Aihe: Varusmiessoittokunta 1 2 | |
---|---|
![]() 12.02.2005 12:19:53 (muokattu 13.02.2005 13:22:07) | |
ite oon tässä inttiin menossa tammikuussa 2006 ja hain noihin soittohommiin. vaikutti järkevimmältä ratkaisulta, kun sivari on niin pitkä, perus-intti varmaan niin perseestä.. että.. jollain varmaan on kokemusta ?? nii kertokaapa jotain. esim. valintakokeista.. ja noin muutenkin. "Ei tässä olla pappia kyydissä.." | |
![]() 12.02.2005 13:28:01 | |
Lahteen kenties? Eikait siinä, testeissä joukko skappareita kahtoo sinun omaa soittoa muutaman minuutin ja sitten lyövät prima vistan eteen, lopuksi haastattelu... Jos ei lahteen kykene niin normi intissä haku tapahtuu morttikauden aikana ja sisään pääsee jos osaa nuotit... Näistä on kyl ollu juttua aika paljonki, joten tsekkaappa haulla... Itellä ainakin oli ihan reeperistä oma inttiaika... :) Späng ' Läng | |
![]() 12.02.2005 14:01:20 | |
ite oon tässä inttiin menossa tammikuussa 2005 nii kertokaapa jotain. esim. valintakokeista.. ja noin muutenkin. Varmaa tammikuussa 2006? Mä meen tammikussa 2006 ja hain soittokuntaan. Infoa valintakokeista ei oo tullu viel mut ne on kaiketi joskus huhti- toukokuussa. Valintakokeissa soitat jotain komppeja ja ehkä hieman sooloa. Varmaan joku lyhyt aika jotain 10 min tms. Kellään tarkempaa tietoa? Ja sitten siinä on primavista joka omankäsitykseni mukaan koostuu 5 tremoloista ja 7 tremoloista. Ilmeisen helppoja ovat. Soittokuntaan halutaan monipuolisia rumpaleita jotka pystyvät soittamaan useenlaisissa kokoonpanoissa useenlaista musiikkia: jazz, lattaria, rock, pop, funk ja tietty marssit. Ei kuitenkaan progemetallia, eli unohtakaa se. ;) Pääsykokeissa vastassa ovat kaksi soittokunnan "johtajaa". Toinen niistä on rumpali. Sitten siinä on se haastattelu ja sitten jossain vaiheessa saat tietää että pääsetkö sinne vai et. Kertokaa kaikki toki tarkempaa tietoa ja omia soittokuntakokemuksia. Daffin palstalla joku soittokunta keskustelu olikin tuossa noin. | |
![]() 12.02.2005 15:15:03 | |
heh, muistanpa eräänkin kaverin, jolla oli valintakokeissa tuplaspedut messissä, niillä se sit soitteli tukutukua. :D Suosittelen valmistelemaan sellasen lyhyen soolon, jossa on "ajatus" mukana, eli tyyliin sudeilla pari kiertoa, sit palikoilla jotain gruuvaavaa komppihärdelliä, lattarit toimii aina... Späng ' Läng | |
![]() 12.02.2005 17:06:59 | |
heh, magetsu, hauska juttu tuo tuplapedaalimies...! muistan ite kanssa omaan koesoittoon lahteen mennessäni (vaikka vaihdoinkin sitten statuksen simo hovariksi myöhemmin samana vuonna), että siel oli joku jannu jolla oli niin rumpu-, skitta-, basso- kuin kiipparikamat mukana... yhden miehen orkesteri :) mutta siis itse soitin kokeessa vapaavalintaisina yhden lyhyen bachin koraalin marimballa ja sitten lyhyen ja ytimekkään rudimenttibiisin (charlie wilcoxonin kirjasta) pikkurummulla. lisäksi pyysivät soittamaan marimballa ja snarella prima vistaa ja ns. myllyn pikkurummulla (eli siis hitaista tuplista tasaisesti nopeaksi rolliksi ja tasaisesti takaisin) traditional gripillä. ja tietty muutamia perustavaa laatua olevia komppeja. meni ilmeisen hyvin, kun sain raadilta aplodit soiton päätteeksi... ;) mut kuitenkin suosittelen, että kandee läväyttää lautakunnalle joku hyvin treenattu perustekniikkaa sisältävä pikkurumpurudimentti nenän eteen, sillä rudimentteja jos soittaa hyvin, niin ah se on niin mahtavan kuulosta ja vakuuttavaa. ja tuota traditional -otetta kannattaa vähän harjoitella, ettei sitten ekaa kertaa vasta kokeilla sitä 5 min ennen koesoittoa = tulos on JAriJAriJAri kun rollia lähtee soittamaan... ja kannattaa muutenkin mennä vakuuttavasti tuonne koesoittoon, vaikka ne raadin äijät saattais vaikuttaa kuin fleguilta tahansa. maineella ja karismalla! | |
![]() 12.02.2005 20:39:10 (muokattu 12.02.2005 20:42:40) | |
mutta siis itse soitin kokeessa vapaavalintaisina yhden lyhyen bachin koraalin marimballa ja sitten lyhyen ja ytimekkään rudimenttibiisin (charlie wilcoxonin kirjasta) pikkurummulla. Hehe, mäkin soitin bachia kokeissa. rudimenttibiisi oli tosin John s.prattilta. Samat biisit pyörii paikassa kuin paikassa. mutta oikeasti: PvVmSk on ihan mesta paikka, kyllä sinne tottuu. Ainakin itse totuin. Samaa ei ehkä voi sanoa muista saapumiseristä, heillä oli keikkaa joka sormille. Mutta bändeihinjaoissa voi pelata, riippuu siitä toki minkälaista musaa haluaa/osaa (joutuu) soittaa. Oudoin kokoonpano inttiajoilta oli "joululaulubändi", johon kuului alttofoni, s-basso, vibrafoni ja rumpukone. Haaveenamme oli pistää itämaan kolmen viisaan miehen kamppeet keikalle + laittaa rumpukone seimeen! Homma kaatui kuteiden ja seimen puuttumiseen. Ois siitä varmaan sotaoikeuttakin tullut. Mutta hauskaa oli... Myytävänä Tosco 22" ride! | |
![]() 13.02.2005 14:16:08 | |
lisäksi pyysivät soittamaan marimballa ja snarella prima vistaa ja ns. myllyn pikkurummulla (eli siis hitaista tuplista tasaisesti nopeaksi rolliksi ja tasaisesti takaisin) traditional gripillä. Siis vaativat traditional gripin osaamista heti pääsykokessa? O-ou. | |
![]() 13.02.2005 15:58:04 (muokattu 13.02.2005 16:03:15) | |
Itse kävin Lahdessa pääsykokeissa viime keväänä, ja tammikuussa 2006 on palvelukseenastuminen. Soitto-osiossa sai soittaa muutaman minuutin pätkän mitä halusi. Sen jälkeen oli primavista (meillä 9-stroke rolliin perustuva harjoitus) ja siinäpä se. Seuraavaksi vuorossa oli haastattelu (mikäli soitit tarpeeksi hyvin), jonka jälkeen psykologisia testejä. Ja sanoisin, että suht helposti pääsee sisään. Itse soitin funkkia ja sambaa, eikä sekään mennyt aivan putkeen. Traditional grippiä kannattaa opetella hyvissä ajoin etukäteen, mutta älä hätäile jos et ole vielä aloittanut! Itse soitin ihan matched gripillä ja sanoivat että reenaahan sitten myös sitä traditionaalia. Ja muista! Mieti tarkkaan mitä haluat soittaa. Ei mitään liian monimutkaista. Eli soita jotain mitä varmasti osaat. Mielummin soitat simppelisti ja hyvällä groovella ja tatsilla. Raatille riittää lyhyt pätkä soittoasi, joten älä rakenna mitään 10min sooloa. Edit: Niin, ja pyysivät myös soittamaan jotain perustanssikomppeja. Tangoa, bikiniä jne... ODOMANKOMA BOO ADZEE
OBOO KYEREMA | |
![]() 13.02.2005 21:29:37 | |
Noloapa tätä on kysyä, mutta mikä on primavista? Te pääsykokeissa käyneet kertokaapa minulle, kuinka kauan pitää olla soittanut, että kannattaa edes käydä kokeilemassa pääsykokeissa? Oletko jo tuotteistettu? | |
![]() 13.02.2005 22:49:04 | |
Noloapa tätä on kysyä, mutta mikä on primavista? "ensinäkemältä" White men can't jump | |
![]() 14.02.2005 00:07:30 | |
Selvä se. Eli siinä isketään jonkunlaiset nuotit eteen, mitä ei ole ennen nähty. Onko ne pelkälle virvelille kirjoitettua kamaa vai koko setille levitettyä? Oletko jo tuotteistettu? | |
![]() 14.02.2005 00:20:29 (muokattu 14.02.2005 00:21:55) | |
Traditional grippiä kannattaa opetella hyvissä ajoin etukäteen, mutta älä hätäile jos et ole vielä aloittanut! Itse soitin ihan matched gripillä ja sanoivat että reenaahan sitten myös sitä traditionaalia. Mitähän nuo gripit on? Käyn musiikkiopistossa, eikä ikinä ole ollut puhetta moisesta. Griphän on ote, joten siitä voisi päätellä sen olevan se rumpukapuloiden otetekniikka/ se millä mm. Max Weinberg soittaa. Edit: Eli siis traditional = Max Weinberg ja toi matched = perusrumpalin taktiikka? | |
![]() 14.02.2005 00:58:59 | |
Edit: Eli siis traditional = Max Weinberg ja toi matched = perusrumpalin taktiikka? Kyllä. Myös Dave Weckl, Virgil Donati ja Steve Gadd soittaa traditional gripillä vain muutaman mainitakseni. Traditional grip "keksittiin" juuri marssirumpaleiden keskuudessa, koska marssittaessa olisi ollut hyvin vaikeaa soittaa ns. tavallisella otteella. Oletko jo tuotteistettu? | |
![]() 14.02.2005 10:50:47 | |
Kyllä. Myös Dave Weckl, Virgil Donati ja Steve Gadd soittaa traditional gripillä vain muutaman mainitakseni. Traditional grip "keksittiin" juuri marssirumpaleiden keskuudessa, koska marssittaessa olisi ollut hyvin vaikeaa soittaa ns. tavallisella otteella. Vai pitäisikö sanoa niin päin että matched grip keksittiin settirumpalien keskuudessa..? Nimittäin marssirummutus on aika paljon vanhempi asia kuin sumpusetti. En ole koskaan kylläkään kuullut että millä otteella esim. 1700-luvulla on soitettu klassista musiikkia pikkurumpuun. Mutta luulen että ne ovat olleet marssirumpuja nekin ja niitä on pidetty roikkumassa olkapäällä. Anteeksi viilaukseni. | |
![]() 14.02.2005 11:22:03 | |
Te pääsykokeissa käyneet kertokaapa minulle, kuinka kauan pitää olla soittanut, että kannattaa edes käydä kokeilemassa pääsykokeissa? tämä minuakin kiinnostaa... eli rohkeneeko sinne edes mennä n.5-6 vuoden soittokokemuksella? Remu on Remu, sillä on oikeus soittaa kuinka paskasti tahansa koska se on Remu | |
![]() 14.02.2005 13:03:21 | |
Aika jänniä kommentteja täällä. Itse kutsunnoissa kun oli soittokunta soittamassa ja paikalla oli henkilö joka on raadissa joka päättää pääsetkö vai et. Hän sanoi että varsinaisia setin soittajia otetaan 1-3 vuosittain ja ne otetaan suoraan pop-jazz konservatorioko nyt lienee. Marssirummun soittajilta vaaditaan nuotinlukutaito ja niitä rumpuja soitetaan vain otteella jossa on kämmenpuoli ylöspäin. Mylly pitää osata. Sinne ei haluta mitään erikoisia rumpufiilistelijöitä, vaan ihmisiä jotka osaavat soittaa tahdissa marssirumpua. Siellä ei enää harjoitella soittamista, siellä harjoitellaan vain soitettava musiikki. Jotenkin aika tarkkaan näin mahtoi sanoa... Tietysti on symbaalit ja isorumpukin, mutta ilmeisesti niihin valitaan joku joukosta aina. Itse mietin myöskin hakevani, olen soittanut n. 8 vuotta rumpuja, mutta nuotinlukutaitoni on liian heikko, enkä ole perinteistä kapula otetta harjoitellut tarpeeksi. Jätin ihan siksi etten jaksa opetella hirveästi valintoja varten. Aika hyvät creditit siittä kyllä varmasti tulevaisuutta ajatellen saisi. Saatta olla väärääkin faktaa tosin... Työpäivän pelastus -muusikoiden.net- | |
![]() 14.02.2005 16:25:51 | |
tämä minuakin kiinnostaa... eli rohkeneeko sinne edes mennä n.5-6 vuoden soittokokemuksella? Käytännössä siis musiikkiopiston perustutkinto pitäisi olla suoritettuna. | |
![]() 14.02.2005 17:31:46 | |
Vai pitäisikö sanoa niin päin että matched grip keksittiin settirumpalien keskuudessa..? Nimittäin marssirummutus on aika paljon vanhempi asia kuin sumpusetti. En ole koskaan kylläkään kuullut että millä otteella esim. 1700-luvulla on soitettu klassista musiikkia pikkurumpuun. Mutta luulen että ne ovat olleet marssirumpuja nekin ja niitä on pidetty roikkumassa olkapäällä. Anteeksi viilaukseni. Perhana. Taisinpa puhua puuta heinää. Olet oikeassa. Viilaus on aina mukavaa. Oletko jo tuotteistettu? | |
![]() 14.02.2005 19:10:37 | |
Käytännössä siis musiikkiopiston perustutkinto pitäisi olla suoritettuna. Ainoastaan se merkitsee pääsykokeessa että pystyykö vakuuttamaan koesoiton ilman primavista ongelmia. Traditional grip merkkaa todella paljon että kannattaa treenata etukäteen ja vetää sillä koesoitto niin on aina paremmat mahikset. Teemujazz | |
![]() 14.02.2005 19:49:15 (muokattu 14.02.2005 19:53:33) | |
Itse olin viime keväänä pääsykokeissa (Drumbugin kanssa samaan aikaan).2006 lähden Lahteen, onko ketään Mnettiläisiä seurana? Soittokokeessa vedin bosista, sambaa, tangoa ja sutikomppeja. Lisäksi prima vista jossa oli oli 9-rolli sekä liuta 8-osia sekä 16-osia. Prima oli helppo (n.2/3 tasoa). Sambaa soitin traditional gripillä joka ei todellakaan meikäläisen vahvin ala. Soittaessani en soittanut yhtään filliä, pelkät kompit vain. Käytännössä siis musiikkiopiston perustutkinto pitäisi olla suoritettuna. Ja pääsykokeisiin mennessä olin suorittanut huiman 1/3 rummuilla (laiska kun olen tutkintoja tekemään, ensi vuoden tammikuuhun mennessä pitää olla 3/3 ja I- tehtynä, että saa koulusta paperit ulos...hiphei) Traditionalilla pitää pärjätä sen verran että voi soittaa helppoja marsseja, tyyliin tii-taka-tii-taka-takatakataa. Älytön rudimentti virtuoosi ei tarvitse olla, perus virvelitekniikka kun on hallussa niin pärjää. Asenne ja motivaatio vaikuttaa eniten tuolla pääsykokeissa. Steve Gadd ei tarvitse olla. "Mikä h******n groove?Se on ihan yliarvostettua" | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)