Aihe: Sormet syöpyy soittaessa
1
Raakkis
27.09.2004 10:35:28

no,ehkä hieman liioittelua mutta kuitenkin:
sormiin tulee heti muutaman tuunnin soiton jälkeen älyttömän isot rakot. ja kipeät.
missä vika?
kapulaotteessa?
jussiohman
27.09.2004 10:54:38
missä vika?
kapulaotteessa?

Luultavasti. Puristatko liikaa kapuloita? Mulla on muodostunut pari semmosta "kovaa kohtaa" sormiin pitkän soittamisen tuloksena, mutta mitään pahempaa ei ole tullut. Kysy joltain soitto-opettajalta.
Lihava sinkku hakee kontaktia
Kurb
27.09.2004 11:05:38
Itse kun aloitin muutaman vuoden tauon jälkeen (!) soittamisen uudestaan, sain samantien sormiin helvetin kipeitä rakkoja. Ajan kanssa ongelma on hävinnyt, nyt on vain oikean käden etusormessa pari 'kovaa kohtaa'.

Luulisi että ongelman aiheuttaa osin 'sormen tottumattomuus'? Että kunhan tarpeeksi kauan soittelee ja sietää niitä rakkoja, niin jossain vaiheessa ihosta tulee niin vahvaa että se ei ihan hevillä hajoa.

Varmasti kyllä tekniikkakin vaikuttaa asiaan.
hahuusko
27.09.2004 12:22:31
Minulla oli ennen aika hillittömät känsät (kovettumat) sormissa. Jos erehdyin pitämään vaikkapa viikon soittotauon, känsät ehtivät sillä välin pehmentyä ja taas soittamaan alettuani sormet olivat ihan rakoilla, kunnes känsät kasvoivat takaisin. Sitten aloin ottaa rumputunteja (alunperin olin itseoppinut), kapulaote muuttui aika radikaalisti eikä känsiä sen kummemmin kuin rakkojakaan ole sormissa enää juuri näkynyt. Vaikka pitäisin vähän taukoakin soittamisen suhteen, sormet pysyvät ehjinä taas soittamaan alettuani.

Eli lyhyesti kannattaa kyllä kiinnittää siihen soittotekniikkaan huomiota.
Raakkis
27.09.2004 14:27:00

kummallista tässä onkin että rakkoja rupesi ilmaantumaan vasta vähän aikaa sitten-rumpuja olen soittanut jo melkeen viisi vuotta.
kapula ote on rumputunneilta opittu joten ei pitäisi olla ongelmaa..
täytyy kuitenkin nyt kestää ja korjailla tekniikkaa jos ne sit rupeis kestämään.
kampela
27.09.2004 15:02:56

Kannatta kiinnittää huomiota siihen ootko vaihtanut kapulamerkkiä, jossain kapuloissa on aika tahmeaa lakkaa kun toisissa taas ei juuri ollenkaan.
Awesome lefthand break.
dictatorsh*t
27.09.2004 15:21:07
Mulla on muodostunut pari semmosta "kovaa kohtaa" sormiin pitkän soittamisen tuloksena, mutta mitään pahempaa ei ole tullut.

Juu, sama mun kohdallani, varsinkin "symbaalikäden" puolella.
Myrikles!
gnar138
27.09.2004 17:25:28 (muokattu 27.09.2004 17:26:00)
mulla tuli aluksi rakkoja mutta nyt ne on kyllä ollu poissa pitkään... varmaan sormet on tullu kestävämmiksi ja tekniikkakin toivottavasti parantunut.
fuck you heros, i'm about to have a nervous breakdown.
hgr
27.09.2004 17:38:02
Oikean käden etusormessa on rystysen ja ensimmäisen nivelen välissä on aimo kovettuma. Ei kai tämäkään hyvästä tekniikasta kieli, mutta eipä ole tullut rakkoja miesmuistiin.
http://www.vitkaste.cjb.net
tolppa-apina
27.09.2004 17:41:18 (muokattu 27.09.2004 17:41:37)
kyllä se on ihan siitä kiinni että sormet eivät ole tottuneet... parinkin päivän tauon jälkeen saattaa tulla pienet rakot... soittamalla se paranee..
Bobana
28.09.2004 07:48:37
Mitä tiukempaa mättöö sitä suuremmat rakot... auuuhh!!!
Olen soitellu 17 v rokkia paljain käsin ja känsiä kyllä käsistä löytyy... Ja nyt siirryin suomi speed-metalliin ni voehan...
Kädet ei kestä vaikka kuinka kikkailis otteilla ja oli pakko nöyrtyä ja laittaa hanskat... Nyt taas räpylät kestää tiukimmatkin kompit ja fillit. : P
Mikko A
28.09.2004 22:20:04
kummallista tässä onkin että rakkoja rupesi ilmaantumaan vasta vähän aikaa sitten-rumpuja olen soittanut jo melkeen viisi vuotta.
kapula ote on rumputunneilta opittu joten ei pitäisi olla ongelmaa..
täytyy kuitenkin nyt kestää ja korjailla tekniikkaa jos ne sit rupeis kestämään.

Käytätkö promarkin kapuloita? Miekin saan promarkeista rakkoja, vic firtheistä en saa...
The space is filled with orbiting children.
Raakkis
28.09.2004 22:54:44

Käytätkö promarkin kapuloita? Miekin saan promarkeista rakkoja, vic firtheistä en saa...

no itse asiassa käytin ennen pro markia ja regalia mutta nykyään vic firthiä..en vaan haluaisi millään uskoa että se johtuu vic firthistä kun niillä on muuten niin täydellisen hyvä soittaa..
J. Cool
29.09.2004 00:26:54

ei välttämättä oo mitää vikaa tekniikassa. sehän on ihan selvää et ku nostaa reenimäärää sormis tuntuu. hiertymät ja rakot ihan arkipäivää. jos reenaa säännöllisesti monta tuntia päivässä (mielellään vielä soolomatskua et käsillä on töitä) niin saa aika hyvät kovettumat käsiin. ei ihan pienestä hajoo. mut pidäpä viikko taukoa niin tiputaan taas ei kukaan maratooniakaan ilman säännöllistä lenkkipohjaa. tekniikkaan kannattaa toki kiinnittää huomiota, mielellään opettajan kanssa. pari ihan perusjuttua nyt äkkiseltään:

-ote parhaasta "pomppukohdasta"
-ote mahdollisimman löysä ja rento mut silti kontrollissa
-kyynerpäät irti kropasta (heitto: 5-15cm)
-ranteen pöytä vaakatasossa, rystyset osottaa eteenpäin. peukalo sivulla, ei päällä.
-kapula peukalon ja keskisormen välissä. etusormi tukee. (kruger)
-kaikki sormet kapulan ympärillä.
-lyönnit ergonomisin liikkein, miten käsi muutenki liikkuu. esim rannetta pitäis käyttää normaalin liikeratansa mukaan. maalaisjärjellä..
-molempien käsien iskut esim pädiin reenattaessa mielelläään 2e kolikon kokosen ympyrän sisään.
don't touch my bumtsibum
dictatorsh*t
29.09.2004 08:49:55
Miekin saan promarkeista rakkoja, vic firtheistä en saa...

Mulla oli päinvastoin. Vielä noin vuosi sitten tuli usein rakkoja kun soitteli, mutta nykyään on oikeasssa kädessä joka sormessa melkein koko sormen alapuolen pituinen kovettuma. Vähän niinkuin joku kuori. Vasemmassa kädessä vain etu- ja keskisormissa.

Eipähän tule enään rakkoja. Jee.
Myrikles!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)