Aihe: haitsu lyönti
1
666,66
20.10.2005 11:27:32
Nii sellast et jos jengi soittaa tupla basareil tai pedaaleil nii miten ne saa lyötyy haitsuu välil sellasii löyntei et kuulostais et se on vähän auki? Lyöks ne vaa siihen kulmaa et kuulostaa sellaselt vai..?
moderndrummer88
20.10.2005 11:31:05 (muokattu 20.10.2005 11:31:46)
Nii sellast et jos jengi soittaa tupla basareil tai pedaaleil nii miten ne saa lyötyy haitsuu välil sellasii löyntei et kuulostais et se on vähän auki? Lyöks ne vaa siihen kulmaa et kuulostaa sellaselt vai..?

siihen on semmonen keksintö apuna kuin drop clutch: http://www.thomann.de/thoiw3_gewa_dropclutch_800348_prodinfo.html
haitsun saa helposti alas tai ylös.
E: tai sitten niillä on vaan kaksi haitsua...
Norsk Arysk Blak Metal! Rahhh!!
rm_wispila
20.10.2005 11:41:51
Kyllä haitsusta saa kiinteänäkin eri soundit ihan lyömällä.
Kun pellit ovat lähes kiinni, lyömällä "selkään" tipillä saa lyhyen iskuäänen, voimakkaammin kun vartta tarjoaa, saa sen soivemman "puoliavoimen" soundin. Vaatii kuitenkin opettelua paljonmainostetun lyöntivoimakkuuden hallinnan saralla, eli dynamiikkaa haitsun soittoon.

Eikä siinä ihan suoraan pelkkään reunaan tarvi kapuloitaan jyrsiä, pieni osumakohdan siirto "selästä" haitsun reuna-alueelle riittää...
Kapulakieli = rumpalien oma kieli.
J. Cool
20.10.2005 18:23:25

Kyllä haitsusta saa kiinteänäkin eri soundit ihan lyömällä.
Kun pellit ovat lähes kiinni, lyömällä "selkään" tipillä saa lyhyen iskuäänen, voimakkaammin kun vartta tarjoaa, saa sen soivemman "puoliavoimen" soundin. Vaatii kuitenkin opettelua paljonmainostetun lyöntivoimakkuuden hallinnan saralla, eli dynamiikkaa haitsun soittoon.

Eikä siinä ihan suoraan pelkkään reunaan tarvi kapuloitaan jyrsiä, pieni osumakohdan siirto "selästä" haitsun reuna-alueelle riittää...

tämä ei vaan ihan toimi kun haikkaa käyttää itse polkemiseen - toimii parhaiten kun vähän isommin auki. dropclutch hoitaa homman, mutta ainakin se taman vehje mikä multa löytyy tarjoaa paljon löyhemmän kiinnityksen kuin tavallinen haikkapidike. eli en ehkä suosittele, ellei satu tykkäämään löysästi kiinnitetystä haikasta.

ite tykkään tehdä niin, että poljen tuplakompeissa samalla haikkaa (vasen jalka hoitelee molemmat spedut yhtäaikaa ja kun kompin soittaa vasuriliidinä, osuvat haikat iskuille). sitten kun haikka on liikkeessä kokoajan, on helppo vetästä kapulalla niin, että soundaa siltä miltä pitää.

onhan tuo ehkä vähän hankalan tuntoinen ratkaisu, mutta itse ainakin otan mieluummin paremman haikkatuntuman (ilman dropclutchia) kuin tuplabasarikomppien haikkafillejä/haikkakomppeja. paras tietty pelata kahdella haikalla niin saa kaiken - jos tykkää roudauksesta ja on ylimäärästä rahaa :)
Hyvi ruuvaa!
Niskamies
20.10.2005 18:24:48
dropclutch hoitaa homman, mutta ainakin se taman vehje mikä multa löytyy tarjoaa paljon löyhemmän kiinnityksen kuin tavallinen haikkapidike. eli en ehkä suosittele, ellei satu tykkäämään löysästi kiinnitetystä haikasta.

Tämä riippuu täysin drop clutchista. Mulla on kokemusta Gewasta ja Yamahasta, ja kummatkin pitävät haikan paikallaan täysin yhtä hyvin kuin normipidike.
There's a fine line between stupid and clever.
J. Cool
20.10.2005 19:36:52

Tämä riippuu täysin drop clutchista. Mulla on kokemusta Gewasta ja Yamahasta, ja kummatkin pitävät haikan paikallaan täysin yhtä hyvin kuin normipidike.

hmm. no sitten se mun vehje on vaan huono. pitää testata noita muunmerkkisiä kunhan osuu kohdalle.
Hyvi ruuvaa!
Youni
20.10.2005 22:52:31

Minulla on Gibraltar ja hyvin on toiminut. Tosiaan yhtä napakka, kuin normaalikin yläpellinpidike. Se "drop"-ominaisuus vaan on aika vaikea. Lyötävä osa on niin pieni ja siihen saa lyödä aika kovaa. Nosto-ominaisuus onkin jo kätevämpi. Sitä on tullutkin käytettyä.
Tällaista tänään, huomenna jotain muuta. [Kuva setistä profiilissa] http://koti.mbnet.fi/hafol/muuta/cabriat
Groovi
20.10.2005 23:09:19 (muokattu 20.10.2005 23:12:36)
Dropissa on selkeästi se huonopuoli, ettei sitä saa soundaamaan puoliavoimelta mitenkään. Oma Gewa toimii hienosti, mutta kahdella bassarilla soitettaessa soundi on aina "kiinni". Sitä ei saa millään soundaamaan sen erikoisemmalle.

Nuo "lyönnit haikan reunaan" tjsp on ihan mambo-jamboa, niin pitkään kun haikkaa ei kontrolloida ollenkaan pedaalilla.

Pari vaihtoehtoa kuitenkin on: Ensinnäkin se, että katsoo aluksi biisit mitä soittaa. Tarviiko muuta kuin puoliavointa ja kiinniolevaa haikkaa? Silloin voit säätää dropista avautuman jo valmiiksi siten, että se maksimissaan avautuu juuri puoli-avoimeksi. Ongelma poistettu.

Toisekseen se, että voit haikan yläpeltiä löysätä reilummin, jolloin lyönnin dynamiikka vaikuttaa enemmän koska haikka pääsee elämään. Ei tee ihmeitä, mutta vaikuttaa. Tosin biitin tiukkuus ja haikan ehdoton kontrolli voi vähän kärsiä.

Edit: Ja jos toimivan haluaa, eli sopivan puoliavoimen soundin tuplabassareiden kanssa ja tiukan kontrollin pedaalia käytettäessä, on vaihtoehto jo selvä. Nimittäin silloin tarvitaan 2 haikkaa.
Onneksi löysin Rock´n rollin. Muuten varmaan vetäisin piikkiä stadin asematunnelissa, tai harrastaisin urheilua.
miän vain
21.10.2005 12:41:44

Pellepeloton laittaa haikan väliin sopivan jousen. Jalalla painaen menee kiinni, mutta dropin pudottamalla jää puoliavoimeksi. Jotain pehmustetta alapellin ja jousen väliin, ettei naarmuta, ja telineen jäykkyyssäätöä löysemmälle tarvittaeessa. Oikein vaativissa haitsuilmaisubiiseissä (onko niitä?) kannattanee ottaa viritelmä pois.

Aika karuhan tuo on, mutta maksaa murto-osan siitä uudesta tamasta. Ja toimii oikeasti. Sopivan jousen löysin halvan puomiständin tiltterin sisältä; sillä ei tuntunut olevan mitään vaikutusta mihinkään siellä, kunhan räpisi. Noita saanee myös varaosana.
Keep your eyes peeled for oranges
Faroband.net - bändisivu
Semisuper - rumpusivu
J. Cool
21.10.2005 13:43:14

Oikein vaativissa haitsuilmaisubiiseissä (onko niitä?) kannattanee ottaa viritelmä pois.

mielelläni näkisin asian niin päin, että vaativia haitsuilmasubiisejä on kaikki paitsi iron maiden. ja jos jostakin otetaan pois niin mun tilanteessa kyllä se on tuplapedaali, joka on hyödyttömämpi kapistus. tokihan tämä on pitkälti musatyylikysymys. eihän tietyn tyylistä mättöä voi oikeen edes vetää ilman tuplia enkä dissaa rankempaa musaa. Omalla kohdalla vaan moposettikeikat on niitä, joista maksetaan yleensä parhaiten, ja kun henkilökohtainen musamakukin painottuu enemmän siihen suuntaan niin mikäs siinä sitten. tilapäiset tuplakompit voi hoitaa basari-lattiatomi -yhdistelmällä. oikeastaan koko mun teksti oli turha, mutta halusin vain sanoa, että oikeasti kannattaa miettiä niitä soundeja ja hakea aina parasta mahdollista. Haikkaakin voi soittaa miljoonalla eri tavalla, mutta kaikista ei varmasti makseta :)
Hyvi ruuvaa!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)