VeKrio 29.12.2011 21:34:00 | |
---|
Pohdinta lähti liikkeelle kun keskustelin Turun Super Ostiksen Jounin kanssa Ian Paice Signaturesta. Sen on spekseiltään lähes identtinen teräksisen Sensitonen kanssa. Lugit ovat erilaiset, mutta nekin ovat sentään aikalailla samoista kohdista kiinni. Paicessa tubelugit ja Sensissä pitkä lugi. Saundiero on se, että Paice on selvästi kuivempi eikä soi niin paljoa. Spekuloitiin siinä, ja todettiin, että luultavasti Paicesa olevat ruuvilukot, jotka ovat metallia ja joita on 20 kpl lisäävät painoa ja siksi se on saundiltaan kuivempi. Runko ei siis ehkä resonoi ja soi niin paljoa. Tästä heräsi mieleeni kysymys siitä, kun Tony Williams käytti virppaa jossa oli 12-lugia per puoli, ja piti sitä ehdottoman parhaana vaihtoehtona. Olisiko tässäkin syynä se, että rumpu soi napakammin kuin 10-luginen? Tiedetäänhän, notta jotkut virpat joista on olemassa 6, 8 ja 10-lugiset versiot, ovat soinniltaan kovin erilaisia. Gretschin jotkut vanhat puuvirpat esimerkiksi. Mulla on ajatuksena hankkia joko aika keskinkertainen 6-luginen virveli ja tehdä siitä 12-luginen, tai hommata teettämällä 12-luginen virveli. Keskustelu, väitteet ja filosofointi alkakoon! Jos sun mieles on tyyni niinkuin keväinen sää, on helppo sinun silloin kitaraasi virittää |
Kailis 29.12.2011 22:10:48 | |
---|
Ronttimus: Aiheeseen: Söin juuri luomupaahtoleipää. Vitutti kun maistui niin paskalta. |
artsipartsi 29.12.2011 22:16:58 (muokattu 29.12.2011 22:37:24) | |
---|
Testailitko vekrio miten paljon sitä Coliseumia joka oli multa sulla lainassa about vuosi sitten?Siinähän 12 lugia on/oli. Toki rumpu on 8" syvä joten "napakkuutta" on aika vaikea vertailla matalempiin. Maalaisjärjellä sanoisin että jos se lugien määrä olisi olennainen soundiin tms,niin 12 lugisia virppoja olisi markkinoilla noin yleisesti ottaen enemmän... Ero saattaa olla esmes jos lugeja olisi vain 6kpl vs 12...Luulen,viisaammat hörisköön enempi aiheesta :) keskinkertaista rumpua en näe itse järkeväksi lähteä modaamaan yhtään mihinkään suuntaan...sillä se on todnäk edelleen keskinkertainen,jos sitäkään käsittelyn jälkeen. |
Ginga 30.12.2011 00:33:48 | |
---|
Osallistun keskusteluun kun venäläinen kolmeluginen saapuu. Unfortunately, rather like prog rock, James' lap is going to last 48 minutes and make no sense to anyone. -Hammond |
VeKrio 30.12.2011 02:32:31 | |
---|
artsipartsi: Testailitko vekrio miten paljon sitä Coliseumia joka oli multa sulla lainassa about vuosi sitten? Siinähän 12 lugia on/oli. Toki rumpu on 8" syvä joten "napakkuutta" on aika vaikea vertailla matalempiin. Kyllä mä sitä piekselin, mutta niin vähän, että muistikuvia on myöskin vähän. Se syvyys siinä eniten risoi. Tykkään niin paljon matalemmasta. Niinpä ei oikein pysty sanoittamaan mithän. Jos sun mieles on tyyni niinkuin keväinen sää, on helppo sinun silloin kitaraasi virittää |
hollmi-5 30.12.2011 11:37:34 | |
---|
Jos 12-luginen olisi paras, niin kyllä niitä enemmänkin olisi markkinoilla. Lugien määrää lisättiin, koska oikein kireälle viritetyissä rummuissa meni lugeja rikki. Eli voima jakaantuu useammalle lugille, kun niitä lisätään. Minä pidän kymmentä lugia hyvänä, toisen mielestä kahdeksan on paras ja kolmas vannoo 6-lugisen puolesta. Ludwigin Jazz Festival ja Pioneer-virpoissa oli samat lugit ja runko. Pioneerissa kuusi lugia ja Jazzfestissä kahdeksan. Pioneer soi avoimemmin, mutta itse pidän Jazz Festivalin soundista ja soittotuntumasta enemmän. Soundit, piuhat ja kajarit. |
VeKrio 30.12.2011 12:37:43 | |
---|
hollmi-5: Ludwigin Jazz Festival ja Pioneer-virpoissa oli samat lugit ja runko. Pioneerissa kuusi lugia ja Jazzfestissä kahdeksan. Pioneer soi avoimemmin, mutta itse pidän Jazz Festivalin soundista ja soittotuntumasta enemmän. Nimenomaan toi sointi taatusti lyhenee. Hankin tässä ruuvilukot tohon Smittyyn ja ostin niitä ihan huvikseni kymmenen kappaletta, eli koko ylävanteelle. Saas nähä muuttuuko sointi yhtään lyhyemmäksi. Yllättävän painavia ovat, ja en ihmettele vaikka muuttuis, kun on kuitenkin vain 4" rumpu tuo. No, sointi ei ollut se ykkösasia vaan se, että pysyypä ruuvien kireys kohdillaan! Jos sun mieles on tyyni niinkuin keväinen sää, on helppo sinun silloin kitaraasi virittää |
gospeljanne 22.03.2022 13:52:13 | |
---|
Kymmenen lugisella saavuttaa kahta alinta lugia virittämällä nopeasti yhdestä virvelistä kaksi ihan erilaista soundia: Wet tai Dry. Virittää ensin koko rummun, ja sitten tarvetta varten parilla käännöksellä muuntaa virpan saundia!! :) Löysin kikan Youtube videosta Janne Valtteri Helin |
Kefiiri 24.03.2022 08:27:24 | |
---|
Parin lugin löysäämisellä saa tomeihinkin nopeasti sointivariaatioita. Mitä 12-lugisuuteen tulee niin se jenkojen kestävyyshän siinä lienee tosiaan ideana. Saa paksummankin kalvon jumalattoman kireälle ennen kuin kierteet korkkaavat ja onhan siinä jo oma soundinsakin sitten. Musiikissa tärkeintä on roudauksen keveys, joten itse suosin kuusilugista virppaa jos neliluginen ei jostain syystä sovellu hommaan ;) En ole musiikin asiantuntija. |