Aihe: Tottavien särinä 10" tomin ja virvelin kans. 1 | |
---|---|
![]() 18.10.2004 21:25:30 | |
Niin eli on nyt vähä sellasta ongelmaa että kun lyö tota 10" niin virveli särähtää melkein samalla lailla kun löis pelkään virveliin. Se särähdys on niin paha että se häiritsee soittoa eikä mun mielestä kuulosta hyvältä. Pienen särähdyksen sallin niin kuin mulla käy nytten 12" ja 14" kanssa ja basarin kanssa. Oon kyllä lukenu noi viritys ohjeet moneen kertaan ja antanut linkin monesti muille eli niistä ei juuri meinaa apua löytyä. Noissa ohjeissa sanotaan, että virvelin kalvot niin kireelle kun saa ja sitte löyhdyttämään sitä yläkalvoa mutta ei toimi. 10" tomi on vissiin sitte kans liian korkealla niin sen takia virveli ei toimi yhteen. En haluaisi silti mitään matalaa tehä tosta 10" koska se sopii että on hiukan korkeampi 10". Sitten taas leikkaava virveli on aikalailla mun makuun niin siitäkään ei voi mitään matalaa tehä. Niin ja sitte vielä virvelin sisällä on sellanen ikävä korkea jälki kaiku joka kuuluu aina iskun jälkeen. Siis ensin särähtää niinkuin virvelin pitääkin, mutta sen jälkeen sinne sisälle jää sellainen ikävä vinkuminen. Joka vaan ottaa korvaan tuskin se siellä mitään haitta, mutta voiko tuo johtua siitä että on vielä tehdaskalvot kiinni. Onko muilla samanlaisia ongelmia esim. jos lyöt 12" ja 14" tomia yhtä aikaa niin jää sellainen ikävä kaiku. Tosin sitä ei kuule ilman kuulosuojaimia. Silti jos lyön 10" ja 14" niin niissä sitä ikävää korvia raastavaa vouvausta ei kuulu. Se ei kuulu myöös silloinkaan kun soitan 10" ja 12" yhtä aikaa. Eli mitä tolle 12" pitäis tehä, että se sointuis hyvin myös 10" että myös 14" kanssa. Niin ja jos saan sen sopimaan 14" kanssa niin sitte se vouvaa 10" kanssa. Niin mitenkähän ne sais sitte mukavasti soimaan kaikki keskenään. En kyllä sitte tiedä kuuluko tomeja lyödä yhtäaikaa, kun ei noi tomit tuntunu toimivan rolandin 5000€ sähkörummuissakaan. Eli sielläkin vouvas mutta ei tosin niin paljon kun mulla. Ja niin toi sama vouvaus kuului myös pulseilla. Kovin monia settejä en oo päässy soittamaan kuulokkeet päässä ja testaamaan kuuluko se sama myös niissä mutta epäilen että kuuluu. Koittakaapa huvikseen kuuluko sitä kun lyöttö kahta tomia yhtä aikaa kapuloilla kuulosuojaimet päässä. Muuten tomit jytisee oikein kivasti ja huomaa oikein huomaa mitä se koivu vaikuttaa. ;) Kalvot nois tomeis on pinstripet, mutta virvelis on vielä vakio kalvot. Ja tomeis alakalvot on gretschin omat. Noni tuli nyt tälllänen raapustettua, kun on jo vaivannu hetken aikaa tuo vouvaus. Se vaan ottaa niin häjysti korvaan ja oikein repii korvia. PAISTE CYMBALS REMO HEADS | |
![]() 18.10.2004 21:29:29 | |
Kokeiles sitä demppi rinkulaa siihen virppaan... Menossa mukana:Oulun soitin ja tarvike | |
![]() 18.10.2004 21:30:46 | |
No pitääpä koittaa jos helpottais. ;) PAISTE CYMBALS REMO HEADS | |
![]() 18.10.2004 21:40:38 | |
Vouvaus tarkoittaa epävirettä. Mietipä miten kitara viritetään korvakuulolta. Avain käteen ja säätämään - ei välttämättä ihan helppo juttu. Tomeja pitää kyllä voida lyödä yhtä aikaa niin, että kuulostaa hyvältä. Täydelliseen vireeseen harva edes pyrkii, mutta sinne päin edes. Virveliin uudet kalvot, ei noilla tehdasjutuilla oikein mitään tee. Ja matto kannattaa tarkistaa - kaikkien lankojen pitää olla saman suuntaiset silloin kun matto ei ole kireällä. Vääntyneet langat särisevät juuri noin. Muutaman kieron voi sivuleikkureilla napsia pois, mutta ei kovin monta. Jotkut leikkaavat symmetrisesti, toiselta puolelta sama lanka myös. Leikattujen päiden kanssa varovasti; ovat teräviä, puhkovat alakalvon helposti. | |
![]() 19.10.2004 15:31:56 | |
mulla on sama juttu. kaikki pöntöt ottaa virvelin mattoon. en ole keinoa löytänyt ja on hyvä että otit puheeksi. Ihminen ja rumpu ovat kumpikin lyömäsoittimia. Ja jos ääntä lähtee liikaa niin kumpaankin voi käyttää JEESUSTEIPPIÄ. | |
![]() 19.10.2004 17:00:19 | |
Ainahan sitä jonkin verran särisee, mutta oli mullakin joskus sitä särinää vähän enemmän. Hiljeni huomattavasti sitten, kun ostin uudet kalvot virveliin. Lisäksi tomini ovat aika löysällä, koska pidän tumahtavasta äänestä. Mielestäni ei särise niin paljon, tiedä häntä... | |
![]() 19.10.2004 17:13:29 | |
järjen käytöllä tosta selviää. jos ei auta niin korvat auki vaikusta ja kokeilemaan niinko tuolla jo todettiin. | |
![]() 19.10.2004 17:45:01 | |
Toisissa virveleissä on se snarebed liian matala. Matto ei asetu kunnolla kalvoa vasten. Sitten sitä pitää kiristää ja samalla reagointi tomeihin herkistyy. Kunnon virveli on aika oiva lääke tähän hommaan. Jonkin verran sitä maton resonointia on aina, joten jospa antaisit jonkun toisen soittaa settiä ja menisit kauemmksi kuuntelemaan. Ehkä ongelma on paha vain omalle paikalle? Kiusallista. Itsekin kärsin alkuaikoina tuosta ilmiöstä. Enää en kiinnitä siihen sen kummemmin edes huomiota. Mika Hollström | |
![]() 19.10.2004 17:45:11 (muokattu 19.10.2004 17:49:05) | |
Jonkinasteinen särinä täytyy hyväksyä ja sietää, sitä nyt kumminkin tulee. Vovvaukset virityksellä pois. Ja tietysti uudet kalvot on poikaa. Tomien virityksestä ( lainaus Drum Tuning Bible ): 10" ylennetty D , 12" ylennetty A , 14" F. Hammondmies antaa äänet tilauksesta. Tolla virityksellä soi kaikki tomit keskenään hienosti, yhdessä ja erikseen. Jos liiallinen sointi snaressa häiritsee, niin EVANS GENERA DRY batterkalvoksi ja GENERA HAZE 300 ( tai 200 ) resopuolelle. Ja soundi paranee. EDIT: Sori, mä mainostin nyt väärän merkkisiä kalvoja, kai noita REMOllakin löytyy. : ) 2 n`4 | |
![]() 19.10.2004 18:41:16 | |
Joo hyväksyn kyllä sen kyllä sen pienen särinä toki soittaessa, mutta ei sen 10" tartte samalta kuulostaa kun virveliä löis. Siis se särisee yhtä paljon kun virveliin yksistään lyötynäkin. Joo ja oon antanu muiden soittaa ja kuunnellu ite. Muuten se särinä ei kuulu paitsi sitä 10" soittaessa. Pitää kai malttaa vaan ostaa uudet kalvot virppaan, mutta ne vaan maksaa niin paljon. ;) Ja voishan sitä varmaan evanssiakin koittaa. Enkä minä nyt mikään ehdoton Remon käyttäjä ole. Tää Remo nimi nyt on siitä että ostin Remon kalvot ja piti joku nimi keksiä DAFfin foorumille niin se tuli vaan nopeasti mieleen. Niin ja se mun matto on kyllä aika kireellä, että auttaiskohan se jos sitä vähä löyhdyttäis sitä mattoa siis. Onko se muka kokonaan kiinni siitä matosta kun eikö se alkalvon virekin vaikuta siihen miten se resonoi. Kun lyö sitä vrveliä matto auki ja samaan aikaan tomia niin ne on lähes samassa vireessä. Niin eikö tuokin hiukan vaikuta siihen kuinka se virveli rämisee. Laittaako nyt sitte alakalvoa virvelistä kireämmälle vai laskea sitä. Vai sitte säätää sitä 10" kalvoa alaspäin vai nostaa sitä ylöspäin. 10" on kyllä nyt jo aika kireellä ja vähä mun makuun liian korkea. Muutenkin noi pinstripet on vähä ihme kalvot kyllä mun makuun niistä ei oikein saa mitään irti. Niissä ei tunnu olevan kun se ainut yks kunnolla soiva alue. Jos sitä ostais vaikka seuraavaksi tomeihin emperorit tai ambassarodit. Mistäs minä tiedän koska noi tomit on ylennetyssä D:ssä tai ylennetyssä A:ssa tai F:ssä. Kun ei oo mitään ihmeen sävelkorvia kehittynyt. Vai saisko nuo sitte pianolla koitettua eli koska se kalvo resonoi. :S Sekin on tosin vähä ihme asia että miksi sitten sähkösetteihin ei oo noita settejä saatu niin että ne ei vouvaisi yhtään. Näinhän se on myös sähköpianoissa, että ne on epävireessä. Joku amerikkalainen pianon virittäjä sitä kertoi että vihaa kaikkia sähköpianoja kun missään ei ole kunnon virettä. Ja siitähän on tehty tutkimus että ihminen tykkää vähän epävireisestä pianosta enemmän kun täysin vireessä olevasta. Mutta voin sanoa että minä ainakin haluaisin täysin vireessä olevat rummut enemmin kuin yhtään epävireessä olevat. Pitää varmaan ruveta pian hiukan säätämään noita tomeja uusiksi. Pitänee aloittaa aivan alusta taas kerran. Vaikka harjoitushan tekee mestarin. :D Miten paljon muuten alakalvo vaikuttaa tomin sointiin ja viritettävyyteen. Minkälainen olisi hyvä yhdistelmä ala- ja yläkalvoksi sellaseen rokki menoon. Jos malttais jossain vaiheessa laittaa kaikki kalvot uusiksi. Että nää pitkät kirjotukset vie paljon aikaa. ;) PAISTE CYMBALS REMO HEADS | |
![]() 19.10.2004 18:59:37 | |
Joo hyväksyn kyllä sen kyllä sen pienen särinä toki soittaessa, mutta ei sen 10" tartte samalta kuulostaa kun virveliä löis. Tuota en itsekään hyväksyisi. Niin ja se mun matto on kyllä aika kireellä, että auttaiskohan se jos sitä vähä löyhdyttäis sitä mattoa siis. Onko se muka kokonaan kiinni siitä matosta kun eikö se alkalvon virekin vaikuta siihen miten se resonoi. Saattaa auttaa. Tai sitten ei. Setissä kun kaikki tuppaa vaikuttamaan kaikkeen. Kokeile. Kun lyö sitä vrveliä matto auki ja samaan aikaan tomia niin ne on lähes samassa vireessä. Eipä ihme, jos särisee. Laittaako nyt sitte alakalvoa virvelistä kireämmälle vai laskea sitä. Vai sitte säätää sitä 10" kalvoa alaspäin vai nostaa sitä ylöspäin. 10" on kyllä nyt jo aika kireellä ja vähä mun makuun liian korkea. Kokeile kaikkia ja valitse toimivin. Muista myös virvelin yläkalvon ja tomin alakalvon merkitys. Säädä niitäkin ja vietä uneton yö. Muutenkin noi pinstripet on vähä ihme kalvot kyllä mun makuun niistä ei oikein saa mitään irti. Niissä ei tunnu olevan kun se ainut yks kunnolla soiva alue. Se on pinstripen ominaislaatu. Sellaiset niiden kuuluukin olla. Jos sitä ostais vaikka seuraavaksi tomeihin emperorit tai ambassarodit. Ihmeessä. Kannattaa. Osta suoraan ambassadorit, päädyt niihin kuitenkin emperorien jälkeen. Mistäs minä tiedän koska noi tomit on ylennetyssä D:ssä tai ylennetyssä A:ssa tai F:ssä. Kun ei oo mitään ihmeen sävelkorvia kehittynyt. Vai saisko nuo sitte pianolla koitettua eli koska se kalvo resonoi. :S Viritysmittari tulee ekana mieleen. Paitsi että itse ainakin viritän rummut niin, että kuulostaa hyvältä. Se on ainut kriteeri, joskaan ei ihan helppo täyttää. Mutta voin sanoa että minä ainakin haluaisin täysin vireessä olevat rummut enemmin kuin yhtään epävireessä olevat. Hyvää maailmankiertuetta sitten vain. :p Pitää varmaan ruveta pian hiukan säätämään noita tomeja uusiksi. Pitänee aloittaa aivan alusta taas kerran. Vaikka harjoitushan tekee mestarin. :D Aloita lattialta. Laita se niin matalaan vireeseen kuin saat. Jos lattiatomi on kovin kireä, pienintä ei enää saa riittävän kireälle että se sopisi sarjaan. Miten paljon muuten alakalvo vaikuttaa tomin sointiin ja viritettävyyteen. Erittäin paljon. Yläkalvolla määrätään sävelkorkeus, alakalvolla sointi ja soundi. Minkälainen olisi hyvä yhdistelmä ala- ja yläkalvoksi sellaseen rokki menoon. Ambassadorit molemmin puolin, kirkkaat versiot. Tai vaihtoehtoisesti yläkalvoiksi emperorit. Pinnoitetuilla versioilla saa sitten lisää lämpöä. Että nää pitkät kirjotukset vie paljon aikaa. ;) Ei se mitään. Lupaan ensi kerralla lukea nopeammin. | |
![]() 19.10.2004 19:19:27 (muokattu 19.10.2004 19:27:40) | |
Mistäs minä tiedän koska noi tomit on ylennetyssä D:ssä tai ylennetyssä A:ssa tai F:ssä. Kun ei oo mitään ihmeen sävelkorvia kehittynyt. Vai saisko nuo sitte pianolla koitettua eli koska se kalvo resonoi. :S Jep, sieltä pianosta ne äänet löytyy. Ehkä sitä resonanssia kalvon kanssa ei kannata odottaa. Anteeksi nyt sitten taas kerran huono lukutaito. En ensi lukemalla havainnut, että sulla on pinstripet. Ei taida toi viritys onnistua niillä. Sulla on noi tomikoot kyllä semmoiset, että jos säädät kalvot runkosoinnin kanssa samaan niin saattaa tulla hyvä. Eli kuuntele kalvottoman rungon sointia ja säädä siihen. Ensin resokalvo tarkasti joka ruuvi ja sitten batterkalvo, vot. Sitten jos siitä haluat soundia johonkin suuntaan on tämä MIÄN VAIN pätevä neuvomaan sua eteenpäin. Ja suurkiitos edellisessä lauseessa mainitulle henkilölle mahtavista neuvoista. Kiitän ja kumarran. 2 n`4 | |
![]() 19.10.2004 19:37:24 | |
Toisissa virveleissä on se snarebed liian matala. Matto ei asetu kunnolla kalvoa vasten. Sitten sitä pitää kiristää ja samalla reagointi tomeihin herkistyy. Mulla on tuo matala snarebed vika. Tilapäistä helpoitusta saa laittamalla t-paidan tms snareständiin sillai, että se ottaa snadisti kiinni mattoon. | |
![]() 19.10.2004 20:28:48 | |
Mun virppa on viritetty C-nuottiin. Kokeilin kosketinsoittajan syntikalla viime treeneissä. Syntikka tarpeeksi kovalle. Muilla nuoteilla matto ei särissyt melkein yhtään, mutta kun painoi C:n niin särähti niin pirusti. Tomit olen saanut mukavaan vireeseen virvelin suhteen. Tomien alakalvoja ei kannata virittää kovin korkealle, koska virppa resonoi siitä herkästi. 13" tomin kanssa ainainen ongelma on, että se on pakko virittää joko "liian" matalalle tai korkealle, jotta sen saa sopimaan 10", 12" ja 16" kanssa. "kuuntele sinä vaan sitä trashmetallias..." | |
![]() 19.10.2004 21:40:27 (muokattu 19.10.2004 21:46:27) | |
Tomit olen saanut mukavaan vireeseen virvelin suhteen. Tomien alakalvoja ei kannata virittää kovin korkealle, koska virppa resonoi siitä herkästi. 13" tomin kanssa ainainen ongelma on, että se on pakko virittää joko "liian" matalalle tai korkealle, jotta sen saa sopimaan 10", 12" ja 16" kanssa. Se on aina sama ongelma noiden välikokotomien kanssa. Sunkin setissä 14" olisi paljon helpompi virittää. Alakalvojen virityksessä paras sustain saadaan kun molemmat on samassa vireessä. Ootko Blitz hankkinut Swinkuille seuraajia? 2 n`4 | |
![]() 20.10.2004 17:23:21 | |
Se on aina sama ongelma noiden välikokotomien kanssa. Sunkin setissä 14" olisi paljon helpompi virittää. Alakalvojen virityksessä paras sustain saadaan kun molemmat on samassa vireessä. Ootko Blitz hankkinut Swinkuille seuraajia? Sepä se, mutta kun on sen verran vanhaa tekoa nuo rummut, niin en tykkää uuden Taiwan-mallin rumpua siihen pärisemään. Ei oo vielä tullut mitään ostettua. Mielessä on ollut mm. nuo uudet Tamburon vaahtera/poppeli -runkoiset rummut... "kuuntele sinä vaan sitä trashmetallias..." | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)