Aihe: Laitanko raidalle rummut monona??
1
faq1
13.09.2005 21:31:18
Olen tässä kotistudiohommissa ja kappaleita väsäämässä purkitettavaksi.

Otan mm. rummut kosketinsoittimesta, joten mitä mieltä olette, kannattaako niitä ottaa kiipparista "stereona", siis left ja right- omille raidoilleen, vaiko vaan monona (eli siis pelkkä left)?
Entä piano ja esim. jouset? Jotenkin kait ne pitäisi asettaa tietyllä tavalla stereokuvaan ja jos monona, niin eikö silloin asetu keskelle?
rm_wispila
14.09.2005 08:23:47
Rumpuosastolla kun kyselet, niin ilman muuta rummut stereona :) Kiippareiden rytmikoneissa tosin "setin" panorointi on vähän niin ja näin, mutta ainakin filleissä panoroidut tomit kuuluvat...

Jos raitoja riittää, vedä kaikki stereona, jos ei, jätä pianot ja muut pensselit monoksi. Voi niitä sitten pannata sivummalle tai lisätä lopuksi kaikulaitteella stereovaikutelmaa.

Kannattaa kuitenkin joka tapauksessa hommata itselleen rummut ja alkaa reenaan rudimentteja; unohda ne piipittimet ;)
Kapulakieli = rumpalien oma kieli.
Dnjmaster
14.09.2005 09:28:16
Jouset stereona. Ja miueluiten piankoin. Ja rummut EHDOTTOMASTI =) no ei mutta tulee kiva vaikutelma ku panoroit pianon vaikka vähän leftiin ja jouset vähän raittiin.
kalamies#40 >-)))>
ilarj
14.09.2005 09:35:30
Mut ylipäätään rummut saundaa kyllä joissain jutuissa vaan paljon paremmalle yhellä mikillä monona ja keskelle panoroituna :)
Mikael
14.09.2005 09:42:15

Mut ylipäätään rummut saundaa kyllä joissain jutuissa vaan paljon paremmalle yhellä mikillä monona ja keskelle panoroituna :)

Näin on, mutta kiippareista tulevia rumpuja ei äänitetä mikillä. Mä sanoisin että yksittäiset rumpuäänet monona omille raidoilleen ja sitten näitä raitoja varovasti panoroiden ja yhteiseen tilaefektiin (stereo) ajellen koita saada järkevähkö kuulokuva aikaiseksi.
melkein puoliammattilainen
Jami
14.09.2005 11:27:09

Kun ajattelet rumpuja stagella bändin keskellä niin ei ne kovin suuret ja leveät ole. Aivan hyvin voi setin äänittää monona ja asettaa vaikka aavistus jompaan kumpaan puoleen. Piano sitten monona toiseen puoleen. Jos on esim. kaks kitaraa niin ne sitten vähän kauemmas keskipisteestä.
Ison orkesterin viulut taas yleensä levittäytyy laidasta laitaan ja mä kyllä äänitän ne stereona ja levitän oikeinkin leveälle.

Eli yks tapa on tehdä asia siten kuin se luonnollisenakin on kun bändi on stagella. Kaikenmoista kikkailua tietysti voi harrastaa. Rumpusetti jonka pikkutomi soi toisessa kaapissa ja suurin tomi toisessa, ei vain mun korvaan oikein kuulosta kivalta.
Fletarehtaa ne häjyysemmäkki!
rm_wispila
14.09.2005 15:06:50
Rumpalille rummut soi aina leveältä ja kuulostavat isolta. Lavalla rumpalille rummut ovat vasemmalta oikealle, ja muut suristimet, jyristimet piipittimet ja hilavitkuttimet sitten "siellä jossain vielä kauempana"...
Studiotyöskentelypuolelta voisi saada kapeamman mielipiteen ;)
Kapulakieli = rumpalien oma kieli.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)