Aihe: Marimban hankinta (joskus)
1
Simbe
05.10.2004 22:38:01
Millaista marimbaa suosittelisitte?

Olen jättänyt marimban soiton taka-alalle suureksi osaksi harjoittelun vaikeuden takia oman soittimen puuttuessa. On hiukan hölmö olo, kun sitä on kuitenkin tullut tahkottua tässä aika monta vuotta.
Olisi kyllä mukava soitella sellaisella ainakin omaksi iloksi kotona. Myös omissa poppiäänityksissä olisi mukava käyttää joskus tällaista hieman harvinaisempaa soitinta. Myös satunnaisilla keikoilla voisi sellaista käyttää.
Vibrafonikin voisi tässä mielessä olla vaihtoehtoinen hankinta, mutta sen soittoa en juuri ole opiskellut/harrastanut.

Olisi hienoa, jos marimbassa olisi aidot ruusupuiset? kielet tai mahdollisuus ostaa sellaiset myöhemmin. Tästä varmaan pitää tinkiä, kun budjetti on pieni..
Roudattavuus ja komea ulkonäkö ovat plussaa, mutta ennen kaikkea soundin pitää olla hyvä. Korkeussäätö olisi varmaan tarpeellinen.

-En tarvitse mitään älytöntä oktaavialaa, ilmeisesti 4 1/3 oktaavia on edullinen valinta?

-Mitkä merkit ja mallit olisivat hyviä laadultaan, mutta kuitenkin edullisia?
-Millaisia käytettyjä soittimia kannattaisi katsella?
-Vireitä on erilaisia, mikä kannattaisi valita? A 442?

Asia ei kovin ajankohtainen ole ja soitin pitäisi löytyä 2000 eurolla. Listailkaapas asiasta tietävät jotain malleja ja ominisuuksia; sekä marimboista, että vibrafoneista.
Mitä mieltä esim tästä ja sen hinnasta:
http://www.netzmarkt.de/thomann/tho … mspv43_solist_marimba_prodinfo.html
mooch
06.10.2004 19:28:18 (muokattu 06.10.2004 19:29:40)
Oho, vihdoinkin paljastui joku muukin marimbisti mnetistä! Ihanaa!

Mulla ei kyllä kokemusta oo monistakaan eri marimboista, mutta _todella_ paljon olen tuolla opiston Yamaha YM 1430-marimballa soitellut. Fazerilla:

http://www.f-music.com/tuotteet.php?nimikekoodi=YM-1430

Mutta kalliimpihan tuo on kuin tuo thomannin adamssi. Noista adammsseista ei kyllä mulla vissiin oo mitään kokemusta... Oisko ollu joku Korogi tms. millä joskus keikankin soitin.

Ja todennäköisesti nyt huomaat ettei mulla ole paskaakaan hajua tästä asiasta. Mutta kerron vaan että tuo Jammu on ainakin ihan toimiva peli. Halpiksiahan nuo kuitenkin loppupeleissä...

No vedetään offtopikiksi, kuinkas kauan ja aktiivisesti olet maraa soitellut, ja millasta settiä?

EDIT: Vaikeaahan tässä hommassa on se ettei todellakaan näitä liikkeissä näy... mutta valikoimaa kuitenkin olisi.
Simbe
06.10.2004 21:33:03
Kun joku vielä osaisi sanoa synteettisten marimbojen soundista jotain, tuleeko niillä jopa liian soiva ja "luonnoton" ääni? Se voisi olla ihan hyväkin, jos joskus tulee mentyä tuollaisen kanssa jollekin hämärälle rokkikeikalle missä on vaikea saada kuulumaan soitinta itselle ja mikrofonille.

Kai sitä pitää nöyrtyä ja katsella vain noita 4 oktaavin malleja, niitä kun voisi löytyä käytettynäkin helpommin.
Müsserilla on muutama mielenkiintoinen malli juuri noilla synteettisillä kelon -kielillä. Ja ilmeisesti Thomannin hinta on ihan kohtuullinen tuolle Adamsille.

Virityksistä vastaisin itselleni vielä:
"Tuning: A=442 Hz is an industry standard."
Ton nappasin jostain, vanhemmissa marimboissa taitaa olla 440 Hz yleisempi, kun se on ainakin ollut yleisesti hyväksytty täydellisen vireen arvo.

joo-o...

Eikös ilmastokin vaikuta vireeseen, siitäkö tuo lievä ylivire 442Hz? Synteettisiin marimboihin ilmastolla ei liene suurta merkitystä eli pitääkö niistä sitten valita 440 Hz malli?

Vielä sellainen, että onko kaikissa usissa marimboissa merkkiin katsomatta takuu uudelleenvirityksestä ja intonaation tarkistuksesta, jos jonkin kielen kanssa on ongelmia?
mooch
06.10.2004 21:44:13
Eikös ilmastokin vaikuta vireeseen, siitäkö tuo lievä ylivire 442Hz? Synteettisiin marimboihin ilmastolla ei liene suurta merkitystä eli pitääkö niistä sitten valita 440 Hz malli?

Siis ensinnäkin, mitä tarkoitat tällä synteettinen-termillä tässä kohtaa? Ei ainakaan mulle tuttu sana näissä jutuissa mutta mä nyt oonkin väärässä ennemmin.

Ja 442Hz on yleisin orkesterivire, ja sitä varten kellopelit, vibesit ja ksylkkarit tätä noudattavat. Tai veikkaisin ainakin.. kun harvemmin 440 vireellä ilmeisesti soitetaan.
Simbe
06.10.2004 21:46:11
No vedetään offtopikiksi, kuinkas kauan ja aktiivisesti olet maraa soitellut, ja millasta settiä?

No oonhan mä tota nyt tahkonnut melkein yhtä kauan kuin rumpujakin, eli jotain reilut 12 vuotta. Hiukan hidasta kehitys on ollut, kun toi harjoittelupuoli ei oikein ole järjestynyt. Armeijassa oikeastaan pääsin ekaa kertaa vetämään kunnolla vibrafonilla, mutta eipä sielläkään liika harjoittelu innostanut. Neljällä malletilla jotain yksinkertaista viimeksi olen soitellut ja Greenit on kyllä tullu tutuksi. Käytän hiukan muokattua Stevensin otetta, malletit on ehkä hiukan syvemmällä kädessä kuin Stevensillä. En oo koskaan ollut myöskään mikään kova poika tekemään soittoläksyjä.
Hassua on, että nyt kun lopetin tunneilla käymisen, niin se innostus vasta rupeaa heräämään.
Simbe
06.10.2004 21:50:01
Siis ensinnäkin, mitä tarkoitat tällä synteettinen-termillä tässä kohtaa? Ei ainakaan mulle tuttu sana näissä jutuissa mutta mä nyt oonkin väärässä ennemmin.

http://www.music123.com/Musser-M350 … and-4-5-Octave-Marimba-i41166.music

Tossa ainakin on jostain muovista valmistetut palikat. Nää on ilmeisesti aika suosittuja ulkoilmasoitossa, ei sadekuurot juuri haittaa. Joku ruusupuu olisi siitä taas ihan pilallla.
Simbe
07.10.2004 08:18:54
Toi Yamaha YM-1430 tuntuu asialliselta. Melkeinpä semmoiseen päädyn, jos ei sopivaa käytettyä löydy ennen. Amerikassa se on ihan ton Thomannin Adamsin hinnoissa. Müsserin Studio malleissakin oli mielenkiintoisia soittimia.
mooch
07.10.2004 08:27:17 (muokattu 07.10.2004 08:28:00)
No oonhan mä tota nyt tahkonnut melkein yhtä kauan kuin rumpujakin, eli jotain reilut 12 vuotta. Hiukan hidasta kehitys on ollut, kun toi harjoittelupuoli ei oikein ole järjestynyt. Armeijassa oikeastaan pääsin ekaa kertaa vetämään kunnolla vibrafonilla, mutta eipä sielläkään liika harjoittelu innostanut. Neljällä malletilla jotain yksinkertaista viimeksi olen soitellut ja Greenit on kyllä tullu tutuksi. Käytän hiukan muokattua Stevensin otetta, malletit on ehkä hiukan syvemmällä kädessä kuin Stevensillä. En oo koskaan ollut myöskään mikään kova poika tekemään soittoläksyjä.
Hassua on, että nyt kun lopetin tunneilla käymisen, niin se innostus vasta rupeaa heräämään.

Tässähän se on näiden harvinaisempien soittimien soittajien ongelma... Mä sain vuokraan kolmellakympillä viime kesäksi tuon yamahan, mutta loppukesää kohden iski kyllä laiskuus siihen hommaan, huono juttu. Nykyään aikatauluni osuu harjoituspaikan aikatauluihin suunnilleen niin että 1-2 kertaa viikossa pääsen treenaamaan.. Huonohuono, jos kehittyä haluis. Mä oon jostain syystä mieltynyt neljällä malletilla enemmän tuohon traditionaaliin, vaikken kyllä kaikkia vielä ole kokeillutkaan.

Tuon Yamahan kielethän kuitenkin puuta on? Mulla oli kerran ulkona keikalla eikä pahemmin kyllä oo sen takia vire mennyt. Enkä kyllä koskaan sellaiseen ole törmännytkään.

EDIT: Niin, ja viime kesänä kun kävin Fazerilla hesassa niin niillä taisi juuri tuo ym 1430 ihan paikan päällä olla.. kannattaa käydä.
Simbe
07.10.2004 10:16:21

Tuon Yamahan kielethän kuitenkin puuta on? Mulla oli kerran ulkona keikalla eikä pahemmin kyllä oo sen takia vire mennyt. Enkä kyllä koskaan sellaiseen ole törmännytkään.

Paduk puutahan se. Eli sitä halvempaa, silti monissa arvosteluissa Jammun soundia on kehuttu.
Epämuusikko
07.10.2004 12:30:16 (muokattu 07.10.2004 12:31:58)
Adamsin neljäpistekolme on hyvä valinta. Mulla on Robert van Sicen signature-sellainen. En tosin lähtisi ostamaan marimbaa thomannilta. Jos tilaa suoraan tehtaalta niin saattaa selvitä mahdollisista ongelmapaikoista helpommin kuin thomannin kanssa. Esimerkiksi jos joku kieli/kielet ovat jostain syystä "tukkoisia" tai epävireessä suhteessa muihin, niin voit lähettää koko kielisetin (toki vuoden sisäänsoiton jälkeen, soundi muuttuu ajan myötä) heille takaisin ja he lähettävät sinulle uuden setin. Pari vuotta takaperin tämä taisi olla vielä ilmainen prosessi! Kannattaa tosin varmistaa.

Nuo Adamsin keikkamallin marimbat on oikeastaan tilaihmeitä mitä tulee roudaamiseen. Ja korkeussäätö löytyy, kielet on ruusupuuta ja soundi on mitä mahtavin. Ei voi verrata musserin "päädyt metri x metri x desimetri muureja, turhat kaariholviputket joista yläpään putket metallin ja tilanhaaskausta" - meininkiin. Toisaalta niiden soundi saattaa miellyttää jotakuta enemmän. Mulle se musserin soundi ei ole oikein valjennut

Ja Yamahaa/Saitoa en ostaisi. Olen tähän asti kuullut vain huonoja esiimerkkejä. Saisi olla joku perkeleen hyvä malli, en oo tosin adamsistakaan luopumassa, niin ei ole ajankohtaista.
Myytävänä Sabian AAX 20" Studio Ride!
Simbe
07.10.2004 13:00:10 (muokattu 07.10.2004 13:00:33)
Adamsin neljäpistekolme on hyvä valinta. Mulla on Robert van Sicen signature-sellainen. En tosin lähtisi ostamaan marimbaa thomannilta. Jos tilaa suoraan tehtaalta niin saattaa selvitä mahdollisista ongelmapaikoista helpommin kuin thomannin kanssa. Esimerkiksi jos joku kieli/kielet ovat jostain syystä "tukkoisia" tai epävireessä suhteessa muihin, niin voit lähettää koko kielisetin (toki vuoden sisäänsoiton jälkeen, soundi muuttuu ajan myötä) heille takaisin ja he lähettävät sinulle uuden setin. Pari vuotta takaperin tämä taisi olla vielä ilmainen prosessi! Kannattaa tosin varmistaa.

Nuo Adamsin keikkamallin marimbat on oikeastaan tilaihmeitä mitä tulee roudaamiseen. Ja korkeussäätö löytyy, kielet on ruusupuuta ja soundi on mitä mahtavin. Ei voi verrata musserin "päädyt metri x metri x desimetri muureja, turhat kaariholviputket joista yläpään putket metallin ja tilanhaaskausta" - meininkiin. Toisaalta niiden soundi saattaa miellyttää jotakuta enemmän. Mulle se musserin soundi ei ole oikein valjennut

Ja Yamahaa/Saitoa en ostaisi. Olen tähän asti kuullut vain huonoja esiimerkkejä. Saisi olla joku perkeleen hyvä malli, en oo tosin adamsistakaan luopumassa, niin ei ole ajankohtaista.

No en kyllä Thomannilta ole ostamassakaan, enkä varmaan vielä mistään muualtakaan. Kyllähän noita Müsserin marimboja on aina myös rinnakkaismalleina, missä alumiinijalusta ja turhat putket pois. Soundi on jotenkin ollut laimea minustakin. Vaatii hiukan aktiivisempaa tatsia, kaiketi.
Onko Adamssissasi ruusupuu vai paduk -kielet? Tuo yamaha oli jossain arvostettu hyväksi juuri paduk -kielisten joukossa.
Mitä se maksoi kun sen ostit ja mitä arvioisit vastaavien käytettyjen hinnaksi?
Onko sinusta järkevämpää ostaa vain 4 oktaavinen marimba, kun en mikään ammattilainen ole enkä sellaiseksi pyri?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)