain, pain (pain) | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)