mao 20.07.2004 17:28:17 | |
---|
olen tässä pitemmän aikaa harkinnut vispilöiden ostamista, ja olen käynyt kattelemassakin, melko varmat suosikkini olen jo valinnut, mutta olis kiva saada soittajien kokemuksia eri vispilöistä. varsinainen kysymykseni kuitenkin liittyy vispilöillä soittamiseen, eli pitäis saada jotain harjoitus materiaalia, joten asiasta tietävät voisivat kertoa hyviä kirjoja joita kannattaa lainata kirjastosta tai nettisivuja, joista tietoa löytyy. omiakin soittovinkkejä voi kertoa. |
mao 20.07.2004 17:47:50 | |
---|
drumsdatabase:sta löytyy näköjään ainakin, mutta ne kirjat olis parempia, kun ei ole kotona nettiä. |
Alpha 20.07.2004 19:04:53 | |
---|
Vispilät, elikkäs sudit, elikkäs mitkäs lienevätkään ovatten erittäin käytännöllisiä esim valssia soittaessa... |
Epämuusikko 20.07.2004 22:13:06 | |
---|
Zildjianin perusvispilät on ihan jees, vaikkakin niiden soundi on aika kliininen. tosimiehet soittaa zilikoihin verrattuna aivan helkutin jäykillä vic firthin jazz brusheilla, joista lähtee läskimpi soundi. Niillä on tosin astetta vaikeampi soittaa, itselle aiheutin niillä aika läjän rannekipuja yrittäessäni saada niistä snäp-soundia. Sekin onnistuu, mutta rollien soittaminen tiukalla soundilla on firtheillä aika treenin takana (ei se oo helppoo zildjianeillakaan). On the other hand, miksi vieraannuttaa vispilät niille ominaisesta soundimaailmasta (off-topicin paha peikko iski). Regal tipillä on vinhan hyviä vispilöitä, joskus oon niitä hiplannu, en oo vaan onnistunut niitä oulusta löytämään. Halpoja vispilöitä ei sitten kannata ostaa, eikä ikinä kannata harottavia säikeitä mennä repimään irti. Mutta tämänhän te jo tiesittekin... Svengi on vain tehokeino |
Speedy 20.07.2004 22:32:10 | |
---|
Mulla on tällä hetkellä kolmet vipsilät, Premierin malliset, Vic Firthin Jazz ja Heritage malliset..(kaikki siis ovat metallisia ja teleskooppisia) Premierin mallisissa ei se tahdo pysyä ne terät silleen väliasennossa, ja on muutenkin rempulan oloiset.. (ei hyvät) Jazzit on viimeisin hankintani, saakelin jäykkää työntää ja vetää niitä suteja pois ja takaisin (ei vahingossakaan liiku). Muutenkin aika "jäykät" soittaa.. Eniten olen soittanut Heritageilla, ne on pehmeät, ja se liukuu sisään ja ulos jouhevasti, varteen on taivutettu pari mutkaa, jolla saa lukittua sen teleskoopin, kokonaan auki, tai vähän tiiviimmksi(kiinnimmäksi).. Lisäksi se pinta on kuminen, joten ei luista riskimmänkään miehen hikoillessa (lisäksi miehinen violetti väri).. Joten.. itse suosittelen Vic Firtin Heritageja, mutta kokeilemalla se selviää.. Missään nimessä älä vaan osta mitään nylonisia tai muovisia, vaan metalliset..=I "All I think about is time and groove" J. Porcaro |
Wiitala 20.07.2004 22:34:23 | |
---|
Itsellä käytössä nuo kyseiset VicFirthin JazzBrushit. Kyllähän ne on jäykät, tai sanoisin mieluummin jämäkät. Sopii mun käteen kuin valettu. Paljon mieluummin soittelen "leveällä viuhkalla" kuin sitten "peltilankamötiköillä". Kokeilemalla oppii, mutta kyllä kunnon vispiläsoittoon on hyvä olla edes kohtuulliset sudit... Btw, tässä on hyvä kirja. Ei pelkkää suteilua, mutta tarpeeksi sitäkin... http://store4.yimg.com/I/mimfilms_1792_556977"Siat pääsee taivaaseen, ihmiset ei. Liity meihin enkeleihin." |
gorak 21.07.2004 18:43:09 | |
---|
Niillä on tosin astetta vaikeampi soittaa, itselle aiheutin niillä aika läjän rannekipuja yrittäessäni saada niistä snäp-soundia. Minullakin on nuo Jazz-vispilät ja saan aina ranteeni kipeiksi niillä, vaikka soittaisin sitä peruskuviota. Ja rolleja on oikeastaan turha yrittääkään. Puolustuksen nimissä mainittakoon, että niissä on hemmetin hyvä soundi. True sailing is dead. |
Cvalda 05.08.2004 21:15:10 | |
---|
Minä hankin vispilät, mutta on VAIN yksi ongelma. Olen niin kädetön, etten osaa ees alottaa.. Oisko esim jotain videonpätkää, että pääsis alkuun soittelussa. Jazzailua ois kiva. Tai vaikka humppaa:DD Tai jos ois ees kuvia aiheesta "näin soitat vispilöillä".. cvalda - aikansa eläjä. |
Alpha 05.08.2004 21:21:39 | |
---|
Valssia valssia...yks kaks kol, yks kaks kol... Humppaa humppaa...yy kaa yy kaa yy kaa... Dzäässiä...Daa ditta daa Didda daa Didda daa... Heleppua ku heinänteko...:o) Eli siis annan viisaampien neuvoa noista oppaista... |
HCW 05.08.2004 21:45:12 | |
---|
Kirjoista sen verran että kattavaa tietoa sudeilla soittamisesta löytyy seuraavista opuksista: - John Riley: The Art Of Bop Drumming - Ed Thigpen: the Sound of Brushes Osta meän levy!!!
Klipit,tilausohjeet jne.osoitteesta:
http://www.strangefruitband.net |
Jami 05.08.2004 22:16:45 | |
---|
Kyllä Härmäs turistejaki ymmärretähän. Jos ei tykätä nii tapethan. |
mustakaapu_3 05.08.2004 23:17:37 | |
---|
No mulla on tietenki just tommoset oisko LP:n nylon sudit, jotka on kyllä luvalla sanoen aivan täydet sudet! No, en kyllä itsekään vielä juuri hallitse vispilöintiä, täytynee varmaan joskus tulevaisuudessa ottaa tuokin homma haltuun. Ja noista kirjasista vielä sen verran että thigpenin opetusmatsku on kyllä hyvää mutta ainakin mun mielestä nuo peruskuviot selitetään sitten rileyn kirjassa aika epäselvästi. Osaako kukaan muuten suositella kalvoa, joka toimisi sutimisessa erityisen hyvin? Mustakaapu III |
Alpha 05.08.2004 23:21:27 | |
---|
Osaako kukaan muuten suositella kalvoa, joka toimisi sutimisessa erityisen hyvin? Virveliin tarkotat? Valkonen...karhennettu... Noistakin kalvoista on juttua tuossa FAQssa... |
Wiitala 06.08.2004 14:09:43 | |
---|
Wiitala. Pitäiskö tuosta linkistä avautua jotain? Mulle tulee vain tyhjä sivu. Asia kiinnostais kovastikkin. Kyllä hetki sitten vielä aukesi, kokeilin parikin kertaa vahingossa. Mutta tässä uudempi linkki joka toimii ehkä paremmin... Tällä sivulla itseasiassa esitellään myöskin em. kirjasen jatko-osa. http://www.johnriley.org/index.php?section=publications "Siat pääsee taivaaseen, ihmiset ei. Liity meihin enkeleihin." |