Aihe: Rumpukapuloitten valmistus
1
Legatus
08.10.2005 20:21:09
Onko kellään kokemuksia rumpukapuloitten tekemisestä?? Itse ajattelin hommata puusorvin ja kaataa pihasta muutama äitin vaahtera ja opetella tekemään rumpukapuloita itse. Nyt kysyn kokemuksia prosessista??
hollmi-5
08.10.2005 20:37:53
Kaada vaahterat, sahaa laudoiksi, kuivata vuosikausia ja osta sillä välin se sorvi. Olen kokeillut kapuloita sorvata. Pakko on tunnustaa, että eipä kannata. Automaattisella kopiosorvilla/CNC-sorvilla ne tehtaissa tehdään.
Mika Hollström
jäykkis
08.10.2005 21:28:43
Taitaa olla sopivien puiden löytäminen aika hankalaa. Syyt pitää olla suorassa jne. Jos harrastuksena, niin sitten varmaan, mutta mahtaako siinä edes säästää.
"Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Jos nyt käytät jotain Linuxia tai Macia, kannattaa harkita ihan tavallisen cd-soittimen hankkimista" - Tommi KyyrÄ -
Legatus
08.10.2005 21:29:40
Taitaa olla sopivien puiden löytäminen aika hankalaa. Syyt pitää olla suorassa jne. Jos harrastuksena, niin sitten varmaan, mutta mahtaako siinä edes säästää.

Ei säästä.. Ei ole edes tarkoituskaan.. Kunhan vain sais kokeilla parit kapulat tehä.
anttitk
09.10.2005 00:07:42
Äiti tykkää kun tulee töistä ja poika sorvailee puutarhan koreista vaahteroista tikkuja autotallissa. Kiitosta tulee. :)
rökk´nröll.
e r s k i
09.10.2005 01:06:26
Kunhan vain sais kokeilla parit kapulat tehä.

Sama vimma oli joskus itsellänikin. Lähimmäs Vic Firthiä pääsi pari talvea vanhalla luudanvarrella.
jäykkis
09.10.2005 10:19:40
Sama vimma oli joskus itsellänikin. Lähimmäs Vic Firthiä pääsi pari talvea vanhalla luudanvarrella.

Minkälaiset tuli? Oliko saman kokoiset ja painoiset. Entä, kestivätkö vai tuliko koristeeksi?
"Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Jos nyt käytät jotain Linuxia tai Macia, kannattaa harkita ihan tavallisen cd-soittimen hankkimista" - Tommi KyyrÄ -
kamelisko
09.10.2005 10:22:18
Ite tein joskus yläasteella koivusta. Tuli liian lyhyet, liian paksut jne. Tavallisella puusorvilla on hankalaa, koska kapula on niin pitkä ja ohut. Lähtee väpättämään. Pitäis tehdä pätkä kerrallaan. Voithan koittaa. hattua nostan jos onnistuu..
e r s k i
09.10.2005 20:43:23
Minkälaiset tuli? Oliko saman kokoiset ja painoiset. Entä, kestivätkö vai tuliko koristeeksi?

Kyllähän se niin on, että ainoat toimivat ja kestävät kapulat ovat tehdasvalmisteisia. 5B:tä yritin niistä harjoista tehdä. Painoi ku mitkä ja rupes taipumaan pikkuhiljaa.
Danko
10.10.2005 09:49:56

Hämeenlinnan TV-Sävelen Salmisen Harri mainitsi joskus jätkästä, joka sorvaa vanhoista lekanvarsista mallin mukaan "signature"-kapulat. (: Täytyis melkein joskus käydä kysäsemässä.
Your fantasies are unlikely. But beautiful.
lkx
10.10.2005 12:20:50

Hämeenlinnan TV-Sävelen Salmisen Harri mainitsi joskus jätkästä, joka sorvaa vanhoista lekanvarsista mallin mukaan "signature"-kapulat. (: Täytyis melkein joskus käydä kysäsemässä.

Ostin siltä tyypiltä niitä joskus muutamat parit. Olivat ohuita minun makuun, tippi hajos melkein heti ja muutenkin päreyty tosi pikaseen. Vaikka siinä hinnassa säästi, niin ei kyllä sovi muuhun kuin hipeltelyyn ja hissutteluun.

Täytyy sanoa, että omalaatuinen tapa väsätä keppejä ja sikäli ihan hienoa, että saa niinkin hyviä tehtyä - en tiedä sen tarkemmin kaverin työtavoista ja tekniikoista, mutta kuitenkin. Luota yhä ja edelleen Taman tammisiin 214B-palikoihin. Ei ole tipit hajonnu, ja kestää suhteellisen kovassa kurituksessa hyvin. Lisäksi ovat lähestulkoon edullisimmat laatukapulat, Levytukku 8,25uer/pari.
Hilfe! Ich bin ein Fisch.
rm_wispila
10.10.2005 15:09:18
Olen tehnyt aivan uran alkuaikoina "rumpukapulat" itse.
Tähän johti se, että orkesterimme silloinen rumpali katsoi kannujensa perään mustasukkaisesti, ja vei kapulat mukanaan treenien jälkeen kotiin, ettemme me muut päässeet niillä jytistelemään.

Jälkipolville opetuksena totean, että aina kannattaa jättää settiin yhdet kapulat, koska muuten rumpuja "kokeillaan" tiesmillä astaloilla. Näin mekin soitimme jopa lusikoilla (pellit ei tainnut tykätä hyvää).

No, koska en urkurina uskaltanut omiin kapuloihin investoida, tein ne pyörökepistä hiomalla. Eli päät pyöristin ja kevyesti ohensin toista päätä, ts. sellainen perkkakeppihän siitä syntyi.
Oli käytössä silloin ok., tosin elastinen ja rupesi kieroutumaan soittaessa. Kyllä sillä kokeilemaan silti pääsi.

Kahden kuukauden päästä jätkä hurahti riparilla uskoon ja päätti lopettaa koko bänditouhut ja keskittyi raamattuun. Siirryin sitten hänen paikalleen, ja tällä tiellä edelleenkin olen...

"Kapulat" ovat edelleenkin tallessa, hellyyttävän naivin oloinen, kolhiutunut ja kiero pari. Olen ne kuitenkin "reliikkinä" museoinut....
Kapulakieli = rumpalien oma kieli.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)