Aihe: sivutoimiseksi rumpuopettajaksi, teoria haussa?
1
reaktor
23.09.2004 13:36:35
Olen soitellut rumpuja ~9 vuotta ja tekniikka on mielestäni jo edennyt sille tasolle että voisin pienen sivutienestin toivossa alkaa kouluttamaan aiheesta kiinnostuneita junnuja kannujen alistajaksi. Tilanne tuli konkreettisesti vastaan hakiessani töihin erääseen musiikkiliikkeeseen josta minulle ehdotettiin ulkopuolisen rumpuopettajan vakanssia. Annoin monipuolisen soittonäytteen joka ilmeisesti oli riittävän vakuuttava. Ongelmaksi kuitenkin muodostui teorian tietämyksen puute.

Olen siis oppinut soittamisen kantapäänkautta ja kehittänyt rytmitekniikkoja sekä grooveja omasta päästäni, mutta sitä vastoin hallitsen rumpunuottien luvun (tai ennemminkin monimutkaisempien nuottinnuksien tahdintamisen) vain auttavasti. Olisin edelleen kiinnostunut junnujen koulimisesta mutta voisi olla hyvä idea hankkia täydennyskoulutusta tähän teoriapuoleen, joten kysymykseni on mistä koulutusta voisi hankkia näin muun opiskelun ohella ja kauanko luulisitte että teoriakoulutusta joutuisi opiskelemaan jotta uskaltaisi suositella itseään ammattitaitoisena rumpalina työnantajalle (siis olettaen että ei tee ns. freelancerina opetusta vaan esim. musiikkiliikkeen sivutoimisena opettajana)?

Ajatuksena on ollut jonkillaisten peruskurssien ja lisäkurssien pitämistä, mutta jättää todellinen 'ammattikoulutus' sitten henkilöille jotka sen hallitsevat.
hollmi-5
23.09.2004 18:46:58
Aloita vaikka niin, että hommaat Leevi Leppäsen Rokkaavat rummut, ja soitat sen läpi niin, että kaikki harjoitukset menevät helposti nuoteista soitettuna. Sen jälkeen voit ryhtyä aloittelijoita opettamaan. Nuotinlukutaito kehittyy ja opit enemmän itsekin, kun katselet muiden soittoa ja soitat mukana.

Nuotinluvun rinnalla opetetaan aloittelijoille oikea kapulaote, perustekniikkaharjoituksia ja sitten erilaisia beatteja.

Itse opetan rummunsoittoa, vaikka musiikilliset opinnot ovat melko vähäiset. Tosin opettaminen on hallussa, koska olen ammatiltani peruskoulun ope.
Mika Hollström
Cranzer
23.09.2004 21:03:57

Nuotinluvun rinnalla opetetaan aloittelijoille oikea kapulaote, perustekniikkaharjoituksia ja sitten erilaisia beatteja.

Perustekniikoista virvelillä vissiin aluksi ihan single stroke roll ja long roll. Sitten kun ne on jotenkin hallussa, ruvetaan niistä rakentamaan sitten eteenpäin tyyliin five stroke roll ja paradidle ym. Ja mielessä kannattaa pitää, että KERTAUS ON OPINTOJEN ÄITI.
"Ei muuta ku ei anneta periksi ja huumori yllä ja eiku lisää paskaa housuun!!!" -Jukka Nevalainen
Liver-Box
23.09.2004 22:42:33 (muokattu 23.09.2004 22:44:11)

Perustekniikoista virvelillä vissiin aluksi ihan single stroke roll ja long roll. Sitten kun ne on jotenkin hallussa, ruvetaan niistä rakentamaan sitten eteenpäin tyyliin five stroke roll ja paradidle ym. Ja mielessä kannattaa pitää, että KERTAUS ON OPINTOJEN ÄITI.

nii tai sitten ihan vaan 4 ja 8 osanuotteja/taukoja ? :)

Edit : Eikä välttämättä kannata ekalla tunnilla iskeä mitää nuottejakaan eteen. Tietty voidaan katsoa miltä sellanen perus teksti näyttää mutta varmaan vähän jutella, kysellä lempi pändejä ja aloittaa siitä kapulaotteesta... ja sitten tietty antaa mäiskiä hieman koko settiä.
Jakso.
reaktor
24.09.2004 00:16:27
ongelma onkin hieman siinä että uskoisin pystyväni opettamaan oppilaita ihan peruskomppiin asti sekä siitä tietysti 'fiilistelyrumpalointiin' sekä laskelmoivaan soittamiseen, mutta toisaalta tunsin hieman epävarmuutta sen suhteen olenko pätevä varsinaisesti rumpuopettajan vakanssiin jos en opettaisi teoriaa ollenkaan. Omatunto tässä oli enemmän esteenä kuin tekniikka :)

Pitänee katsoa josko voisin itse opiskelemalla hankkia tuon teoriatiedon ja opettaa eteenpäin...
Paas
24.09.2004 16:58:15
Mulla on hieman sama ongelma. Joskus olen ajatellut että voisi jossain vaiheessa antaa rumputunteja niin sais hieman lisätuloja mutta tuo teoriapuoli tökkää silmään ensimmäisenä. Sitten myös ehkä monipuolisuus, pitäisi osata tutustuttaa oppilaat mahdollisimman moniin erillaisiin tyyleihin(enkä esim. ole mikään jatsari laisinkaan.) Rokkipohjalta ollaan liikkeellä. Nuoteista en kykene soittamaan sujuvasti ensiyrittämällä. Pakko katella vähän aikaa sitä paperia ja vähän ajan kuluttua saattaa simppelit jutut irrota mutta nuotinluku on kyllä minulle hankala paikka. Tosin en omissa bändihommissani tarvitsekkaan nuotinlukutaitoa.
The Mullet: Hairstyle of the Gods http://www.mulletsgalore.com/
drumm
24.09.2004 17:48:34
Jos olet täysin itseoppinut, niin suosittelisin aluksi soittotunneille menemistä. Hyvältä opettajalta opit tarvittavia tietoja ja taitoja. Lisäksi saat jonkinlaista käsitystä sekä oppilaana olosta että opettamisesta.
HCW
24.09.2004 18:24:43
Jeps, itse sain opettajan vakanssin vuokdeksi. Odottelen innolla kun sunnuntaina ekat opetukset. Itse oppii ja toivottavasti joku muukin siitä saa jotain.

Aluperäiseen kysymykseen todeten:
Mikäli teorialla tarkoitat nuotinlukua, suosittelen Syncopationia ja Leppäsen Rokkaavat rummut-kirjaa. Niillä pääsee nuotinluvussa alkuun. Lisäksi Berkleyn julkaisema The Reading drummer-kirja on hyvä.

Teoria puolelle suosittelen helppotajuisia musiikkia lukien ja kirjoittaen 1/3, 2/3, 3/3-kirjoja. Pidemmälle ehtineelle suosittelen Improvisaatio Pop/jazz-musiikissa.
Osta meän levy!!! Klipit,tilausohjeet jne.osoitteesta: http://www.strangefruitband.net
Paas
24.09.2004 20:23:10
Jos olet täysin itseoppinut, niin suosittelisin aluksi soittotunneille menemistä. Hyvältä opettajalta opit tarvittavia tietoja ja taitoja. Lisäksi saat jonkinlaista käsitystä sekä oppilaana olosta että opettamisesta.

Jos minulle vastasit niin itse asiassa käyn yksityistunneilla aina silloin tällöin mutta emme ole koskaan oikein panostaneet siihen teoriapuoleen. Opettajani kyllä hallitsee teorian, siitä ei ole kyse.
The Mullet: Hairstyle of the Gods http://www.mulletsgalore.com/
drumm
25.09.2004 11:10:35 (muokattu 25.09.2004 11:18:06)
Jos minulle vastasit niin itse asiassa käyn yksityistunneilla aina silloin tällöin mutta emme ole koskaan oikein panostaneet siihen teoriapuoleen. Opettajani kyllä hallitsee teorian, siitä ei ole kyse.

Oli tarkoitus vastata threadin aloittajalle, mutta tuntien ottaminen on hyödyllistä ihan kaikille. Varsinaiseen musiikin teoriaan rumputunneilla harvemmin törmää nuottien aika-arvojen ja rumpunotaation lisäksi. Eli rumpunuottien luku- ja kirjoitustaito periaatteessa riittäisivät aloittelijoiden opastamiseen. Nämä asiat voi joku kokeneempi rumpali helposti neuvoa. Musiikin teorian käsitteiden tunteminen yleisemminkin varmasti helpottaisi opettajan tehtäviä.

Ketjun aloittajaa kehottaisin vielä harkitsemaan opetushommiin lähtemistä ja keskittymään omaan kehittymiseen. Käy tunneilla, treenaa, soita bändeissä, tutustu eri musiikkityyleihin, tutki oman instrumenttisi historiaa, kerää tietoa, kuuntele kaikkea, tsekkaa "klassikot" ja pidä hauskaa.
Speedy
25.09.2004 19:13:57

Ketjun aloittajaa kehottaisin vielä harkitsemaan opetushommiin lähtemistä ja keskittymään omaan kehittymiseen. Käy tunneilla, treenaa, soita bändeissä, tutustu eri musiikkityyleihin, tutki oman instrumenttisi historiaa, kerää tietoa, kuuntele kaikkea, tsekkaa "klassikot" ja pidä hauskaa.

Osakseen samaa mieltä, mutta jos tunnet osaavasi niin mikäs siinä.. Se sitten vaan, että jos opetat alottelijoita, niin tod.näk. ne on vielä aika pieniä, joitain 7-13 vuotiaita ehkä, ja tod. näk. kulkevat vanhempiensa seurassa. Näin ollen ne vanhemmat ehkä ei kauheesti kostu ajatukselle, että opettaja opettelee siinä samalla itsekkin, eli ei osaa sitä mitä opettaa.. Eli jos ei osaa soittaa sitä komppia siitä nuotista, mitä sille oppilaalle opettaa, vaan joutuu sitä ensin itse miettimään, niin vanhemmat ei varmaan halua maksaa siitä ajasta mitä sinä sitä mietit...=I

Ja opettajahan on "auktoriteetti", eli opettajan on osattava itsevarmasti asiansa. Jos oppilas alkaa ihmettelemään että miksi joku paradiddle käännöksineen on muka niin tärkeä osata, niin sanot että "kattoppa tätä", ja soitat perhana niin pahat jutut, että jää oppilaan suu auki.. Sit voit sanoo, että voit soittaa näin kun osaat ne... Mutta jos alat selittämään että voit sitten soittaa kaikkia hienon kuullosia juttuja, niin ei se oikeen vakuuta ja innosta opettelemaan niitä.. Toki sekin "näyttö" pitää tehä oikein, että taas siitä ei mee kaikki into, kun ei itse mitään osaakkaan..=I

Kannattaa myös miettiä, että jos ise olisit oppilas, niin tulisitko kaltaisesi opettajan oppilaaksi..=I
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
reaktor
25.09.2004 21:09:07
Viimeiseen postaukseen heittäisin hieman erikoisena kommenttina että ottaisin itseni opettajaksi koska vaan, sillä en kadu ollenkaan sitä että en ole 'rajoittunut' ns. säännöstöjen maailmaan. Korvakuullolla soittamisessa on omat etuudet sekä opetettaessa että oppiessa, mutta toisaalta häviän tietysti teoriaopissa joka voisi jossain tilanteissa olla hyödyksikin. Koen itseni varsin monipuoliseksi rumpaliksi ja pystyn opettamaan useita eri musiikkityylejä, mutta toisaalta omatunto kolkottaa edelleen vähän tuon teorian suhteen. Jos laittaisin vain mainoksen "rumputunteja tarjolla" paikan oveen niin ei omantunnon tuskia olisi, mutta jos joku haluaa minut palkata alityöläiseksi niin tilanne muuttuu. Rahalle pitää saada vastinetta.
tolppa-apina
26.09.2004 17:20:34
Aloita vaikka niin, että hommaat Leevi Leppäsen Rokkaavat rummut, ja soitat sen läpi niin, että kaikki harjoitukset menevät helposti nuoteista soitettuna. Sen jälkeen voit ryhtyä aloittelijoita opettamaan. Nuotinlukutaito kehittyy ja opit enemmän itsekin, kun katselet muiden soittoa ja soitat mukana.

Itse opetan rummunsoittoa, vaikka musiikilliset opinnot ovat melko vähäiset. Tosin opettaminen on hallussa, koska olen ammatiltani peruskoulun ope.

ja tuosta leevistä vielä, että kannattaisi vilkaista kirjastosta leevi leppäsen "kompin taikaa" videota. siinä leevi selittää tod. hyvin teoriat ja hänestä on hyvä ottaa myös mallia soiton opettamiseen.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)