2xAKG D112 Basarit 2xRODE NT3 Overit 6xSennheiser e604 Tomit/virveli ala 1xMT57 Virveli päältä Ja noikin toimii ihan ok... Jos ois mitä jois, jois sen pois, ettei ois, mitä jois pois. ...rock rock... |
Akg D112 Basarille, toinen pitäisi vielä löytää edullisesti. 2 kpl Röde Nt1-A Juuri ostin toisen tällaisen. 2 kpl Röde NT5 Silkkinen symbaalisoundi. 2 kpl Shure SM 57 Tomit tai virppa ja tomi, näitä ei voi olla liikaa. Audio Technica ATM 25 Lattiatomi tai virveli tai basari. Kokeilumielessä hankittu Beyerdynamic Opus 87, toimii lattiatomissa upeasti. Onko kellään muuten kokemusta NT1-A:n käyttämisestä livetilanteessa? Onko kovin kiertoherkkä? Tampereen Tulliklubilla taisi olla tuollaiset, mutta käytetäänkö niitä siellä? |
Voisko joku vähän valottaa noita hintoja. lähinnä Basari ja virvelimikkiä oon hommaamassa? Kato netistä! Hoho. Mutta joo...oon sen verran gramex-kekkulissa, etten jaksanu tarkemmin katsoa, mitä jengi on heitellyt, mutta tässä parit vinkit hintatietoineen. Snareen perusvarma värkki on Shuren 57. Maksaa n. 100e. Toimii. Toimii. Toimii. Toimii luonnollisesti myös kitaran mikityksessä, laulussa, foneissa jne. Varmaan parempikin vaihtoehto löytyy nimenomaan snareen, mutta tuskin samalla rahalla ja toisaalta tuskin myöskään mikki joka toimii niin (todistetusti) monessa käyttökohteessa. Basarissa yleisimpinä lienee AKG D112, Shure Beta 52, AKG (sellanen levymikki?) ja Senkun 421. Noiden hinnat pyörii käsittääkseni siellä 200 euron kulmilla paitsi tuo sennheiser taitaa olla jotain 400e. Budjettiluokan todistetusti hyvä vaihtoehto on Thomanin T.Bone BD300. Hinta on osastoa 60e ja toimii. Ei varmaan ihan niin hyvin kuin nämä merkkituotteet, laadussa saattaa olla hieman heittoa. MUTTA. Eipä oo kyllä koskaan basarisoundi jääny kiinni siitä, että toi on ollut käytössä. Jengihän nyt dumaa ahkerasti noita t-kaupan tuotteita, ei siinä mitään. Totta on, että monet on paskaa. Toisaalta paskao on halpaa. Ja osa kamoista on oikeasti käyttökelpoisia. Mullakin on basaria mikitetty aika vitun erilaisilla mikeillä eri studioissa ja keikoilla. Esimerkkinä teimme yhden lätyn Finnvoxilla ja todellakin ajan kanssa. Käytettävissä oli varmasti about kaikki mahdolliset variaatiot basarin mikityksestä (eli yksi mikki sisään, yksi etukalvon eteen plus tietty ambiensseja 8 raitaa, joista basarikin toki tulee). En mä nyt tarkkaan muista/tiedä, millä set-upilla sekin basarisoundi tehtiin, mutta varmaa on, että soittotila (Finkun B) ja laitteet (esim. mikityksessä kiinni todella monia tuhansia euroja) ovat tasoa, jota ei varmasti tarvitse epäillä. Epäillä siis syyksi siihen, että mun mielestä kaikilla muilla(=muutamalla, hehe) äänitteillä, millä soitan, basarisoundi on parempi. ELI. Toki on tärkeää, että kamat on mahdollisimman hyvät sen äänen taltiointiin. MUTTA. Vielä tärkeämpää on, että niitä käytössä olevia laitteita osataan käyttää, eli oikea paikka mikille etsitään kunnolla ja se miksataan kunnolla. Oli mikkinä sitten 10 egen shure 58-kopio tai joku 7000 egen superkonkkapaska jalopuurungolla ja -kotelolla. Puhumattakaan siitä, että niille rummuille kannattaisi etsiä oikeat kalvot, ne kannattaisi virittää joko itse tai viemällä esim. Kumulle Peesulle, joka tekee homman kohtuullisen edullisesti ja varmasti paremmin kuin SÄ ite. Lisäplussana on se, että hermot säästyy iteltä (ja multa rahat siihen mun virityssessioiden vaatimaan 24 pulloon kolmannen veroluokan nautintoainetta). Sitäpaitsi saundi lähtee kuiteskin sormista. Myös basarisoundi ;D Hoho. Edit: Joo...tossahan joku noita hintoja laittelikin, kun "hieman" kesti tän stoorin kirjoittelu ;D "It´s amazing how often he´s right but never he admits he was wrong." |