vernie 11.02.2005 01:26:50 | |
---|
Olen huomaavinani, että yhä useampi rumpali nykyään käyttää ainoastaan kahta tomia setissään. Itse olen tottunut soittamaan kolmella (kaksi ylhäällä + lattiatomi), ja tästä aiheutuu jonkin verran ongelmia kimppakeikoilla, joilla on käytössä ainoastaan yhdellä ylätomilla varustettu setti. Pikkuhiljaa alkaa tuntua, että ei tässä auta muu kuin opetella soittamaan kahden tomin setillä. Olisi kiva kuulla muiden kokemuksia ja näkemyksiä asiasta. Uudella setupilla treenaamista mukavoittaisi myös, jos moposettiläiset voisivat hieman valaista, minkä takia ovat ruvenneet soittamaan kahdella tomilla kolmen sijaan.. :) "Watch my back" sanoi kyttyräselkä. |
moottorisaha 11.02.2005 02:01:13 | |
---|
Olen huomaavinani, että yhä useampi rumpali nykyään käyttää ainoastaan kahta tomia setissään. Itse olen tottunut soittamaan kolmella (kaksi ylhäällä + lattiatomi), ja tästä aiheutuu jonkin verran ongelmia kimppakeikoilla, joilla on käytössä ainoastaan yhdellä ylätomilla varustettu setti. Pikkuhiljaa alkaa tuntua, että ei tässä auta muu kuin opetella soittamaan kahden tomin setillä. Olisi kiva kuulla muiden kokemuksia ja näkemyksiä asiasta. Uudella setupilla treenaamista mukavoittaisi myös, jos moposettiläiset voisivat hieman valaista, minkä takia ovat ruvenneet soittamaan kahdella tomilla kolmen sijaan.. :) Ihan vitun sama ainakin mulle onko kolme vai kaks tomia. :) Olen soittanut kymmenen vuotta enkä ole koskaan havainnut mitään ongelmia. "Blow me up. I'm pre-blown, dude. It's like pre-heat ya know? You know how you set it up to blow up? I'm already pre-blown, so I'm already hooked up. Does that make no sense? Of course it don't. Dimebonics." - Dimebag Darrell 1966-2004 R.I.P. |
Bobana 11.02.2005 07:23:33 | |
---|
Ihan vitun sama ainakin mulle onko kolme vai kaks tomia. :) Olen soittanut kymmenen vuotta enkä ole koskaan havainnut mitään ongelmia. No sinähän se olet oikee kurko. Mutta aiheen alottajalle: Törmäsin aikoinaan samaan ongelmaan ja päätin myös että riipasen toisen etutomin poijes ja hommaan toisen lattiatomin. Hetken aikaa siinä meni opetellessa. Suurimmaksi hankaluudeksi muodostui tietenkin 1 ja 2 tomin välille syntyvä etäisyys että varsinkin nopeet fillit oli aluksi työläitä ja vaativat lisäharjoitusta mutta nykyään ei enää mitään eroa ja päinvastoin nopeus on aivan toista luokkaa kuin ennen, tosin onhan tässä nyt taidotkin hioutuneet ajan saatossa. Sitäpaitti 1 etu ja 2 lattiatomia-setti näyttää kaikista rokimmalta. Sillä kun opettelee vetämään sellasia pimeitä sooloja ja fillejä niin se saa tuhannen tomin patteristit kalpeiksi. |
dictatorsh*t 11.02.2005 07:46:44 | |
---|
Sitäpaitti 1 etu ja 2 lattiatomia-setti näyttää kaikista rokimmalta. Sillä kun opettelee vetämään sellasia pimeitä sooloja ja fillejä niin se saa tuhannen tomin patteristit kalpeiksi. Täsmälleen! Nyt ollaan oikeilla linjoilla. Mnääkin rupesin ehkä noin vuosi sitten soitelemaan yhden etu- ja kahden/kolmen lattiatomin kanssa. Munsta siinä ei edes ollut hirveästi totuttelua, oli jotenkin luonnolliempi soittaa. Ja sai ratsunkin lähemmäs. Tietty vaikka samat fillit, niinkun Bobanakin sanoi, olivat aluksi vähän hankalampia noilla asetuksilla, mutta tottui nopeasti. Ja nyt meni paljon ohi. |
hollmi-5 11.02.2005 08:09:20 | |
---|
Mel Bays-kustantamon Killer Fillers on mainio opas juuri kahden tomin setille. Olikohan kahdeksisensataa loistavaa filliä. Muutaman kerran oppilas on kertonut, ettei kahdella tomilla voi fillailla. Killer Fillers olikin hyvä silmien avaaja. Mika Hollström |
fifehole 11.02.2005 08:20:34 | |
---|
Samaan ongelmaan törmäsin itsekin kun oli useampi bändi kyseessä tai laina backline. Siirryin aluksi kahteen tomiin tottuakseni niihin ja nyt en juuri muunlaista settia käytäkkään. Olen myös huomannut että fillit yms. on kehittynyt monipuolisemmiksi. Täytyypä hommata tuo killer filler, saakohan niitä esim. Fasullata? Head for an eye |
Kosminen 11.02.2005 10:56:39 | |
---|
Ite käytän yhtä etutomia ja etuna tulee mieleen ainakin juuri jo mainittu peltien asettelu. Ei tarvi raidia pitää siellä tuhannen pusikossa vaan saa sen siihen nätisti hollille. Ja ainakin jos käyttää kahta lattiatomia, on tomit melkeinpä paremmin linjassa fillailua varten kuin jos olisi 2 etutomia. Siinä tulee taas etäisyyttä siihen lattiatomiin. "Hän tiesi että hänelle valehdellaan, mutta hän ei halunnut kuulla totuutta." - Catrabbits: Kynnys |
ddrum54 11.02.2005 10:57:26 | |
---|
Joo, häippäs multakin toinen etutomi kassiin. On pirun paljon helpompi sijoitella pellit sopivasti, varsinkin ride. Ulkonäkökin on rokimpi a´la Bonham, kun tuo värikin sattuu olemaan sama kuin Kuninkaalla. 2`n 4 |
Jeaqar 11.02.2005 11:38:08 | |
---|
Törmäsin aikoinaan samaan ongelmaan ja päätin myös että riipasen toisen etutomin poijes ja hommaan toisen lattiatomin. Hetken aikaa siinä meni opetellessa. Suurimmaksi hankaluudeksi muodostui tietenkin 1 ja 2 tomin välille syntyvä etäisyys että varsinkin nopeet fillit oli aluksi työläitä ja vaativat lisäharjoitusta mutta nykyään ei enää mitään eroa ja päinvastoin nopeus on aivan toista luokkaa kuin ennen, tosin onhan tässä nyt taidotkin hioutuneet ajan saatossa. Aivan. Ja kaikkien fillien ei tarvitse olla 4 iskua per tomi ;D. Itse käytän filleissä paljon aksentointia jossa käytän tomareita hyväksi. Virveli on itsellä se pääasiallinen fillailupesäke ja tomarit sekä pellit tuovat sen viimeisen mausteen siihen filliin/soittoon. |
JeeVes 11.02.2005 12:40:31 | |
---|
Mäkin tällä hetkellä vedän tolleen. Tosin tahtoisin kovasti hankkia vielä 14" lattiatomin lisää settiini. Sitten yks eteen ja kaks alas. kalamies #15 >-)))> |
Jemo 11.02.2005 12:53:29 | |
---|
Joo. Ei yhtä tomia enempää eteen. Kaksi lattiatomia on toisinaan "ihan kiva" mutta enpä minä keksi kahta tomia enemmälle käyttöä. Olin pari talvea sitten katsomassa Matti Oilingia ja sillä oli vain etutomi. 1 kpl. virppa, bassari. Ride crash ja haitsut. Soitti aivan helvetin hienosti tuolla setillä. Ja Kuoppamäki käyttää Kingstonin levyillä pääosin kahta tomia!!!2110 Kolmen tomin kanssa se fillailu usein menee siihen että vedetään vaan nopea SARRRRRRJA! tomien läpi laskevassa kaaressa. Minä olen huomannut että filleistä tulee monipuolisempia kun virveli on keskuksena ja maustaa tomeilla kivasti. Ja se keskitomi on usein ihan vain välivaiheena laskevassa kuviossa. Joskus kun käytin kolmea tomia niin huomasin että 13" etutomin kalvo kesti hyvänä noin kolme kertaa kauemmin kuin 12" ja 16" tomin, niitä kun käyttää eniten. -Jemo Olemme kuulemma jakomielitautinen. Muuten mukavia! -Einuli |
Dr. Funkenstein 11.02.2005 13:02:24 (muokattu 11.02.2005 13:06:35) | |
---|
Tästähän on ollut puhetta täällä aiemmin, mutta ei se mitään. Itse en ainakaan keikoille jaksa roudata/virittää kahta tomia enempää (pikku-, ja isotomi), niissäkin on ihan tarpeeksi hommaa. Näinollen olen alkanut soittamaan himassakin samalla setillä, ettei tule keikoilla yllätyksiä. Omakuvassa tosin on vielä vanha setup. Sitäpaitsi monet rumpalit joutuvat yksinkertaistamaan tyyliään, kun ottaa lisätomin pois ja se on ainoastaan positiivista 9 tapauksessa 10:stä. ;) |
tthei 11.02.2005 13:12:16 | |
---|
Itekkin olen ottanut tuon toisen tomin tällähetkellä pois setistä. Ja tärkeimpänä syynä juuri tuo että saa tuon riden tuohon lähemmäs. Ja onhan tuo ulkonäkökin kyllä rockimpi, pakko myöntää ;) Ja kun tykkään matalaprofiilisista seteistä, niin kun on vain yksi etutomi niin sain sen laskettua lähes virvelin tasolle, jossa se on minusta hyvä. Ei ole toinen tomi tiellä, vaikka kyllä senkin siihen saisi pienellä säädöllä. Open your eyes. Open your mind. Close your hand and make a fist
--------------------------
www.innervision-fin.tk |
vernie 11.02.2005 13:55:03 | |
---|
Kiitoksia kommenteista. Saapa nähdä omaksunko uuden systeemin ennen parin kuukauden päässä häämöttävää keikkaa. Sen verran hyvin ovat nuo fillit selkäytimessä, että ainakin aluksi on varmaan luvassa hulvattomia hutilyöntejä. Tosiaan, fillini ovat paikoitellen aika yksipuolisia tällä hetkellä. Punkahtavissa ralleissa tulee vedeltyä turhankin usein juuri tuota edellä mainittua nopeaa sarjaa laskevassa kaaressa (kaksi iskua virveliin ja jokaiseen kolmeen tomiin), eli ainakin tälle fillille pitäisi keksiä joku pätevä kahden tomin versio. Pitänee katsastaa tuo Mikan mainitsema opus. Ja onhan tuossa kahden tomin setupissa sekin hyvä, että viimeinkin on pakko opetella käyttämään basaria kunnolla fillien seassa.. :) "Watch my back" sanoi kyttyräselkä. |
drummer88 11.02.2005 14:11:21 | |
---|
mulla on kohta 3 tomia siis 10", 12" ja 14" ja kohta saan 16" lattia tomin. nii laitoin sen 14" alemmas sen tulevan 16" viereen jonka huomasin tosi hyväksi järjestykseksi. ennen se oli ylhäällä. joo... tieto ja osaaminen ei ole sama asia |
hgr 11.02.2005 14:18:32 (muokattu 11.02.2005 14:19:45) | |
---|
1 etutomi, 1 lattiatomi. Ei niitä miljoonaa tomia tarvitse mihinkään muuhun kuin niihin konekivääri-putoaa-alas-portaita -filleihin, jotka voi nekin hoitaa 2 tomilla. |
AP 11.02.2005 14:48:07 | |
---|
Joo. Ei yhtä tomia enempää eteen. Kaksi lattiatomia on toisinaan "ihan kiva" mutta enpä minä keksi kahta tomia enemmälle käyttöä. Olin pari talvea sitten katsomassa Matti Oilingia ja sillä oli vain etutomi. 1 kpl. virppa, bassari. Ride crash ja haitsut. Soitti aivan helvetin hienosti tuolla setillä. Ja Kuoppamäki käyttää Kingstonin levyillä pääosin kahta tomia!!!
Piti just jatkaa samasta, että tosi moni legendaarinen soittaja on juuri yhden etutomin kannalla. Äkkipäin tulee mieleen kotimaasta mainittujen Oilingin ja Kuoppamäen lisäksi Rami Eskelinen, Anssi Nykänen, Antti Lehtinen...lista on tosi pitkä. Ulkomaanelävistä mm. Buddy Rich soitti loppuun asti 1 etutomilla, samoin John Bonham, monet jazz-ukot.... Tossa juuri katselin Led Zeppelinin The song remains the same-dvd;ta jolla Bonham vetää Moby Dickin. Ei tosiaan tarvita mitään kovin ihmeellisiä patteristoja, että homma voi toimia. Itsekin kun pyrin vähän vaihtelemaan set-upia tasavälein, niin olen huomannut että juuri hyppäys isosta setistä 1 pikkutomin kioskiin on äkkiseltään tosi vaikea. Reeniä vaan. K100 #7 |
moottorisaha 11.02.2005 14:55:24 | |
---|
Piti just jatkaa samasta, että tosi moni legendaarinen soittaja on juuri yhden etutomin kannalla. Äkkipäin tulee mieleen kotimaasta mainittujen Oilingin ja Kuoppamäen lisäksi Rami Eskelinen, Anssi Nykänen, Antti Lehtinen...lista on tosi pitkä. Ulkomaanelävistä mm. Buddy Rich soitti loppuun asti 1 etutomilla, samoin John Bonham, monet jazz-ukot.... Tossa juuri katselin Led Zeppelinin The song remains the same-dvd;ta jolla Bonham vetää Moby Dickin. Ei tosiaan tarvita mitään kovin ihmeellisiä patteristoja, että homma voi toimia. Ruvetaanko sitten tämän jälkeen luettelemaan että ketkä soittavat kahdella+ etutomilla? ;) "Blow me up. I'm pre-blown, dude. It's like pre-heat ya know? You know how you set it up to blow up? I'm already pre-blown, so I'm already hooked up. Does that make no sense? Of course it don't. Dimebonics." - Dimebag Darrell 1966-2004 R.I.P. |
Dr.Rubber 11.02.2005 15:50:13 | |
---|
Mulla menee noiden tomien kanssa fiiliksen ja musatyylin mukaan. Heviä on mun mielestä kivempää soittaa (no on se hevimmän näköstäkin, tietty) vaikkapa neljällä tomilla. Ja vaikken taidoillani pystykään kehumaan, niin koinpa ne neljä tomia varsin tarpeellisiksi - kolme olisi mielestäni ollut niihin hommiin ehdoton minimi. Noh, poppi- yms. jutut vedänkin sitten 2-tomisella setillä. Semmoinen on pirun mukava soitettava, juurikin tuon paremman peltiasettelun ansiosta. Mulla on vakiintunut jostain syystä käyttöön 10" ja 14" tomit, kun kaksitomisella vedän, vaikka 12" jossain mielessä olisikin tuon neljätoistasen loogisempi kaveri. Mutta näin. Kyttä on poliisi! |
Peace 11.02.2005 15:56:44 | |
---|
ittel o 12 ja 13" tuuman pikkutomit ja tuli joskus päähän pistos et laitan 13" tomin 16" lattiatomin kaveriks. Ja hyvähän siitä tuli. toimii mukavasti. Oma kuvasta näkee Joona Rautiainen |