Aihe: Tarkkuus
1 2
jyrildo
22.09.2005 19:07:38
Hejdå.

Ollaan bändin kanssa menossa studioon nauhottamaan demoa (semmoiseen missä on tuottaja ja kaikki hui!) Treeneissä soitetaan aina klikin kanssa ja siitä tulikin kysymys mieleen.

Mikä on tarvittava tarkkuus kun soitetaan semmoista 100% suoritusta levylle? Jos oikein tarkasti vetää, niin että klikki hukkuu soiton alle, niin vaatii kyllä minun osalta semmosta tsemppausta, että ei tykärifillit lähe ihan helposti. Jos taas piiikkusen ottaa rennommin niin pystyy vähän vapautunemmin improamaan, mutta soitto tarkkuus kärsii. Iskut tulevat kyllä kohilleen, mutta ei Simon Phillips- kohilleen. :) Eli ei siis täydellisesti paikoilleen.

Jos joku ammattimies lukee tätä, niin voisi kertoa, että mikä on se oma haitari minkä hyväksyy. Pitääkö olla just eikä melkeen tasan tarkkaan iskut kohillaan vai haittaako jos pysyy klikissä mutta ei niin hyvin, että se hukkuisi soiton alle.
MK73
22.09.2005 19:24:24
Eikös riitä, että lopputulos kuulostaa luontevalta - musiikilta.
jyrildo
22.09.2005 19:25:20
Mikä toisen korvaan kuulostaa hyvältä, kuulostaa toisen korvaan karseelta hutiloinnilta.
p.g.
22.09.2005 19:32:18

Mikä toisen korvaan kuulostaa hyvältä, kuulostaa toisen korvaan karseelta hutiloinnilta.

Näin äkkiä ajatellen tuntuu siltä että
kun kerran treenaatte klikin kanssa niin eikö se soitto sitten kulje jo tarpeeksi rennosti.

Ei kai meistä harrastelijoista kukaan pysty ihan tohon sataan prosenttiin,en usko ainakaan että mulle kukaan tulee ikinä sanomaan että jätkä hei sä soitat liian tarkasti. : )

Taidat jännittää ihan turhia. : )
welho
22.09.2005 20:00:14

Hejdå.

Ollaan bändin kanssa menossa studioon nauhottamaan demoa (semmoiseen missä on tuottaja ja kaikki hui!) Treeneissä soitetaan aina klikin kanssa ja siitä tulikin kysymys mieleen.

Mikä on tarvittava tarkkuus kun soitetaan semmoista 100% suoritusta levylle? Jos oikein tarkasti vetää, niin että klikki hukkuu soiton alle, niin vaatii kyllä minun osalta semmosta tsemppausta, että ei tykärifillit lähe ihan helposti. Jos taas piiikkusen ottaa rennommin niin pystyy vähän vapautunemmin improamaan, mutta soitto tarkkuus kärsii. Iskut tulevat kyllä kohilleen, mutta ei Simon Phillips- kohilleen. :) Eli ei siis täydellisesti paikoilleen.

Jos joku ammattimies lukee tätä, niin voisi kertoa, että mikä on se oma haitari minkä hyväksyy. Pitääkö olla just eikä melkeen tasan tarkkaan iskut kohillaan vai haittaako jos pysyy klikissä mutta ei niin hyvin, että se hukkuisi soiton alle.

Sä määrität itse sen tarkkuuden! (tai tuottaja määrää)
Monesti pieni elo tuo hyvää meininkiä. Joskus taas vedetään kellontarkasti ja joskus se tarkkuus hoidetaan jälkikäteen editoimalla;)

Voit myös koittaa saada kokonaisen hyvän oton tai soittaa biisejä osa kerrallaan.. Riippuu mitä haetaan ja kuinka haluatte homman tehdä.. Studiossa on nykyään paljon mahdollisuuksia..

Klikin kanssa kannattaa treenata paljon! Yksin ja bändin kanssa. Koita vetää ihan kellontarkasti tai silleen että soitat vapaammin, mutta ankkuroit itses siihen klikkiin aina silloin tällöin..

Kun homma alkaa luonnistua ala treenaamaan eteen ja taakse soittoa.. Eli klikki on siinä keskellä ja sä koitat joko soittaa ihan aavistuksen jäljessä tai piirun verran edessä..

Mutta jos studio painaa päälle älä ota turhaa stressiä. Hyvällä mielellä, rennolla tatsilla.. Kyllä ne otot sieltä alkaa mennä kohdalleen:) On paljon legendaarisia hittibiisejä jotka on soitettu kellon tarkasti tai vähemmän tarkasti=) Kunhan biisitä jää joku fiilis nii ollaan jo voiton puolella!!!
Ennemmän, Nopiempaa, Lujempata!!
anzelmosm
23.09.2005 08:36:02

Ite ollaan ainakin tähän asti toimittu ton klikin kans niin että rumpali soittaa ensimmäisenä (jos soittaa ensimmäisenä yleensäkkään) nauhalle omansa klikin mukana. Jonka jälkeen klikki heivataan mäkeen ja loput soittajat vetää sit rumpalin mukana omansa. Tietenkin jos sielon jotai taukopaikkoja niin klikki on sinne kohtiin hyvä jättää niin se vähän helpottaa muiden hommia ku ei tarvi arvata että millon taas lähtee ku ei ne kitaristit kuitenkaan saa laskettua kohilleen.. ;)
http://www.ratol.fi/~apalokan/elama/ lollotusta [14:04.28] (beatLESS) AnzElMoSMin peltien soitto melkein menee etätyöstä || Toisilla on iso virtuaalikikkeli, AnzElMoSMilla jättimäinen rumpumuna
käreyndanni
23.09.2005 08:53:42
Morjens!

Olennaista on se, että paketti pysyy kasassa eli soitetut nuotit ovat toisiinsa nähden hyvin ruodussa. Jos tempo pikkaisen vaihtelee kappaleen osissa ei se välttämättä ole paha asia. Riippu u tietysti musasta. Jos huomaat, että olet klikin perässä tai edellä, kuro se kiinni pitemmän aikavälin saatossa tai höllää tempoa esim. kertsin jälkeen säkeistöön mentäessä pikku hiljaa. Eikä kannata laittaa klikkiä kilkuttamaan liian kovalle volyymitasolle, sillä silloin et välttämättä kuule omaa ja muiden soittoa riittävän tarkasti. Itse asetan vain luurien toisen kuulokkeen toiselle korvalle ja toisella kuuntelen pelkästään settiä.
Bobana
23.09.2005 08:57:37
No ei sunkaan 100% tulosta voi tehdä 98% suorituksella/asenteella jos haluaa olla itselle rehellinen. Meinaan ettei mennä kopeloimeen niitä rumpuja tai muutakaan jälkikäteen...
Sex, choppers and rock´n roll!!!
Kosminen
23.09.2005 10:07:14

Ite ollaan ainakin tähän asti toimittu ton klikin kans niin että rumpali soittaa ensimmäisenä (jos soittaa ensimmäisenä yleensäkkään) nauhalle omansa klikin mukana. Jonka jälkeen klikki heivataan mäkeen ja loput soittajat vetää sit rumpalin mukana omansa. Tietenkin jos sielon jotai taukopaikkoja niin klikki on sinne kohtiin hyvä jättää niin se vähän helpottaa muiden hommia ku ei tarvi arvata että millon taas lähtee ku ei ne kitaristit kuitenkaan saa laskettua kohilleen.. ;)

Eiköhän noiden taukojen aikana rumpali voi lyödä tahtia klikin mukana vaikka haitsuun tai kapuloita yhteen. Nehän voi sitte poistaa sieltä ku muut on soittanu omat juttunsa.
"Älkää pelätkö niitä, jotka tappavat ruumiin mutta eivät kykene tappamaan sielua. Pelätkää sen sijaan häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin." (Matt. 10:28) Kalamies#16 >-)))>
kampela
23.09.2005 10:20:04

Me ollaan hoidettu studiossa homma mulle näin-> Klikki, siihen päälle muutama taustanauha antamaan fiilistä kyseisestä biisistä.
Luurit päähän ja vähän omaa rumpua luurehin. Mun mielestä ne taustanauhat on todella tärkeet jotta niihin biiseihin pääsee kunnolla käsiks, ei tarvii miettiä turhia.
Pari viikkoa ja Finnvox kutsuu :)
Peruna kerrallaan..
Perro Stupido
23.09.2005 10:37:43

On muuten mukava studio, vaikkakin silloisen yhtyeen kanssa loimme aika järkyttävän tekeleen. Onneksi oli ilmaista aikaa.

Itse soitan studiossa aina klikin kanssa. En reenaa klikin kanssa soittoa ollenkaan ennen studioon menoa, koska minulla ei ole klikkiä. Pitäisi varmaan hommata.
Pari kertaa kun soittaa jonkun biiseistä klikin kanssa läpi, siihen alkaa tottua.
Ei kovin hyvä tyyli, mutta toimii minulla, joten onhan se hyvä tyyli.
Tabu. Asia, josta ei puhuta.
Tindrum
23.09.2005 12:36:11
Muista muuten sellainen juttu, että oma korva on varmaan omaan soittoon paljon kriittisempi kuin toisen kuuntelijan. Varsinkin levyltä kuunneltuna. Eli terveellä itsekritiikillä saattaa kuulostaa vähän huonolta - silloinkin kun toiset diggaa sun meininkiä ihan kybällä.

100% suoritus ei oo vaan oikee, tarkka tempo. Vähintään - siis vähintään - yhtä paljon onnistuneeseen lopputulokseen vaikuttaa millä fiilareilla vetää.
Joten älä kelaa liikaa sitä klikkiä.
kampela
23.09.2005 12:48:31

Tiedosta mut älä kelaa..
Peruna kerrallaan..
kampela
23.09.2005 13:32:31

Tiedosta mut älä kelaa..

Eli jos on mahd. käyttää taustanauhaa klikin kanssa ni hyvä.
Peruna kerrallaan..
hgr
23.09.2005 13:34:51 (muokattu 23.09.2005 13:37:06)
Tähän asti ollaan äänitelty niin, että soitetaan koko bändi livenä sisään ja otetaan onnistunut rumpuraita talteen. Sitten äänitetään kitarat ja muut siihen päälle. Ilman klikkiä.

Yksinään äänittäessä käytän toisinaan klikkiä.
kampela
23.09.2005 13:53:43

Hejdå.

Mä luulen ettei sulla oo mitään ongelmaa jos treeneissä vedätte klikin kanssa. Omasta kokemuksesta voin sanoa että klikin olisi hyvä olla kaksi ääninen. Sen tulisi lyödä myös basarin ja virvelin väleissä. Ja mun mielestä jonkinmoinen taustanauha on ihan must. Hyvää sessiota. :)
Peruna kerrallaan..
rm_wispila
23.09.2005 14:05:21
Me ollaan hoidettu studiossa homma mulle näin-> Klikki, siihen päälle muutama taustanauha antamaan fiilistä kyseisestä biisistä.
Luurit päähän ja vähän omaa rumpua luurehin. Mun mielestä ne taustanauhat on todella tärkeet jotta niihin biiseihin pääsee kunnolla käsiks, ei tarvii miettiä turhia.

Mielenkiinnosta kysyn, että mikä biisi siellä taustalla pyörii, vai se sama jota yritetään nauhoittaa (uudestaan?)

- nimim. epätietoinen
Kapulakieli = rumpalien oma kieli.
kampela
23.09.2005 14:35:43 (muokattu 23.09.2005 14:58:05)

Mielenkiinnosta kysyn, että mikä biisi siellä taustalla pyörii, vai se sama jota yritetään nauhoittaa (uudestaan?)

- nimim. epätietoinen

Se samanen biisi. Se nauha on tosin yleensä koostunu synasta ja kitarasta. Ja mahdollisimman simppeli, kuhan tulee vaan homma selväks ja fiilistä.

Off topic -> tommonen säkkipilli voi olla aika nasta soitin. Itte oon soitellu jokunen vuos sitte Didgeridoota. Kannattaa kokeilla. Alkuunkin pääsee 10 eurolla.
Peruna kerrallaan..
rm_wispila
23.09.2005 16:26:25
Fiilistä edellytetään ekan kierroksen "demoinstrumenteilta" kuten kitaralta ja synalta. Itse olen useasti törmännyt ongelmaan, jossa äijät on soittaneet "demoasenteella vähän sinnepäin", kun kitarat vedetään kuitenkin uudestaan. Tämä vaan on rytmiryhmälle lievän rytmihäiriön useasti aiheuttanut. "Vasemmalla" kädellä vetävät jäpikät on tylysti roudattu tauolle studiosta.

Vaikuttaa ainakin itsellä tosi paljon fiilikseen ja sitä kautta myös timeenkin, koska nämä tuppaavat käsi kädessä kulkea.
Kapulakieli = rumpalien oma kieli.
kampela
23.09.2005 17:30:42

Fiilistä edellytetään ekan kierroksen "demoinstrumenteilta" kuten kitaralta ja synalta. Itse olen useasti törmännyt ongelmaan, jossa äijät on soittaneet "demoasenteella vähän sinnepäin", kun kitarat vedetään kuitenkin uudestaan. Tämä vaan on rytmiryhmälle lievän rytmihäiriön useasti aiheuttanut. "Vasemmalla" kädellä vetävät jäpikät on tylysti roudattu tauolle studiosta.

Vaikuttaa ainakin itsellä tosi paljon fiilikseen ja sitä kautta myös timeenkin, koska nämä tuppaavat käsi kädessä kulkea.

Me ollaan tehty ne nauhat aika pitkälle koneilla, jos kitaralla niin todella tarkasti soitettuna ja luuppaamalla. On kyllä bändikaverit tehny mulle todella hyvät nauhat, pentele :)
Peruna kerrallaan..
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)