En oikein tiedä, kuuluisiko tämä rumpu- vai progepalstalle, mutta pistetään nyt tänne: Kun puhutaan Yesin rumpaleista, joku muistaa aina mainita, että onhan Alan White ihan hyvä, mutta kyllähän Bill Bruford on kuitenkin "se" Yes-rumpali, ja korostaa, että White tulee aina olemaan vain se kaveri, joka korvasi Brufordin. En muista nähneeni tai kuulleeni missään päinvastaista väitettä. Haluankin nyt tehdä poikkeuksen sääntöön. Minun mielestäni White sopii Yesiin paljon paremmin kuin Bruford. Onhan Bruford taitava ja persoonallinen rumpali, mutta minusta hänen soitossaan on vähän liikaa sellaista kikkailun vuoksi kikkailua, ja soitto on lisäksi aina jotenkin jäykän kuuloista. Whiten groove on minusta aivan eri luokkaa kuin Brufordin. White ikään kuin sulautuu joukkoon, kun taas Brufordin soitto tuntuu olevan jotenkin irrallaan muusta bändistä. Yesin levyistä minun suosikkini (Fragilea lukuunottamatta) ovat kaikki Brufordin jälkeiseltä ajalta. Mahtaakohan kukaan muu kannattaa tätä harhaoppia? |
Nooh, kyllä ja ei. Molemmat ovat kyllä aika uskomattomia äijiä. Brufordin aikana Yesillä oli aivan käsittämätön tahti päällä kun huippulevyjä tuli kolme peräkkäin. Mutta White onkin sitten puikoissa mielestäni parhaalla Yes-lätyllä elikäs Relayerilla. En ole Going for the one:n jälkeisiin levyihin tutustunut Magnificationia lukuunottamatta eli suurin osa Whiten aikaisesta tuotannosta on pimennossa meikäläiselle. Eli sanoisin että vaaka kallistuu n. puoli milliä Brufordin puolelle. Sillä kun on tosiaan niitä hauskoja kikkojakin siinä soitossaan ja minä tykkään niistä. White on ehkä vähän enemmän sellainen perusrokkirumpali. Mutta loistavia ovat molemmat, ehdottomasti. Luomuolutta Tervakosken huvipuistossa: Isi meni puuhanalle. |
Noh, sanoisin ettei Close to the edge, joka mielestäni Yessin hienoimpiin teoksiin kuuluu, olisi mitään jos White olisi alunperin siinä soittanut... Mun mielestä tää "jako" on ihan hyvin mennyt, eipä näiden nykyisten keikkasovitusten (taino, Symphonic Liven olen nähnyt) kanssa Brufordilla ole mitään tekemistä. Kaksi äärettömän erilaista rumpalia, molemmat kyllä todella hyviä. Eipähän siis ollut kovin kantaaottava kommentti. |
Sanotaan nyt näin, että bruford sopii king crimsoniin paljon paremmin kuin yes:iin ja white sopii Yes:iin melkein yhtä hyvin kuin Bruford! Menikö sekavaksi? No, joka tapauksessa näin on näreet... ränttätänttäränttätänttäränttätänttäränttätänttäränttätänttäränttätänttäränttätänttäränttätänttäränttätänttäränttätänttäränttätänttäränttätänttäränttätänttäränttätänttä |