Triskal 05.03.2005 00:10:16 | |
---|
Sanottiin Portnoy-ketjussa, että Miken soitto ei groovaa. Aloitettiin ketju groovaavista rumpaleista ja lueteltiin vaikka ketä. Olenkin sitä itse tässä ihmetellyt. Mitä on groovaaminen? Miksi joku groovaa ja toinen ei? En esitä tätä kysymystä filosofisesti tyyliin mitä on totuus tai mitä on ihminen, vaan kysyn koska en yksinkertaisesti tiedä enkä tajua. Valaiskaatten minua. |
moottorisaha 05.03.2005 00:24:34 (muokattu 05.03.2005 03:11:21) | |
---|
Sanottiin Portnoy-ketjussa, että Miken soitto ei groovaa. Aloitettiin ketju groovaavista rumpaleista ja lueteltiin vaikka ketä. Olenkin sitä itse tässä ihmetellyt. Mitä on groovaaminen? Miksi joku groovaa ja toinen ei? En esitä tätä kysymystä filosofisesti tyyliin mitä on totuus tai mitä on ihminen, vaan kysyn koska en yksinkertaisesti tiedä enkä tajua. Valaiskaatten minua. Kuuntele funkkia. ;) Muutkin musiikkityylit toki usein groovaavat, mutta kunnon funkista sen homman nimen tajuaa mielestäni kaikista helpoiten. Esimerkiksi tämä lyhyt pätkä mielestäni groovaa todella hyvin, ja pelkästään rummuilla: http://www.kolumbus.fi/seppala.ari/warp/assembly_line.mp3 "Blow me up. I'm pre-blown, dude. It's like pre-heat ya know? You know how you set it up to blow up? I'm already pre-blown, so I'm already hooked up. Does that make no sense? Of course it don't. Dimebonics." - Dimebag Darrell 1966-2004 R.I.P. |
Progressor 05.03.2005 09:38:00 | |
---|
Filosofiseksi menee, mutta yritetään silti. Minusta jokaisessa sävellyksessä (tai ehkä paremminkin sovituksessa) on jonkinlainen "luonnollinen syke". Groovaaminen on sitä, että rumpali ymmärtää tuon sykkeen ja osaa muodostaa sen perusteella sitä tukevan kompin. Tähän sisältyy ainakin oikeanlainen dynamiikka, synkopointi ja se, että osaa hillitä tai vaihtoehtoisesti tuoda esille omaa soittoaan oikeissa paikoissa. Jos sykettä ei osaa korostaa, soitto ei groovaa. Se, joka ei tiedä mitään ja tietää, ettei tiedä mitään, on viisaampi kuin se, joka ei tiedä mitään eikä tiedä, ettei tiedä mitään. |
Kosminen 05.03.2005 10:14:07 | |
---|
Huomaa että aika pitkälti liikutaan kuitenkin henkimaailman puolella kun groovesta puhutaan. Se on pienestä kiinni. Kalamies#16 >-)))> |
ilarj 05.03.2005 10:14:35 | |
---|
Se on sitä että ei voi olla keinuttamatta takamustaan, kun kuulee niin svengaavaa musaa. Ei kait groovelle nyt mitään tarkkaa määritelmää ole. Se on lähinnä svengi. |
mooch 05.03.2005 10:42:55 | |
---|
Huomaa että aika pitkälti liikutaan kuitenkin henkimaailman puolella kun groovesta puhutaan. Se on pienestä kiinni. Näi o. Mä kyllä käsitän groovaamisen lähinnä tulkinnallisena juttuna niin, että mielestäni vaikka olisi kuinka groove komppi niin ei se groovaa jos ei sitä soita groovaavasti. Joo... |
Garri Hunes 05.03.2005 11:01:57 | |
---|
eiks se oo yksinkertaisinta sanoo että groove on sama asia kuin se että komppi kulkee. |
Roberto 05.03.2005 11:29:40 | |
---|
eiks se oo yksinkertaisinta sanoo että groove on sama asia kuin se että komppi kulkee. Hmm... kompin saa kulkemaan vähän keulimallakin, mut se ei mun mielestä ole groovaamista. Levon Helm groovaa. |
Triskal 05.03.2005 13:16:21 | |
---|
|
MK73 05.03.2005 13:52:01 (muokattu 05.03.2005 14:38:48) | |
---|
Tätä olen monesti miettinyt. Miksi joillakin rumpaleilla on erityisen imevä beat? ..että komppiin muodostuu sellainen veto, joka tempaa mukaansa ja saa tanssijalan vipattamaan. Mielestäni sitä ei saa aikaan rumpukoneilla, enkä ole aivan vakuuttunut klikin kanssa soittamisestakaan, tai siis silloin pitää osata vetää kuin sitä ei olisikaan. Ehkä vetävän grooven/svengin aikaan saamisessa on kyse bassorummun, virvelin ja hi-hatin hienosyisestä asettelusta ja näiden kolmen elementin keskinäisestä tasapainosta (tatsista) kompissa. Eikä pidä unohtaa rumpukompin suhdetta muun bändin (etenkin basistin) soittoon. Lisäksi kaikki pienenpienet painotukset, aksentit ja fillitkin voivat olla "groovehakuisia". Toisinsanoen soiton tulisi rullata saumattomasti, ja joiltakin se tulee luonnostaan. Kaikki rumpalit eivät kiinnitä tällaisiin asioihin yhtä paljon huomiota, eivät ole ns. groove-orjentoituneita. Soiton pääpaino voi tällöin olla enemmän esim. soundeissa, vaikeissa tahtilajeissa, filleissä tai esiintymisessä, sirkustempuissa... Itse tykkään enempi grooverumpaleista. |
Suleima 05.03.2005 14:41:43 | |
---|
Kyllä se toimiva perusbeatti vaatii jotain sen tarkkuuden lisäksi, koska klikki ei ole tae "imevyydestä". Itse oon sitä mieltä että se groove ja imu tulee tohon perusbeattiin seuraavalla edellytyksellä. Isosti kokemusta ja näkemystä manipuloida iskuja piirun verran ohi sen tarkan taimin. Rumpukoneet ei tähän pysty mutta tiukat rumpalit kyllä. ei mitään helpoimpia juttuja vetää ohi klikille ohi klikin klikin kanssa. |
Nolte 05.03.2005 15:06:51 | |
---|
ei mitään helpoimpia juttuja vetää ohi klikille ohi klikin klikin kanssa Just meinasin itsekin sanoa! Ei prkl, miten voi seota tuolleen peruskompissa??? |
ddrum54 05.03.2005 15:10:57 | |
---|
Voi kun Jazzmies huomaisi tämän. Hän osaa kertoa asian perusteellisesti. Groove on bändin harmoniaa, sen kaikkien osien summa. Keikalla ollessa, meikäläinen etsii baaritiskiltä sen muusikon näköisen hemmon ja tarkkailee sitä. Kun tällä hemmolla alkaa pää hiljalleen nyökkäillä ja nilkka heiluu tahdissa, ollaan hyvillä teillä. Moottorisaha tuossa mainitsi funkyn, hyvä esimerkki. Samanlaisen grooven löytää helposti kaikesta juurimusasta. Kuunnelkaa myös gospelia, bluesia, rhytm´n bluesia, soulia, jazzia ja mitä niitä nyt onkaan. Ns. mustaa musiikkia ( ei black metal ). 2`n 4 |
hollmi-5 05.03.2005 15:36:32 (muokattu 05.03.2005 15:59:30) | |
---|
Jos nyt otettaisiin esille Lethargy, jossa minä soitin viime syksyyn asti, niin groovaanko minä? Et. Juokset hengen hädässä. Hirmuinen on kiirus, että ehtisi kaiken tehdä. Ei tuo musakaan mitään groovea ole. Groovemusassa on jättiläisbeatti. Se on vähän niin kuin pöntöllä istuessa. Kun tulee se iso jööti yhtenä kappaleena ja kylmät väreet kulkevat selkäpiitä pitkin. Pönttöön vilkaistessa on ylpeä itsestään. Tuli komea :-) Vertaan mielelläni pikametallia löysään vatsaan ja vesiripuliin. Kiire on vessaan mennessä, siellä ollessa ja kova on pärinä, mutta mitään muuta, kuin vieno vaahto, ei jää jäljelle. Kuten huomaat. On vaikea kuvailla groovea, mutta se on sitä, kun ZZ Top vetää Gimme All Your Lovin. Tai Led Zeppelin heittää Black Dogin tai James Brownin bändi kajauttaa I Feel Goodin, Delbert Mc Clinton vetää Take Me to the Riverin... Mika Hollström |
Suleima 05.03.2005 15:37:18 | |
---|
Groove on bändin harmoniaa, sen kaikkien osien summa. Eikö pelkkä rumpukomppi voi groovata? :| |
hollmi-5 05.03.2005 15:42:23 | |
---|
Groovaahan se rumpukomppikin. Soita tavallista kakkosnelosta niin, että snadisti haitsulla korostat neljäsosittain: YK-si, KAK-si, KOL-me, NEL-jä. Vertaa sitä sitten siihen, kun soitat kaikki haikan lyönnit samalla dynamiikalla. Kummasti ykkösvaihtoehto groovaa paremmin. Aika moni rumpali sortuu koukkimaan bassarilla niitä painottomia tahdinosia soittoonsa mukaan ihan suottaa. Sitten vedetään haikka auki ja pikkuisen balassi pyllyllänsä ja ihmetellään, kun ei oikein ole imua kompissa. Mika Hollström |
Triskal 05.03.2005 15:44:56 (muokattu 05.03.2005 15:45:27) | |
---|
|
hollmi-5 05.03.2005 15:51:13 (muokattu 05.03.2005 15:57:15) | |
---|
Eka biisiä kuntelin. Minkö ihmeen takia pitää siellä bassarilinjassa olla noita mainitsemiani painottomalle tunkevia iskuja? Vedä vaan miehekkäästi ykköselle ja kolmoselle suurimmaksi osaksi. Kuuntele basistia ja juttele sen kanssa sopivat yhteiset kuviot pohjille. Kokeile seuraavissa treeneissä vetää A-osaan YK-si,kak-si, KOL-ME, nel-jä -bassarilinja. Tuntuisiko se vaikka paremmalle? Musassa oli kuitenkin grooven tunnusmerkkejä. Kakkonenkin kuunneltu. Työ ootte aika nuoren kuulosia jannuja. Tsemppiä vain ja ankaraa harjoittelua. Kyllä se siitä kato... Mika Hollström |
vapauskauppias 05.03.2005 16:45:38 | |
---|
Se on vähän niin kuin pöntöllä istuessa. Kun tulee se iso jööti yhtenä kappaleena ja kylmät väreet kulkevat selkäpiitä pitkin. Pönttöön vilkaistessa on ylpeä itsestään. Tuli komea :-) Vertaan mielelläni pikametallia löysään vatsaan ja vesiripuliin. Kiire on vessaan mennessä, siellä ollessa ja kova on pärinä, mutta mitään muuta, kuin vieno vaahto, ei jää jäljelle. Sait minut nauramaan. Groovea on vaikea kuvailla. Se on sellainen sisäinen juttu. Kaikki ei pakolla edes tunne groovea. Itselläni on groove vasta alkanut avautua. Sanoisin, että groove tulee ajan myötä (ei kaikille tosin). Voisinpa samaan syssyyn väittää grooven olevan "se" juttu rumpaloinnissa. Oletko jo tuotteistettu? |
Bacchus 05.03.2005 17:14:24 | |
---|
Vertaan mielelläni pikametallia löysään vatsaan ja vesiripuliin. Kiire on vessaan mennessä, siellä ollessa ja kova on pärinä, mutta mitään muuta, kuin vieno vaahto, ei jää jäljelle. Pöh, Lombardo kyllä groovaa. Mitä groove sitten tarkoittaakaan, ei sitä tunnu kukaan näidenkään kirjoitusten perusteella pystyvän sanallisesti määrittelemään. - |