Aihe: basarin mikki?
1 2
Tietäjä
12.11.2004 00:23:22
Jeesh eli nyt tarttis basarin mikin! Olisi treeneissä tarkoitus mikittää basari. mikin ei tartte olla mikään hifi kunhan toimii eli on halpa ja hyvä. tiedän että ne ei kävele käsikädessä mutta kuitenkin. Thomanilta saa ainakin halvalla, mutta en mikeistä mitään tiedä joten joku varmaan valaisee, kiitos!
hgr
12.11.2004 00:30:31
Tunget basariin ihan peruslaulumikin tai vaikka vanhat nappikuulokkeet jos ei tarvi olla hifiä. Toinen järkevä vaihtoehto lienee sijoittaa se ~200 eypoa kunnon mikkiin.

Mä oon käyttänyt basarissa Carol mud-525:sta ja rankalla equtuksella saa ihan siedettävän soundin.
Groovi
12.11.2004 01:03:47
Jeesh eli nyt tarttis basarin mikin! Olisi treeneissä tarkoitus mikittää basari. mikin ei tartte olla mikään hifi kunhan toimii eli on halpa ja hyvä. tiedän että ne ei kävele käsikädessä mutta kuitenkin. Thomanilta saa ainakin halvalla, mutta en mikeistä mitään tiedä joten joku varmaan valaisee, kiitos!

varmasti pelaa joku thomannin basarimikki tuommosessa käytössä. mutta osta kuitenkin oikea bassarille tarkoitettu malli, äläkä värkkää minkään laulumikin kanssa. se on ajan ja rahan haaskausta.
Koskaan et osaa kaikkea. Jos opit uutta, unohdat vanhat. Ja kukaan ei ole paras, aina joku osaa jotain mitä sä et.
Tietäjä
12.11.2004 02:32:21
varmasti pelaa joku thomannin basarimikki tuommosessa käytössä. mutta osta kuitenkin oikea bassarille tarkoitettu malli, äläkä värkkää minkään laulumikin kanssa. se on ajan ja rahan haaskausta.

eli joku t-kaupan t.bone BD200 voisi toimia? hinta ei meinaa ole paljoa?
fifehole
12.11.2004 08:25:14

eli joku t-kaupan t.bone BD200 voisi toimia? hinta ei meinaa ole paljoa?

Jos meinaat T-luuhun tyytyä, osta ennemmin BD300. Mutta osta nyt ihmeessä esim. AKG D112 tai Shure beta 52 yms. Siinä on sulle mikkiä loppuelämäks, niin live kuin treenikäyttöön. Lisäksi sen saa aina myytyä hyvään hintaan jos ei ole käyttöä.
Head for an eye
Mikael
12.11.2004 10:06:40 (muokattu 12.11.2004 10:07:38)

Shure SM57 ja SM58 toimivat ihan ok bassarissa ja itse sijoittaisin rahani ennemmin noihin kun johonkin t-luu-skeidaan. Noita voi käyttää menestyksellä sit muuallakin...
miten käy Kekkoselta rock'n'roll?
pasij66
12.11.2004 10:11:08
AKG D112, varma ja pitkäikäinen valinta. Itellä on ollu 13 vuotta ja edelleen täysin soiva laite :D
On kiva rovasti, sanoi onkiva rovasti ja onki varovasti
Paas
12.11.2004 10:35:26
Mutta osta nyt ihmeessä esim. AKG D112 tai Shure beta 52 yms. Siinä on sulle mikkiä loppuelämäks, niin live kuin treenikäyttöön. Lisäksi sen saa aina myytyä hyvään hintaan jos ei ole käyttöä.

Voisiko joku asioista perillä oleva verrata näitä kahta mikkiä keskenään(siis soundipolitiikkaa)?
The Mullet: Hairstyle of the Gods http://www.mulletsgalore.com/
Groovi
12.11.2004 19:40:23
Shure SM57 ja SM58 toimivat ihan ok bassarissa ja itse sijoittaisin rahani ennemmin noihin kun johonkin t-luu-skeidaan. Noita voi käyttää menestyksellä sit muuallakin...

no kyllä jos vähänkään on soundin päälle kranttu, niin noilla mikeillä mennään kyllä metsään bassarin kohdalla.
Koskaan et osaa kaikkea. Jos opit uutta, unohdat vanhat. Ja kukaan ei ole paras, aina joku osaa jotain mitä sä et.
hgr
13.11.2004 02:14:40
no kyllä jos vähänkään on soundin päälle kranttu, niin noilla mikeillä mennään kyllä metsään bassarin kohdalla.

Jos on kranttu, niin tuskin kelpaa myöskään mitkään t.bonen halpikset.
Groovi
13.11.2004 17:03:33
Jos on kranttu, niin tuskin kelpaa myöskään mitkään t.bonen halpikset.

jos poisluetaan noi t-kaupan kaikkein halvimmat, niin parempia ne on bassari käytössä kuin shuren 58 tai 57, jotka sinäänsä on lyömättömiä yleismikkejä. mutta ne menee bassarikäytössä auttamatta tukkoon, ja taajuusvastekkin on jo vähän vajaa. nämä kun on viilattu sopivaksi keskialueen äänille ja erottelulle.
eihän niiden kapseli ole suunniteltu sellaiselle painepiikille kuin oikeissa bd-mikeissä ja sen kyllä kuulee.
Lapaluu
14.11.2004 18:58:44
Tunget basariin ihan peruslaulumikin tai vaikka vanhat nappikuulokkeet jos ei tarvi olla hifiä. Toinen järkevä vaihtoehto lienee sijoittaa se ~200 eypoa kunnon mikkiin.

Mä oon käyttänyt basarissa Carol mud-525:sta ja rankalla equtuksella saa ihan siedettävän soundin.

Peruslaulumikki menee auttamatta tukkoon. Eli kannattaa suoraan hommata kunnon basamikki, ei yleismikkejä vaan basaa varten oma. Jos rahasumma tuntuu liian suurelta uhrattavaksi niin ei kannata hankkia ollenkaan.

Oma mielipiteeni asiasta, muut valaiskoon lisää
- lapis over and out.
hgr
15.11.2004 00:31:32
vaan basaa varten oma. Jos rahasumma tuntuu liian suurelta uhrattavaksi niin ei kannata hankkia ollenkaan.

Eli täsmälleen mitä juuri sanoin.
markkuliini
15.11.2004 14:03:59

Peruslaulumikki menee auttamatta tukkoon. Eli kannattaa suoraan hommata kunnon basamikki, ei yleismikkejä vaan basaa varten oma. Jos rahasumma tuntuu liian suurelta uhrattavaksi niin ei kannata hankkia ollenkaan.

Oma mielipiteeni asiasta, muut valaiskoon lisää

Itse olen käyttänyt hätätilanteessa keikalla useastikin Shuren sm57:a bassarimikkinä, eikä se mitenkään tukkoon ole mennyt. Melko retro/keskiäänivoittoinen soundi siinä oli, mutta ihan siedettävä, ja pelasti keikan. Jos aikaa olisi ollut, niin pöydästä olisi voinut ruuvata lisää botnea. Nuo shuren 57:t ja 58:t kestävät äänenpainetta ihan tolkuttomasti, eli ei niitä särölle bassarssakaan saa, en sitten tiedä mitä tarkoitatte tukkoon menemisellä. Tuplapolkemista? Nehän kestävät virvelinkin äänenpainetta ihan leikiten. Jopa Shure itse suosittelee sm57:aa bassarimikiksikin.
Mikael
15.11.2004 19:43:50 (muokattu 15.11.2004 19:49:30)

Hmm... Olis juu kiva tietää millaisiin käytännön kokemuksiin herrojen Groovi & Lapaluu mielipiteet ko. aiheesta perustuu. Mä olen käyttänyt sekä studiossa että livekeikalla noita bassarissa ihan hyvällä menestyksellä. Taajuusvaste ei ehkä ole suoraan hevibassariin sopiva, mutta eq:lla sellaiseksi helposti säädettävissä. Mitä tarkoittaa tukkoon? Noiden molempien Max SPL riittää bassarille vallan hyvin... Itseasiassa mä käytän paljon mielummin bassarimikkinä Senkun MD421 -yleismikkiä jonka vaste on paljon lähempänä SM57:aa kuin vaikkapa D112:ta.

EDIT: Pannaas tähän nyt vielä lainaus tuolta Sound On Sound -lehden rumpuäänitysartikkelista:
"It is hard to go wrong with a decent moving-coil mic placed up close to or, better still, inside the kick drum. The classic AKG D12 is superb and its modern replacement, the D112 is equally good. The chunky Electrovoice RE20, the Sennheiser MD421, or the Beyerdynamic M88 are also popular but basically any robust, full-bodied moving-coil mic will be fine for the job -- Shure SM57s and even 58s work well too! "
koko juttu täältä:
http://www.soundonsound.com/sos/jul99/articles/recordingdrums.htm?
miten käy Kekkoselta rock'n'roll?
Henga
15.11.2004 20:00:04
Joku höpisi metsään menemisestä, ja tosta tulikin jo herrat Markkuliini ja Mikael kuittaamaan..

Tosiaan, itellä on "ylimääräinen" kaapin perällä lojunut Shure 58 basarimikin virkaa hoitamassa ja hyvin on pelittänyt, ei valittamista. Ja jos nyt välttämättä haluaa jotain yyber-matalaa potkua niin EQ:lla voi sitten leikkiä. Missä tässä menen metsään?
Lapaluu
15.11.2004 20:23:54
Nuo shuren 57:t ja 58:t kestävät äänenpainetta ihan tolkuttomasti, eli ei niitä särölle bassarssakaan saa, en sitten tiedä mitä tarkoitatte tukkoon menemisellä. Tuplapolkemista? Nehän kestävät virvelinkin äänenpainetta ihan leikiten. Jopa Shure itse suosittelee sm57:aa bassarimikiksikin.

Muutamaa ns.laulumikkiä testanneena totesin niiden olevan jokseenkin sopimattomia bassarimikeiksi. Mutta jos tarpeeksi äänenpainetta kestää ja siillä soundin saa niin eipä tuo haitaksikaan ole. Riippuu tietysti taas laadusta ja jos nyt halpoja mikkejä halutaan niin halvat laulumikit ei taida toimia...?
- lapis over and out.
Groovi
15.11.2004 23:36:08
"olen käyttänyt hätätilanteessa keikalla viis-seiskaa" tai "equttamalla tulee hyvä"... kumpi näistä kuvaa hyvää basarin mikkiä jos saan kysyä?

ja tukkoonmenemisellä tarkoitin sitä miten paine basarista saa aikaan sellaisen "humps" äänen, eli itse ääni ikäänkuin vaimenee ja se piikki tulee siitä ilmavirrasta eikä itse soundista. en osaa ton paremmin selittää tuota asiaa. halvoissakin bd-mikeissä on harvoin tätä ongelmaa, vaan soundi on luonnostaan erotteleva mutta samalla säilyy se aito botne. äänenpaineen sietokyvystä ei ole ollenkaan kyse. sen kuulee helposti jos äänittelet soittoas vaikka raiturilla ja kuuntelet kuulokkeilla lopputulosta.
markkuliini
16.11.2004 18:49:21

Tuo humps-efekti tulee helposti jos mikin laittaa ihan siihen kalvon reijän ulkopuolelle, varsinkin jos reikä on liian pieni, jolloin "reijästä tuulee" ankarasti joka polkaisun jälkeen. Kannattaa kokeillä isompaa reikää tai laittaa mikki sisempään.
zzound
17.11.2004 11:37:38
Kyllähän se bassari thomannin bd-300 mikillä potkii ihan toisella lailla kun jollain 57/58 virityksillä, testattu fakta!
Se mikki maksaakin nyt enää 63€ tjtn ja on kyllä rahansa arvoinen, ei tietenkään verrattavissa näihin n.200€ mikkeihin, mutta...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)